web analytics

Μητράκος Νικόλαος

  • διατήρηση στροφορμής και μεταβολή της κινητικής ενέργειας Ηλεκτρικά φορτισμένο σωματίδιο μάζας m και φορτίου +q, εκτελεί ομαλή κυκλική κίνηση ακτίνας R και περιόδου Τ, σε ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης Β. Με […]

    • Καλησπέρα και από εδώ Κώστα!

      Το πρόβλημα ΔΕΝ μπορεί να λυθεί όπως το τραπέζι με την τρυπά!
      Αν αλλάξεις το Β:

      Αλλάζει η  δύναμη FLORENTZ

      ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ λόγω  μόνιμης καθετότητας Δύναμης FLORENTZ  και ταχύτητας  

      Μετατοπίζεται το ΚΕΝΤΡΟ  της τροχιάς
       
      ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ Η Α.Δ.Σ  ΑΦΟΥ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΑΡΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ.

      ΣΑΝ ΝΑ ΠΕΡΝΑΣ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΠΟ ΤΕΤΑΡΤΟΚΥΚΛΙΟ R ΣΕ ΤΕΤΑΡΟΚΥΚΛΙΟ R/4. ΑΠΛΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙ Η ΚΕΝΤΟΜΟΛΟΣ. ΔΕΝ ΚΑΝΕΙΣ ΑΔΣ!

       

    • Εκτιμώ ότι όντως δεν μπορούμε να κάνουμε χρήση της ΑΔΣτρ άραγε προς ποιο σημείο; Από την εκφώνηση έχουμε μετάβαση από Β σε 4Β άρα αυξάνεται ακαριαία το μέτρο της κεντρομολου δύναμης, προφανώς κάθετη στην ταχύτητα δεν αλλάζει το μέτρο της ταχύτητας, άρα έχουμε αλλαγή στην ακτίνα και αλλαγή στο κέντρο της κυκλικής τροχιάς. Μια σκέψη για την λύση:
      https://i.ibb.co/Xt86kH7/4443.png

    • Συμφωνώ με τη λύση του Κώστα!

    • Καλησπέρα παιδιά.
      Ο Διονύσης για κάποιο λόγο θέτει το θέμα. Προφανώς δεν έχει απορία.
      Ή κάπου το είδε, ή ερώτηση δέχτηκε.
      Έτσι μου ‘ρχεται να το φτιάξω.

    • Καλησπέρα.
      Η μεταβολή της Β δεν έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση ηλεκτρικού πεδίου?

    • Γιάννη προφανώς και κάπου το είδε ο Διονύσης και μάλιστα λυμένο με ΑΔΣ… υποθέτω και εγώ!

    • Ασφαλώς κύριε Κόμη η ακριβής λύση του θέματος απαιτεί εξισώσεις Maxwell !!

      Ένας ακόμα λόγος που το θέμα είναι εκτός τόπου και χρόνου..
      .

    • Θεωρώ οτι δεν διατηρείται ούτε η στρφορμη ούτε η κινητική ενέργεια..Δημιουργείται ηλεκτρικό πεδίο επιταχύνει το φορτισμένο σωματίδιο…

    • Πάντως αν υποθέσουμε ότι μπαίνει σε άλλο πεδίο 4Β ώστε να μην υπάρχει επαγωγή προφανώς αλλάζει το κέντρο τροχιάς…

    • Ξέχασα ένα εμβαδό δεξιά.. τέτοια ώρα…

    • με νέα r’= 5r/2

    • Κάπου εδώ το αφήνω.. όπως γράψατε φαίνεται να υπάρχει μεταβλητή επιταχυνουσα ηλεκτρική δυναμη από επαγωγή.. και ταυτοχρονα μεταβλητή κεντρομολος… Σε κάθε περίπτωση….
      https://i.ibb.co/yN6cS65/s1.jpg

    • Καλημέρα σε όλους.
      Κώστα Ψυλάκο και Κώστα Μυσίρη, χρόνια πολλά και από εδώ.
      Το ερώτημα δόθηκε σε διαγώνισμα φροντιστηρίου και μου το έστειλε φίλος, επισημαίνοντας την λύση που δόθηκε σαν σωστή απάντηση. Και η απάντηση στηρίζεται στην ΑΔΣ. (έχω ελαφρά τροποποιήσει την ερώτηση παραπάνω).
      Προσωπικά συμφωνώ με τη λύση του Κώστα (Ψ), αλλά και με τις αντιρρήσεις του Κώστα (Μ).
      Κατ΄ αρχάς δεν μπορεί να μπαίνει ερώτημα σε μαθητές, η απάντηση του οποίου να στηρίζεται στο χρονικά μεταβαλλόμενο επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο. Αυτό δεν μπορεί να το ξέρει ο μαθητής. Και αν αυτό δεν το ξέρει, δεν μπορούμε να τον φέρνουμε αντιμέτωπο με αδιέξοδες απαντήσεις (πώς μπορεί να αυξήθηκε η κινητική ενέργεια του σωματιδίου;).
      Από κει και πέρα.
      Είναι σημαντικό οι μαθητές να γνωρίζουν ότι η δύναμη από το μαγνητικό πεδίο σε κινούμενο φορτίο, δεν παράγει έργο, αφού είναι κάθετη στην ταχύτητα. Αυτή η γνώση είναι σπουδαιότερη από το να ζητήσουμε σε κάποιο ερώτημα, μια κρυμμένη ΑΔΣ…
      Αλλά ας αφήσουμε τους μαθητές στην άκρη (αν και αυτοί εξετάζονται…).
      Θα μπορούσε να ισχύσει η ΑΔΣ στην περίπτωση που περιγράφει η εκφώνηση, θεωρώντας ότι έχουμε μόνο το μαγνητικό πεδίο (αγνοώντας το ηλεκτρικό πεδίο);
      Προφανώς η ΑΔΣ, πρέπει να εφαρμοστεί ως προς ένα σταθερό σημείο, πριν και μετά την αλλαγή του Β. Αν αυτό είναι το κέντρο Ο της της αρχικής κυκλικής τροχιάς, θα πρέπει το ίδιο κέντρο να το έχει και η τελική κυκλική τροχιά, για να ισχύει η εξίσωση mυR= mυ΄R΄.
      Αλλά τότε η μεταβολή της έντασης του μαγνητικού πεδίου Β, πρέπει να μεταβάλλεται με τέτοιο τρόπο, ώστε σε κάθε θέση η τροχιά να προσεγγίζεται με κυκλική, κέντρου Ο. Μπορούμε αυτό να το πετύχουμε πειραματικά; Δεν το ξέρω.
      Ξέρω όμως ότι η έκφραση «Μεταβάλλουμε κατάλληλα το μέτρο της έντασης Β,» θα μπορούσε να συνέχιζε «ώστε να παραμένει το ίδιο το κέντρο Ο της αρχικής και τελικής τροχιάς», τότε αυτό το «κατάλληλα» κάτι θα έλεγε και η ΑΔΣ θα μπορούσε να δικαιολογηθεί… Όπως δόθηκε, δεν λέει τίποτα.
      Αλλά αν κάναμε αυτή τη διευκρίνηση, δεν θα έπρεπει να μπλέξουμε καθόλου την μεταβολή της κινητικής ενέργειας, αφού τότε η κινητική ενέργεια θα παρέμενε σταθερή…

    • Χρόνια Πολλά στους Κωστήδες Μυσίρη και Ψυλάκο.

    • Καλημέρα Γιάννη. Σε ευχαριστώ για το i.p.
      Να επισημάνω ότι έχεις βάλει Β με τιμές 1Τ και 2Τ, οπότε προκύπτει και η μισή ακτίνα.
      Στο ερώτημα του διαγωνίσματος, είχαμε Β΄=4Β, οπότε και R΄=R/4.

    • Καλημέρα Διονύση.
      Τώρα είναι εντάξει. Αν θέλουμε βάζουμε και 4 Τ.

    • Διόρθωση στην τελική ακτίνα r’ στον παρονομαστή θέλουμε 4B

    • r’=5r/8

  • Μετά την επιτάχυνση το σώμα επιβραδύνεται Ένα σώμα μάζας m=2kg ηρεμεί σε μη λείο οριζόντιο επίπεδο. Σε μια στιγμή t=0, δέχεται την επίδραση μιας οριζόντιας δύναμης F, μέχρι την στιγμή t΄=2s, όπ […]

    • Καλημέρα και καλή βδομάδα σε όλους.
      Και μια επαναληπτική άσκηση για του μαθητές της Α΄Λυκείου.
      Μια τελευταία επανάληψη…

    • καλημέρα σε όλους
      πολύ καλή, Διονύση
      (“διευκολυντικά” για τους μαθητές θα ζητούσα την T και την F, με αυτή τη σειρά, αμέσως μετά το ερώτημα i.)

    • Καλημέρα Βαγγέλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Αν προσέξεις τα ερωτήματα, τα δύο πρώτα έχουν να κάνουν με την κινηματική του σώματος. Στο τρίτο, ενώ είναι βασικά ερώτημα κινηματικής, εισάγει και την κινητική ενέργεια.
      Μόνο το τελευταίο ερώτημα, εμπλέκει δυναμική και έργα!
      Για να σου πω όλη την αλήθεια, έθεσα στον εαυτόν μου το ερώτημα:
      Τι άσκηση θα έβαζες σαν Γ΄θέμα, στις εξετάσεις, αν ήθελες να εξετάσεις σχεδόν όλη την ύλη, χωρίς ακρότητες, ώστε να απαντήσει σε κάποια υποερωτήματα και ένας μέσος μαθητής. Όλα αυτά με την λογική, ότι σήμερα ξεκινούν οι εξετάσεις και το θέμα αφορά περισσότερο τους καθηγητές και λιγότερο τους μαθητές.
      Αυτοί έχουν την τράπεζα θεμάτων…

    • Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή! Έχει ό,τι χρειάζεται ένας μαθητής να ξέρει για να προχωρήσει στην επόμενη τάξη και όλα σε λογικές ποσότητες. Αν τελείωνε το τραπέζι, μπορούσε να κάνει και ελεύθερη πτώση…
      Πρώτη μέρα σήμερα. Έδινα Φυσική Β΄Θετικής. Η τράπεζα λειτούργησε άψογα, αλλά κατέβηκαν κάτι κακογραμμένα θέματα, που τα διόρθωσα συντακτικά, αλλά και σε περιεχόμενο: Σύμβολο ταχύτητας: U (ίδιο με της εσωτερικής ενέργειας!).
      Άντε και από του χρόνου όλα από την Τράπεζα!

    • Καλό απόγευμα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      “Άντε και από του χρόνου όλα από την Τράπεζα!” 🙂 🙂

  • Μεταβλητή δύναμη και ορμή   Ένα σώμα Α μάζας m= 2kg βρίσκεται ακίνητο σε λείο οριζόντιο επίπεδο. Σε μια στιγμή δέχεται την επίδραση μεταβλητής οριζόντιας δύναμης F, το μέτρο […]

  • Η δοκός και το υλικό σημείο σε περιστροφή Η δοκός του σχήματος, μήκους l=4m, περιστρέφεται γύρω από κατακόρυφο άξονα ο οποίος διέρχεται από το μέσον της Ο, διαγράφοντας οριζόντιο επίπεδο (το […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα, που υπενθυμίζει στους μαθητές ότι υπάρχει και γωνιακή μετατόπιση – κάτι που το έχουν δει στα Μαθηματικά με τον τριγωνομετρικό κύκλο.
      Στο ερώτημα 3
      Δθ = 0 ή 6 + [(t3 – 2 + t3 – 3)/2]*(-4) = 0 ή 16 – 4t3 = 0 ή t3 = 4s.

      Στην εκφώνηση μήπως χρειάζεται “Η αβαρής δοκός…”;

    • Καλημέρα Ανδρέα και καλό ΣΚ.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Σκόπιμα δεν έδωσα την ράβδο αβαρή. Δεν ασχολούμαστε καθολου με την δυναμική του στερεού, ούτε με την στροφορμή του.
      Το θέμα εστιάζεται στην κινηματική του στερεού s, (όπου δεν έχουν σημασία οι μάζες) και από κει και πέρα με δυναμική και στροφορμή του υλικού σημείου Σ.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Κατάφερες να κάνεις μια όμορφη άσκηση στην κινηματική του στερεού, κινούμενος με μαεστρία στους εντός ύλης δρόμους.
      Γι αυτό σου αξίζουν συγχαρητήρια!
      Καλό βράδυ.

  • Η ερμηνεία μιας καμπύλης στην επαγωγή Ο αγωγός ΑΓ του σχήματος, έχει μάζα m, μήκος l και αντίσταση R και μπορεί να κινείται οριζόντια χωρίς τριβές, σε επαφή με δύο οριζόντιους στύλους, μέ […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Καταπληκτική!!

    • Καλημέρα Διονύση.
      Συμφωνώ με τον Γιάννη.
      Ένα απλό κύκλωμα, ερωτήματα βασικά που απαιτούν εις βάθος γνώση της θεωρίας, απαντήσεις που δεν αφήνουν περιθώρια μή κατανόησης του φαινομένου! Μπράβο.

    • Γεια σας παιδιά. Εξαιρετική Διονύση! Χάθηκε ο κόσμος να μπει στις εξετάσεις ένα ποιοτικού τύπου θέμα Β σαν αυτό; Μάλλον ναι…

    • Πολύ ωραίο θέμα! Ευχαριστούμε πολύ Διονύση.

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Γιάννη, Πρόδρομε, Αποστόλη και ΠΑύλο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σας άρεσε.

    • Πολύ καλή Διονύση. Ο μαθητής πρέπει να καταλάβει από το διάγραμμα ότι αμέσως μετά το κλείσιμο του διακόπτη είναι FL > F. Φυσικά μπορεί να φτάσει στο συμπέρασμα Δx2>Δx1 παρατηρώντας ότι από t1 ως 2t1 η μέση ταχύτητα της ράβδου είναι μεγαλύτερη από τη μέση ταχύτητα στο χρονικό διάστημα 0 – t1.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Εξαιρετική. Μου άρεσε πολύ. Την έλυσα πριν δω την λύση και ομολογώ χάρηκα πολύ το δεύτερο ερώτημα.
      Μια ερώτηση που δεν σχετίζεται με την άσκηση συγκεκριμένα αλλά σε άλλες που ζητείται ενδειξη τάσης κτλ. Δεδομένου ότι η ενεργός τάση και η ενεργός ένταση ορίζεται για κάθε μεταβαλλόμενο ρεύμα και όχι για τα εναλλασσόμενα αποκλειστικά και τα όργανα καταγράφουν ενεργές τιμές μήπως καλύτερα να βάζουμε παλμογράφο που να καταγράφει τη στιγμιαία τιμή; Ειλικρινά δεν ξέρω πως πρέπει να απαντήσω σε ερώτημα που ζητείται εξετάστε αν λειτουργεί κανονικά ή όχι μία συκευή και το ρεύμα δεν είναι σταθεροποιημένο.

    • Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Όσον αφορά το ερώτημά σου:
      «Δεδομένου ότι η ενεργός τάση και η ενεργός ένταση ορίζεται για κάθε μεταβαλλόμενο ρεύμα και όχι για τα εναλλασσόμενα αποκλειστικά και τα όργανα καταγράφουν ενεργές τιμές μήπως καλύτερα να βάζουμε παλμογράφο που να καταγράφει τη στιγμιαία τιμή;»
      Αυτό είναι γενικά σωστό, αλλά εξαρτάται τι ακριβώς θέλεις να κάνεις και γιατί το κάνεις. Για να μετρήσεις μια στιγμιαία ένταση; Μπορείς. Να την χρησιμοποιήσεις πώς και γιατί;
      Περισσότερο ο παλμογράφος είναι χρήσιμος για να εμφανίσουμε κάποια κυματομορφή και να δούμε αν ταιριάζει με την θεωρία μας ή με αυτό που προβλέπουμε. Για παράδειγμα να δούμε την (φθίνουσα) ταλάντωση ενός κυκλώματος Thomson ή μια ημιανορθωμένη τάση… Γενικότερα δε, για την σωστή λειτουργία ενός τμήματος ηλεκτρονικού κυκλώματος σε μια ηλεκτρονική συσκευή, μελετώντας περισσότερο την μορφή της τάσης-έντασης.
      «Ειλικρινά δεν ξέρω πως πρέπει να απαντήσω σε ερώτημα που ζητείται εξετάστε αν λειτουργεί κανονικά ή όχι μία συσκευή και το ρεύμα δεν είναι σταθεροποιημένο.»
      Για να συζητάμε για κανονική λειτουργία συσκευής, πρέπει να έχουμε «σταθερές» καταστάσεις. Ένα σταθερό συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα ή ένα εναλλασσόμενο αρμονικό, όπως αυτό που μας παρέχει η ΔΕΗ ή μια γεννήτρια εναλλασσόμενου, η οποία στρέφεται με σταθερή συχνότητα. Τότε τη μια φορά χρησιμοποιούμε την ένταση του συνεχούς και την άλλη την ενεργό ένταση του Ε.Ρ. Στην δεύτερη περίπτωση μπορούμε να εντάξουμε και το ημιανορθωμένο ή το πλήρες ανορθωμένο, αλλά αρμονικό.
      Αν έχω μια γεννήτρια την οποία στρέφω με το χέρι μου!!! και αυξομειώνω τη συχνότητα (ένα μεταβαλλόμενο τυχαία ρεύμα…) δεν έχει νόημα η κανονική λειτουργία συσκευής. Ακόμη και σε ένα λαμπτήρα πυρακτώσεως, μπορεί με τον τρόπο αυτό να αυξομειώνεται η φωτοβολία του.
      Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να μιλάμε για «κανονική λειτουργία» στη διάρκεια μεταβατικών φαινομένων, όπως αυτά που εμφανίζονται λόγω αυτεπαγωγής ή όπως όταν κλείσουμε το διακόπτη σε κύκλωμα με κινητήρα, μέχρι να σταθεροποιηθεί η ένταση (και οι στροφές του)!

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Ένα ακόμη θέμα που ακονίζει τη σκέψη.Για το ερώτημα δύο Λατινικό βρίσκω ένα συμπέρασμα(πιθανώς λάθος(ή λανθασμένο)).
      Αν τη στιγμή t1 που κλείνουμε το διακόπτη,η ταχύτητα του αγωγού είναι τετοια ώστε(:) Fl>2F,η αρχική επιβράδυνση θα είναι μεγαλύτερη της επιτάχυνσης έως την t1.Η απόλυτη τιμή της κλίσης της καμπύλης μετά την t1 θα είναι μεγαλύτερη αυτής της ευθείας.Αυτο σημαίνει ότι τμήμα της καμπύλης θα βρίσκεται “κάτω”από την ευθεία,ώστε τα δύο εμβαδά να μην μπορούν να συγκριθούν.

    • Καλό μεσημέρι Θύμιο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Η υπόθεση ότι η δύναμη Laplace (τη στιγμή που κλείνουμε το διακόπτη) έχει διπλάσιο μέτρο απ΄οτην δύναμη F, δεν προκυπτει από πουθενά.
      Αυτό που είναι δεδομένο, είναι το διάγραμμα που δίνεται. Και με βάση το διάγραμμα, η υπόθεση που κάνεις δεν ισχύει.
      Αλλά αν δεδομένο είναι το διάγραμμα, τότε θεωρώ ότι η δικαιολόγηση που έχω δώσει είναι σωστή.

    • Σωστά Διονύση.Αν και δεν απαγορεύεται από πουθενά να ισχύει Fl>2F,η απόλυτη κλίση της καμπύλης είναι μικρότερη ή ίση αυτής της ευθείας.Δεν πρόσεξα ότι το διάγραμμα αναφέρεται στην ειδική περίπτωση όπου Fl<2F

    • Καλησπέρα και πάλι Θύμιο.
      Το σχόλιό σου με έκανε να διερευνήσω την περίπτωση που τη στιγμή t1 μόλις κλείσουμε το διακόπτη, η δύναμη Laplace έχει διπλάσιο μέτρο από την δύναμη F.

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/th1.png

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/tr65.png

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/th2.png

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Είναι μάλλον κουραστικό στους συνδαιτιμόνες να επιμένει κάποιος σε πιθανή λάθος σκέψη.Θα επιμείνω όμως.
      Αν ο διακόπτης έκλεινε τη στιγμή t=0,5 s τότε βάσει δεδομένων Fl=12N.Συμφωνα με το Θ.Ν.Μ:Fl-F=mα τότε α=30m/s²>20m/s² η κλίση είναι μεγαλυτερη,τμήμα καμπύλης είναι κάτω από τη φθίνουσα ευθεία και δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για τα εμβαδά.

    • Καλησπέρα και πάλι Θύμιο.
      Μια απόδειξη πρέπει να καλύπτει κάθε περίπτωση;
      Όταν χρησιμοποιώ το πυθαγόρειο θέωρημα για να υπολογίσω μια πλευρά σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, εσύ θα μου πεις ότι είναι λάθος η απόδειξη, επειδή αν το τρίγωνο ήταν ισόπλευρο δεν θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω το Π.Θ.;
      Η απόδειξη που έδωσα παραπάνω, ισχύει για το διάγραμμα που έχω δώσει.
      Αν το διάγραμμα ήταν διαφορετικό, ίσως χρειαζόταν άλλη απόδειξη.
      Αλλά αυτό καθιστά προβληματική την παραπάνω απόδειξη;

    • Καλημέρα παιδιά.
      Ενδιαφέρουσα η συζήτηση.
      Η γνώμη μου είναι ότι ένα διάγραμμα είναι δεδομένο και όχι κάτι ενδεικτικό.
      Έτσι όποιος λύνει το θέμα έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το χαρακάκι του και να φέρει την ευθεία που οδηγεί στο σημείο (2t1,0). Μετά να συγκρίνει τα δύο εμβαδά.

      Δεν έχουμε να κάνουμε με πρόβλημα Γεωμετρίας όπου τα σχήματα κατ’ ανάγκην απεικονίζουν μία από άπειρες καταστάσεις. Εκεί δεν έχουμε δικαίωμα μέτρησης.

  • Πλάτη και περίοδοι σε δυο ταλαντώσεις Στο σχήμα βλέπετε τέσσερα σώματα Β, Γ, Δ και Ε, τα οποία ηρεμούν στο κάτω άκρο  δύο ιδανικών ελατηρίων με σταθερές k1 και k2, τα οποία έχουν το ίδι […]

  • Μια πτώση ενός πλαισίου σε ΟΜΠ Ένα τετράγωνο ομογενές και ισοπαχές μεταλλικό πλαίσιο ΑΒΓΔ συγκρατείται στην θέση (1), στα όρια ενός ομογενούς οριζόντιου μαγνητικού πεδίου, κάθετου στο […]

    • καλημέρα σε όλους
      πολύ καλή ποιοτική άσκηση, Διονύση
      (στο ii.δ. βάλε το σωστό σχέδιο με τις δυνάμεις και πρόσθεσε, θα πρότεινα, και τη δύναμη στην πλευρά ΑΔ για να φανεί ότι αυτή αλληλοαναιρείται με την στην πλευρά ΒΓ, οπότε και απομένει για το πλαίσιο μόνο η δύναμη στην πλευρά ΓΔ)

    • Καλημέρα και καλή βδομάδα Βαγγέλη.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      βάλε το σωστό σχέδιο με τις δυνάμεις…”. Γιατί δεν είναι σωστός ο σχεδιασμός;

    • Καλησπέρα Βαγγέλη.
      Καλά έκανες και επέμενες, αφού ο υπολογιστής σου είναι μια χαρά, εμένα μετακινήθηκε η μια εικόνα πάνω στην άλλη και δεν το πήρα χαμπάρι…
      Διόρθωσα το αρχείο pdf…

    • Διονύση, εγώ βλέπω αυτήν την εικόνα,
      διπλή με καμία δύναμη
      ίσως φταίει ο υπολογιστής μου

      https://i.ibb.co/5GRKLBG/1715616064-0446.png

    • Καλημέρα Διονύση. Όπως συνηθίζεις τα τελευταία χρόνια, λίγες βδομάδες πριν τις εξετάσεις, ανεβάζεις θέματα τύπου Β που σκοπό έχουν να διασαφηνίσουν πράγματα.
      Έτσι κι αυτή η ανάρτησή σου με τα ερωτήματά της δίνει τα απαραίτητα εφόδια στον υποψήφιο για αντιμετώπιση παρόμοιων ερωτημάτων.
      Να είσαι καλά.

    • Καλησπέρα και από εδώ Πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Δίκιο έχεις για τα Β΄θέματα, με την προσθήκη, ότι προσπαθώ να κάνω “ομαλοποίηση των μεγίστων” οδηγώντας ότι σε τσουνάμι (καλησπέρα Ανδρέα!!!) αλλά σε ήπιο καλοκαιρινό κυματισμό… οπότε με, όσο γίνεται, καλή ψυχολογία οι μαθητές να φτάσουν στις εξετάσεις τους.

  • Κίνηση με μια πλάγια δύναμη   Ένα σώμα μάζας 2kg ηρεμεί σε λείο οριζόντιο επίπεδο, στην θέση Α. Σε μια στιγμή ασκείται πάνω του μια πλάγια δύναμη F, όπως στο σχήμα, με απ […]

    • κι αυτή είναι πολύ καλή, Διονύση
      (αλλά ο “ψείρας” τί έχει να παρατηρήσει πάλι;
      έχει να παρατηρήσει ότι όταν στην εκφώνηση γράφεται “στη θέση Α…όπως φαίνεται στο σχήμα… και στη θέση Β”, πρέπει οι θέσεις αυτές να φαίνονται κιόλας στο ίδιο σχήμα
      δι ό και κάνει “μαγικά”,
      κλέβει δηλαδή το σχήμα σου και συναρμολογεί το επισυναπτόμενο…)

    • Γεια σου Βαγγέλη.
      Μπορεί το σχήμα, πράγματι να έδειχνε τις θέσεις Α και Β, όπως στο σχήμα που έδωσες.
      Αλλά δεν είναι υποχρεωτικό.
      Το σχήμα που έχω δώσει δείχνει το σώμα σε μια τυχαία θέση, ενώ περιγράφω στο κείμενο μια μετατόπιση μεταξύ των δύο θέσεων. Δεν νομίζω ότι είναι υποχρεωτικό στο σχήμα να εμφανίζονται όλες οι λεπτομέρειες της εκφώνησης.

    • Διονύση, η άποψή μου είναι ότι άλλο το “σε κάποια θέση” και άλλο το “στη θέση Α (και Β) που φαίνεται στο σχήμα”
      στη δεύτερη περίπτωση τη δείχνεις με το δάχτυλο, άρα πρέπει να φαίνεται κιόλας

    • Καλησπέρα και από εδώ Βαγγέλη.
      Στο προηγούμενο είχες δίκιο (έκανα αλλαγή στην εκτύπωση του αρχείου σε pdf), αλλά εδώ θα διαφωνήσω.
      Γράφω:
       Σε μια στιγμή ασκείται πάνω του μια πλάγια δύναμη F, όπως στο σχήμα,…”
      Η φράση όπως στο σχήμα, αναφέρεται στο πώς είναι η ασκούμενη δύναμη και δεν αναφέρεται στις θέσεις Α και Β, μεταξύ των οποίων κινείται το σώμα.

  • Η μεταβολή της ορμής και μια βολή   Μια μικρή σφαίρα μάζας m=0,4kg διαγράφει κατακόρυφο κύκλο, δεμένη στο άκρο μη εκτατού νήματος μήκους l=1m, το άλλο άκρο του οποίου είναι δεμένο σε σταθ […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα και για Γ΄στις επερχόμενες ενδοσχολικές. Μεταβολή διανύσματος έχουν πλέον διδαχτεί άρα τέλος οι δικαιολογίες – τις οποίες δυστυχώς προβάλλουν συνάδελφοι που “αγαπούν” τους μαθητές…
      Έγραψες “και η σφαίρα πέφτει ελεύθερα” αντί “εκτελεί οριζόντια βολή” για να βοηθήσεις στο 4ο ερώτημα και να ασχοληθεί ο λύτης με τον κατακόρυφο άξονα;

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      η σφαίρα πέφτει ελεύθερα”, το προτίμησα σε σχέση με το “εκτελεί οριζόντια βολή” για να μην λειτουργήσουν σαν τον σκύλο του Παβλόφ.
      Και στην οριζόντια βολή το σώμα πέφτει ελεύθερα, με την έννοια ότι στο σώμα ασκείται μόνο το βάρος. Η κίνηση βέβαια καθορίζεται από τις αρχικές συνθήκες, όπως λέμε, δηλαδή και από την αρχική ταχύτητα, οπότε προκύπτει οριζόντια βολή…

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ ουσιαστική επαναληπτική άσκηση.
      Με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε ο Ανδρέας (γεια σου Ανδρέα), θα ήθελα να ρωτήσω το παρακάτω, το οποίο εμφανίζεται συχνά σε διαγωνίσματα Α΄ Λυκείου.

      Θα χαρακτηρίζαμε ως Σωστή ή Λανθασμένη την πρόταση:

      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;

    • Καλησπερα σε ολη την παρεα. Προφανως και ειναι λανθασμενη Μίλτο διοτι οποιο καλο βιβλιο Φυσικης στον πλανητη και αν ανοιξουμε,η ελευθερη πτωση (free fall) οριζεται ως η κινηση υπο την επιδραση μονο του βαρους.Αρα η οριζοντια βολη που μαθαινουμε στην Β Λυκειου και η κινηση ενος δορυφορου γυρω απο την Γη και η κινηση της σεληνης γυρω απο την Γη,αν θεωρησουμε οτι τα σωματα αυτα αλληλεπιδρουν μονο με την Γη,ελευθερες πτωσεις ειναι.

    • Γεια σου Κωνσταντίνε. Θα συμφωνήσουμε.
      Ευχαριστώ για την τοποθέτησή σου.

    • Γεια σας παιδιά.
      Η ερώτηση:
      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;
      είναι γνήσιος απόγονος της:
      Ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις.

      Είναι μια κακή ερώτηση αν την απαντάς χωρίς κείμενο, γράφοντας μόνο Σου ή Λου.
      Σκέφτεσαι:
      -Τι σόι τύπος είναι αυτός που με ρωτά; Από τους παλιούς ή από τους καινούριους;

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Παρά τα όσα λέμε εδώ για την “ελεύθερη πτώση”, το ερώτημα, που αναφέρεις Μίλτο, είναι άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις, αφού το σωστό έρχεται σε αντίθεση με αυτό που γράφουν τα σχολικά βιβλία και διδάσκεται στο σχολείο.
      Η ελεύθερη πτώση διαδάσκεται σαν η κίνηση που πραγματοποιεί ένα σώμα, όταν αφήνεται να κινηθεί με την επίδραση μόνο του βάρους, χωρίς αρχική ταχύτητα.
      Αν υπάρχει αρχική ταχύτητα, τότε η κίνηση αποκτά το όνομα της βολής (κατακόρυφη προς τα πάνω, προς τα κάτω, οριζόντια ή και πλάγια).
      Αν αυτό διδάσκεται ένας μαθητής, δεν μπορεί να τον ρωτάμε αν “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση”, και να περιμένουμε άλλη απάντηση…

    • Ακριβώς Διονύση, είναι “άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις”…
      Δυστυχώς όμως, το έχω συναντήσει σε αρκετές παραλλαγές…

    • Γιάννη θα συμφωνήσουμε!

    • Καλημέρα Διονύση και χρόνια πολλά.
      Με απλά υλικά χτίζεις…πυραμίδες!
      Έτσι κι εσύ, αναδεικνύεις βασικά πράγματα για τη Β Λυκείου, πάντα στοχευμένα και διδακτικά.
      Όσο για την ελεύθερη πτώση, δυστυχώς από τότε που θυμάμαι σαν μαθητής, θεωρείται η κίνηση που κάνει ένα σώμα αν το αφήσουμε από την ηρεμία να κινηθεί κατακόρυφα προς τα κάτω λόγω του βάρους του και χωρίς αντίσταση του αέρα!
      Να είσαι πάντα καλά.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έτσι είναι, όσον αφορά την ελεύθερη πτώση. Αυτό διδάσκεται στον χρόνο που έχουμε… μνήμες!

  • Ένα άλλο διάγραμμα φάσης Κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου, διαδίδεται ένα εγκάρσιο αρμονικό πλάτους Α=0,3m και στο σχήμα δίνεται το διάγραμμα της φάσης της […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Άσκηση που απαιτεί πολύ καλή κατανόηση της θεωρίας. Κυρίως να γνωρίζει ο μαθητής ότι για να γράψει την εξίσωση του κύματος αρκεί να γνωρίζει την εξίσωση απομάκρυνσης ενός σημείου ή οτι κάποια χρονική στιγμή t1 όχι απαραίτητα t=0 το κύμα φτάνει στη θέση χ1 όχι απαραίτητα χ=0.
      Τότε
      ψ = Αημ2π/Τ(Δt)=Aημ2π/Τ(t -t0) (1) t>=t0
      οπου Δt η χρονική διάρκεια ταλαντωσης ενός άλλου σημειου χ που προκύπτει από την σχέση
      v = (x – x1)/(t0-t1) διανυσματικά. Λύνω ως προς t0 και αντικαθιστώ
      Βέβαια πρέπει να γνωρίζω αν το σημείο που φτάνει το κύμα κάποια στιγμή αποκτά
      u>0 ή u<0
      που δεν δίδεται στην ασκηση Διότι η φάση του σημείου εκείνη την στιγμή θα είναι αντίστοιχα ή 0 ή π

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Λες ότι δεν δίνω τη φάση του σημείου που φτάνει το κύμα;
      Και αν έδινα το διάγραμμα:
      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/rt67.png
      πάλι θα λέγαμε ότι δεν έχω δώσει;
      Θέλω δηλαδή να πω, ότι το διάγραμμα έχει … τα μυστικά του 🙂

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραίο θέμα.
      Ξεκίνησα να τη λύνω και μέχρι και το ερώτημα iii υπέθεσα
      φ = ωt + (2π/λ)x
      και όλα βγήκαν κανονικά.
      Φτάνοντας στο ερώτημα iv-α
      πήρα την εξίσωση x = x0 – |υδ|t1 -> -3 = x0 – 2.2 -> x0 = 1m, που δείχνει ότι την t = 0s το κύμα δεν είναι στη θέση x = 0m, άρα έχει εξίσωση με θ μέσα στη φάση.
      Ίσως να πρέπει να δώσεις εξαρχής στην εκφώνηση η μορφή της εξίσωσης του κύματος, μτε θ/2π μέσα, για να μη βρεθεί σε έκπληξη ο μαθητής.
      Επίσης η χρονική στιγμή που ζητείται το στιγμιότυπο δε μπορεί να είναι t2, αφού την t2 βρίσκεται στο -7m
      Κατά την άποψή μου, ορθώς επιμένεις σε εξισώσεις κύματος με φάση, που περιέχει και τον όρο θ/2π, αφού ελέγχει τέλεια τον υποψήφιο που ξέρει να βγάζει την εξίσωση κύματος και δεν την έχει παπαγαλίσει. Εκτός αν βγάλουν πάλι κανένα φιρμάνι που να απαγορεύουν αυτή την περίπτωση…

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έχεις δίκιο για τη στιγμή t2. Ποια είναι η στιγμή αυτή;
      Προηγούμενα την είχα ορίσει ως t1+2T, οπότε θα έπρεπε να πω τη στιγμή t3=1s!
      Το διάγραμμα είναι σωστό, ο συμβολισμός της χρονικής στιγμής, λάθος…

    • Και μια εικόνα από τον νυκτερινό ουρανό του Haywards Heath:

      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/4546.png

      Οι προβλέψεις, επιβεβαιώθηκαν.

    • Καλημέρα Διονύση. Τελικά είσαι καλλιτέχνης…
      Είχατε προβλήματα;

    • Όχι Αποστόλη. Δεν παρατηρήσαμε κάτι…

  • Περιστροφή ράβδου και μια κρούση υλικών σημείων Η ράβδος του σχήματος, μήκους l=2m μπορεί να στρέφεται σε οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα ο οποίος περνά από το άκρο της Ο, ενώ στο άλλο τ […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Χρόνια πολλά! Μόλις είδα το σχήμα σκέφτηκα: 2ος νόμος για να βρούμε τη ροπή της F, διατήρηση στροφορμής κατά τη διάσπαση, Ι = 1/3 ΜL^2″ και μετά επανήλθα… Αβαρής ράβδος.
      Επί της ουσίας είναι ωραίο θέμα για επανάληψη βασικών γνώσεων Α΄Λυκείου, με κρούσεις και στερεό Γ΄, που είναι ό,τι πρέπει στην κουτσουρεμένη βδομάδα, που απομένει. Γιατί το βασικότερο είναι, όποιο θέμα δίνουμε αυτες τις λίγες ώρες, να μην είναι καινούργιο, αλλά να ενεργοποιήσει μνήμες…

    • Για την ακρίβεια “Ένα πιο βαρύ αρνί θα είναι πιο ακριβό από ένα ελαφρύ δηλαδή ένα πιο μικρό. Επομένως ο καταναλωτής έχει επιλογή!”
      🐑

    • Καλησπέρα Ανδρέα και χρόνια πολλά.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ναι η ράβδος, μπορεί να μην είναι αβαρής, αλλά ποιος ασχολείται με την μάζα της;
      Αρνάκι είναι, όπου το βαρύτερο είναι και πιο ακριβό; 🙂
      Κινηματική και … δόξα τω θεώ!

    • Καλημέρα Διονύση.
      Η εκφώνηση στα προβλήματα συνήθως περιγράφει το σενάριο
      με αρχή ,μέση και τέλος όπως και τούτο το ωραίο.
      Σκέφτεσαι στην αρχή ,άγνωστη η F και η θέση που δρα ,άγνωστη η μάζα της ράβδου και δεν καταλαβαίνω αν δέχεται τριβή κι αυτή…
      Τα παρατάς και “ξέρεις” πως καμιά φορά ,η λύση μπορεί και να διευκολύνετε , με έναρξη από το τέλος, που έχεις “πάτημα” !
      Όχι πως δεν μπορούμε κι από την αρχή .
      Καλή εβδομάδα

    • Καλό μεσημέρι Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Νομίζω η σκέψη σου για μια λύση “από το τέλος προς τα πίσω”, είναι βασική προϋπόθεση για μια εύκολη επεξεργασία.
      Πρέπει ο μαθητής να μάθει να μην σκύβει πάντα το κεφάλι και να το ρίχνει στις πράξεις, ακολουθώντας πάντα την εξέλιξη του φαινομένου. Αν το κάνει πάντα, μερικές φορές ο κόπος είναι πολύ μεγαλύτερος…

  • Φόρτωσε Περισσότερα