web analytics

Γιάννης Σακελλαρίου

  • Κίνηση με μία ή δύο δυνάμεις Ένα σώμα βρίσκεται ακίνητο στην θέση Α ενός λείου οριζόντιου επιπέδου. Σε μια στιγμή t0=0 στο σώμα ασκείται μια σταθερή οριζόντια δύναμη F1, με αποτέλεσμα […]

  • Η ορμή και ο ρυθμός μεταβολής της. Ένα μικρό σώμα Σ είναι δεμένο στο άκρο νήματος μήκους l, το άλλο άκρο του οποίου είναι δεμένο σε σταθερό σημείο Ο. Φέρνουμε το σώμα στη θέση Α, ώστε το νή […]

  • Ερώτηση στο φαινόμενο Compton   Στη διεύθυνση x΄x διαδίδεται ένα φωτόνιο με μήκος κύματος λ0, το οποίο σκεδάζεται πάνω σε ένα ακίνητο και ελεύθερο ηλεκτρόνιο, με αποτέλεσμα να παί […]

    • Με την παρούσα ανάρτηση κλείνει ο φετινός κύκλος για τις αναρτήσεις που απευθύνονται σε μαθητές που φτάνουν στις πανελλαδικές εξετάσεις τους.
      Να τους ευχηθώ «καλή επιτυχία» στις εξετάσεις αυτές, αφού κατορθώσουν να ελέγξουν το άγχος τους και τις αντιμετωπίσουν, όσο πιο χαλαρά γίνεται.
      Παιδιά, δεν είναι το παν οι εξετάσεις αυτές! Ένα επεισόδιο είναι στην πορεία της ζωής σας. Και… αυτό θα περάσει.
      Σας περιμένει η ζωή, την οποία φροντίστε να απολαύστε και να χαρείτε, ανεξάρτητα από «επιτυχίες» και «αποτυχίες» σε εξετάσεις.
      Να ευχηθώ επίσης καλή δύναμη, αλλά και καλή επιτυχία στο έργο τους, στους συναδέλφους που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εμπλέκονται στις εξετάσεις αυτές.
      Στην ΚΕΕ να ευχηθώ να αποφύγουν το λάθος, ελπίζοντας να αφουγκραστούν την αγωνία του κλάδου για το «πού πάνε» τα θέματα των πανελλαδικών, κυρίως αναφερόμενοι στα θέματα Φυσικής…

    • Καλημέρα Διονύση, καλημέρα σε όλους.
      Καλή επιτυχία σε όλους τους εμπλεκόμενους και πρωτίστως στους μαθητές.
      Εύχομαι να επιτευχθεί ο στόχος της δίκαιης κατανομής με τρόπο όμως αντάξιο της επιστήμης μας.

    • Διονύση και Μιλτο καλημέρα.

      Διονυση σε ευχαριστούμε για ολη την προσφορά. Ενα θεμα πολυ όμορφο χωρις ακρότητες που απαιτει ωστόσο καλη κατανόηση και λεπτο χειρισμο για την αντιμετώπιση του.

      Να ευχηθούμε καλη επιτυχια στα παιδιά που δινουν εξετάσεις.

      Να ευχηθούμε επισης να δουμε ωραία θέματα χωρις ακρότητες οπως λέει ο Μίλτος διακαιη κατανομη ανταξια της επιστήμης μας

    • Μίλτο και Χρήστο καλημέρα και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Είθε να πιάσουν τόπο οι ευχές σας…

    • καλημέρα σε όλους
      καλή επιτυχία στους μαθητές που αρχίζουν να διαγωνίζονται από σήμερα,
      με τις Πανελλήνιες Εξετάσεις,
      για την εισαγωγή στις Ανώτατες σχολές,
      μια μάχη είναι βρε, δεν είναι ο Πόλεμος,
      όπως είχε δηλώσει, παλιά  
      ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης ως Υπουργός Παιδείας…
      (για την Ιστορία το θέμα της Έκθεσης, το “σωτήριον” έτος 1967,
      όπως το θυμάμαι, πέρασαν μόλις 58 χρόνια από τότε…
      το διάβασε ένας επιτηρητής μια φορά σε ρυθμό ανάγνωσης
      και μια δεύτερη σε ρυθμό υπαγόρευσης
      και όποιος πρόλαβε πρόλαβε,
      αυτό γινόταν σε όλα τα μαθήματα,
      δεν υπήρχαν φωτοτυπίες,
      εις άπταιστον καθαρεύουσαν βεβαίως-βεβαίως
      διότι φρέσκια-φρέσκια η δικτατορία τότε,
      η χάρη μου διέθετε ήδη και “φάκελλο”…
      “λάλει ά δεί και ότε δεί και περί ών δεί και ουκ ακούσεις ά μη δεί”,
      (μερικές οξείες ήταν περισπωμένες, δεν μπορώ να τις βάλλω τώρα)
      αυτό το θέμα ήταν η βασική αιτία που πέρασα στο Φυσικό!
      βαθμολογήθηκα με 17+
      διότι είχα τελειώσει πολύ καλό Κλασσικό Λύκειο και ήξερα Αρχαία,
      ενώ πολλοί εκ του Πρακτικού δεν ήξεραν καν να το μεταφράσουν !
      βέβαια, Φυσική και Χημεία “πάτωσα”,
      διότι στη Β Λυκείου δεν είχαμε καν Φυσικό,
      πήγε σε Νοσοκομείο και δεν εστάλη αντικαταστάτης,
      στη δε Γ είχαμε, καλύτερα να μην, άσχετο Φυσιογνώστη…)

    • Καλημέρα Διονύση. Όμορφο Β θέμα! Καλή επιτυχία στα παιδιά και στους συναδέλφους που εμπλέκονται στη διδικασία των εξετάσεων!

    • Χριστόφορε, Βαγγέλη και Γιώργο καλό μεσημέρι.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της σκέψης σας.

    • Και καλό είναι και δείχνει πως πρέπει να είναι τα Β΄ θέματα.
      Δεν στήνουμε μια άσκηση χωρίς νούμερα με στυλ έκκεντρης κρούσης και την προτείνουμε για Β΄ θέμα σε Κόμπτον.
      Αλλά ποιος ακούει;
      Τα θέματα που κυκλοφορούν έχουν υιοθετήσει την παρακάτω αισθητική:
      https://i.ibb.co/fVyPs6h4/Screenshot-1.png

    • Γεια σου Διονύση. Καλά τα λες, από δοκιμασίες η ζωή άλλο τίποτα. Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά και τα αποτελέσματα να είναι αντάξια των κόπων τους. Σε αυτό φυσικά πρέπει να στοχεύει και η επιλογή των θεμάτων.

    • Καλημέρα σε όλους.
      Εύχομαι καλή δύναμη σε όλους , νηφαλιότητα , ηρεμία , ψυχραιμία και λήψη των καλύτερων αποφάσεων στην κρίσιμη στιγμή. Μα και αυτό να μην συμβεί από την μεριά σας παιδιά, δεν χάλασε ο κόσμος. Είστε στην αρχή της ενήλικης ζωής σας.
      Από την μεριά των εξεταστών να απαιτήσω να προσέξουν. Να προσέξουν πολύ. Σε όλα τα μαθήματα και ιδιαιτέρως στο πολύπαθο μάθημα της Φυσικής. Εσείς, δεν είστε παιδιά. Είστε ενήλικοι και οι φέροντες την ευθύνη. Αν έχετε συναίσθηση, αναστρέψτε τώρα το κλίμα που φέρατε με τις επιλογές σας και βάλτε τη Φυσική (ξανά) στις εξετάσεις του ωραιότερου μαθήματος.
      Να ευχηθώ τα θέματα να είναι ανάλογου πνεύματος με την ανάρτησή σου Διονύση και όχι θέματα που θα εξετάζουν πόσο καλοί λογιστές είναι οι υποψήφιοι στο μάθημα της Φυσικής, σαν τον Κιμούλη.

      Οι υποψήφιοι δεν εξετάζονται στο αν κολλάνε μπρίκια αλλά στην Φυσική (μεταξύ των άλλων).

      Καλή επιτυχία σε όλους.

    • Με την ευκαιρία της πολύ καλής ανάρτησης του Διονύση, εύχομαι στους μαθητέςτριες καλή επιτυχία στις εξετάσεις αυτές. Είναι η πρώτη μεγάλη μάχη της ζωής τους αλλά η ζωή είναι ένας πολύ μεγάλος αγώνας και περιλαμβάνει άπειρες μάχες.
      Εύχομαι θέματα λογικά χωρίς λάθη και ασάφειες που θα βοηθούν πράγματι να διακριθούν οι υποψήφιοι με βάση τις γνώσεις τους.Καλή δύναμη και σε όλους τους μαχόμενους συναδέλφους αυτή την δύσκολη περίοδο.
      Βαγγέλη ένα περιστατικό έτους 1985-1986. Πρώτος χρόνος μου στο δημόσιο. Επιτηρητής σε ένα από τα εξεταστικά του Πειραιά. Μου δίνουν να εκφωνήσω τα θέματα Χημείας. Τυχαία στην διάρκεια της εκφώνησης είναι μέσα στην τάξη μου η διευθύντρια (από τις καλλίτερες που πέρασαν από τον Πειραιά και φυσικός). Περνάει κάποια ώρα και μια μαθήτρια ζητάει την διεύθυνση γιατί υπάρχει πρόβλημα στα θέματα. Έρχεται η διευθύντρια με τα θέματα στο χέρι και το κορίτσι λέει ότι δεν αναφέρεται αν μια  ένωση σε θέμα οργανικής  είναι κορεσμένη ή όχι και το θέμα δεν λύνεται.Της απαντά αμέσως ότι ο χαρακτηρισμός υπάρχει στο θέμα και αναγνώστηκε. Της διαβάζει το σχετικό τμήμα της πρότασης. Η μαθήτρια απαντά ότι αν υπάρχει στα θέματα δεν αναγνώστηκε.
      Ψύχραιμη  η διευθύντρια ζητά αν κάποιος άλλος μαθητήςτρια έχει γράψει την σχετική πρόταση χωρίς τον χαρακτηρισμό της ένωσης. Ευτυχώς όλοι οι άλλοι τον είχαν γράψει.

    • Διονύση, ναι είναι Β θέματα.
      Καλή επιτυχία στα παιδιά και
      καλή δύναμη στους εμπλεκόμενους συναδέλφους.

    • Καλημέρα συνάδελφοι.
      Γιάννη, Αποστόλη, Άρη και Ντίνο σας ευχαριστώ για τις παρεμβάσεις.

    • Καλησπέρα Διονύση. Ένα ωραίο, λογικό και μαθητικό β΄θέμα. Αλλά στο Ylikonet έχουν δημοσιευτεί πολλά ωραία β΄θέματα, αλλά είμαστε …κακοί και τα κάψαμε!
      Οπότε πιθανολογώντας, τι απομένει στους θεματοδότες; Αφού πρέπει το θέμα να είναι “πρωτότυπο”και κανείς πάνω σε αυτόν τον πλανήτη να μην το έχει σκεφτεί;
      Μια άσκηση χωρίς νούμερα.
      Μακάρι να μη γίνει αυτό.
      Να ευχηθώ κι εγώ καλή επιτυχία στα παιδιά. Οι καλοί μαθητές να χαλαρώσουν γιατί μόνο το αγχος έχουν απέναντί τους. Η δουλειά έχει ξεκινήσει από την Α΄τάξη και το Γυμνάσιο. Και έχει τελειώσει. Μόνο η καλή ψυχολογική κατάσταση απαιτείται πλέον.

    • Καλό απόγευμα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Οπότε πιθανολογώντας, τι απομένει στους θεματοδότες; Αφού πρέπει το θέμα να είναι “πρωτότυπο”και κανείς πάνω σε αυτόν τον πλανήτη να μην το έχει σκεφτεί;
      Μια άσκηση χωρίς νούμερα.
      Μακάρι να μη γίνει αυτό.”
      Μακάρι…. Άλλωστε η ελπίδα πεθαίνει τελευταία…

    • Διαβάζοντας τα σχόλια του Βαγγέλη και του Άρη, αναρωτιέμαι πώς θα μπορούσε να υπαγορευτεί μια υπερπαραγωγή…

    • Οι όποιες διατάξεις στη φυσική ή τα σχήματα στην γεωμετρία, Αποστόλη, περιγράφονταν, δεν θυμάμαι να δίνονταν σχήματα.

    • όσο θυμάμαι Αποστόλη το θέμα στη Γεωμετρία, μόνο περιγραφή, χωρίς σχήμα: σφαίρα ακτίνας R βρίσκεται στο εσωτερικό ορθού κώνου πάνω στη βάση του και σε επαφή με την παράπλευρη επιφάνειά του. δεύτερη σφαίρα ακτίνας r είναι πάνω στην πρώτη σφαίρα και σε επαφή, επίσης, με την παράπλευρη επιφάνεια του κώνου.
      να βρεθεί ο όγκος του κώνου (!)

    • Καλημέρα σε όλους
      Εννοείται ότι τα σχήματα περιγραφόντουσαν αλλά και : “ΔΙΔΕΤΑΙ ΤΟ ΦΟΡΤΙΟ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΟΥ Ε ΙΣΟΝ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑ ΕΞΙ ΕΠΙ ΔΕΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΙΟΝ ΔΕΚΑΕΝΝΕΑ ΚΟΥΛΟΜΠ” . Η οδηγία ήτανε ότι ακούτε το γράφετε με κεφαλαία ελληνικά. Αντε μετά να κάνεις συμβολική μετάφραση στο συμβολισμό της φυσικής.

    • Καλημέρα Διονύση, καλημέρα στη νησίδα.
      Όμορφο το ακροτελεύτιο της περιόδου θέμα!
      Να ευχηθώ κι εγώ επιτυχή αξιοποίηση των δεδομένων
      για επίτευξη του στόχου κάθε υποψήφιου και υποψήφιας.
      Καλή δύναμη σε θεματοδότες και βαθμολογητές.
      Μια και ο συνομήλικος Βαγγέλης σχολίασε το θέμα Γεωμετρίας του 67 το μεταφέρω στην τότε γλωσσική απόδοση :
      “Δίδονται δύο άνισοι σφαίραι Κ1 και Κ2 ακτίνων R1 και R2 εφαπτόμεναι αλλήλων εξωτερικά.
      Να υπολογιστεί ο όγκος του ορθού κώνου εις τον οποίον η μία σφαίρα είναι εγγεγραμμένη και αι γενέτειραι του κώνου εφάπτονται της άλλης,συναρτήσει των ακτίνων R1 και R2 των σφαιρών.”
      Καλός ήμουνα στη Γεωμετρία αλλά από κάποιο σφάλμα έβγαζα τον όγκο αρνητικό και ο χρόνος τελείωνε. Ντρεπόμουνα να δώσω λύση με V<0 και τράβηξα Χ στο θέμα χωρίς να έχω χρόνο για διόρθωση.
      Δεν διαγράφουμε κάτι που γράψαμε αν δεν έχουμε την αντικατάσταση .
      Εύχομαι ο κόπος των συναδέλφων από όποιο μετερίζι
      να πιάσει τόπο.

    • Καλημέρα.
      Συνεχίζω τις προσθήκες και τις αλλαγές στην προσομοίωση μου για το Compton .
      Προσομοίωση Compton.
      Οδηγίες σε βίντεο.
      Ίσως προσθέσω και την εμφάνιση της Δp του φωτονίου σαν διάνυσμα . Αν το δει κάποιος/κάποια και βρει λάθη ή θέλει να προσθέσουμε κάτι, που θα είναι χρήσιμο, ας με ενημερώσει.

    • Καλημέρα και πάλι στην παρέα.
      Βαγγέλη, Πανελλαδικές του ’88, 1η μέρα , Μαθηματικά Δέσμης , 14 Ιουλίου της χρονιάς εκείνης, 6ο Λύκειο Λάρισας, τα εκφώνησαν και μάλιστα τα εκφώνησε φιλόλογος. Καταλαβαίνεις. Κόλαση. 50 λεπτά η εκφώνηση. Που να ξέρει η φιλόλογος από το δοκίμιο των θεμάτων τι σημαίνει το lim f(x) με x->xo, το συνεπάγεται , τι είναι το σύμβολο του ολοκληρώματος , για να τα πει να τα καταλάβουμε. Σα να πάω εγώ να εκκφωνήσω γραμμική Β.

  • Σταθερή ένταση ρεύματος ή όχι; Σε λείο οριζόντιο επίπεδο κινείται με σταθερή ταχύτητα υ, ένα ορθογώνιο τριγωνικό αγώγιμο πλαίσιο ΑΒΓ και στο σχήμα (α) βλέπουμε το πλαίσιο κατά την ε […]

  • Στατική τριβή και τριβή ολίσθησης Ένα σώμα παρουσιάζει με το οριζόντιο επίπεδο οριακή τριβή ίση με την τριβή ολίσθησης Τ=12Ν. Στα παρακάτω σχήματα, στο σώμα αυτό ασκείται μια οριζόντια σταθ […]

    • Η στατική τριβή εξαρτάται από τη φύση των τριβομένων επιφανειών;

    • Η μέγιστη τιμή της (η οριακή τριβή) εξαρτάται από την φύση των τριβομένων επιφανειών. Αλλά το μέτρο της τυχαίας στατικής τριβής;
      Αν το σώμα δεν κινείται (προϋπόθεση), τότε το μέτρο της στατικής τριβής είναι ίσο με το μέτρο της δύναμης η οποία τείνει να κινήσει το σώμα, συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να μπει σαν παράμετρος η φύση των επιφανειών… Αρκεί και ισχύει η προϋπόθεση της ακινησίας.

    • Καλημέρα Διονύση.
      Πολύ καλή, πολύ παρεξηγημένο σημείο της θεωρίας , ακόμα και από παιδιά πάνω από την Α’ λυκείου.
      Η στατική τριβή στην ακινησία εξαρτάται από την συνισταμένη των δυνάμεων που τείνουν να κινήσουν το σώμα προς κάποια κατεύθυνση και είναι αντίθετη προς την συνισταμένη αυτή.

    • Καλημέρα Χριστόφορε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Είναι έτσι ακριβώς…

    • πολύ καλή Διονύση
      όλο το “κόλπο” είναι ότι η στατική τριβή είναι “μπαλλαντέρ”,
      έχει δηλαδή τιμή από 0 μέχρι Τολ
      και είναι κάθε φορά ίση με την εξωτερική δύναμη που ασκείται σε ένα σώμα “θέλοντας” να το κινήσει , αλλά δεν το καταφέρνει
      (προφανώς η επιφάνεια του δαπέδου πρέπει να είναι “άγρια”, αλλά συντελεστής στατικής τριβής δεν υπάρχει)

    • Αν προσπαθήσω να κινήσω ένα σώμα σε μια “άγρια” επιφάνεια με μια δύναμη F=50Ν αυτό μένει ακίνητο.
      Αν προσπαθήσω να κάνω το ίδιο σε μια λιγότερη “άγρια” επιφάνεια το σώμα με την επίδραση της παραπάνω δύναμης μπορεί να κινηθεί.
      Άρα οι τιμές που παίρνει η στατική τριβή στη πρώτη περίπτωση είναι διαφορετικές.
      Το πεδίο ορισμού της στατικής τριβής είναι μεγαλύτερο.
      Άρα η επιφάνεια επαφής παίζει ρόλο και στη στατική τριβή.

    • Βαγγέλη σε ευχαριστώ για την παρέμβαση.
      Πρώτα έγραψα το προηγούμενο σχόλιό μου και μετά είδα το δικό σου σχόλιο… το οποίο με βρίσκει σύμφωνο.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή. Πολύ όμορφη ανάρτηση Διονύση. Επισυνάπτω και μια άσκηση που αναφέρεται αποκλειστικά στην στατική τριβή.

      https://i.ibb.co/208t6VjX/55.jpg

    • Καλημέρα Παύλο και σε ευχαριστώ για την παρέμβαση.

    • Όταν ασκήσεις δύναμη μέτρου 5 Ν και το σώμα ισορροπεί και στις δύο επιφάνειες, τι συμπέρασμα έβγαλες για το ποια επιφάνεια είναι περισσότερο “άγρια” από την άλλη;
      Δεν ξέρεις τίποτα, πέρα από το ότι και στις δύο περιπτώσεις η οριακή τριβή έχει μέτρο μεγαλύτερο από 5Ν. Το αν στη μία επιφάνεια η οριακή τριβή είναι 60 Ν και στην άλλη 40Ν, είναι ζήτημα που συνδέεται με την οριακή τριβή και τον συντελεστή της μs.
      Αν ένα σώμα σε μια επιφάνεια ισορροπεί με την επίδραση μιας ορσμένης δύναμης 5Ν, μας οδηγεί στο ασφαλές συμπέρασμα ότι η στατική τριβή έχει μέτρο 5Ν. Τίποτα άλλο…
      Είναι άλλο ερώτημα, μα εντελώς άλλο ερώτημα το:
      Αν σε ένα σώμα που ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο, ασκήσω μια οριζόντια δύναμη F=50N, θα κινηθεί ή όχι; Αυτό εξαρτάται από την φύση των επιφανειών;
      Στο ερώτημα αυτό η απάντηση νομίζω ότι είναι αυτονόητη και δεν χρειάζεται να … επιχειρηματολογήσω.

  • Κίνηση φορτίων σε δύο πεδία  Δύο ερωτήσεις για κίνηση φορτισμένου σωματιδίου σε γνωστά μαγνητικά πεδία. Ερώτηση 1η: Στο επίπεδο της σελίδας, δίνεται ένας ευθύγραμμος αγωγός ΑΓ, π […]

    • Αφιερωμένη στα παιδιά από την Ηλεία, της διπλανής… πόρτας!

    • Εξαιρετική , Διονύση.

    • πολύ καλά Β θέματα, Διονύση
      μικρές παρατηρήσεις (ε, καλά…)
      στην απάντηση του α. το μέτρο της κάθετης προς τον αγωγό συνιστώσας της ταχύτητας παραμένει σταθερό
      στην απάντηση του β. όσο το ηλεκτρόνιο είναι εκτός (διότι έτσι φαίνεται στο σχήμα) δεν δέχεται καμία δύναμη

    • Καλημέρα Χριστόφορε, καλημέρα Βαγγέλη και καλό ΣΚ.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Βαγγέλη, δεν μένει σταθερό το μέτρο ” της κάθετης προς τον αγωγό συνιστώσας της ταχύτητας”. Το μέτρο της ταχύτητας μένει σταθερό, αφού, σε κάθε θέση η δύναμη Lorentz, είναι κάθετη στην ταχύτητα και δεν μπορεί να της αλλάξει το μέτρο. Αν ίσχυε αυτό που λες, τότε θα άλλαζε το μέτρο της ταχύτητας και η δύναμη Lorentz θα παρήγαγε έργο.

    • Καλημέρα Διονύση.
      Ωραίες ιδιαίτερα η “1η ερώτηση το ii”
      Μη δίνοντας σημασία στο “…θα πλησιάζει…” έλεγα,
      η α αυξομειώνεται καθ’ όσον κάποια στιγμή η ταχύτητα
      θα γίνει παράλληλη προς τον αγωγό οπότε την επόμενη στιγμή
      το σωματίδιο θα απομακρύνεται σε μικρότερα Β και η α θα μειώνεται ,
      μέχρι να έρθει πάλι παραλληλία της υ με τον αγωγό που θα αρχίσει εκ νέου
      αυξηση της Β και της α …κοκ
      Όμως δεν υπήρχε προτεινόμενη τέτοια απάντηση και τότε έδωσα την πρέπουσα σημασία στη λέξη “πλησιάζει”
      ΠΡΟΣΟΧΗ: κάθε λέξη κάτι θέλει να μας πει!
      Προσπαθώ τώρα να φαντασθώ το μέλλον της τροχιάς …
      Να’ναι κάτι τέτοιο ;
      https://i.ibb.co/PvcBzMBX/image.png
      Καλό Σαββατοκύριακο

    • Ευχαριστώ Διονύση για τη σημαντική επισήμανσή σου,
      μέρες που είναι.

    • Καλό μεσημέρι Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Να επισημάνω, μιας και είμαστε λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις και μας διαβάζουν και μαθητές, ότι τα παραπάνω ερωτήματα, απαντώντα, χωρίς να απαιτείται η γνώση της ακριβούς μορφής της τροχιάς.
      Τροχιά η οποία δεν είναι κυκλική, αφού για παράδειγμα στο 1ο ερώτημα το μαγνητικό πεδίο δεν είναι ομογενές.
      Απλά χρειάζεται να σκεφτούν την δύναμη που το μαγνητικό πεδίο ασκεί στο φορτισμένο σωματίδιο και με την βοήθεια του κανόνα των τριών δακτύλων να αποφασίσουν για την εκτροπή του από την ευθύγραμμη κίνηση…

  • Ενέργειες ελατηρίου και ταλάντωσης Ένα σώμα βάρους w ισορροπεί όπως στο σχήμα, δεμένο στο άκρο ενός κατακόρυφου ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k και ενός κατακόρυφου νήματος, η τάση του οποίου […]

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Ένας δίσκος σε οριζόντιο επίπεδο Ένας ομογενής δίσκος βρίσκεται σε οριζόντιο επίπεδο. Έστω Α το εκάστοτε σημείο στο άκρο μιας οριζόντιας ακτίνας του δίσκου. Να χαρακτηρίσετε τις παρακά […]

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Η ισορροπία και η επιτάχυνση του ‎σώματος Ένα σώμα μάζας 2kg ισορροπεί σε κεκλιμένο επίπεδο κλίσεως θ, με την επίδραση δύναμης F, παράλληλης στο επίπεδο όπως στο σχήμα, μέτρου F1=15N. Δίνεται ο συ […]

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Δημήτριος Κάππος. Μαθηματικός. Ο κορυφαίος Έλληνας μαθηματικός που έγραψε για την κβαντομηχανική, ίδρυσε σχολές, δίδαξε σε 3 ηπείρους Η ζωή και το έργο του Δημήτριου Κάππου, κορυφα […]

    • Τον ίδιο δεν τον είχα δάσκαλο (1972-76), αλλά τα βιβλία του (δύσκολα στην αυστηρότητά τους) κοσμούν ακόμα τη βιβλιοθήκη μου. Θρύλος στη ΦΜΣ Αθήνας.

    • Καλησπέρα Ντίνο.
      Προσυπογράφω, έχω την ίδια άποψη…

    • τον είχα Καθηγητή στο Α και Β έτος στο ΕΚΠΑ,
      Απειροστικός και Διαφορικές,
      μας έκανε μαθήματα μαζί με τους Μαθηματικούς,
      νομίζω στο υπόγειο της Νομικής,
      πολύ καλός, αλλά και πολύ δύσκολος για μας τους εκ του Κλασσικού,
      που δεν είχαμε ακούσει καν για ολοκλήρωμα…

    • Καλημέρα στους “παλιούς”
      Απειροστικός λογισμός, άκουγα τον καθηγητή Κάππο
      να διδάσκει στη σκηνή της Ίριδας
      με πλήθος φοιτητών και έντονη την αίσθηση πως ακούμε
      “ανώτερα” μαθηματικά από καθηγητή υψηλής εκτίμησης.
      Έχω ακόμη στην ακουστική μνήμη τον ήχο …modulo 1 & 2…!
      Κι εγώ Βαγγέλη ζορίστηκα γιατί αν καλά θυμάμαι όταν ξεσκόλισα
      ήταν η πρώτη χρονιά που διδάχθηκε η παράγωγος στο σχολείο.
      Η Ίριδα ,για όσους δεν γνωρίζουν, ήταν κινηματοθέατρο
      στη συμβολή Ακαδημίας και Ιπποκράτους
      https://i.ibb.co/DPK1RxB4/image.png

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Το πλαίσιο πέφτει και … ‎ξαναπέφτει! 1)  Ένα ορθογώνιο αγώγιμο πλαίσιο αφήνεται να πέσει κατακόρυφα, οπότε εισέρχεται σε ένα ομογενές οριζόντιο μαγνητικό πεδίο, κάθετα στις δυναμικές γραμμέ […]

    • Καλημέρα Διονύση, εδώ τα “βρήκαμε”….αφού δεν πάμε σε στιγμιαίες κλίσεις και άλλα τινά….

      Συμπέρασμα: Η μεταβολή ροής από την επιφάνεια του πλαισίου αποτελεί ικανή συνθήκη εμφάνισης ΗΕΔ σε τουλάχιστον μία πλευρά του πλαισίου, αλλά η σταθερή ροή από την επιφάνεια και η μηδενική ΗΕΔ στο πλαίσιο, δεν σημαίνει αναγκαστικά το ίδιο για τις επιμέρους πλευρές….αφού μπορεί σε κάποιες να αναπτύσσεται, μπορεί όμως και να μην αναπτύσσεται σε καμία…

    • Καλημέρα κι από εδώ Διονύση.
      Πάρα πολύ καλή και χρήσιμη. Και πολύ σημαντικός ο σχεδιασμός των επαγωγικών Η.Ε.Δ. στους αγωγούς όπου δημιουργούνται, διότι υπάρχουν παρεξηγήσεις και καμιά φορά σχεδιάζονται όπου να ‘ναι.

    • Καλημέρα Θοδωρή, καλημέρα Χριστόφορε.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που συμφωνούμε…

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Έλυσα τα ερωτήματα πριν ανοίξω τη λύση και καθώς προχωρούσα αναριωτιόμουν που το πάει καθώς απαντούσα μέσω της μεταβολής της μαγνητικής ροής.
      Βλέποντας τη λύση και το σχόλιο στο τέλος αντιλήφθηκα το γιατί.
      Πολύ διδακτική που θα εντάξω το συμπέρασμα στη διδασκαλία μου.

    • Γεια σου Διονύση, πολύ όμορφη άσκηση με σημαντικά διδακτικά συμπεράσματα.

    • καλησπέρα σε όλους
      πολύ όμορφη, Διονύση,
      δεν είδα τις λύσεις,
      νομίζω σίγουρα συμφωνούμε
      (σε αντίθεση με τον Θοδωρή και τον Χρήστο ως οπαδός του Βυlημφημω)
      είδα στο 1 μία ΗΕΔ στην μπροστινή πλευρά και ρεύμα,
      δύο στο 2 και καθόλου ρεύμα
      και καμία στο 3. και καθόλου ρεύμα
      (θα έθετα και 4 κατά την έξοδο του πρώτου πλαισίου, όπου μια ΗΕΔ στην πίσω πλευρά και ρεύμα)
      μια σχετική εδώ: https://ekountouris.blogspot.com/2024/02/blog-post_29.html

    • Καλημέρα και καλή βδομάδα σε όλους.
      Χρήστο, Παύλο και Βαγγέλη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαόρομαι που σας άρεσε.

    • Καλημέρα και από εδώ Διονύση ,θα βάλω και αυτή μαζί με το πέρασμα του πλαισίου με σταθερή ταχύτητα από μαγνητικό πεδίο στη μεθοδολογία μου, να είσαι καλά.

    • Καλημέρα Νίκο και καλή βδομάδα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

      ΥΓ
      Και ένα σύνθημα παλιό, πάντα επίκαιρο, που θυμήθηκα:
      “Όχι τρύπες στις δεκάρες” !!!
      Το τελευταίο απευθύνεται σε παράλληλη συζήτηση, αλλά να μην αλλάζω τώρα σελίδα… μιλώντας για απλά συνεκτική περιοχή…

    • Kαλημερα Διονυση και σε ολη την παρεα πριν παω για επιτηρηση αρχαια. Ωραια ασκησουλα που θα μπορουσε να πεσει και να ξαναπεσει στις εξετασεις. Ο τιτλος που εβαλες μου θυμισε ενα ανεκδοτο με τον ενα Γερμανο εναν Αγγλο και εναν Ελληνα που πεφτουν και ξαναπεφτουν στην ζουγκλα.Το αφιερωνω στον χιουμοριστα Βαγγελη. Ηταν ενας Γερμανος ενας Αγγλος και εναν Ελληνας και πεφτουν στην ζουγκλα με αλεξιπτωτο. Τους πιανουν οι ζουλου και τους πανε στον αρχηγο. Μολις τους βλεπει αυτος τους λεει: “παλι εδω εσεις;”

    • ευχαριστώ Κωνσταντίνε,
      επιτήρηση Αρχαία;
      κανονικά Αρχαία ή “αδελφοποιητά”, χωρίς τόνους πνεύματα και άλλα αντιλαϊκά παράγωγα του διεθνούς καπιταλισμού;
      οι εκ του Κλασσικού μέχρι Θεοκρίτου Ωδαί διδαχτήκαμε “θαρσείν χρη φίλε Βάττε, τάχ, αύριον έσσετ΄ άμεινον”
      όχι απλά “Δαρείου και Παρισάτιδος γίγνονται παίδες δύο πρεσβύτερος μεν…”
      δεν τα πήραμε τζάμπα τα γαλόνια…  

    • Καλό μεσημέρι Κωνσταντίνε και Βαγγέλη και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Κωνσταντίνε έδωσες πάσα στον Βαγγέλη και … άντε πιάστον με τα Αρχαία 🙂
      Μόνο τον Όμηρο ξέχασε και έτσι δεν διαβάσαμε:
      ἄξαντ᾽ ἐν πρώτῳ ῥυμῷ αὐτὼ μὲν ἐβήτην
      πρὸς πόλιν, ᾗ περ οἱ ἄλλοι ἀτυζόμενοι φοβέοντο,” !!!

    • Διονύση!
      αντεπιτίθεμαι με Λατινικά (20 Απολυτήριο)
      Ιλιάδα: “arma virumque cano qui primus…”

    • Βαγγέλη, μήπως εννοείς από τον Αινεία του Βιργιλίου;
      Αφού ο Όμηρος την Ιλιάδα την έγραψε σε … άλλη γλώσσα 🙂

    • ναι, Διονύση
      Βιργιλίου (Ουεργιλίου) Ανειάς ήτανε η κλοπή
      (Mantua me genuit, Kalabri rapuere, terenc nunk Parthenope)

    • Γεια σου και πάλι Βαγγέλη.
      Και επειδή εμείς από Λατινικά δεν… ζητήσαμε τη βοήθεια της μεγάλης μας φίλης (όχι δεν εννοώ την Εθνική τράπεζα, αλλά την Google…). Και μου μετέφρασε:
      Η Μάντοβα με γέννησε, οι Καλαβροί με απήγαγαν, εγώ γεννήθηκα από την Παρθενόπη…

    • αν θυμάμαι καλά, Διονύση, διότι ναι, αλλά 60 χρόνια από τότε
      γραμμένο στο μνήμα του: η Μάντουα με γέννησε, έζησα στην Καλαβρία, με κρατάει τώρα (νεκρό) η Παρθενόπη
      πρόκειται για περιοχές

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Αλλάζοντας το μέτρο της ‎δύναμης Ένα σώμα  ηρεμεί στη θέση x0=10m, όταν κάποια στιγμή t0=0 δέχεται την επίδραση μιας σταθερής οριζόντιας δύναμης F, με αποτέλεσμα να κινηθεί κα […]

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 11 μήνες

    Τρεις ερωτήσεις στην εκτόξευση αγωγού  Ερώτηση 1η : Ο αγωγός ΑΓ εκτοξεύεται οριζόντια με αρχική ταχύτητα υο  σε επαφή με τους οριζόντιους παράλληλους αγωγούς xx΄ και yy΄, με αμελητέα αντ […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Αυτά είναι δεύτερα θέματα!
      Ας το καταλάβουν κάποια στιγμή όλοι.

    • Καλημέρα Γιάννη και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Στις ερωτήσεις 2 και 3 μήοως θα έπρεπε να αναφέρουμε ότι οι δύο αγωγοί ξεκινάνε από την ίδια θέση; Διαφορετικά δεν έχει νόημα το σημείο ακινητοποίησης.

    • Καλημέρα Χαράλαμπε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Δεν είναι σαφές, με βάση το σχήμα, τι ακριβώς συζητάμε;
      Ότι δηλαδή και στις δύο περιπτώσεις, ο αγωγός Α διανύει μεγαλύτερη απόσταση, μέχρι να σταματήσει;
      Εκτός και αν το σχήμα, δεν θεωρείται μέρος της εκφώνησης και των δεδομένων.

    • πολύ καλό Β θέμα , Διονύση,
      έτσι πρέπει να διδεται η απάντηση, με αιτιολογία, όχι χωριστά
      (μια “προσωπική” ένσταση στην απάντηση του 2: ή επιβράδυνση, που πράγματι μειώνεται, ή επιτάχυνση που αυξάνεται, διότι για εσάς έχει “-”)

    • Καλημέρα παιδιά. Πώς να μην συμφωνήσει κάποιος με το Γιάννη; Λιτή εκφώνηση, σύντομες απαντήσεις χωρίς εξοντωτικούς υπολογισμούς και ουσιαστικός έλεγχος γνώσεων!

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Και οι τρείς είναι ωραίες και με τα σχήματα να δίνουν “αέρα”
      στον λύτη με λιτή την εκφώνηση.
      Συμφωνώ κι εγώ πως …”αυτά είναι Β θέματα” …Α διαλογής!

    • Καλό μεσημέρι σε όλους.
      Βαγγέλη, Αποστόλη και Παντελή σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Βαγγέλη, μας την είπες με την “επιβράδυνση”, αλλά εμείς σε αγαπάμε… 🙂
      Από τη στιγμή που έχω εξηγήσει ότι η επιτάχυνση έχει αντίθετη φορά από την ταχύτητα, μπορώ να ασχοληθώ με το μέτρο της, σε ένα ερώτημα και να χρησιμοποιώ τον όρο “επιβράδυνση”!!!
      Το έκανα κάποτε… που δίδασκα και στην Α΄Λυκείου…
      Και για να μην μείνει κάποια απορία, δεν έκανα χρήση αλγεβρικών τιμών και υπολογισμών στην ανάρτηση, για να μου είναι απαραίτητο το (-)…

    • ε, μα, η επιβράδυνση έχει το “-” μέσα στο όνομά της,
      όπως η μείωση, η χασούρα, η ελάττωση, η πτώση, το κατέβασμα
      “όχι άλλο κάρβουνο’, “-“ δηλαδή…

    • Γεια σου Διονύση 3 ερωτήσεις = 5 β πολύ όμορφα θέματα.

    • Καλησπέρα, συμφωνώ πως όλα είναι έξυπνα ερωτήματα, δεν πιστεύω όμως
      πως είναι κατάλληλα για εξετάσεις διαβάθμισης…

      Θεωρώ πως μόνο τα (i) και (ii) της 1ης ερώτησης είναι συμβατά-επιτρεπτά
      για εξέταση, εννοώντας πως εξετάζουν γνώσεις που πρέπει να έχουν αποκτήσει
      όλοι οι μαθητές….
      To (iii) μεροληπτεί ξεκάθαρα υπέρ των υποψήφιων του 2ου πεδίου έναντι αυτών του 3ου…. και υπάρχουν κοινές σχολές μην το ξεχνάμε…

      Πάμε τώρα στις ερωτήσεις 2 και 3 με κάπως διαφορετική εκφώνηση που δεν δίνει
      δεδομένη την απόσταση που σταματάνε αλλά ως ζητούμενη….

      Μαθητής γράφει:

      “το πόσο γρήγορα-πλησιέστερα θα σταματήσει καθορίζεται από τον ρυθμό
      μείωσης της κινητικής ενέργειας. Ισχύει:

      https://i.ibb.co/Txx9xhDh/L.png

      Ανεξάρτητο της μάζας άρα σταματάνε στην ίδια απόσταση…

      Πώς βαθμολογείται ο μαθητής;;;

      Τυπικά με μηδέν…. Είναι δίκαιο;;;

      Είναι τόσο άσχετος;;;;

      Μην μου πείτε “μα στον τύπο υπάρχει η ταχύτητα που……”

      Εγώ οφείλω να το ξέρω…. ο μαθητής που έγραψε το παραπάνω πρέπει να μηδενιστεί;;;

      Κατά τη γνώμη μου όχι…..

      Προσωπικά θα έδινα τα 2/3 των μορίων που αντιστοιχούν στο ερώτημα….

      Αν όμως αυτό γινόταν και σε 2-3 ακόμα, να πως προκύπτουν οι αναβαθμολογήσεις….
      και χάνεται η αξιοπιστία ….

      Εκτός από “αργόμισθους” θα μας έλεγαν και αφερέγγυους …. οι καλοθελητές…

    • Γεια σου Θοδωρή.
      Ας δούμε κάτι ανάλογο:
      Μια μπάλα μπόουλινγκ και ένα ολόιδιο μπαλόνι βάλλονται με ίδια ταχύτητα.
      https://i.ibb.co/FkMqDT1G/Screenshot-1.png
      Ανεξαρτησία από τη μάζα, άρα σταματάνε στην ίδια απόσταση.
      Πως να βαθμολογήσουμε το μαθητή;

    • Καλημέρα Θοδωρή. Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση των θέσεών σου, όπου θέτεις πολλά ζητήματα προς προβληματισμό και συζήτηση. Κάποιες σκέψεις πρόχειρες από μένα, επιγραμματικά, πρωί – πρωί πίνοντας τον πρώτο μου καφέ…
      1)  Δεν ονόμασα τις παραπάνω ερωτήσεις «Β΄ Θέματα»! Τουλάχιστον εσύ πρέπει να ξέρεις, ότι εδώ και δώδεκα (12) χρόνια, δεν προτείνω θέματα για εξετάσεις… Προτείνω θέματα για διδασκαλία και θέματα που μπορεί (προφανώς κατά τη γνώμη μου) να φωτίσουν και να ξεκαθαρίσουν πράγματα στο μυαλό των μαθητών.
      2)  Διαπιστώνω μια ευαισθησία υπέρ των μαθητών του 3ου πεδίου, κατανοητή βέβαια, αλλά όχι αποδεκτή. Δεν μπορεί κάθε πρόταση να ξεκινάει από την λογική «κατέβασε το θέμα για να μπορούν να το διαχειριστούν οι υποψήφιοι του 3ου πεδίου» και όχι από την αντίθετή της «κάνε κάτι, βρες τρόπο να ανεβάσεις τους υποψήφιους του 3ου πεδίου, αφού πρέπει να ανταγωνιστούν και τους μαθητές της θετικής κατεύθυνσης».
      3)  Επί της ουσίας τώρα και συγκεκριμένα. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να γνωρίζουν παραγώγους οι μαθητές του 3ου πεδίου για να γνωρίζουν τι δείχνει η κλίση σε ένα διάγραμμα x-t ή σε ένα διάγραμμα υ-t. Πρέπει και οφείλουν να το γνωρίζουν από το μάθημα της Φυσικής και από τη Α΄ Λυκείου. Εκτός και αν μου πεις ότι στην κινηματική της Α΄ τάξης δεν διδάσκονται οι παραπάνω κλίσεις. Δηλαδή δεν πρέπει να διδάσκονται ασκήσεις κινηματικής όπως αυτές:

      Από ένα διάγραμμα ταχύτητας
      Οι κινήσεις δύο κινητών και τα διαγράμματα x-t.
      4)  Διαφοροποιείς την εκφώνηση στις ερωτήσεις 2 και 3 για να τις θεωρήσεις … άκυρες!!! Οι αποστάσεις δίνονται Θοδωρή, δεν ζητείται να διαπιστωθεί ποια είναι μεγαλύτερη! Αλλά τότε γιατί τις θεωρείς κακές, όπως δόθηκαν; Μήπως γιατί μπορεί να οδηγήσουν σε … άλλες επικίνδυνες;
      5)  Αλλά ας κάνουμε την υπόθεση ότι διατυπώνεται μια ερώτηση όπως εσύ αναφέρεις. Γιατί είναι λάθος και κακή ερώτηση; Γιατί όταν κληθεί ο μαθητής να απαντήσει αν το σώμα με μεγάλη μάζα ή το σώμα με μικρότερη μάζα, θα διανύσει μεγαλύτερη απόσταση μέχρι να σταματήσει, αντί να προσπαθήσει να βρει κάτι που να συνδέει επιταχύνσεις, ταχύτητες και χρόνους, καταφύγει στο «ρυθμό μεταβολής της κινητικής ενέργειας του σώματος!!!
      Εδώ, αλήθεια Θοδωρή η απάντηση του μαθητή, μου φαίνεται απίστευτη!!! Είναι λογική αυτή; Από πού και ως πού αυτή είναι μια αποδεκτή πορεία για απάντηση; Από τον ρυθμό μεταβολής της κινητικής ενέργειας, θα οδηγηθούμε σε μετατοπίσεις;
      Δηλαδή τι μου λες; Ότι αυτός ο ρυθμός δεν εξαρτάται από τη μάζα του σώματος, γιατί έγραψες μια εξίσωση που δεν την περιέχει; Και το ότι η κινητική ενέργεια εξαρτάται από τη μάζα, δεν πρέπει να το ξέρει ο μαθητής; Ούτε ότι ένας μαθητής του 3ου πεδίου πρέπει να κατανοεί ότι χρειάζεται τεράστια ενέργεια για να μεταβάλλεις την ταχύτητα μιας μεγάλης νταλίκας η οποία κινείται με ταχύτητα 100km/h κατά 1m/s, σε 1s, ενώ απαιτείται μικρότερη κινητική ενέργεια για να αυξήσεις την ταχύτητα επίσης κατά 1m/s, ενός βλήματος 5 γραμμαρίων που κινείται με ταχύτητα 100km/h;
      Συνεπώς στο παράδειγμα αυτό, με ίσα διαστήματα δεν έχει διαφορετικούς ρυθμούς μεταβολής της κινητικής ενέργειας; Τόσο μεγάλη αξία και γνώση αποδίδεις στην εξίσωση:

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/05/4.png

      Την οποία οφείλει να γνωρίζει ένας υποψήφιος και να την χρησιμοποιεί για βάση μιας οποιασδήποτε ερώτησης; Κάτι σαν να λέμε 2ος νόμος του Νεύτωνα;
      6)  Και τέλος ερχόμαστε στο ζήτημα της βαθμολόγησης. Ένας μαθητής ο οποίος έχει μάθει την παραπάνω εξίσωση και την χρησιμοποιεί σε μια ερώτηση, όπως η παραπάνω, πρέπει να πάρει μόρια; Γιατί; Γιατί έμαθε μια εξίσωση και την χρησιμοποιεί σε άλλο πλαίσιο; Τότε στην επόμενη ερώτηση, ας γράψει το «πάτερ ημών». Ξέρει κάτι περισσότερο από έναν μαθητή, ο οποίος δεν ξέρει ούτε αυτό…
      Και για να μιλήσουμε σοβαρά. Αν το ερώτημα παίρνει 5 μόρια, μπορεί ο βαθμολογητής, αξιολογώντας το τι και πώς το έγραψε, αν κρύβει κάποια γνώση ή το πέταξε στο ξεκάρφωτο να του δώσει 1-2 μόρια ή να το μηδενίσει. Προφανώς δεν συμφωνώ να πάρει 3,4 ή και 5 μόρια γιατί το «καημένο το παιδί…»
      7)  Και έτσι φτάνουμε στο κρίσιμο συμπέρασμα, μετά από όλα αυτά. Τι ερωτήματα, τι ασκήσεις βάζουμε στις εξετάσεις, για να αποφύγουμε όλα αυτά τα «αμαρτωλά» που λες Θοδωρή; Πρέπει να βάζουμε μόνο υπολογιστικά ερωτήματα, χωρίς πολλά λόγια (αυτά κρύβουν υποκειμενισμό στις διατυπώσεις), με λίγες ή πολλές μαθηματικές πράξεις, πράξεις ρουτίνας, αφού πρέπει οι μαθητές που έχουν στοιχειωδώς κάτι διαβάσει, πρέπει να ξεχωρίσουν με σωστές απαντήσεις με τον αδιάφορο μαθητής που δεν έχει ανοίξει βιβλίο. Έτσι θα έχουμε Β΄ θέματα μικρές ασκήσεις, ενώ Γ και Δ, συρραφές από 3-4 προβληματάκια με πολύ γνωστές διαδικασίες επίλυσης, χιλιομασημένα βήματα, που θα απαιτούν όμως ταχύτητα επίλυσης (αφού πρέπει να ξεχωρίσουν και οι άριστοι από τους πολύ καλούς…), βήματα που θα είναι ξεκάθαρο αν θα παίρνει ο μαθητής 2 μόρια ή 3 μόρια, μην τυχόν και βγει διαφορά βαθμολογίας!!!!
      Άλλη μεγάλη πλάνη, παρανόηση και στρέβλωση, του τι σημαίνει αξιολόγηση!!! Μην βγει διαφορά βαθμολογίας… Αυτό σημαίνει αντικειμενική βαθμολογία. Και αυτός είναι ο στόχος της εξέτασης…
      Και μετά κάνουμε κριτική για συρραφές και θέματα υπερπαραγωγές…
      Άντε πάω για 2ο καφέ…

    • Διονύση, πολύ καλές ως Β θέματα. Δείχνεις τον τρόπο των Β.
      Αν και λίγο εκτός εξεταστικής ατμόσφαιρας νομίζω ότι και με επιχειρήματα,  χωρίς καθόλου σχέσεις, μπορεί ένας μαθητής που έχει καταλάβει το φαινόμενο να απαντήσει σωστά (πως διαμορφώνεται η δύναμη Laplace και πως μέσω του 2ου νόμου επηρεάζει την επιβράδυνσή του). Ακόμα και το 3ο ερώτημα στο 1 νομίζω ότι μπορεί να απαντηθεί από κάποιον που στα μαθηματικά δεν ήταν απών.

    • Καλημέρα Ντίνο και καλή Κυριακή.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό, αν και άργησα … να δω το σχόλιό σου.
      Έχεις δίκιο για την δικαιολόγηση με επιχειρήματα, αλλά… αυτό μου φαίνεται πολύ δύσκολο να το ασπασθεί ένας μαθητής…
      Του φαίνεται βουνό το να προσπαθήσει με επιχειρήματα να υποστηρίξει μια θέση…

  • Το σύστημα και η ορμή του Ένα αμαξίδιο (Α), μάζας Μ=10kg ηρεμεί πάνω σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο, ενώ πάνω του ‎ηρεμεί ένα σώμα Σ, μάζας m=2kg, δεμένο στο άκρο ενός ιδανικού […]

  • Οι τελευταίες μέρες ενός πλανήτη που εξαερώνεται Ο πλανήτης BD+05 4868 Ab λιώνει σαν παγάκι στη φωτιά. Ένας πλανήτης που έκανε το λάθος να πλησιάσει υπερβολικά το μητρικό του άστρο παρατηρήθηκε να αφ […]

  • Και αν συμβάλουν δυο περίεργοι ‎παλμοί;‎ Κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου και προς τα δεξιά, διαδίδεται ένας συμμετρικός παλμός ΑΒΓΔ (1) (τα τμήματα ΑΒ και ΓΔ είναι συμμετρ […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Άριστη επίδειξη β΄θέματος, που προάγει την κριτική σκέψη και όχι την παπαγαλία τύπων.
      Δεν άντεξες και μας θύμισες τη μηδενική δυναμική ενέργεια στο τμήμα ΒΓ.
      O Halliday λέει zero (έχω μόνο την αγγλική έκδοση)
      When the string element is at its y = ym position (element a in Fig. 16-9), its length has its normal undisturbed value dx, so its elastic potential energy is zero.

      Αν ερωτηθεί κάτι τέτοιο σε παλμό σε Πανελλαδικές και ο μαθητής πει μέγιστη απομάκρυνση, άρα μέγιστη δυναμική, τι θα κάνουμε;

    • Καλησπέρα Διονύση
      Χρόνια τραβάει αυτό με τα κύματα…
      Αλλά κάποιοι δεν λένε να καταλάβουν.
      Έτσι λοιπόν όποιος κατάλαβε κατάλαβε.

    • Καλημέρα Ανδρέα και Χρήστο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ανδρέα, στο τμήμα της άσκησης που απευθύνεται στους μαθητές δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να γνωρίζει ο υποψήφιος, πέρα από το βιβλίο του.
      Το τελευταίο ερώτημα μπαίνει στη συζήτηση η δυναμική ενέργεια, ΜΟΝΟ για καθηγητές!
      Τι θα γίνει αν ένα ανάλογο ερώτημα μπει στις εξετάσεις; Γι΄αυτό το έβαλα εδώ!!!
      Ας το δουν οι συνάδελφοι, μέλη της ΚΕΕ, ώστε να μην βάλουν ερώτημα, πάνω σε θεωρία που δεν έχουν διδαχτεί οι μαθητές και αναγκαστικά θα οδηγηθούν σε λάθος απαντήσεις…
      Μήπως με την ευκαιρία να βάλω ένα ακόμη ερώτημα για συναδέλφους;
      Πώς ερμηνεύεται (όχι με πράξεις, αυτές έγιναν στη λύση…) το αποτέλεσμα στο ερώτημα ii), γ);

    • Καλημέρα Διονύση. Μια ιδέα για το ερώτημά σου. Τη στιγμή της συμβολής στο Κ, η κλίση της χορδής θα είναι διπλάσια από αυτή που είχε λόγω του πρώτου παλμού, άρα τετραπλάσια δυναμική ενέργεια παραμόρφωσης, άρα και τετραπλάσια κινητική ενέργεια.

    • Τζίφος η ιδέα Διονύση…

    • Αποστόλη καλημέρα.
      Τη στιγμή που οι δύο παλμοί βρίσκονται στην περιοχή ΑΔ και συμβάλουν, το μέσον δεν έχει καμιά παραμόρφωση…

    • Καλησπέρα Διονύση. Κατά τη συμβολή παλμών, η αρχή της επαλληλίας ισχύει για τις απομακρύνσεις, τις ταχύτητες (1η παράγωγος) και τις επιταχύνσεις (2η παράγωγος)
      Άρα σε κάθε σημείο που γίνεται συμβολή υ = υ1 + υ2 διανυσματικά.
      Η κινητική ενέργεια είναι ανάλογη του τετραγώνου της υ, οπότε…

    • Γεια σου Ανδρέα.
      Τη συλλογιστική σου πορεία εφάρμοσα στην απάντηση που έχω δώσει.
      Στο σχόλιο παραπάνω έγραψα:
      Πώς ερμηνεύεται (όχι με πράξεις, αυτές έγιναν στη λύση…) το αποτέλεσμα στο ερώτημα ii), γ);”
      Πώς εμηνεύουμε, όχι πώς αποδεικνύουμε.

    • Καλημέρα σε όλους.
      Επειδή δεν βλέπω προθυμία για απάντηση στο ερώτημα που έβαλα παραπάνω, ας δώσω μια απάντηση εγώ.
      Και επειδή ο «περίεργος» παλμός μπορεί να μπερδεύει και να δυσκολεύει, ας πάρουμε κάτι πιο γνωστό όπως είναι η συμβολή δύο αρμονικών κυμάτων που διαδίδονται πάνω σε μια ελαστική χορδή.
      Ας τονίσουμε από την αρχή ότι η ενεργειακή μας μελέτη στηρίζεται σε αυτό που αναφέρθηκε στο iii) ερώτημα και που υποστηρίζεται στην ανάρτηση:

      Η ενέργεια και η ισχύς σε ένα αρμονικό κύμα.
      Και όχι στη λογική του σχολικού βιβλίου που μιλάει για ΑΑΤ και που ουσιαστικά οδηγεί στην διατήρηση της ενέργειας κάθε υλικού σημείου, κατά την διάρκεια διάδοσης ενός κύματος…
      Συνεπώς τα παρακάτω, δεν αφορούν τους μαθητές που μας διαβάζουν.
      Παιδιά μακριά!!!

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/05/09.png
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/05/089.png

    • Γεια σου Διονύση.
      Πολύ όμορφη η ποιοτική κατά βάση ανάλυσή σου εδώ που αφορά την δυναμική, την κινητική ενέργεια σημείων μιας παλλόμενης χορδής στην οποία υπάρχουν τρέχοντα κύματα αλλά και τι γίνεται με την ενέργεια σε χορδή  στην οποία έχει δημιουργηθεί στάσιμο κύμα.Δυστυχώς όμως είσαι υποχρεωμένος να γράψεις.«Συνεπώς τα παρακάτω, δεν αφορούν τους μαθητές που μας διαβάζουν.Παιδιά μακριά!!!» Τι κρίμα!!! Ειδικά αν δει κανείς ότι οι αναρτήσεις σου με υπολογισμούς των παραπάνω υπάρχουν στο ylikonet τουλάχιστον από το 2017. 
      Η ενέργεια και η ισχύς σε ένα αρμονικό κύμα.
      by Διονύσης Μάργαρης 15/07/2017
       
      Οι ενέργειες σε ένα στάσιμο κύμα.
      by Διονύσης Μάργαρης 31/07/2017
       
      Τόση  «δουλειά» ή τόση αδιαφορία  από το ΙΕΠ ή ΠΙ !!!!

    • Καλημέρα Άρη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Οσον αφορά τα υπόλοιπα, υπάρχει καμιά ελπίδα να αλλάξει κάτι; Μου φαίνεται πολύ δύσκολο, έως αδύνατο…

  • Η μάνα μου (Σταύρος Σιόλας) Χρόνια πολλά σε όλες τις μάνες του δικτύου μας και χρόνια πολλά στις μάνες των υπολοίπων (που έχουν μάνες…)

    • 1966, μαθητής Β Κλασσικού Λυκείου, Νεάπολη Λακωνίας
      “Η καρδιά της Μάνας”,
       Άγγελος Βλάχος
       
      “Ένα παιδί, μοναχοπαίδι αγόρι,
      αγάπησε μιας μάγισσας την κόρη.
      – Δεν αγαπώ εγώ, του λέει, παιδιά,
      μ’ αν θέλεις να σου δώσω το φιλί μου,
      της μάνας σου να φέρης την καρδιά
      να ρίξω να την φάη το σκυλί μου.

      Τρέχει ο νειός, την μάνα του σκοτώνει
      και την καρδιά τραβά και ξεριζώνει
      και τρέχει να την πάη, μα σκοντάφτει
      και πέφτει ο νειός κατάχαμα με δαύτη.

      Κυλάει ο γυιός και η καρδιά κυλάει
      και την ακούει να κλαίη και να μιλάη.
      Μιλάει η μάνα στο παιδί και λέει:
      – Εχτύπησες, αγόρι μου;…και κλαίει!”

      (μας το απήγγειλε από στήθους ο πολύ αυστηρός Λυκειάρχης μας,
      μετά την πρωινή προσευχή
      ο συγχωρεμένος Φιλόλογος Αλέκος Τσιγγούνης, από τον Αη Μάμα
      και έκλαιγε, μάλιστα έκλαιγε, αυτός ο πολύ αυστηρός Λυκειάρχης,
      έκλαιγε ασταμάτητα μπροστά μας…)

  • Ταλάντωση και κρούση Ένα σώμα Σ μάζας m, ταλαντώνεται στο άκρο οριζόντιου ιδανικού ελατηρίου, πάνω σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο, με πλάτος Α. Κατά μήκος του άξονα του ελατη […]

  • Βίντεο: «CERN-Επιμορφωτικά σεμινάρια για Καθηγητές» Αγαπητοί συνάδελφοι, στην διεύθυνση: https://www.youtube.com/@sonsgreece και στην playlist με τίτλο: «CERN-Επιμορφωτικά σεμινάρια για Καθ […]

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Ευχαριστούμε για τη μεταφορά του video στη νησίδα.
      Καταπληκτική η ξενάγηση του Δημήτρη και της Μαρίας
      100m υπό την γήινη επιφάνεια στα Ελβετικογαλλικά σύνορα,
      με τον καθαρό λόγο τους να την κάνει συναρπαστική!
      Τους ευχαριστούμε

  • Φόρτωσε Περισσότερα