web analytics

Γεράσιμος Θεοτοκάτος

  • Μια ακόμη κύλιση τροχού Ένας τροχός κέντρου Ο και ακτίνας R=0,5m κυλίεται προς τα δεξιά σε οριζόντιο δρόμο, όπως στο σχήμα και σε μια στιγμή t=0, ένα  σημείο του Α βρίσκεται πάνω […]

    • Γεια σου Διονύση.
      Ενδιαφέρον και πρωτότυπο το τελευταίο ερώτημα!
      Ίσως να ήταν απλά καλύτερο να ζητήσεις αυτό που ουσιαστικά απαντάς. Δηλαδή, το μέτρο της μετατόπισης.

    • Καλησπέρα Μίλτο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έχεις δίκιο για την αλλαγή που προτείνεις.
      Έκανα τη διόρθωση.

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή. Το σημείο Α έχει μια καμπύλη τροχιά – όχι κυκλοειδή.
      https://i.ibb.co/7yhzwcf/image.jpg
      Η εύρεση μετατόπισης σε καμπύλη τροχιά δεν έχει πολυδιδαχτεί. Στην οριζόντια βολή αν το σκεφτεί κανένας καθηγητής μπορεί να το έχει πει. Οπότε να η ευκαιρία να το κάνουμε…
      Πέρα από αυτό έχει και γραφική παράσταση, που πρέπει να ξέρει να ερμηνεύει ο μαθητής.

    • Καλημέρα Ανδρέα και καλό μάθημα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και την επισήμανση για την μορφη της τροχιάς,, η οποία δεν είναι κυκλοειδής, αφού το σημείο Α είναι εσωτερικό σημείο του τροχού.

    • Καλησπέρα Διονύση, “μετρημένη” ανάρτηση, χρήσιμη για μαθητές, πολύ έξυπνα δομημένη με το τελευταίο ερώτημα να “ξαφνιάζει”.

      Μήπως χρειάζεται στην εκφώνηση να αναφέρεται πως ο τροχός κυλίεται μέχρι να σταματήσει; Η αλλαγή στο είδος της περιστροφικής κίνησης γιατί να συνοδεύεται από ανάλογη αλλαγή στη μεταφορική; Δεν υπάρχουν δεδομένα με τα οποία μπορεί ιο μαθητής να το εξακριβώσει…

      Επίσης, γιατί “μέτρο της συνολικής μετατόπισης του σημείου Α” και όχι “μέτρο της συνολικής μετατόπισης του σημείου Α”;

      Ανδρέα, εντυπωσιακό το σχήμα της τροχιάς του σημείου Α

    • Καλησπέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Στα ερωτήματά σου τώρα:
      Δίνω ως δεδομένο ότι ο τροχός κυλίεται. Προφανώς η συνθήκη αυτή ισχύει για όλη τη διάρκεια της κίνησης. Δεν μίλησα ότι “κυλίεται αρχικά” ούτε για κύλιση σε κάποιο χρονικό διάστημα.
      Την λέξη “συνολική” στην μετατόπιση, την έβαλα για να τονίσω ότι ζητάμε την μετατόπιση για όλο το χρονικό διάστημα της κίνησης.
      Τώρα που το ξανασκέφτομαι, θα μπορούσε και να λείπει.
      Αλλά δεν νομίζω ότι μπερδεύει ή δυκολεύει σε κάτι το μαθητή η παραπάνω λέξη.

  • Δύο υλικά σημεία σε κυκλικές τροχιές   Ένας δίσκος ακτίνας  R=0,6m στρέφεται με το επίπεδό του κατακόρυφο, γύρω από σταθερό οριζόντιο άξονα ο οποίος περνά από το κέντρο του Ο, με σταθερή γω […]

    • Καλημέρα Διονύση. Πολύ ωραία διδακτική προσέγγιση, όλης της ομαλής κυκλικής κίνησης. Αυτή την περίοδο κάνουμε στη Β΄ κυκλική κίνηση και στη Γ΄κινηματική στερεού. Διατίθενται 4 περίπου ώρες για την κυκλική κίνηση και όλο και κάποια δράση θα προκύψει.
      Η μόνη λύση είναι στο μάθημα να γίνουν ασκήσεις όπως η παρούσα, για να προλάβουμε. Έχω φτιάξει ασκήσεις με πλυντήρια, διαστημικούς σταθμούς, στροβοσκόπια, γρανάζια, σαμαράκια, … που δεν τις κάνω ποτέ. Το δίωρο είναι “πάτος” για την διδασκαλία.

      Αξίζει μια αντιπαραβολή της δύναμης στο Σ2 αν ήταν σφαιρίδιο στο άκρο οριζόντιου νήματος, πάλι σε ΟΚΚ. Εκεί η τάση του νήματος είναι και η κεντρομόλος, ενώ εδώ το υλικό γύρω από το Σ2, πρέπει να ασκήσει πλάγια δύναμη.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή Ανδρέα.
      Έχεις δίκιο για το δίωρο και τις επιπτώσεις του στη διδασκαλία…
      Προσπαθώντας να “προσαρμοστώ” στα νέα δεδομένα, άφησα τις επιταχυνόμενες κυκλικές και άλλα όμορφα, και προσπάθησα να στήσω μια άσκηση, μόνο με την ΟΚΚ…
      Στα θεμελειώδη.

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 6 μήνες

    Παρουσιάσεις 12 και 19 Οκτωβρίου 2024 Αγαπητοί συνάδελφοι, σας προσκαλούμε στην διαδικτυακή παρουσίαση των Ελληνικών εργασιών που συμμετείχαν στο 13ο Πανευρωπαϊκό φεστιβάλ «Οι Φυσικές Επ […]

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 6 μήνες

    Ποιοι ή ποιες κερδίζουν τα Βραβεία Νόμπελ; Εν αναμονή της ανακοίνωσης των Βραβείων Νόμπελ το περιοδικό Nature δημοσίευσε ένα άρθρο που δείχνει τι έχουν σπουδάσει οι προηγούμενοι βραβευμένοι, σε ποια […]

  • Οι θέσεις και οι χρονικές στιγμές Δυο μπάλες κινούνται πάνω σε οριζόντιο δρόμο, κατά μήκος ενός προσανατολισμενου άξονα x, με αρχή (x=0) το σημείο Ο και θετική την φορά προς τα δεξιά […]

    • Kαλησπέρα Διονύση.
      Ένα πρόβλημα με τις μετατοπίσεις το έχω …εκ γενετής το οποίο επιδεινώθηκε όταν διάβασα στο σχολικό
      Δχ = vΔt άρα χ = vt
      που σημαίνει ότι ταυτίζεται η μετατόπιση με την θέση και η χρονική διάρκεια με την χρονική στιγμή, ότι πιο θανατηφόρο.
      Πιθανολογώ ότι ένας από τους στόχους της ανάρτησης ήταν να φανεί η αντίθεση σου σε αυτό.
      Επίσης να αναδείξεις ότι η εξίσωση κίνησης(θέσης) εξάγεται από τον ορισμό της ταχύτητας και ότι χρησιμοποιούμε αλγεβρικές τιμές.
      Όμως γράφεις
      Να βρεθεί η μετατόπιση ως συνάρτηση του χρόνου.
      Και τελικά
      ΔΧ =0,8t – 1,6
      που θεωρώ ότι επιδέχονται …παρεξηγήσεις.

    • Καλό απόγευμα Γιώργο και σε ευχαριστώγια το σχόλιο.
      Ναι, ο στόχος της ανάρτησης είναι να αναδειχτούν οι διαφορές χρόνου-χρονικού διαστήματος και θέσης-μετατόπισης.
      Αλλά γράφεις “που θεωρώ ότι επιδέχονται …παρεξηγήσεις.”
      και δεν βλέπω πού υπάρχει η παρεξήγηση…

    • Διονύση προσπαθούμε να πεισουμε τους μαθητές ότι η μετατόπιση έχει σχέση με χρονικό διάστημα και η θέση με χρονική στιγμή ακόμα κι αν ως μετρα ταυτίζονται.
      Δηλ η μετατόπιση ενός κινητού από t=0 ως t=2sec είναι Δχ = 10m
      H θέση του ίδιου κινητού την t=2s είναι χ=10m
      Οι παραπάνω προτασεις λένε τελείως διαφορετικά πράγματα.
      Στην σχέση
      ΔΧ = 0,8t -1,6 θέτω t = 10 kai βρίσκω ΔΧ=6,4m
      Aυτό τώρα πως μπορεί να ερμηνευτεί?
      Ότι η μετατόπιση την t=10 είναι ΔΧ=6,4m?
      Ή ότι η μετατόπιση από t=2 ως t= 10s είναι 6,4m?
      Προφανώς το τελευταιο. Η πληροφορία όμως αυτή βλέποντας μόνο την σχέση έχει χαθεί

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Σημαντικό να μπορούν να δουλεύουν με τις εξισώσεις ως προς συγκεκριμένο σύστημα αξόνων αντιλαμβανόμενοι όπως το λές τις διαφορές ΔΧ-Χ και Δt-t.
      Θα έλεγα πως στις σχέσεις Δχ και χ θα πρέπει να μπει και το “πεδίον” t>=2s,
      οπότε αν καταλαβαίνω σωστά το ερώτημα του Γιώργου ,…απαντιέται .
      (Στην κατάληξη 1,8 αντί 1,6)
      Να είσαι καλά

    • Καλησπέρα και πάλι Γιώργο, καλησπέρα Παντελή.
      Σας ευχαριστώγια το σχολιασμό.
      Γιώργο, ελπίζω με την προσθήκη που έκανα (από t1 έως τη στιγμή t) και αντίστοιχα για την σφαίρα Β, να αίρω τις αντιρρήσεις σου.
      Παντελή, διόρθωσα και το αποτέλεσμα…

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 6 μήνες

    Η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων για την Ψηφιακή Εκπαίδευση Τηλε-Φροντιστήριο: Μια φαντεζί βιτρίνα για τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου Εμείς, οι εκπαιδευτικοί εικαστι […]

  • Όταν η κίνηση του σώματος, δεν είναι αατ! Ένα σώμα Α, μάζας Μ=3kg, ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο, δεμένο στο άκρο ιδανικού οριζόντιου ελατηρίου σταθεράς k=240Ν/m, το οποίο έχει το φ […]

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή Διονύση.
      Ωραίο θέμα που μας γυρίζει και στο 2013!!
      Μία διευκρίνηση: Η μέγιστη επιτάχυνση επιτυγχάνεται στη μέγιστη συσπείρωση ακριβώς πριν την ακινητοποίηση του σώματος, ενώ αμέσως μετά η επιτάχυνση μηδενίζεται μαζί και με την ταχύτητά του με αποτέλεσμα να μείνει μόνιμα ακίνητο το σώμα Α.

    • Καλημέρα Διονύση, καλημέρα Μίλτο.

      Ξεκινώντας πριν λίγες μέρες στο σχολείο τις κρούσεις, τους είπα:

      “Οι κρούσεις είναι σαν την Coca-Cola…. πάνε με όλα.
      Σας δίνουν μία άσκηση μηχανικής που ζητάει ό,τι έχετε ή πρέπει να έχετε διδαχτεί μέχρι να φθάσετε στη Γ’ Λυκείου, υπάρχει κάπου μία κρούση και βαφτίζεται άσκηση
      κρούσεων”

      Κάτι τέτοιο συμβαίνει εδώ…. Πολύ καλή άσκηση, πλήρης φυσικών εννοιών, ιδανική για εισαγωγική στη μηχανική της Γ’ Λυκείου….αφού εξετάζει γνώσεις από τις δύο προηγούμενες τάξεις….

      Σκέφτομαι πως η άσκηση αυτή, αν δοθεί σε καλό μαθητή που τελειώνει τη Β’ Λυκείου (με διευκρίνηση στο τι σημαίνει ελαστική) θα την αντιμετωπίσει με αξιοπρέπεια και πιθανά θα απαντήσει…
      Αν δοθεί στον ίδιο μαθητή στη Γ Λυκείου θα χαθεί ανάμεσα σε μεθοδολογίες ασκήσεων κρούσης με ΑΑΤ…. και μετά θα του φταίει αυτός που τη σχεδίασε….

      Μίλτο, πολύ στοχευμένη η παρατήρησή σου.

      Διονύση, ίσως πρέπει στην εκφώνηση να αναφέρεται πως στην αρχική θέση του Α, το ελατήριο έχει το φυσικό μήκος του.

      Στην άσκηση αυτή, την κίνηση του Α δύσκολα κάποιος θα την χαρακτήριζε ΑΑΤ….
      Τα “δράματα” με την ΑΑΤ καταφθάνουν οσονούπω ….

    • Μίλτο και Θοδωρή, καλησπέρα και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Μίλτο πρόσθεσα “το σώμα Α κατά την κίνησή του”, προς αποφυγήν κάθε παρερμηνείας, αφού πράγματι μόλις μηδενιστεί η ταχύτητα του σώματος, το σώμα ισορροπεί, οπότε προφανώς η επιτάχυνση μηδενίζεται.
      Θοδωρή, έχεις δίκιο ότι με μια άσκηση που κάπου γίνεται και μια κρούση, μπορείς να εξετάσεις όλη τη μηχανική υλικού σημείου…
      Έχεις δίκιο για το “φυσικό μήκος του ελατηρίου”, το πρόσθεσα.

    • Καλησπέρα Διονύση!
      Όπως λέει και ο Μίλτος θύμισες 2013!
      Δύσκολη η περίπτωση όταν υπάρχει τριβή γιατί μας χαλά τον φορμαλισμό!
      Και κάτι από το 2013: Έρχεται ένας μαθητής και μου λέει: αυτό το ελατήριο τι το δώσαν 105 N/m, 100 τους πείραζε; Εγώ πάντως το ω το έγραψα περίπου 10 και βγήκε μια χαρά!!! Α και αυτό το μ τι το δίναν δεν μου χρειάστηκε!!!
      Μετά ο δάσκαλος τραβά τα μαλλιά του!!!

    • Καλημέρα Βασίλη και καλή βδομάδα.
      Ο δάσκαλος, συχνά βρίσκεται στη θέση να τραβάει τα μαλιά του…

    • Καλησπέρα Διονύση. Κάθε χρόνο κάνω στα παιδιά την άσκησή σου – πάλι από το 2013:
      Πόσο τελικά θα απέχουν τα δυο σώματα; 

      Στο σχολείο ξεκινάμε με κρούσεις, η ταλάντωση είναι δυο κεφάλαια μετά. Αν θέλουμε να πούμε για το ελατήριο – που έχει εξοβελιστεί από τη Β΄τάξη – τι καλύτερο θέμα υπάρχει;
      Η ανάρτηση 2025, συμπληρώνει την προηγούμενη του 2013 και οι μαθητές που έχουν κάνει αατ στο φροντιστήριο, προσέχουν να μην την ανακατέψουν μέσα στη λύση.
      Συνηθισμένο λάθος: “Το Α μετά την κρούση θα κάνει αατ και θα ηρεμήσει στη Θ.Ι.”
      Ένας β΄τρόπος για να αποδείξουμε τη μη ελαστικότητα:
      Αν ήταν ελαστική, υ1΄= (2m/M+m)υ2 = 1,25m/s > 1m/s

    • Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Άργησα λίγο να δω το σχόλιό σου, αλλά κάλιο αργά…

  • Ταχύτητες και επιταχύνσεις σε δοκό Μια ομογενής δοκός ΑΒ μήκους l=2m, κινείται σε λείο οριζόντιο επίπεδο, με την επίδραση κατάλληλων μεταβλητών οριζοντίων δυνάμεων. Σε μια στιγμή t1, η δοκ […]

    • Καλημέρα Διονύση
      Η εισαγωγή στην λύση …οδηγός για τη επίλυση.
      Μια επι πλέον σκέψη μου που καταλήγει σε άτοπο είναι το να υποθέσω την υcm προς τα κάτω με ω μια ωρολ… και μια αντιωρολ…φορά
      (Κυκλοφορεί ένα παρείσακτο Σ …δείκτης της α στο Γ ,στην εκφώνηση ) 🙁
      Εμπλουτίζεις το στερεό!
      Καλά να περνάς

    • Καλημέρα Διονύση και Παντελή.
      Και μένα μου άρεσε πολύ.
      Από τότε που ήμουν στη δουλειά με απασχολούσαν τα όρια τέτοιων θεμάτων. Δηλαδή πόσο παίζουν σε Εξετάσεις σύνθετες κινήσεις που δεν είναι κυλίσεις.

    • Καλημέρα Γιάννη
      Είναι αυτό που λέμε… “σπάνε τα μπουζιάσματα”

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Γιάννη.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Παντελή διόρθωσα και το Σ…

    • Καλό μεσημέρι, ωραίο θέμα , από τα αγαπημένά σου,δυσκολεύει τον (την)
      υποψήφιο-α (δεν αντέχεται η διαρκής δήλωση άρνησης του σεξισμού, άσε που κακοποιεί το κείμενο) γιατί τον ξεβολεύει από τη μανιέρα της κ.χ.ο.Τα παιδιά αιφνιδιάζονται όταν ανακαλύπτουν ότι υπάρχουν και άλλες σύνθετες κινήσεις εκτός από την κ.χ.ο.

    • Καλό μεσημέρι Ξενοφώντα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Η αλήθεια είναι ότι αν μείνουμε μόνο στη κύλιση (χωρίς ολίσθηση), οι μαθητές μαθαίνουν τυπικά να εφαρμόζουν 5 κανόνες και μπορεί να μην μπορούν να εφαρμόσουν τις ίδιες ιδέες σε άλλες περιπτώσεις.
      Αν μας ενδιέφερε η ουσία, θα έπρεπε να μπει ένα θέμα (ας είναι και ένα ερώτημα 3 μορίων…) στις εξετάσεις, ώστε να δοθεί το μήνυμα!
      Αλλιώς θα αναρωτιόμαστε, όπως παραπάνω ο Γιάννης: Εντός ή εκτός;
      Δυστυχώς, φοβάμαι ότι δεν μας ενδιαφέρει καθόλου η ουσία. Τα κουτάκια να … δουλέψουν!

    • Καλησπέρα Διονύση. Σαν μαιτρ των σύνθετων κινήσεων μιας ράβδου, έκανες μια όμορφη και δύσκολη για τους μη εντρυφήσαντες υποψηφίους, δίνοντας το ..σήμα στους διδάσκοντες να κάνουν καί τέτοια θέματα!
      Όντως αν τεθεί ένα τέτοιο θέμα Β , θα κλάψουν μανούλες.
      Να είσαι πάντα καλά και να διδάσκεις ως συνήθως!

    • Διονύση καλησπέρα. Σιγά σιγά επανερχόμαστε στην καθημερινότητα, αν και συνταξιούχοι (τα μπάνια συνεχίζονται).
      Η άσκησή σου, ως συνήθως, διδάσκει, εδώ τη σύνθετη κίνηση πέραν της «χιλιοπαιγμένης» κύλισης.
      Ίσως η διατύπωση «την στιγμή αυτή στην διεύθυνση y, το σημείο Α, έχει επιτάχυνση μέτρου αΑ=6m/s2, ίδιας κατεύθυνσης με την ταχύτητα υΑ,….» να μπορούσε να είναι «τη στιγμή αυτή η επιτάχυνση του σημείου Α έχει συνιστώσα στην +y κατεύθυνση μέτρου υΑ,y κλπ..».

      Να είσαι καλά

    • Καλησπέρα Πρόδρομε, καλησπέρα Ντίνο και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ναι Ντίνο, θα μποορύσε να διατυπωθεί και έτσι…
      Απλά έτσι θα πρόδιδα ότι έχει και επιτάχυνση στην διεύθυνση x, που είναι ζητούμενο στο 2ο ερώτημα.

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ διδακτική και εντός ύλης, αφού κάνουμε κινηματική στερεού. Ράβδοι ή τετράγωνα πλαίσια που εκτελούν σύνθετη κίνηση, βοηθούν τη σωστή “πολύπλευρη” ( κυριολεκτικά ), μελέτη.
      Αναφέρεις και απαγορευμένες λεξούλες… Κατάλληλες οριζόντιες δυνάμεις ή ροπές που δημιουργούν τη σύνθετη κίνηση;

    • Καλησπέρα Διονύση!
      Από τα αγαπημένα σου θέματα κάθε χρόνο!
      Η αλήθεια είναι πως με τέτοια θέματα ζορίζονται και οι καλοί μαθητές, οι δε μέτριοι και κάτω …..
      Ωραίο θέμα μου άρεσε, όπως και τα άλλα αυτού του στιλ που έχεις ανεβάσει κατα καιρούς!

    • Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή! Μου θύμισε και αυτή

    • Καλημέρα συνάδελφοι.
      Ανδρέα, Βασίλη και Αποστόλη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Να είσαστε καλά.

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 7 μήνες

    Δελτίο τύπου της ΟΙΕΛΕ για τα εκπαιδευτικά funds ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Νάρκη σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση; Έντονη φημολογία για συμφωνία εκπαιδευτικών funds και κυβέρνησης με σαρωτικές αλλαγέ […]

  • Δύο εκτοξεύσεις σωμάτων   Ένα σώμα Α μάζας  m ηρεμεί πάνω σε ένα τραπέζι. Ασκώντας πάνω του μια σταθερή οριζόντια δύναμη F το μετακινούμε μέχρι το άκρο του τραπεζιού […]

    • Καλημέρα .

      Διονύση πολύ χρήσιμο το θέμα αυτό !

      Εξετάζει πολύ σημαντικά σημεία που θα πρέπει ο μαθητής να ξεκαθαρίσει :

      κινηματική της οριζόντιας βολής , εργο δύναμης , ΘΜΚΕ και φυσικά συγκρίσεις.

    • Καλησπέρα Κώστα, καλησπέρα Ανδρέα.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Το δίλημμα Ανδρέα το επιλύουν οι διδάσκοντες, στην πράξη…

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραίο β΄θέμα.
      Εναλλακτικά α1 = F/m, α2 = F/4m = α1 / 4
      υο1 = √(2.α1.s), υο2 = √(2.α2.s) = υο1 / 2, μισή ταχύτητα μισό βεληνεκές.
      Τίθεται και ένα άλλο ερώτημα. Οι Καμπυλόγραμμες κινήσεις διατίθενται για 8 ώρες. Ο διδάσκων έρχεται στο δίλλημα. Δίνει β΄θέμα από το Ylikonet ή το παίρνει μόνο από την Τράπεζα, αφού εκεί είναι ΤΑ θέματα
      🙄

  • Σύγκρουση τριών σφαιρών Τρεις σφαίρες, με ίσες ακτίνες κινούνται στην ίδια ευθεία, όπως στο σχήμα και συγκρούονται ταυτόχρονα κεντρικά και ελαστικά. Να υπολογιστούν […]

    • Μια ερώτηση του φίλου Γιάννη, που μου την έστειλε στο email μου.

    • Καλημέρα Διονύση και Γιάννη.
      Φοβάμαι απροσδιοριστία.
      Προσομοιώσεις δείχνουν ότι ενώ δεν επηρεάζεται η απάντηση από την ακρίβεια επηρεάζεται δραματικά από μικρότατες αλλαγές στις αρχικές θέσεις.

    • Ακριβώς με τα δεδομένα:
      https://i.ibb.co/mvCNJM9/Screenshot-1.png

    • Αν δοκιμάσουμε να λύσουμε το πρόβλημα θα δούμε ότι έχουμε δύο σχέσεις (διατήρηση ορμής και διατήρηση ενέργειας) αλλά τρεις αγνώστους.

    • Καλημέρα παιδιά. Συμφωνώ με το Γιάννη. Το ταυτόχρονο δημιουργεί απροσδιοριστία.

    • Καλησπέρα. Αν δεν ξέρουμε ποιο ζευγάρι συγκρούεται πρώτο, δε βλέπω λύση.

    • Διονύση ευχαριστώ για την ανάρτηση.
      Είναι προφανές ότι με δύο εξισώσεις και τρεις αγνώστους δεν προκύπτει λύση.
      Όμως αν κάνουμε το πείραμα με ταυτόχρονη την πρώτη επαφή μεταξύ των σφαιρών , θα έχουμε τις τρεις τιμές των ταχυτήτων. Πως θα μπορούσαμε να
      τις υπολογίσουμε θεωρητικά ;
      Αυτό με απασχόλησε και ζήτησα τη γνώμη του Διονύση.

    • Καλησπέρα σε όλους,
      Θα συμφωνήσω με όσα λέτε. Νομίζω για την ακριβώς ταυτόχρονη κρούση και των τριών η απάντηση βρίσκεται στις δυνάμεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους. Αν δεχτούμε ότι έχουμε σώματα ίδιου υλικού τότε το μεσαίο σώμα θα δεχτεί μεγαλύτερη δύναμη από το σώμα Γ καθώς η ταχύτητα του Γ ως προς αυτό έχει μέτρο 14m/s.
      Αν κάνουμε τα διαγράμματα της F ως προς το χρόνο ίσως βρούμε ποιο σώμα αποχωρίζεται πρώτο, διαισθητικά το Γ.
      Μου έρχεται στο νου μια ανάρτηση του Γιάννη δεν θυμάμαι ακριβή τίτλο. Νομίζω ποια κρούση θεωρείται ελαστική.

    • Καλησπέρα συνάδελφοι.
      Σας ευχαριστώ όλους που μπήκατε στον κόπο να απαντήσετε στο παραπάνω ερώτημα.
      Θα συμφωνήσω και γω ότι έχουμε περίπτωση απροσδιοριστίας.

    • Καλησπέρα σε όλους σας.
      Κι εγώ συμφωνώ ότι έχουμε απροσδιοριστία στην περίπτωση που έχουμε σώματα με διαστάσεις, εδώ με σφαίρες ίσων ακτίνων και διαφορετικών μαζών.
      Τί γίνεται αν έχουμε σωματίδια φορτισμένα που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση;
      Οι ηλεκτροστατικές δυνάμεις που θα ασκηθούν σε κάθε σωματίδιο από τα άλλα δύο,θα καθορίσουν και την ταχύτητά του όταν απομακρυνθεί σε πολύ μεγάλες αποστάσεις από τα άλλα.
      Νομίζω ότι μπορούν να υπολογιστούν οι ταχύτητές τους, αρκεί να είναι γνωστές οι αρχικές τιμές των ταχυτήτων καθώς και οι αποστάσεις.
      Φυσικά με διαφορικές εξισώσεις που θα προκύψουν από τις αλληλεπιδράσεις τους.
      Π.χ. έστω ότι έχουμε τρία πρωτόνια, η πιο απλή περίπτωση, που βρίσκονται τη χρονική στιγμή to=0 σε αποστάσεις d το μεσαίο από τα άλλα δύο, κι έχουν εκείνη τη στιγμή ταχύτητες υ, υ, υ.
      Νομίζω ότι μπορεί να υπολογιστεί η ταχύτητα του καθενός κάποια χρονική στιγμή.
      Κι εδώ έχουμε “κρούση σχετικά μακράς διάρκειας”, αλληλεπιδραση θα έλεγα με δυνάμεις Coulomb.
      Εδώ τα σωματίδια δεν έρχονται σε επαφή, ενώ στο πρόβλημα με τις σφαίρες υπάρχει επαφή .

  • Συντεταγμένες και μετατοπίσεις Σε μια τετράγωνη πλατεία ΑΒΓΔ με πλευρά α=140m, βρίσκεται ακίνητο ένα σκυλάκι, σε μια θέση Κ. Για να προσδιορίσουμε την θέση του, παίρνουμε ένα ορθογώ […]

    • Καλημέρα Διονύση. Πάρα πολύ καλή άσκηση για αρχή και για να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά κλίμακες στο επίπεδο και αμέσως μετά χρήση διανυσμάτων για την μετατόπιση. Και τέλος υπέροχη σκέψη να βάλεις τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν δικό τους σύστημα συντεταγμένων.

    • Καλό μεσημέρι Διονύση
      Όμορφα διδακτική και υποθέτω “ελκτική” από τους Α΄ ετείς.
      Να πω πως κατά δι….λοφυσική σύμπτωση ,σχεδίαζα μια κυκλική
      σε σύστημα αναφοράς, ψάχνοντας αν κάποιο είναι βολικότερο άλλου, όμως το άφησα ημιτελές προς το παρόν καθ’όσον πρέπει να φύγω για παραλαβή των νέων.
      Να είσαι καλά

    • Καλημέρα σε όλους. Διονύση πολύ χρήσιμη για την κατανόηση της μετατόπισης, αλλά κυρίως για το ότι ο προσδιορισμός της θέσης εξαρτάται πάντα από το σύστημα αναφοράς. Χωρίς αυτό κάθε κουβέντα στερείται νοήματος. Ας πω και κάτι με αφορμή το σκυλάκι. Τελευταία οι γειτονιές έχουν γεμίσει σκυλάκια, τα οποία οι “ζωόφιλοι” φροντιστές τους παρατάνε στα μπαλκόνια, οπότε τα καημένα γαβγίζουν για να τραβήξουν την προσοχή. Στην πολυκατοικία που μένω έχω δύο τέτοιες περιπτώσεις και φυσικά ξεσηκώνονται και τα υπόλοιπα της περιοχής. Καταλαβαίνεις ότι χτύπησες στο αδύνατο σημείο μου 🙂

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο Παντελή και Αποστόλη.
      Χαίρομαι που… εγκρίνεται..
      Εγώ να δεις τι τράβηξα όλο το καλοκαίρι Αποστόλη στο χωριό.
      Όπου ο γείτονας έβγαλε 5-6 κυνηγόσκυλα από το σπίτι του και τα πήγε έξω από το χωριό, για να μην τον ανησυχούν.
      Αλλά εκεί δίπλα έχω το σπίτι εγώ!
      Οπότε ο σκυλοκαυγάς πήγε και ήρθε…
      Ο γείτονας δεν ανησύχησε καθόλου, εγώ…

    • Αποστόλη, χρειάστηκε να ταξιδέψω στην Αγγλία, για να βρω την ησυχία μου, αφού οι Εγγλέζοι πήγαν στην Ζάκυνθο και γυρίζουν με τις γουρούνες 🙂
      Άλλος θόρυβος αυτός…

    • καλησπέρα σε όλους
      προφανώς συμφωνώ, Διονύση,
      έχω γράψει και ο ίδιος παλιότερα για “αιρετικά” διαγράμματα και έχω καταθέσει την άποψή μου για “συν” και “πλην”
      Αποστόλη, παθός, διότι έχω πλατεία μπροστά,
      η θέση μου: η ύπαρξη σκύλου πρέπει στην εφορία να θεωρείται τεκμήριο και η βόλτα του να συνοδεύεται από πλαστική σακούλα και ουροδοχείο

    • Καλημέρα Διονύση.
      Επίκαιρη η άσκηση για τους μαθητές της Α , ελκυστική, όμορφα δομημένη ως συνήθως,και φυσικά διδακτική!
      Το δε σενάριο έχει πλατεία και σκύλο που κινείται. Κάτι που συμβαίνει , πού αλλού υπάρχει κοινωνικός χώρος για παιδιά, σκυλιά, γερόντια.
      Αλλά οι φιλόζωοι που έχουν σκύλο, ας έχουν και σακούλα για τα κακά του σκύλου, αλλιώς πολλοί περπατάνε κοιτώντας κάτω σαν χαμηλοβλεπούσες , αντί να κοιτάνε γύρω.

    • Καλημέρα Διονύση ωραία η ιδέα της αλλαγής του σημείου αναφοράς, να είσαι καλά.

    • Καλημέρα συνάδελφοι.
      Βαγγέλη, Πρόδρομε και Παύλο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλησπέρα Διονύση. Η Κινηματική της της Α΄τάξης ξεκινάει με “Η κίνηση είναι έννοια σχετική, δηλαδή η περιγραφή της εξαρτάται από το σύστημα στο οποίο αναφερόμαστε.”
      Και όχι από τις εξισώσεις της ΕΟΚ.
      Δυστυχώς ο χρόνος στην Α΄πιέζει και περνάμε στα γρήγορα θέση, μετατόπιση, χρονική στιγμή, χρονική διάρκεια…
      Στη συνέχεια έρχεται το s αντί του Δx, οι μαθητές μπερδεύουν το x με το Δx, το t με το Δt και γίνεται Βαβέλ.
      Μακάρι μια άσκηση σαν αυτή να γίνεται έστω πολύ γρήγορα, στην εισαγωγή για να θέτει τις σωστές βάσεις.

    • Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που την κρίνεις ως χρήσιμη…

  • Οι ορμές σε δύο ελαστικές κρούσεις     Μια σφαίρα Α μάζας m1=2m, κινείται ευθύγραμμα έχοντας ορμή, μέτρου p1 και σε μια στιγμή, συγκρούεται κεντρικά και ελαστικά με ακίνητη σφαίρα Β […]

    • Μια εισαγωγή στα βασικά της κρούσης, αφιερωμένη στους συναδέλφους που σιγά – σιγά ξεκινούν τον φετινό μαραθώνιο στις αίθουσες των σχολείων.

    • Καλημέρα Διονύση!
      Θαυμάζω την αδιάλειπτη παραγωγή έργου σου, τα κουράγια σου (κάθε χρόνο από Σεπτέμβριο ξεκινάς απο την αρχή την προσφορά σου εδώ) και την μεθοδικότητά σου.
      Καλή αρχή και πάλι!!

    • Καλημέρα Διονύση
      Με ξένισε το “Μια εισαγωγή…” γιατί είδη είχες ανοίξει τη σκηνή των κρούσεων, αλλά κατάλαβα, μικρά κι ολίγον ζόρικα για απρόσεχτους λύτες .
      Το σχόλιο σου στο τέλος της λύσης είναι “πηγή” δημιουργίας θεμάτων τύπου Α η και Β

      Με την ευκαιρία να θέσω κι εγώ ένα ερώτημα:
      Ισχυρίζεται ένας μαθητής ότι σε μια μετωπική ελαστική κρούση πάντα ΔΡ1=-ΔΡ2 (διανυσματικές μεταβολές) και ΔΚ1=-ΔΚ2 (μεταβολές) και ο συμμαθητής του λέει πως υπάρχει περίπτωση ΔΚ1=ΔΚ2. Έχει δίκιο ο συμμαθητής; Εξηγήσετε .
      Πάντα καλά

    • Δημήτρη και Παντελή καλό απόγευμα και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραία εισαγωγή στις Κρούσεις, με καίρια ερωτήματα, θεμελιώδη!
      Οκ

    • Καλό βράδυ Πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Διονύση καλησπέρα!
      Πολύ καλή και κλασική για εισαγωγή.
      Στο ποσοστό θα προτιμούσα να αποδείξεις ότι για ελαστικές κρούσεις εξαρτάται μόνο από τις μάζες
      (4m1m2)/(m1 + m2)2

    • Ωραίο, ποιοτικό, χρήσιμο (καλόμαθα χρόνια τώρα, ξέρω ότι θα είναι ωραίο με το που βλέπω τον δημιουργό).

      Έχει δίκιο ο Βασίλης, θα μπορούσε ίσως να μπει επιπλέον;

    • Ανδρέα, για τις τιμές που υπολογίζεις στο ip, εγώ βρίσκω άλλες:

      https://i.ibb.co/sqXLHJS/image.png

      Πού κάνω λάθος;;;

    • Καλημέρα Διονύση.
      Νομίζω είναι πάρα πολύ σημαντικό το σχόλιο που κάνεις. Χθες έλυσα μια ελαστική κρούση και ζήτησα να αποδείξουν ότι τα εργα των δυνάμεων είναι αντίθετα εν αντιθέσει στην ανελαστική που δεν είναι.

    • Καλημέρα στο ylikonet, η δική μου γνώμη είναι πως τις οριακές
      καταστάσεις με m1<<m2 ή m1>>m2 και υ2=0 στην κεντρική ελαστική καλύτερα
      να μην τις σκαλίζουμε…και να περιοριζόμαστε στην ελαστική κρούση
      κάθετα ή πλάγια σε ακλόνητη επιφάνεια
      Περισσότερα ΕΔΩ.

    • Καλημέρα συνάδελφοι.
      Ανδρέα, Βασίλη, Κώστα, Θοδωρή και Χρήστο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ανδρέα, με μια πρώτη ματιά, συμφωνώ με τα αριθμητικά αποτελέσματα που δίνει ο Θοδωρής. Μήπως δεν έχεις βάλει ελαστικότητα 1 στο i.p.;
      Βασίλη πράγματι θα μπορούσα να μελετήσω περισσότερο το ποσσοστό και να αποδείξουμε ότι εξαρτάται μόνο από τις μάζες. Αλλά δεν με απασχολούσε το ποσοστό. Το έβαλα μόνο και μόνο για να δείξω ότι είναι μικρότερο από 100%, σε αντίθεση με την μεταφορά ορμής η οποία μπορεί να είναι (στην περίπτωσή μας) 120%!
      Αυτό για να καταλήξω στο συμπέρασμα στο τέλος.
      Βέβαια ο Θοδωρής “ξέθαψε” μια παλιότερη ανάρτηση, πιο αναλυτική, αφού η παρούσα ήταν για μια πρώτη εισαγωγική χρήση.

    • Καλησπέρα Διονύση. Ουσιαστική η αναφορά, που κάνεις στο σχόλιο, ξεπερνώντας τη βασική μελέτη. Το σχολικό, στην κεντρική ελαστική κρούση με m1<<m2 και υ2 = 0 γράφει υ1΄ = -υ1 και υ2΄= 0. “Μα τότε πως διατηρείται η ορμή;” ρωτάω κάθε χρόνο τους μαθητές. “Μήπως γιατί η ορμή της μεγάλης σφαίρας μετά την κρούση, όχι μόνο δεν είναι μηδέν, αλλά είναι και μεγαλύτερη κατά μέτρο από την ορμή της μικρής;”
      ΠΡΙΝ
      https://i.ibb.co/VjQSz8D/3.jpg
      ΜΕΤΑ
      https://i.ibb.co/3WSDyWK/1.jpg

    • Καλημέρα Θοδωρή. Δεν κάνεις κανένα λάθος. Είχα αφήσει στο i.p. συντελεστή κρούσης 0,5. Τώρα είναι εντάξει. Σε ευχαριστώ για τη διόρθωση.

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 7 μήνες

    Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων (επαν.) στη Φυσική 2024 Δείτε τα σημερινά θέματα των επαναληπτικών πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Φυσικής: ΦΥΣΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ – ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ Οι λύσεις από το […]

    • Καλό απόγευμα σε όλους.
      Μια πρώτη απορία (με την πρώτη ανάγνωση). Ερώτηση Β3:

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/09/6dr.png

      Γιατί ενδιαφέρει η στιγμή που αρχίζει η έξοδος, αφού τα ερωτήματα δεν αφορούν καθόλου την έξοδο από το πεδίο του πλαισίου;
      Δεν αρκούσε το χρονικό διάστημα 0-t1;

    • Γεια σου Διονύση.
      Καταλαβαίνω ότι μέχρι την t1/2 η δύναμη είναι σταθερή και από t1/2 μέχρι t1 είναι μηδέν.

    • Σωστά Γιάννη.
      Η απορία μου είναι γιατί σχεδιάστηκε το σημείο εξόδου, αφού δεν ασχολούμαστε με την έξοδο.
      Δεν θα αρκούσε μια διατύπωση όπως “μέχρι τη στιγμή t1 που το πλαίσιο έχει μετακινηθεί κατά d μέσα στο πεδίο”;

    • Δεν καταλαβαίνω τη διαφορά.
      Όταν τρέξει d είναι έτοιμο να βγει. Τι σκέφτηκες;

    • Μήπως εννοείς ότι το πεδίο θα μπορούσε να μην είχε τέλος;

    • Γεια σας Διονυση και Γιάννη. Εγω ενοχλουμαι που γραφει “εισερχεται” που ειναι φλου και μετα γραφει “αρχιζει να εξερχεται” που ειναι σαφες,. Γραψιμο στο ποδι χωρις μεθοδο..

    • Γεια σου Κωνσταντίνε.
      Συμφωνώ για την διατύπωση.
      Ναι Γιάννη. Τα ερωτήματα δεν αφορούν την έξοδο, άρα δεν είναι ανάγκη να σχεδιαστεί το τέλος του μαγνητικού πεδίου και να αναφερθεί ότι άρχίζει η έξοδος.
      Το σχήμα και η διατύπωση σε “προετοιμάζει” να μελετήσεις είσοδο-έξοδο!
      Είναι, ας το πούμε, επιπλέον δεδομένο.

    • Διονυση στο θεμα Α1 λεει οτι την χρονικη στιγμη t=0 κλεινει ο διακοπτης.Αυτο το δεδομενο σε τι χρειαζεται? Και εγω σημερα την χρονικη στιγμη t=0 ηπια καφέ.

    • Τα Β΄ θέματα ακολουθούν την παράδοση. Είναι ασκήσεις.
      Το Δ΄ , παρά την διαφαινόμενη διάθεση θεραπείας, εμφανίζει τα συμπτώματα της συνδυαστικότητας. Έχω βαρεθεί ελατήρια κρεμασμένα από ράβδους.

    • Κωνσταντίνε αυτό είναι κατάλοιπο των χρονοκυκλωμάτων όπου ακολουθούσε κάποια άλλη στιγμή …

    • Για όσους έχουν βαρεθεί τα ελατήρια κρεμασμένα από ράβδους.
      Μπορούμε να βάλουμε κάτι σαν αυτό:
      https://i.ibb.co/fpydrjL/7781.png
      Εντάξει Γιάννη; 🙂 🙂

    • Διονύση υπήρξαν ταινίες που θέλησαν να συνδυάσουν το γουέστερν με εξωγήινους.
      Άλλες που συνδύασαν αστυνομικό με βιολιστή στη στέγη.
      Άλλες Ζορό με Μασίστα.
      Καμιά δεν μου άρεσε.

    • Καλησπέρα παιδιά. Γιάννη πήγα να πνιγώ με ένα φιστίκι, όταν διάβασα “γουέστερν με εξωγήινους”. Το έψαξα λίγο και είναι αλήθεια!
      https://i.ibb.co/C1Ddg5q/unnamed12.jpg
      Με το εξάσφαιρο colt, αν είσαι ο Χάρισον Φορντ και ο Ντάνιελ Κρεγκ, δεν έχουν τύχη οι εξωγήινοι…Όσον αφορά την Ολίβια Γουάιλντ είναι σοβαρός λόγος να δει κανεις την ταινία…

      γ) Στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο ο αριθμός παραγωγής φωτοηλεκτρονίων από τη μεταλλική κάθοδο αυξάνει ανάλογα με τη συχνότητα της προσπίπτουσας ακτινοβολίας.  
      Εννοεί ο ρυθμός παραγωγής ή ο αριθμός των φωτοηλεκτρονίων;
      Γιατί serial production number είναι άλλο…

    • Καλησπέρα σε όλους
      Συμφωνώ με τα λεγόμενά σας. Ωστόσο μου αρέσουν πιο πολύ από αυτά του Ιουνίου.
      Κάθισα και τα έλυσα αναλυτικά. Τα β θέματα μου αρέσουν. Θα συμφωνήσω ότι έχουν καταντήσει να είναι ερωτήματα ακήσεων αλλά πιο ωραία από του Ιουνίου.

      Το Γ μου άρεσε η δομή του στο σύνολο χωρίς κάποια ιδιαίτερη δυσκολία.

      Στο τέταρτο θέμα είναι τα ερωτήματα τέτοια ώστε να μην εμπλέοκονται η ταλάντωση και η ράβδος καθώς όταν χάνεται η επαφή των σωμάτων και ζητείται η τάση του νήματος το σώμα είναι στο Φ.Μ. και δεν ασκεί δύναμη στη ράβδο με αποτέλεσμα να είναι μια απλή ισορροπία.

    • Στο Γ θέμα των ομογενών χρειάζεται κάπου η απόσταση ΓΔ και το μαγνητικό πεδίο Β2; Αυτά χρησιμοποιούνται στο Γ4 των ημερήσιων..

    • Και φυσικά δυο μέτρα και δυο σταθμά
      https://i.ibb.co/2MsdjL8/23.jpg

    • Γενικά μου αρέσαν τα θέματα.
      Το Γ είναι η άσκηση του σχολικού βιβλίου με το φασματογράφο μάζας και τα ιόντα χλωρίου. Η κβαντική σε Β θέμα αναμενόμενο.
      Στο Δ όπως λέει και ο Χρήστος εφόσον ζητάει την τάση του νήματος τη στιγμή που χάνεται η επαφή έχουμε στην ουσία ράβδο δεμένη με σχοινί.
      Ανδρέα Συγκρίνεις τα ημερήσια με τα των ομογενών που παραδοσιακά είναι πιο εύκολα. Αλλά και έτσι δεν “κλέβει” ο ένας τις θέσεις του άλλου καθώς είναι ξεχωριστές!

    • Καλησπέρα σε όλους, χωρίς χαρτί κα μολύβι, η αίσθηση είναι πως τα θέματα
      είναι 40% – 50% ευκολότερα από τα αντίστοιχα του Ιουνίου.

      Αυτό σίγουρα είναι διορθωτική κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση.

      Το θέμα Α αποτελείται από ερωτήσεις ανάκλησης γνώσης, με εξαίρεση την Α3
      που απαιτεί βαθύτερη γνώση, αλλά στα όρια του επιτρεπτού

      Το Β1 πρώτο ξαδελφάκι του Β1 των θεμάτων Ιουνίου του 2023, μόνο που το 2023
      το κύμα ήταν εγκάρσιο αρμονικό ενώ τώρα εγκάρσιο απλό αρμονικό και τα σημεία
      της χορδής εκτελούν ΑΑΤ (!!!!!!!)

      Τον Ιούνιο υπήρξε ερώτημα απόδειξης σχέσης από θεωρία, κάτι που δεν επαναλήφθηκε τώρα, αλλά προτιμήθηκε το Θέμα Γ να είναι αυτούσια
      η άσκηση 4.64 σελ. 179, τεύχος Β (μέχρι και ίδιες τιμές)
      Εντάξει, υπήρχε και το σχήμα έτοιμο από το Θέμα Β3 του 2023,
      οπότε όλα πιο εύκολα…

      Ίσως η καλοκαιρινή ραστώνη και η αποχή από τον Η/Μ δεν βοήθησε για κάτι
      πιο πρωτότυπο….

      Το Θέμα Δ, ό,τι πιο γνώριμο από μοντέλο ράβδου σε ισορροπία και απλού
      αρμονικού ταλαντωτή. Γενικά προσεγμένο και αναμενόμενο χωρίς εκπλήξεις.

      Δεν κατάλαβα τη φράση:

      “Ασκώντας σταθερή κατακόρυφη δύναμη με φορά προς τα κάτω στο σώμα Σ2,
      το σύστημα των δύο σωμάτων ισορροπεί με το ελατήριο να έχει συμπιεστεί κατά
      Δl=0,3m”

      Τί σημαίνει “σταθερή δύναμη” ;

      Θα μπορούσε “το σύστημα των δύο σωμάτων να ισορροπεί με το ελατήριο να έχει συμπιεστεί κατά Δl=0,3m” αλλά η δύναμη να μην ήταν σταθερή;;;

    • Καλησπέρα σας. Δεν ασχολήθηκα αναλυτικά ακόμη με τα θέματα, εκτός από το Β2 (μου τράβηξε το ενδιαφέρον το δεδομένο της γωνίας θ για το ηλεκτρόνιο!) και παραθέτω μία λύση (ελπίζω σωστή και όχι κουραστική!).
      Ήλπιζα σε διατήρηση των αποδεικτικών ερωτήσεων θεωρίας…

      https://i.ibb.co/18m2wv2/2.png

    • Καλησπέρα Μίλτο, η λύση που κάνεις στο Β2 είναι απόλυτα σωστή
      και προσωπικά αδυνατώ να βρω κάποια συντομότερη.

      Ομολογώ πως βιάστηκα να χαρακτηρίσω τα θέματα 40%-50% πιο εύκολα
      από τον Ιούνιο… το συγκεκριμένο ερώτημα δύσκολα θα απαντηθεί…
      οπότε ας περιοριστώ στο 30% πιο εύκολα…

      Εδώ όμως τίθεται ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ερώτημα που πρέπει κάποτε ως υπεύθυνοι
      δάσκαλοι-παιδαγωγοί να πάρουμε θέση…

      Πού βρίσκεται η δυσκολία στο Β2;

      Στη γνώση φυσικών νόμων που διέπουν το φαινόμενο ή στον απαιτούμενο φορμαλισμό;;;;

      Η σχέση Compton δίνεται στο τυπολόγιο, άρα έχει ΜΗΔΕΝΙΚΗ αξία…

      Η εφαρμογή της ΑΔΟ είναι η μοναδική γνώση φυσικής που εξετάζεται

      Ο μαθητής που έχει εξασκηθεί στη ΜΗ κεντρική κρούση εύκολα μπορεί
      να γράψει την ΑΔΟ για τα μέτρα των ορμών και την ΑΔΟ στον άξονα yý

      Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι επιθυμητή εξέταση γνώσης φυσικής

      Όμως, για να φτάσει στη σωστή επιλογή απάντησης, πρέπει να ακολουθήσει
      στη συνέχεια μια συγκεκριμένη διαδρομή που επιθυμεί ο θεματοδότης…

      Το έργο το είχαμε δει να επαναλαμβάνεται στα θέματα Β των ρευστών

      Δεν αρκούσε η σωστή γραφή των εξισώσεων συνέχειας και Bernoulli αλλά
      έπρεπε ο εξεταζόμενος να ακολουθήσει το μονοπάτι υπολογισμών που επιθυμούσε
      ο θεματοδότης….

      Αυτό δεν είναι εξέταση φυσικής…. πρέπει κάποτε να σταματήσει…

      Πρέπει ήδη να είχε σταματήσει….

    • Καλησπέρα συνάδελφοι. Τα θέματα Γ και Δ σαφώς πιο μετρημένα, ενώ τα Β θέματα κανονικές ασκήσεις. Γνωρίζουμε τι απαντά η επιτροπή για το Α5δ;

    • Βέβαια, αυτό φαίνεται να μην απασχολεί κανέναν στην ΚΕΕ

      Γνωρίζουμε όλοι πως τα θέματα ομογενών επιλέγονται να είναι ευκολότερα…

      Τί επέλεξαν για ευκολότερα θέματα;;;

      Να κόψουν το Β3(β) που εξετάζει βασική γνώση φυσικής με ελάχιστο φορμαλισμό
      και να αφήσουν το Β2 που εξετάζει μικρό εύρος γνώσης φυσικής αλλά δυσκολεύει και κουράζει λόγω φορμαλισμού….

      Δεν είναι δυνατόν αυτά να μην γίνονται αντιληπτά…..

    • Ανέβηκα και οι λύσεις από τον Παύλο Αλεξόπουλο.

    • Οι λύσεις των επαναληπτικών εξετάσεων σε pdf. Την βελτίωση της μορφής και τον έλεγχο ανέλαβε ο Βασίλης Δουκατζής και τον ευχαριστώ πολύ!

    • Γεια σου Αποστόλη.
      Να υποθέσω ότι στο Α5δ θα ήθελες να λέει ότι είναι αρχικά ακίνητο το στέρεο;

    • Θοδωρή επειδή ο Μίλτος γράφει πολλά!!! Αυτή σου κάνει;
      https://ylikonet.gr/wp-content/uploads/2024/09/Compton.png

    • Δεν ξέρω για τον Θοδωρή, αλλά εμένα Βασίλη μου κάνει και μου άρεσε! Αρκεί βέβαια να προσθέσουμε στο σχήμα και την άλλη γωνία, ώστε να φανεί ότι δουλεύεις σε ορθογώνιο τρίγωνο.

      Είπα πολλά και κουραστικά τελικά!!

    • Καλημέρα Βασίλη, προφανώς η λύση που προτείνεις είναι η συντομότερη.

      Δεν εκτιμώ όμως πως “ακυρώνει” το νόημα όσων έγραψα.

      Ας το επαναλάβω…..

      Κάποια από τα θέματα Β, το συγκεκριμένο και αρκετά Β θέματα παλαιότερα,
      δεν περιορίζονται σε γνώση φυσικής αλλά απαιτούν συγκεκριμένο φορμαλισμό..

      Κάτι ανάλογο με το φετινό Β2 το οποίο βέβαια μπορούσε να απαντηθεί με μία
      απλή διαίρεση….αντί για το συγκεκριμένο σενάριο…του θεματοδότη

      Εκτιμώ πως αυτό αποπροσανατολίζει το στόχο της εξέτασης…ειδικά σε μαθητές προσανατολισμού Υγείας….

      Ας ιεραρχήσουμε τί εξετάζουμε :

      -γνώση φυσικής

      -αντίληψη των νόμων φυσικής που πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την απάντηση

      -εφαρμογή τύπων που βρίσκονται στο τυπολόγιο

      -εφαρμογή τύπων και “πονηρό” φορμαλισμό

      -ποιος είναι πιο “μάγκας” και αναγνωρίζει τη συντομότερη λύση

    • Καλημέρα σε όλους.
      Ανέβηκαν τα θέματα σε Word. Μια προσφορά από τον Χρήστο Τσουκάτο, τον οποίο ευχαριστώ και από εδώ.
       Θέματα επαναληπτικώνΘέματα Ομογενών.

    • Aυτο Γιάννη σου αρεσε;

      https://i.ibb.co/DtpCjwF/unnamed-1726167400-5118.jpg

    • Καλημέρα Θοδωρή και Μίλτο!
      Μίλτο το σχήμα έγινε όπως βλέπεις πρόχειρα (δεν είναι και τόσο ορθές οι γωνίες!!!!)
      Θοδωρή έχεις δίκιο για τα Β που έχουν καταντήσει ασκήσεις δίχως νούμερα ή αυτό που λέμε μεθοδολογία ή φορμαλισμό όπως λέμε. Αλλιώς ξεκίνησε πριν 20+ χρόνια με απλή γνώση θεωρίας και καταλήξαμε εδώ.

    • Καλημέρα στη νησίδα
      Η ματιά μου σε δυό θέματα
      Στο Β1 αρέσκομαι στη “γραφικότητα” . Για τον πλουραλισμό λοιπόν της λύσης μια ¨γραφική” ματιά παρακολουθώντας το κύμα να τρέχει και φωτογραφίζοντας
      https://i.ibb.co/BcmXMvQ/1-2024.png
      Στο θέμα Δ ,στην εκφώνηση (συμφωνώντας με την παρατήρηση του Θοδωρή) ,η έκφραση …
      “Ασκώντας σταθερή κατακόρυφη δύναμη F  με φορά προς τα κάτω στο σώμα Σ2, το σύστημα των δύο σωμάτων ισορροπεί με το ελατήριο να έχει συμπιεστεί κατά Δ ℓ = 0,3 m. “
      θα ήταν καλό να είχε συμπληρωθεί με την …” όπως φαίνεται στο σχήμα” διότι ο μαθητής γνωρίζει ότι αν το σχήμα δείχνει την κατάσταση τη στιγμή που ασκείται “σταθερή δύναμη” τότε η συνέχεια είναι …ταλάντωση του συστήματος και θα ψάχνεται … μέχρι να συμπεράνει από τις ερωτήσεις τι θέλει ο “ποιητής” .
      Ο λόγος που αναφέρομαι στην παραπάνω περίπτωση είναι ο εξής: όταν η εκφώνηση συνοδεύεται από σχήμα θα πρέπει οι εκφράσεις που αναφέρονται στο σχήμα να είναι συμβατές μ’αυτό.

    • Καλημέρα.

      Για το Β2 επειδη φ+θ=90 ==> p’ _|_ pe . Αρα συνφ = p’ / p ==> λ’ = 2λ (1)

      έχουμε : λ’ – λ = λc * (1-συνφ) =(1)==> λ = λc/2 —> λ = h/(2*m*c) —> (I)

    • Γεια σου Κώστα.
      Ναι, αυτή φαντάζει ως η συντομότερη λύση στο Β2, την οποία ανέδειξε και ο Βασίλης σε προηγούμενο σχόλιο παραπάνω.

    • Γεια σου Μίλτο. Με ρώτησες:
      “Να υποθέσω ότι στο Α5δ θα ήθελες να λέει ότι είναι αρχικά ακίνητο το στερεό;”
      Νομίζω ότι ο στόχος του ερωτήματος ήταν η επίδραση ζεύγους σε ακίνητο στερεό. Με αυτή τη διατύπωση θα μπορούσε κάποιος να προβληματιστεί και να χάσει χρόνο στο τι να απαντήσει…

    • Καλημερα Μιλτο .
      Δεν ειχα δει του Βασιλη ηταν “παλιο” σχολιο και ειχα επικεντρωθει στην λύση του θεματος Β σημερα το πρωι …….

    • Καλημέρα και χρόνια πολλά!
      Μία απορία: Τι αρχική φάση έχει η ταλάντωση στο Δ των ομογενών;

    • Άκυρο το προηγούμενο σχόλιο! Όλα καλά παρασύρθηκα από το αρχείο word του Χρήστου που μάλλον από το copy paste στα ίδια πράγματα του ξέφυγε!!!
      Οπότε όποιος κατεβάσει το αρχείο word να θυμηθεί να αλλάξει τη θετική φορά προς τα κάτω!!!

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 7 μήνες

    Επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις 2024 Δείτε παρακάτω τα θέματα σε όλα τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, του Σεπτεμβρίου 2024: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΝΕΟΕ […]

  • H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 έτος, 7 μήνες

    Θέματα Χημείας στις Πανελλαδικές (επαν.) Εξετάσεις 2024 Δείτε τα σημερινά θέματα Χημείας, στις επαναπληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις 2024   Θέματα Χημείας ΧΗΜΕΙΑ – ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ Οι λύσεις των θεμάτων από τον Αντώνη Χρονάκη

  • Δύο ελαστικές κρούσεις και η μηδενική ταχύτητα   Μια σφαίρα Α μάζας m= 1kg κινείται (χωρίς να περιστρέφεται) με ταχύτητα υ1=5m/s, σε λείο οριζόντιο επίπεδο και συγκρούεται κεντρικά και ελαστικά με δ […]

    • Πριν πάρω τους δρόμους για δυναμικό βάδην …να πω πως,
      η δροσεράδα “γρασάρει” το νου !
      Τα κατάφερες και χώρεσες ,στο τοσοδά Δt της κρούσης, όμορφα ερωτήματα!
      Πολύ καλή ,ευχαριστούμε

    • Διονύση πολύ ωραία ανάρτηση. Ένα από τα ενδιαφέροντα σημεία της άσκησης είναι ότι φανερώνει ότι δεν ισχύουν οι σχέσεις υ₁’ = (m – M)υ₁/(m + M) + 2Mυ₂/(m + M) και η αντίστοιχη για την ταχύτητα της σφαίρας Β όταν μας ενδιαφέρει ο υπολογισμός της ταχύτητας των σφαιρών μια χρονική στιγμή t στην διάρκεια της κρούσης. Ευχαριστούμε πολύ!

    • Καλημέρα Διονύση. Καλή Σχολική Χρονιά!
      Πολύ καλή! Ξεκινώντας την Πέμπτη, στην κατεύθυνση με Κρούσεις, από αυτή αλλά και όλες οι αντίστοιχες που μας έχεις δώσει, αρχίζω πάντα, αφού διδάσκουν το μηχανισμό του φαινομένου. Η κονσέρβα ΑΔΟ καλά κρατεί, αλλά πρέπει να την ανοίξουν οι μαθητές και να μην διαβάζουν μόνο την ταμπέλα.

      Έπαθα και μια ζημιά. Είχα το GoogleDrive σε τρεις υπολογιστές και κάποια διένεξη συνέβη, με αποτέλεσμα χάθηκαν οι σύνδεσμοι σε ΟΛΕΣ τις αναρτήσεις μου στο Ylikonet!!!
      Δεν κατάφερα να τους επαναφέρω και τώρα κάθομαι χειροκίνητα μία – μία ανάρτηση. Θα χρειαστεί μέρες η δουλειά. Οπότε αν κάποιος θελήσει μια δική μου άσκηση, προς το παρόν είμαστε κλειστά…

      Καλά κάνεις και βάζεις τις ασκήσεις σου σε διαφορετικές πλατφόρμες. Η στραβή εύκολα μπορεί να γίνει.

    • Καλημέρα Διονύση, καλή Κυριακή σε όλους!
      Εξαιρετικά διδακτικό θέμα!
      Πρόσθεσε καλύτερα την απόλυτη τιμή στα ΔΚ.

    • Πολύ καλή!
      Επί Δεσμών παρουσιαζόταν αυτή η πτυχή των παραμορφώσεων κατά τη διάρκεια της κρούσης και τα διαγράμματα δύναμης.

    • Διονύση καλημέρα,
      Θα συμφωνήσω. Πολυ διδακτική. Την Παρασκευή εξηγούσα πως πρέπει να απαντούν στις ελαστικές κρούσεις και προσπαθούσα να αποδείξω ότι δεν υπάρχει καμία Αρχή Διατήρησης Κινητικής Ενέργειας.

    • Καλημέρα Διονύση. Απαραίτητο θέμα για να συνειδητοποιήσει ο μαθητής ότι αυτό που διατηρείται κατά την κρούση είναι η μηχανική ενέργεια του συστήματος.

    • Καλό μεσημέρι σε όλους.
      Παντελή, Παύλο, Ανδρέα, Μίλτο, Γιάννη, Χρήστο και Αποστόλη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό. Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σας!
      Ανδρέα, το πρόβλημα των χώρων αποθήκευσης, όπου και αν δεν χάσεις τα αρχεία σου, κάποια στιγμή αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας, με αποτέελσμα να χάνονται οι σύνδεσμοι των αναρτήσεων, είναι … άλυτο!
      Τελευταίο επεισόδιο (των ημερών!) είναι ο τρόπος εμφάνισης των αρχείων στο onedrive της microsoft. Με μια αλλαγή, χάθηκαν όλα τα λιγκ των αρχείων που είχα ανεβάσει. Για παράδειγμα αν πάμε εδώ και πατήσουμε τον τελευταίο σύνδεσμο για το αρχείο Word, θα δούμε αυτό
      Και όμως το αρχείο υπάρχει, ο σύνδεσμος άλλαξε…
      Ανδρέα, τελικά η μόνη “σίγουρη” λύση είναι τελικά το ελληνικό κράτος!!! (που όλοι κατηγορούμε…). Αν χρησιμοποιείς τις υπηρεσίες του ΠΣΔ, νιώθεις μια σιγουριά ότι δεν θα σε κρεμάσει… (το αν οι φοιτητές κάποιας πανεπιστημιακής σχολής, οι οποίοι έχουν την επιμέρους διαχείριση του δικτύου, ξενυχτίσουν το βράδυ, με αποτέλεσμα να πέσει το σύστημα, εντάξει το απόγευμα θα το φτιάξουν… 🙂

    • Καλημέρα στον Άγιο Λέοντα και στο Πόρτο Ρόξα, συμφωνώ
      πως σε μια ουσιαστική διδασκαλία ξεκινάμε με κάτι αντίστοιχο.

      Στο ερώτημα (4) εφόσον η ορμή του συστήματος πριν την κρούση
      ήταν μηδέν, θα παραμείνει μηδέν και κατά τη διάρκεια της κρούσης,
      οπότε οι ταχύτητες θα μηδενιστούν στιγμιαία ταυτόχρονα,
      δηλαδή δεν χρειάζονται υπολογισμοί…

      Μία ερώτηση

      Στο σχολείο που θα είμαι και φέτος, τοποθετήθηκαν διαδραστικοί πίνακες,
      όπως και σε πολλά άλλα….
      Η μη ύπαρξη σύνδεσης internet στις τάξεις….παραλείπεται προς το παρών…

      Μπορώ λοιπόν εγώ ο “χρήστης των ΤΠΕ” να αποθηκεύσω την άσκηση
      στο στικάκι μου και να την παρουσιάσω ως έχει (με ωραία χρώματα
      και κορδελίτσες….) στην τάξη, ενώ θα κάθομαι στην καρεκλίτσα μου
      και δεν θα ιδρώνω γράφοντας στον πίνακα και κουράζοντας με την
      ορθοστασία τα ποδαράκια μου…

      Βεβαίως θα έχω “αναβαθμίσει” το επίπεδο παρουσίασης του μαθήματος…
      Τί λέτε όμως;;;;

      Το επίπεδο κατανόησης θα το έχω αναβαθμίσει ή υποβαθμίσει;;;;

    • Θοδωρή ένα νυστέρι είναι πολύτιμο εργαλείο στα χέρια χειρουργού.
      Άχρηστο στα δικά μου χέρια.
      Επικίνδυνο στα χέρια ενός χιμπαντζή.

    • Καλησπέρα Θοδωρή .Η εφαρμογή του στις αιθουσες διδασκαλιας θα δείξει κατά πόσο θα βοηθήσει στο επίπεδο κατανόησης. Για μια ακόμη φορά επαφίεται στον “πατριωτισμό” των εκπαιδευτικών.Πιστεύω εσύ αλλά και άλλοι πάρα πολλοί συνάδελφοι θα βρείτε τρόπους να αναδειξετε αυτό σε πολύτιμο εργαλειο . Ελπίζω να μην υπάρξουν πόλλοί “χιμπατζήδες ” που λέει και ο Γιάννης.

    • Γιώργο καλησπέρα.
      Οι παρουσιάσεις έχουν κακοπάθει.
      Κάποιες είναι προβολή τίτλων και κειμένου που απαγγέλει ο ομιλών ταυτόχρονα.
      Κάποιες είναι ηλεκτρονικό βιβλίο.
      Κάποιες είναι προβολή λυμένων ασκήσεων.
      Σε κάποιες τα σχήματα προβάλλονται στην τελική τους μορφή χωρίς να εξελίσσονται συνεχώς.
      Σε κάποιες η κίνηση είναι για εντυπωσιασμό και όχι για την κατανόηση του τι συμβαίνει.
      Κάποιες είναι καλές αλλά δεν ταιριάζουν με τον διδάσκοντα.

      Οι καλές είναι βοηθητικό εργαλείο. Συμπληρώνουν την ομιλία και παρουσιάζουν σχήματα που θα έκανες στον πίνακα. Οι συνεπαγωγές δεν εμφανίζονται όλες μαζί αλλά με το πάτημα κουμπιού και αφού έχει προηγηθεί συζήτηση. Έχουν συνδέσμους που παραπέμπουν σε βίντεο ή προσομοιώσεις. Διακόπτονται ώστε να συνεχίσεις στον πίνακα (με κιμωλία ή μαρκαδόρο) ή με πείραμα επίδειξης.
      Δηλαδή έχουμε ένα κανονικό μάθημα, μόνο που με μαγικό τρόπο σχεδιάζονται άψογα σχήματα γρήγορα (και όχι ακαριαία). Σχήματα που θα έκανε ο διδάσκων. Προβάλλονται βίντεο μέσω λινκ χωρίς να καθυστερείς ψάχνοντας στο γιουτιούμπ.
      Και φυσικά οι ασκήσεις λύνονται μόνο στον πίνακα.

      Καλό είναι ο διδάσκων να μάθει να κάνει παρουσιάσεις διότι αυτός ξέρει τι θέλει και τι του ταιριάζει. Αυτός θα περάσει γρήγορα το παιδικό στάδιο (εντυπωσιασμός χωρίς ουσία) και θα ωφελήσει τους μαθητές του.
      Όλα μου σχεδόν τα μαθήματα ήταν με παρουσιάσεις. Ξεκίνησα το 1998 και έμαθα κάτι για το στήσιμό τους. Φυσικά τις συνιστώ με τις παραπάνω προϋποθέσεις.

    • Ωφελεί μια παρουσίαση διότι η κινούμενη εικόνα βοηθάει την κατανόηση περισσότερο από μια περιγραφή. Περιγραφή που δεν θα λείψει ούτως ή άλλως μια και οι μαθητές διαβάζουν και τα βιβλία τους.

    • Τελικά Διονύση ” τι πιο σύνηθες “, που λέει και ο Ευαγγελάτος. Δεν ξέρω αν γνωρίζεις και το https://mega.io/ που δίνει δωρεάν 50GB. Είναι πολύ καλό και αρκετά ασφαλές. Κρατάω και εκεί ένα αντίγραφο όλης της δουλειάς.
      Θοδωρή αν ο δάσκαλος, δεν κάνει παράσταση – όλοι ξέρουμε τι σημαίνει – όσα εργαλεία και να του δώσει η τεχνολογία θα προκαλέσει πολλά χασμουρητά. Τα παιδιά είναι χορτασμένα από τα ηλεκτρονικά μέσα. Τι πιο βαρετό από έναν τύπο που κάθεται σε μια καρέκλα και δείχνει διαφάνειες. Ναι θα ανοίξω τη σελίδα με τις εκφωνήσεις από τον Δ.Π. αλλά θα τα βάλω να γράφουν στο χαρτί τη λύση, θέλω να δω μουντζούρες, θέλω το μαθητή να μου δείξει τη λύση του. Αν τη δώσω έτοιμη στην παρουσίαση, θα είναι μόνο αν δε μου φτάνει ο χρόνος.
      Αλήθεια όταν χαλάνε οι διαδραστικοί, ποιος είναι υπεύθυνος για την επισκευή;

    • Καλησπέρα Γιάννη. Συμφωνώ μαζί σου και ελπίζω , όπως προανέφερα, η μεγάλη πλειοψηφία των συναδέλφων να χειριστεί αυτό το εργαλείο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξουν από το υπουργείο τα ανάλογα σεμινάρια και συζητήσεις για την καλύτερη χρηση του πίνακα,

    • Καλημέρα σε όλους. Καλημέρα Θοδωρή από τον Άγιο Λέοντα.
      Όσον αφορά το ερώτημά σου, νομίζω ότι απαντήθηκε. Προσωπικά είμαι υπέρ της χρήσης των νέων τεχνολογιών, χωρίς να εκστασιάζομαι, σαν ένα μικρό παιδί, μπροστά στο νέο του παιχνίδι.
      Άλλωστε, κάνοντας χρήση το παράδειγμα του Γιάννη, το νυστέρι δεν κάνει τον χειρουργό. Έτσι και ο διαδραστικός πίνακας δεν κάνει τον δάσκαλο…
      Και το σχολείο χρειάζεται, πάνω από όλα, καλούς δασκάλους.
      Ανδρέα το mega.io το έχω χρόνια, σαν αποθήκη. Αλλά…
      Αλλά είναι αργό καi δεν προσφέρεται για συνδέσμους στο δίκτυο. Αν θέλει 10-15 s για να ανοίξει το αρχειο… δεν κάνει!

    • Καλησπέρα, πολύ ωραία άσκηση που εξηγεί με ευκρινή τρόπο τι συμβαίνει ενεργειακά στο ενδιάμεσο της κρούσης και πως προκύπτει η διατήρηση της κινητικής ενέργειας για πριν και μετά την κρούση. Θα χρησιμοποιούσατε ως εξήγηση για τον μηδενισμό της ταχύτητας το ότι το σώμα εναποθέτει όλη του την κινητική ενέργεια στην παραμόρφωση ; Με τι τρόπο θα προσεγγίζατε την εξήγηση για την ανακατανομή των ενεργειών κινητικών και παραμόρφωσης κατά την διάρκεια της κρούσης μέχρι και λίγο μετά από αυτή ;
      Νέα συνάδελφος εδώ, τώρα ξεκινάω τα πρώτα μου βήματα στην ύλη της Γ’ λυκείου και θέλω να οργανώσω λίγο τις επεξηγήσεις μου στις ασκήσεις που με ενδιαφέρουν!
      Ευχαριστώ πολύ !

    • Καλημέρα Κωνσταντίνα, καλή αρχή και καλή παραμονή στο δίκτυό μας, αλλά κυρίως καλή σταδιοδρομία, αφού ξεκινάς τώρα τον εργασιακό σου βίο.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Όσον αφορά το ερώτημά σου, θα πρότεινα μια ανάρτηση από τον 1ο χρόνο λειτουργίας του ylikonet:

      Μοντελοποίηση της Πλαστικής και της Ελαστικής κρούσης.

  • Μια ισορροπία ράβδου και μια ταλάντωση σφαίρας.   Μια ομογενής ράβδος ΑΒ βάρους w1=40Ν, ισορροπεί, όπως στο σχήμα, σχηματίζοντας με την οριζόντια διεύθυνση γωνία θ, όπου ημθ=0,6 και συνθ=0,8, αρθρωμένη […]

    • Αφιερωμένη στον Θοδωρή Παπασγουρίδη μαζί με τις ευχές μου για καλή δύναμη, την νέα χρονιά που αρχίζει…
      (Ας μην θεωρηθεί σαν μια προσπάθεια… καλοπιάσματος 🙂 για να μην γράψει αρνητική κριτική για το θέμα, όπως έκανε πρόσφατα, κάτω από την αντίστοιχη ανάρτηση του Παύλου.)

    • Καλημέρα Διονύση.

      Πολύ καλή τόσο η άσκηση όσο και η ανάλυση που γίνεται στη λύση.
      Στην αρχική ΑΑΤ έχεις φροντίσει να μην ξεπερνα το σώμα που εκτελει ΑΑΤ την ΘΦΜ άρα το ελατήριο είναι πάντα σε επιμύκηνση .
      Ακόμη και έτσι να μην ήταν για την εύρεση της Τ= f(y) το Στ(Β) = 0 θα είχε την ίδια μορφή με αυτή που έχεις γράψει. Μάλιστα να προσθέσω ότι τελικά θα είχαμε :

      Τ= (F’ελ + 0.5*W1) * (1/εφφφ) ===> Τ= (W + k*y + 0.5*W1) * (1/εφφφ) τελικά

      Τ = 80 + (400/3) * y (S.I.)

      από εδω για Τ=0 θα έχουμε y= – 0.6 m άρα όπως έχεις βρει και εσύ είναι μια θέση πάνω από την ΘΦΜ κατά 0.2m όπου αυτή θα είναι και η συμπίεση του ελατηρίου.

      Το τελευταίο ερώτημα με την ελάχιστη ταχύτητα του Σ1 ώστε Τ= 0 είναι πολύ καλό και έχει την δυσκολία του το τι ακριβώς σημαίνει ….

    • Καλημέρα Διονύση και Κώστα.
      Ωραία άσκηση…. παντός καιρού. Με το τρίτο ερώτημα να αναγκάζει το μαθητή να ανεβάζει στροφές.
      Εγώ θα την έλυνα όπως ο Κώστας.
      Παρατηρώ ότι αποφεύγεις να γράφεις διανυσματικές σχέσεις.
      Στο ii) β) γράφεις
      Fελ + mg = – Dψ
      Σαν μαθητής προβληματίζομαι.
      Αφου η Fελ κα mg έχουν αντίθετη φορά σε κάποια πρέπει να βάλω ένα πλην διότι οι δυνάμεις δεν είναι ομόρροπες.Εκει μπορεί να αρχισουν τα λάθη.
      Γι αυτό εγώ ακολουθώ …τον τρίτο δρόμο

    • Καλημέρα Γιωργο .

      Στη σχέση αυτη Fελ + W = – k*y εχουμε αλγεβρικές τιμές .

      Στην συνέχεια επειδη η προς τα κάτω φορά είναι θετική θα εχουμε :

      Fελ + |W| = – k*y ==> Fελ = – |W| – k*y ==>

      Fελ = – m*g – k*y αυτη η σχέση δινει την αλγεβρική τιμη της Fελ = f(y)

    • Καλημέρα! Πολύ ωραία επαναληπτική άσκηση Διονύση και ιδιαίτερα όμορφο το ερώτημα iii), σε ευχαριστούμε πολύ.

    • Καλό μεσημέρι συνάδελφοι.
      Κώστα, Γιώργο και Παύλο σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γιώργο η σχέση που έγραψα Fελ + mg = – Dψ είναι με αλγεβρικές τιμές. Δεν αναφέρεται στα μέτρα των δυνάμεων. Και αλγεβρικές τιμές χρησιμοποιούμε στην μελέτη των ταλαντώσεων.
      Αντίθετα, όταν μιλάμε και μελετάμε ροπές, εφαρμόζουμε τον ορισμό της ροπής, όπως τον διδάσκονται οι μαθητές, που χρησιμοποιεί το μέτρο της δύναμης.
      Παραπάνω προσπάθησα αυτές τις δύο διαφορετικές αντιμετωπίσεις, να τις αναδείξω (δεν ξέρω πόσο πέτυχα το στόχο…) και γι΄αυτό Κώστα δεν ήθελα να μηδενίσω το μέτρο της τάσης και από κει να βρω την τιμή της απομάκρυνσης σε μια εξίσωση που χρησιμοποιείται με χρήση των μέτρων των δυνάμεων.
      Διδακτικά, με άλλα λόγια, θα δίδασκα με επιμονή την χρήση των αλγεβρικών τιμών στις ταλαντώσεις, αλλά θα δίδασκα επίσης με επιμονή τη χρήση των μέτρων για τις δυνάμεις, κατά την μελέτη ισορροπίας στερεού.

    • Διονύση ευχαριστώ για την αφιέρωση και τις ευχές. (*)

      Να διευκρινίσω πως η “αρνητική” κριτική δεν στόχευε συγκεκριμένα την ανάρτηση
      του Παύλου, στόχευε τη λογική των ασκήσεων που κατά το ήμισυ απαιτούν και ζητούν
      χρήση αλγεβρικών τιμών διανυσματικών μεγεθών και κατά το άλλο μισό
      απαιτούν χρήση μέτρων των ίδιων διανυσματικών μεγεθών….

      Αυτό δημιουργεί μπέρδεμα στη σκέψη των περισσότερων μαθητών, ειδικά όσων
      δεν έχουν την ίδια άνεση στη χρήση φορμαλισμού με αυτή που έχουν καθηγητές μετά από 30 χρόνια διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου….

      Εδώ δεν συμβαίνει κάτι ανάλογο…. φροντίζεις στα 3 πρώτα βασικά ερωτήματα
      η φορά της δύναμης του ελατηρίου να μένει σταθερή.
      Έτσι η χρήση της συνθήκης περιστροφικής ισορροπίας διευκολύνεται και δεν
      δημιουργεί προβλήματα.

      Στο τελευταίο ερώτημα, μπορεί κάποιος από τη σχέση που έχει ήδη γράψει Τ=f(y)
      να βρει την τιμή του y για την οποία μηδενίζεται η τάση Τ=0 ή να σκεφτεί όπως
      προτείνεις στη λύση. Ο υπολογισμός του πλάτους της νέας ταλάντωσης προκύπτει αβίαστα.
      Θα συμφωνήσω πως το ερώτημα της ελάχιστης ταχύτητας έχει ενδιαφέρον, αλλά
      για πολλούς λόγους προσωπικά θα έδινα τη φορά κίνησης του ταλαντωτή…
      Ένας από αυτούς τους λόγους θα ήταν για να προστατέψω τον εαυτό μου στη διόρθωση των γραπτών…

      (*) Από τις 31/8 προβληματίζομαι αν εμείς οι δημόσιοι υπάλληλοι και μέλη της ΑΔΕΔΥ
      είμαστε κανονικοί εργαζόμενοι…. ή κάτι άλλο….

    • Αξίζει κάποιος να ανατρέξει και σε αυτή την ανάρτηση ώστε να επιβεβαιώσει
      τη συνέπεια λόγων και έργων σε όσα γράφεις.

      Στην ανάρτηση που παραπέμπω στο δεύτερο σχόλιο του Χρήστου δίνεται
      σύνδεσμος και για παλαιότερη ανάρτηση….

      Αξίζει κάποιος να τη μελετήσει και να πάει ακόμα πιο πίσω να επιβεβαιώσει
      όσα σχολίασα με αφορμή την ανάρτηση του Παύλου

    • Καλημέρα.
      Το είχα σκεφτεί χθες αλλά είχα κάνει ήδη σχόλιο και σκέφτηκα ας μην το πω.
      Πήρα όμως πάσα από τον Θοδωρή.
      Ένας μαθητής δίδει την λυση του Διονύση. Φορά ταχύτητας του m προς τα πάνω
      Αλλος παίρνει φορά ταχύτητας προς τα κάτω. Βρίσκει και αυτός ταχύτητα και θεωρεί ότι αυτή είναι ελάχιστη.
      Ο τρίτος παίρνει δυο περιπτώσεις και απορρίπτει την μεγαλύτερη ταχύτητα.
      Ο τέταρτος παιρνει δυο περιπτώσεις και δεν απορρίπτει καμιά.

    • Καλημέρα Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ναι, μπορεί κάποιοι μαθητές να κάνουν όλα αυτά που λες!
      Αλλά η άσκηση ζητάει την ελάχιστη ταχύτητα και αυτή είναι μία!
      Το αν την βρούν, το αν είναι εύκολο να την βρουν, το αν μπορεί να μπερδευτούν και να χαθούν στο ψάξιμο, όλα αυτά είναι άλλο ζήτημα…
      Και ποιο είναι το ζήτημα; Να έχουν μια αίσθηση το τι γίνετσι στην κρούση, χωρίς να κάνουν υπολογισμούς και μαθηματικές πράξεις.
      Δηλαδή να μπορούν να απαντήσουν σε ποια περίπτωση στο παρακάτω σχήμα, η σφαίρα Β αποκτά ταχύτητα μεγαλύτερου μέτρου. Στην περίπτωση α) ή στην β);

      https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQ85NMgbfGJkljmU41kbqulrCjysQBVmV8z8qzApiEcX7-m1FmE-IQ3pbfh92mT9nQe-ZgN4sdl-csN8lN8r_0INLhn3HwdfAsx6ClyQFsMYLuSf1XFKmh3rizx7aQoPpqDDtKbZEUD2Wi2xkWjbbLk071mPx4M6wCCrDbx36lhl60aIt3P3ZwTjKBLryq/s320/654a.png

      Δύσκολο; Προφανώς! Αλλά δεν είναι πάντα όλα εύκολα σε αυτή την ζωή…

    • Καλημέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Δεν σε “κατηγόρησα” για αρνηρική κριτική! Διατύπωσες μια γνώμη για τέτοιου είδους ασκήσεις και αυτό είναι πολύ θεμιτό. Άλλωστε όπως φάνηκε στη συνέχεια από τις παραπομπές σου, ο Παύλος δεν είναι ο πρώτος που ανέβασε τέτοια άσκηση…
      Με έδωσες σε δύο προηγούμενες απόπειρες 🙂
      (καλά, πού τις θυμήθηκες…)

    • Καλημέρα Διονύση.
      Τι θα άλλαζε στο πρόσημο των ροπών αν η F’ελατ άλλαζε κατεύθυνση κατά την διάρκεια της ΑΑΤ;

  • Ήμασταν προκατειλημμένοι… Παιδιά των Μάγια έκαναν επιστήμονες να σκίσουν τα πτυχία τους – «Ήμασταν προκατειλημμένοι…» Ερευνητές που αντιλαμβάνονται ότι μετ […]

    • Είναι γνωστό,εδώ και δεκαετίες, ότι ισχύει και το αντίθετο: βάλε ένα καθηγητή πανεπιστημίου σε ένα χωριό πρωτόγονων ιθαγενών του Αμαζονίου που αγωνίζονται καθημερινά για την επιβίωση τους και θα έχεις τον ηλίθιο του χωριού.

    • Συγνώμη Διονύση αλλά κάπου χάσαμε την μπάλα ;

      Συμπέρασμα ενός από τους ερευνητές της ανάρτησής σου : “Η εργασία απαιτούσε μεγάλες, επαναλαμβανόμενες προφορικές οδηγίες και τα παιδιά βαρέθηκαν, ρωτώντας γιατί επαναλάμβανε τον εαυτό του. Τα παιδιά των Μάγια, είπε ο Τσίπετς, συνήθως μαθαίνουν παρατηρώντας και όχι με συνεχή ανατροφοδότηση από τους ενήλικες”

      Τα Παιδιά των Μάγια ΜΟΝΟ ; ! Εγώ βλέπω ότι όλα τα παιδιά έτσι μαθαίνουν.
      Ας προσπαθήσει κάποιος γλύπτης να διδάξει γλυπτική σε μάρμαρο οποιονδήποτε οπουδήποτε με εγχειρίδια και χωρίς παρουσίαση της πρακτικής. Ούτε η παρουσίαση της πρακτικής δεν αρκεί. Πρέπει να του δώσεις του παιδιού μάρμαρο και σμύλη και να προσπαθήσει να μιμηθεί παρατηρώντας τον Δάσκαλο.
      Το ίδιο δεν κάνουμε κι εμείς με τις ασκήσεις Φυσικής ; Είναι κανείς από εδώ μέσα που πιστεύει ότι αρκεί ένα φυλλάδιο οδηγιών επίλυσης προβλημάτων Φυσικής ; Μήπως απαιτούμε να έχουν χαρτί και στυλό και να προσπαθούν να μας μιμηθούν και αργότερα να προηγηθούν μάλιστα των δικών μας υποδείξεων ;

      Δεν ξέρω αν όλες αυτές οι έρευνες που αναφέρονται έχουν βάση επιστημονική.

      Μερικές φορές έχω την αίσθηση ότι οι νέοι ερευνητές προτιμούν ( ή οδηγούνται ) με στόχο τον εντυπωσιασμό σε μια διαδικασία αυτοσχέδιων πειραματισμών χωρίς θεωρητική μελέτη όσων έχουν ήδη μελετηθεί …

      Διάβαζα λίγο πριν και ένα άλλο ΕΔΩ .
      Αφού μελέτησα δις το πείραμα με τα αρσενικά ψάρια Guppies Poecilia Reticulata και εκνευρίστηκα με την προκατασκευασμένη προφητεία των αρχικών παραμέτρων του πειράματος … έφτασα εκνευρισμένος στο (τελεολογικό ; ) συμπέρασμα :
      «Ο συμβιβασμός έγκειται στο να αποφασίσεις πώς θα κατανείμεις την ενέργειά σου σε ανταγωνιστικές λειτουργίες [του σώματος]. Αυτό που είδαμε είναι ότι η επίδραση του ρύπου αλλάζει αυτές τις ανταλλαγές, επειδή υπάρχει μια αλλαγή στο πρωκτικό πτερύγιο [gonopodium]. Κατά συνέπεια, πρέπει να υπάρξει αλλαγή σε κάτι άλλο. Αυτό που είναι λιγότερο προφανές είναι ο τρόπος με τον οποίο αλλάζει αυτή η αντιστάθμιση». !!

      Αν δεν φταίει η μετάφραση ή η εκλαϊκευση του δημοσιογραφικού έντυπου τότε περιμένω σε λίγο να δω και διδακτορικά για το πώς επηρεάζεται η πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού από την συχνότητα παρακολούθησης κινηματογράφου 🙂

    • Καλημέρα Χαράλαμπε, καλημέρα Μήτσο.
      Μου άρεσαν και τα δύο:

      Και τον καθηγητή πανεπιστημίου σε ένα χωριό πρωτόγονων ιθαγενών… ο οποίος είναι ο ηλίθιος του χωριού.Και το “…περιμένω σε λίγο να δω και διδακτορικά για το πώς επηρεάζεται η πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού από την συχνότητα παρακολούθησης κινηματογράφου”

    • Αλλά και με την ευκαιρία, αν και η θέση του σχολίου μπορεί να μην είναι η καλύτερη, να ευχηθούμε στους συναδέλφους που σήμερα επιστρέφουν στα σχολεία:
      Καλή σχολική χρονιά και καλή δύναμη!

  • Ισορροπία μιας ορθογώνιας πλάκας   Μια λεπτή ομογενής ορθογώνια πλάκα, βάρους w=200Ν, ισορροπεί σε οριζόντιο επίπεδο, όπως στο πρώτο σχήμα. Οι πλάκα έχει πλευρές α=0,4m και β=1m. […]

    • Καλημέρα Διονύση, άλλα προαναγγέλλεις και άλλα αναρτάς…
      Ο αέρας της Ζακύνθου σου δίνει νέες ιδέες.

      Διδακτικότατη και χρήσιμη, τουλάχιστον μέχρι τα (i), (ii)

      Μια ερώτηση για το (iii)

      Αν ο συντελεστής οριακής τριβής είναι ο ίδιος 4/17 και η δύναμη γίνει F(1)=60Ν

      Υπολογίζω και μεταφορική επιτάχυνση Fx(1)=48N>Tολ=38,6N
      και ανατροπή αφού βρίσκω d=0,22m>0,2m έχοντας θεωρήσει τριβή ολίσθησης

      Μπορούμε να ισχυριστούμε πως η πλάκα θα εκτελέσει σύνθετη κίνηση;

      Είναι κάτι τέτοιο εντός όσων μπορούν να εξεταστούν;

    • Καλημέρα Διονύση και Θοδωρή. Διονύση ωραια ασκηση. Μου θυμισε και αυτην του Αποστόλη. (Γεια σου Αποστόλη)
      Η ισορροπία του πλακιδίου
      Καλο ειναι να διαβασει κανείς και τις δύο και να βγαλει το ρεζουμέ.

    • Καλημέρα Θοδωρή, καλημέρα Κωνσταντίνε και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Στην περίπτωση που αναφέρεις Θοδωρή μπορεί η κίνηση να θεωρηθεί σύνθετη, αλλά δεν νομίζω ότι είναι “εντός ύλης”.
      Άλλωστε με το θέμα της ανατροπής, έχουμε ασχοληθεί και κατά το παρελθόν αρκετές φορές. Τότε, γιατί αυτή τώρα;
      Τώρα προσπάθησα να γράψω μια άσκηση στα όρια του … επιτρεπτού. Χωρίς καμιά αναφορά στη χρήση αποκλειστικά του κέντρου μάζας, στην περίπτωση επιταχυνόμενης μεταφορικής κίνησης…
      Στην πραγματικότητα θα πρέπει να μιλάμε μόνο για ισορροπία στερεού ή όπως παραπάνω για μια εξέλιξη που οδηγεί σε περιστροφή, οπότε έχουμε έναν νοητό άξονα, όπου το μόνο που μας επιτρέπεται είναι να δείξουμε ότι υπάρχει συνολική ροπή άρα… περιστροφή! (ούτε καν να μιλήσουμε για γωνιακή επιτάχυνση…)

    • άλλα προαναγγέλλεις και άλλα αναρτάς…”
      Θοδωρή, είπα ότι στέλνω πιο πίσω την ανάρτηση που προανήγγειλα, για να έχει τον χρόνο της η αντίστοιχη ανάρτηση του Παύλου.
      Παρότι ήδη έχεις διατυπώσεις τις αντιρρήσεις σου, θα την βάλω οσονούπω 🙂

    • Γεια σου και από εδώ Διονύση!

      Η «μετατόπιση της κάθετης αντίδρασης» είναι από τα θέματα που αναδεικνύεις τακτικά και με άκρως διδακτικό τρόπο.
      Ευχαριστούμε!

    • Πολύ όμορφη ανάρτηση Διονύση, ευχαριστούμε πολύ.

    • Καλησπέρα Διονύση,
      Πολύ αριστοτεχνική η αντιμετώπιση του τρίτου ερωτήματος που όπως λες είναι στα όρια. Αλλά δεν αναφέρεις κάτι περί cm ή οτιδήποτε την κάνει απολύτως απαγορευτική. Αναγνωρίζω την διδακτική της αξία.

    • Καλό απόγευμα σε όλους.
      Μίλτο, Παύλο και Χρήστο σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Να είσαστε καλά.

  • Φόρτωσε Περισσότερα