web analytics

Τάσος Τζανοπουλος

  • Κύλιση χωρίς ολίσθηση Ομογενής δίσκος ακτίνας R εκτελεί Κ.Χ.Ο. πάνω σε οριζόντιο επίπεδο. Κάθε χρονική στιγμή η επιτάχυνση του ανώτερου και του κατώτερου σημείου του […]

    • Πολύ όμορφη Παύλο!

    • Καλησπέρα, σε ευχαριστώ Γιάννη.

    • Καλημέρα Παύλο και Χρόνια Πολλά.
      Με γύρισες στο 2009 και σε συζήτηση που έγινε, σε μια μεγάλη παρέα, πίνοντας τσίπουρα, εποχή που όλοι μαθαίναμε ακόμη το στερεό…

      Πόση είναι η κεντρομόλος επιτάχυνση;

    • Χρόνια πολλά. Σε ευχαριστώ Διονύση για το σχόλιο και για τον σύνδεσμο. Νομίζω πως έχω μάθει αρκετά για το στερεό από τις συζητήσεις σαν αυτές που παρέθεσες στο σύνδεσμο αλλά και είμαι σίγουρος πως πάντα υπάρχει και κάτι ακόμα για να μάθω.

    • Καλημέρα Παύλο και Χρόνια πολλά στην παρέα.
      Διάβαζα ,ξαναδιάβαζα και τελικά είπα να πω αυτό που σκεφτόμουνα ,
      ως προς την έκφραση…
      Κάθε χρονική στιγμή η επιτάχυνση του ανώτερου και του κατώτερου σημείου του …”
      Τι εννοώ :αν το ανώτερο και κατώτερο σημείο του τροχού ,είναι συγκεκριμένα μια στιγμή και ήταν σημειωμένα στο σχήμα της εκφώνησης (εδω δεν είναι),τότε “κάθε χρονική στιγμή” αυτά δεν θα ήταν ανώτερο και κατώτερο σημείο αλλά πάντα αντιδιαμετρικά κατά την κύλιση και στην ομαλή οποιαδήποτε στιγμή οι επιταχύνσεις τους θα είναι ίδιας διεύθυνσης. Δηλαδή τελικά αυτό που ζητάς ισχύει για οποιαδήποτε αντιδιαμετρικά σημεία και για οποιαδήποτε στιγμή στην ομαλή κίνηση.
      Εσύ στη λύση σου ,σχηματικά, θεωρείς Α το εκάστοτε ανώτερο σημείο και Ε το εκάστοτε κατώτερο σημείο και καλά κάνεις
      Το ζάλισα μάλλον ,ελπίζω… κατανοητά.
      Να είσαι καλά

    • Χρόνια Πολλά Παντελή.
      Νομίζω ότι μάλλον λόγω πολύ προβληματισμού, κατέληξες ότι τα δυο σημεία μπορεί να μην είναι τα εκάστοτε!!!
      Να σου πω όμως ότι καλός ο προβληματισμός αλλά η εκφώνηση δεν μιλάει για ομαλή στροφική κινηση, αλλά για κύλιση…
      Οπότε μόνο για τα σημεία στα άκρα της κατακόρυφης διαμέτρου οι επιταχύνσεις είναι στην ίδια διεύθυνση.

    • Ευχαριστώ Διονύση.
      Δεν ξέρω αν φταίει το βαρύ κεφάλι μου λόγω κρυολογήματος αλλά πες μου άν η εκφώνηση ήταν :
      Ομογενής δίσκος ακτίνας R εκτελεί Κ.Χ.Ο. πάνω σε οριζόντιο επίπεδο. Κάθε χρονική
      στιγμή η επιτάχυνση δυο αντιδιαμετρικών σημείων του έχουν την ίδια διεύθυνση.
      Η στροφική κίνηση που εκτελεί ο δίσκος είναι :
      i) ομαλή             ii) ομαλά μεταβαλλόμενη            iii) άγνωστη

      Υπάρχει ορθή απάντηση και ποιά;

      Μάλλον κάτι παρεξηγώ

    • Καλημέρα παιδιά.
      Παντελή η απάντηση είναι ότι αν κάθε χρονική στιγμή η επιτάχυνση δυο αντιδιαμετρικών σημείων του έχουν την ίδια διεύθυνση το κέντρο μάζας έχει σταθερή ταχύτητα και η γωνιακή ταχύτητα είναι σταθερή.

    • Γειά σου Γιάννη.
      Να πω πρώτα Χρόνια πολλά και στην εορτάζουσα Βαγγελιώ.
      Άρα Γιάννη η απάντησή σου λέει πως υπάρχει ορθή απάντηση και είναι η i)
      Διαισθάνομαι πως κάτι δεν “πιάνω” …

    • Ευχαριστώ Παντελή.
      Μήπως εγώ δεν κατάλαβα το ερώτημά σου;
      Σκέφτομαι το εξής:
      Αν η ταχύτητα του κέντρου Κ είναι σταθερή και η γωνιακή ταχύτητα σταθερή τότε ένας παρατηρητής καθισμένος στο Κ (μη στρεφόμενος) βλέπει ομαλή κυκλική κίνηση και επομένως μόνο την κεντρομόλο επιτάχυνση. Έτσι βλέπει τα αντιδιαμετρικά σημεία να έχουν επιταχύνσεις ίδιας διεύθυνσης.
      Είναι όμως αδρανειακός παρατηρητής οπότε βλέπει τις ίδιες επιταχύνσεις που βλέπουμε και εμείς.

      Όμως αυτό ρωτάς;

    • Γιάννη σε ταλαιπωρώ και μέρα που’ναι δεν το θέλω.
      Μια προσπάθεια ακόμη:
      αν για δυο οποιαδήποτε αντιδιαμετρικά σημεία έκανα τη λύση του Παύλου(εννοείται δεν βάζω θέμα σφάλματος του Παύλο)
      βάζοντας όλες τις επιμέρους επιταχύνσεις αcm, αε, ακ, για μια επιταχυνόμενη κίνηση και μετά μηδένιζα τις αcm, αε, σε ομαλή κίνηση ,δεν θα έμεναν οι κεντομόλες άντίθετες;

    • Ναι σε οποιαδήποτε αντιδιαμετρικά σημεία ισχύει αυτό.
      Δηλαδή αν δύο οιαδήποτε αντιδιαμετρικά σημεία έχουν επιταχύνσεις με ίδιες διευθύνσεις τότε η κίνηση γένεται με σταθερή ταχύτητα. Δηλαδή:
      https://i.ibb.co/DfXZJ93W/44.png

      Ενώ:
      https://i.ibb.co/fddgy0MB/55.png

    • Γεια σας Παύλο,Γιάννη Διονύση ,Παντελή.Παυλο πολυ ωραια ασκηση. Γραφεις στην λυση :”Το σημείο επαφής Ε του δίσκου με το οριζόντιο επίπεδο πάνω στο οποίο κυλιέται χωρίς
      να ολισθαίνει έχει κάθε χρονική στιγμή επιτάχυνση ίση με την κεντρομόλο επιτάχυνση
      που έχει κατακόρυφη διεύθυνση.”
      Αυτο κατα την γνωμη μου δεν ειναι τοσο προφανες και θελει καποια δικαιολογηση.
      Δεν το δικαιολογω οπως ο Γιαννης που του αρεσουν οι παρατηρητες με τα τηλεσκόπια,αλλα λεγοντας οτι η κινηση καθε σημειου του τροχου ειναι η επαλληλια μιας ευθυγραμμης και μιας κυκλικης.
      1)Αν η κυκλικη κινηση ειναι ομαλη,τοτε και η ευθυγραμμη ειναι ομαλη,αρα επιταχυνση εχει μονο η κυκλικη με φορα προς το κεντρο.
      2)Αν η κυκλικη κινηση δεν ειναι ομαλη τοτε το αριστερο σχημα της λυσης σου δειχνει για ποιο λογο η επιταχυνση του κατωτατου σημειου θα ειναι παλι προς το κεντρο. Διοτι η επιταχυνση της ευθυγραμης και η επιτροχια της κυκλικης,ειναι αντιθετες.Αρα η επιταχυνση του κατωτερου σημειου εχει φορα παντα προς το κεντρο,ανεξαρτητως του αν το κεντρο του δισκου εχει επιταχυνση ή οχι.Ομως θελει δυο λογια γραπτως η λυση επ αυτου διοτι δεν ειναι τοσο απλος αυτος ο συλλογισμος για να τον πιασει με την μία ο μαθητης κοιτωντας μονο το σχημα.
      Επισης την επιταχυνση αυτη,του κατωτατου σημειου ή αλλοιως του σημειου επαφης, η οποια κοιταει παντα προς το κεντρο,δεν θα την ονομαζα κεντρομολο επιταχυνση. Ναι μεν ειναι ιδια για ολους τους αδρανειακους παρατηρητες,αλλα η τροχιά του σημειου δεν ειναι ιδια για ολους τους αδρανειακους παρατηρητες και για αυτο δεν ειναι κεντρομολος για ολους. Για τον κλασικο μας παρατηρητη στο εδαφος,δεν ειναι κεντρομολος!
      Εκτος απο αυτες τις κυρίως παρατηρησεις ας κανω και δυο δευτερευουσες παρατηρησεις: To g στο σχημα κατα την γνωμη μου δεν χρειαζεται,ουτε οτι ο δισκος ειναι ομογενης.Επισης το κεντρο του δισκου θα το ελεγα απλως κεντρο του δισκου και οχι κεντρο μαζας. 🙂
      Συμφωνω που στην εκφωνηση αναφερεσαι στο ανωτερο και στο κατωτερο σημειο του δισκου και οχι σε δυο τυχαια αντιδιαμετρικα σημεια. Ειναι πιο ωραια η ασκηση ετσι.

    • Καλησπέρα Παντελή και Κωνσταντίνε σας ευχαριστω για τα σχόλια σας και για τις παρατηρήσεις. Παντελή νομίζω πως με τα σχήματα του ο Γιάννης απάντησε στα ερωτήματα σου. Κωνσταντίνε θα μπορούσε να ειναι πιο αναλυτική η λύση. Χρησιμοποιώ το κέντρο μάζας ομογενούς δίσκου γιατί νομιζω πως σαν εικόνα και σαν λογική αντιμετώπισης είναι πιο κοντά σε αυτά που εχουν διδαχθεί οι μαθητές άσχετα αν δεν είναι απαραίτητο στην μελέτη της κίνησης των διαφορων σημείων του σώματος.

    • Γιάννη συγνώμη αλλά έγειρα στην ανακλινόμενη
      και με πήρε…Σ’ευχαριστώ
      Τα είδα Παύλο

    • Καλησπέρα παιδιά.
      Παύλο δεν είναι σχήματα αλλά προσομοίωση.

    • Γεια σου Παύλο. Πολύ ωραίο θέμα.

    • Όμορφη Παύλο, να ρωτήσω και εγώ κάτι:

      Γιατί “Η στροφική κίνηση……” και όχι “Η κίνηση που εκτελεί …..”

      Αφού δηλώνεις ότι εκτελεί κχο, οι υποθετικές κινήσεις οφείλουν να είναι
      “ίδιες”, οπότε “ίδια” θα είναι και η σύνθεση αυτών…

      Μήπως είναι προτιμότερο να πάμε στην κίνηση (την μία) κατευθείαν;

    • Ευχαριστώ Δημήτρη και Θοδωρή για τα σχόλια και χαίρομαι που σας αρέσει. Θοδωρή αυτό ακριβώς θέλω να ελέγξω, αν έχει κατακτηθεί ότι στην Κ.Χ.Ο. πέραν του ότι το σημείο επαφής του δίσκου έχει ταχύτητα ίση με μηδέν (που χρησιμοποιείται πολλές φορές μηχανικά), ότι ότι είδους κίνηση είναι η μεταφορική θα είναι και η στροφική. Αν έδινα την εκφώνηση όπως είπες νομίζω πως δεν θα μπορούσα να ελέγξω αυτό το σημείο.

    • Έτσι όμως Παύλο, “αιωρείται” στην αντίληψη πως οι κινήσεις είναι παραπάνω από μία… Δεν επιμένω, εσύ επιλέγεις…

    • Θεωρώ πως η αντιμετώπιση μιας κίνησης ως συνθεση δύο ανεξάρτητων κινήσεων θα πρέπει να έχει ξεκαθαριστεί από την Β Λυκείου στην οριζόντια βολή. Όπως σωστά αναφέρεις η κίνηση είναι πάντα μία.

    • Καλησπέρα Παύλο. Ωραία άσκηση. Όλοι οι μαθητές μου θεωρούν το στερεό πιο δύσκολο κεφάλαιο. Με έξω τη δυναμική και την ενεργειακή προσέγγιση!
      Αν έχω μαθητές στην Επανάληψη θα τη δώσω.
      Όταν αναφερόμαστε στη στροφική κίνηση, νομίζω ότι πρέπει να αναφέρεται ο άξονας περιστροφής και ο προσανατολισμός του. Στη σύνθετη κίνηση ο άξονας μπορεί να είναι οποιοσδήποτε. Αν και είναι προφανής στην άσκησή σου ο άξονας, για λόγους πληρότητας η εκφώνηση πρέπει να λέει:
      “στροφική κίνηση περί οριζόντιο άξονα, που διέρχεται από το κέντρο του δίσκου και είναι κάθετος στο επίπεδό του”.

    • Καλησπέρα. Ανδρέα σε ευχαριστώ για το σχόλιο, χαίρομαι που σου αρέσει και που θα φανεί χρήσιμη. Δεν νομίζω πως χρειάζεται να αναφέρω τον άξονα περιστροφής αφού πρόκειται για ομογενές σώμα (άρα ο άξονας αυτός θα διέρχεται από το κέντρο μάζας) και από ότι έχω δει στα θέματα των πανελληνίων, τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον, δεν γίνεται τέτοια αναφορά στον άξονα περιστροφής.

  • Δυναμική – Μηχανική ενέργεια μιας μπάλας. Δυο παιδιά, ο Πάνος (Π) και η Μαίρη (Μ) πειραματίζονται με μια μπάλα, μάζας 400g, χρησιμοποιώντας μια διώροφη κατοικία ύψους  Η=2d=5m. Η […]

  • Το βολτόμετρο και η Αυτεπαγωγή. Για το κύκλωμα του σχήματος δίνονται για την πηγή Ε=30V, r=1Ω, ο συντελεστής αυτεπαγωγής του πηνίου L=4mΗ,ενώ το ιδανικό βολτόμετρο δείχνει σταθερή ένδειξ […]

    • Όμορφη άσκηση η οποία αξιολογεί στο μέγιστο το θεωρητικό υπόβαθρο που οφείλουμε να έχουμε διδάξει και ας απέχει χιλιόμετρα από τη λογική θεμάτων που συχνά εξυμνούνται από συναδέλφους, όπως θέματα των εξετάσεων στην Κύπρο.

      Η γνώση ξεκινά πρώτα από ουσιαστική κατανόηση εννοιών.

      Καλημέρα Διονύση, ευχαριστούμε

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή Θοδωρή.
      Σε ευχααριστώ για το σχολιασμό και τον θετικό λόγο σου…

    • Καλό απόγευμα Κώστα.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή σε όλους!

      Ακόμη μια πολυ καλή άσκηση Διονύση στην αυτεπαγωγή , έχει τις δυσκολίες της …

      Να προσθέσω και μια σκέψη για την εύρεση της πολικότητας της Εαυτ.

      Ο κλάδος του πηνιού ξεκινά με ρεύμα Ια = 6Α και τελικά θα φτάσει στα 5Α (θα κάνουμε βέβαια τον υπολογισμό …) επομένως η πολικότητα της Εαυτ θα αντισταθεί σε αυτή τη μειώση της έντασης του ρεύματος , θα λειτουργήσει , όπως ωραία λες , ως πηγή.

      Από κανόνες Kirchhoff και δεδομένου ότι Rπ = R θα έχουμε :

      i = (Eαυτ + 2Ε) / (R+2r) , i η ένταση του ρεύματος από την πηγή .

    • Καλημέρα Διονύση.Ενώ από χθες βράδυ είχα γράψει το σχόλιο σε word έκαμα αποθήκευση και …νόμιζα πως το ‘στειλα! Η αφηρημάδα καιροφυλακτεί Ωραία το έκτισες ! Το ζόρισες στα V) και iv) για αυτούς που δεν έχουν προσέξει το κλειστό κύκλωμα στη Β΄, όμως ποτέ δεν είναι αργά. Μια παρατήρηση (για τα παιδιά) σε όσα ορθά γράφεις στο iv) :xρησιμοποιείς  συμβολικά  τη σχέση :VBA=-V1 ορθά εννοείται, καθ’όσον VBA=VB-VA = – (VA-VB) =-V1Καλή εβδομάδα

    • Διονύση καλησπέρα.
      Άλλα μία ποιοτική άσκηση μας προσφέρεις.

      Και μια προσθήκη για τις ενδείξεις σε οργάνων από μία απορία που είχα τι δείχνει το βολτόμετρο σε μεταβαλλόμενο συνεχές ρεύμα.
      Σε κύκλωμα DC με μεταβαλλόμενο ρεύμα το βολτόμετρο δείχνει μέση τιμή τάσης. Το ψηφιακό βολτόμετρο πραγματοποιεί δειγματοληψία του σήματος. Σε μεταβαλλόμενο DC, συνήθως εμφανίζει μια μέση τιμή που προκύπτει από τις διαδοχικές μετρήσεις. Αν η τάση μεταβάλλεται γρήγορα, οι ενδείξεις στην οθόνη μπορεί να “τρεμοπαίζουν” (ασταθή ψηφία), καθώς το όργανο προσπαθεί να απεικονίσει τις διαφορετικές στιγμιαίες τιμές.
      Τα βολτόμετρα δείχνουν την ενεργό τιμή μόνο όταν είναι ρυθμισμένα στην κλίμακα εναλλασσόμενου ρεύματος (AC). Για να δει κανείς την πλήρη στιγμιαία τιμή και τη μορφή του μεταβαλλόμενου σήματος, το κατάλληλο όργανο είναι ο παλμογράφος.

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Χρήστο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χρήστο σε ευχαριστώ και για τις επιπλέον πληροφορίες επί του πρακτέου, σε εργαστηρική δραστηριότητα…

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Κινήσεις σε δύο κεκλιμένα επίπεδα. Δύο σώματα Α και Β με μάζες m1 και Μ=2m1 αντίστοιχα, αφήνονται από το ίδιο ύψος h να κινηθούν κατά μήκος δύο λείων κεκλιμένων επιπέδων με κλίσε […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραιο και διδακτικό θέμα. Θέλω με την ευκαιρία να επισημάνω την αδιάλειπτη προσφορά σου, η οποία με εντυπωσιάζει χρόνια τώρα. Να είσαι καλά!

    • Καλημέρα.
      Διονύση διάβασα το τελευταίο ερώτημα και λέω αμάν. Κάτι άλλαξε και δεν το έχω πάρει είδηση.
      Σίγουρα ένα από τα δυο θα φτάσει με μεγαλύτερη ταχύτητα!!!
      Διαβάζω την απάντηση και λέω τελικά όλα καλά.

    • Όμορφο θέμα Διονύση.

    • Καλο μεσημέρι Δημήτρη, Γιώργο και Παύλο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και τον καλό σας λόγο…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Ομαλή η εκκίνηση στα περι έργων!
      Θα έχεις λόγο ,γιατί έτσι και όχι αλλιώς,…για το iv) μιλώ, μια και αποφεύγεις
      τις ενέργειες μέχρι τότε
      Να είσαι καλά

    • Καλό μεσημέρι Παντελή.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Όσον αφορά τις ενέργειες, απλά ακολούθησα την πορεία του σχολικού βιβλίου, οπότε τα της δυναμικής ενέργειας…. αργότερα!

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Αυτεπαγωγή και κανόνες του Kirchhoff. Για το κύκλωμα του διπλανού σχήματος δίνονται Ε=10V, r=1Ω, R=1,5Ω, το ιδανικό πηνίο έχει αυτεπαγωγή L=2mΗ, το αμπερόμετρο είναι ιδανικό και ο διακόπ […]

    • Καλημέρα Διονύση .

      Σημαντική η άσκηση που μας παρουσίασες σήμερα , έχει πάρα πολλά σημεία που πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα μιας και ξεφεύγουν από τα συνήθη .

      Με προβληματίζει λίγο το τελευταίο ερώτημα , όχι ως προς την ορθότητα της λύσης σου αλλά ως προς την κατανόηση του …. θα το δω με την ησυχία κάποια στιγμή.

      (Πρόσεξε λίγο την αρίθμηση των απαντήσεων σε σχέση με την αρίθμηση των εκφωνήσεων …)

      Να προσθέσω κατι που σκεφτηκα πριν λίγο (για αυτό και κάνω προσθήκη στο αρχικό σχόλιο )

      2ΚΚ ΑΓΔΗΑ : Ε + |Εαυτ| – Ι1*r – I2*R =0 (1)

      2KK ΒΓΔΖΒ : |Εαυτ| – I2*R =0 ===> |Εαυτ| = I2*R (2) —> |Εαυτ|*Ι2= Ι2* I2*R (3)

      απο (1) και (2) ===> Ε = Ι1*r ===> Ε * Ι1 = Ι1* Ι1*r (4)

      επομένως από την (3) και (4) οδηγούμαστε , πιστευω , στο αποτέλεσμα που έχει η λύση σου .

    • Καλό απόγευμα Κώστα και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Αν η μελέτη στο τελευταίο ερώτημα, σε διευκολύνει να την κάνεις με βάση το βρόχο ΑΓΔΗΑ, έχεις δικαίωμα να το κάνεις και κανείς δεν μπορεί να φέρει αντίρρηση.
      Αλλά οι σχέσεις (3) και (4) προκύπτουν άμεσα με εφαρμογή του 2ου ΚΚ στους μικρότερους βρόχους, χωρίς να αφήνουν νομίζω κάποια απορία…

    • Και επί της ουσίας τώρα, αν αφήσουμε έξω τις εξισώσεις. όταν βραχυυκλώνεται μια πηγή όλη η ηλεκτρική ενέργεια που η πηγή αυτή προσφέρει στο ηλεκτρικό ρεύμα, μετατρέπεται σε θερμότητα πάνω στην εσωτερική της αντίσταση.
      Αλλά αν η αντίσταση R δεν παίρνει ενέργεια από την πηγή, δεν μένει τίποτα άλλο, παρά να πάρει την ενέργεια που αρχικά έχει αποθηκευτεί στο πηνίο.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Πάρα πολύ καλή!
      Μου άρεσε ο τρόπος μέσω του 2ου Κ.Κ. να αποδείξεις ότι το ρεύμα είναι το Ιβ. Γράφεις Όποιος αναγνωρίζει στην τελευταία εξίσωση το νόμο του Οhm και το ρεύμα βραχυκύκλωσης… καλά κάνει και μπράβο του!!! Όμως η απόδειξη που κάνεις δε χωρά αμφιβολία. Και όπως λες τελικά η ενέργεια του πηνίου καταναλώνεται στον R.

    • Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ένας δευτερεύον στόχος της ανάρτησης, ήταν η ενασχόληση και η εφαρμογή του 2ου K.K….

    • Καλημέρα παιδιά.
      Διονύση ένας προβληματισμός και από μένα για το πολύ καλό τελευταίο ερώτημα.
      Η αντίσταση R και το πηνίο διαρρέονται από το ίδιο ρευμα που ελαττώνεται. Η ισχύς του πηνιου
      Pπ = Εαυτ.Ι =-Ldi/dt >0
      H ισχύς στην R Pαντ= VI
      Aλλά Εαυτ = V
      Δηλ Pπην = Pαντ κάθε χρονική στιγμή. Όλη η ενέργεια του πηνιου εκλύεται ως θερμότητα από την R
      Βέβαια αν στον κλάδο που υπάρχει ο διακόπτης υπήρχε αντίσταση τότε δεν ισχύει προφανώς η ισότητα διότι τότε Εαυτ διαφορετική Vαντ

    • Καλημέρα Διονύση , εξαιρετικό το τελικό συμπέρασμα που το προτιμώ χωρίς την εφαρμογή της φορμαλιστικής διαδικασίας.

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο και Νίκο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γιώργο συμφωνώ ότι “αν στον κλάδο που υπάρχει ο διακόπτης υπήρχε αντίσταση τότε δεν ισχύει προφανώς η ισότητα διότι τότε Εαυτ διαφορετική Vαντ”!
      

    • Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική. Ως τώρα μας έχεις δώσει στο θέμα

      Αυτεπαγωγή και βραχυκύκλωμα
      Οι ενέργειες στην αυτεπαγωγή

      τις οποίες κάνω κάθε χρόνο.
      Έχουμε τώρα ένα ωραίο τρίο, για να διδαχτούν οι κανόνες Kirchhoff σε αυτά τα κυκλώματα, όταν βραχυκυκλώνεται η πηγή. Το τελευταίο ερώτημα είναι βέβαια για πολύ καλούς μαθητές.

    • Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σου άρεσε…

    • Καλημέρα. Πολύ ωραία άσκηση Διονύση.

    • Καλημέρα Παύλο.
      Σε ευχαριστώ.

    • Καλό απόγευμα Παύλο.
      Τι σου κάνει ένα μικρό βραχυκύκλωμα!!!

    • Παύλο καλησπέρα.
      Όπως λέει και ο Διονύσης τι μπορεί να κάνει ένα βραχυκύκλωμα. Άσκηση για εμβάθυνση.
      Θα πρότεινα να έσβηνες το ρεύμα Ιβ και Ι1 στον κλάδο ΠΝ στο σχήμα την t=0 καθώς δεν έχει ακόμη απομαγνητιστεί το πηνίο και δεν διαρρέεται απευθείας με Ιβ.

    • Καλησπέρα Διονύση και Χρήστο, σας ευχαριστώ για το σχόλιο. Χρήστο νομίζω πως αμέσως μετά το κλείσιμο του διακόπτη το πηνίο διαρρέεται από την ίδια ένταση ρεύματος που διαρρεόταν ακριβώς πριν το κλείσιμο του διακόπτη και την οποία έχω συμβολίσει με I₁. Η πηγή αμέσως μετά διαρρέεται από το ρεύμα βραχυκύκλωσης (Iβρ.) και ο αγωγός δεν διαρρέεται από ρεύμα γιατί δεν έχουμε ΗΕΔ από επαγωγή αφού την t₀ είναι ακίνητος (υ = 0 ⇒ Eεπ = Bυℓ = 0 ⇒ I₂ = 0). Αυτά θεωρώ πως είναι τα ρεύματα που «συνυπάρχουν» στο αγώγιμο τμήμα ΠΝ.

    • Ναι έχεις δίκιο Χρήστο ότι θα μπορούσα να βάλω το i’ αλλά επειδή δεν ήξερα (θεωρητικά) εκ των προτέρων την φορά του i’ και για να φαίνεται καλύτερα η λογική της επίλυσης για αυτό προτίμησα να το σημειώσω έτσι στο σχήμα. Ναι την θυμήθηκα την δικιά σου, πολύ ωραία άσκηση.

    • Παύλο καλησπέρα.
      Συμφωνώ απόλυτα αλλα στο σχήμα βάλε καλύτερα ένα Ι’ όχι και τα δύο. Νομίζω μπερδεύει.
      Μια παρόμοια δική μου εδώ με τα διαγράμματα. Εντάσεις ρευμάτων αμέσως μετά το βραχυκύκλωμα…

      https://i.ibb.co/VcPZ5gwG/Screenshot-2-1773689936-6593.jpg

    • Πάρα πολύ ωραίο Παύλο και δύσκολο για τους μαθητές. Πολύ έξυπνη ιδέα!!!

    • Γεια σου Δημήτρη, σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Δύο κυκλώματα με ίδια στοιχεία. Διαθέτουμε μια πηγή συνεχούς τάσης με ΗΕΔ Ε=20V και  εσωτερικής αντίστασης r=1V, έναν αντιστάτη με αντίσταση R=3Ω, ένα ιδανικό πηνίο με συντελεστή αυ […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Πολύ καλή!

    • Καλημέρα παιδιά. Διονύση μερακλίδικο θέμα με απλά υλικά!

    • Καλημέρα Διονύση.Πολυ καλή άσκηση. Πιστεύω ότι με αυτή θα έπρεπε κάποιος να ξεκινήσει την διδασκαλία παραδείγματων στην επαγωγή. Καλύπτει όλη την απαιτούμενη μελέτη για κλειστό διακόπτη. Άλλη μια με παρόμοιο κύκλωμα με το δεύτερο και ανοικτό διακόπτη και θα έχουμε ολοκληρώσει με παραδείγματα το φαινόμενο.

    • Καλό απόγευμα Κυριακής!
      Γιάννη, Αποστόλη και Γιώργο σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σας άρεσε.

    • Καλησπέρα σε όλους !

      Διονύση χρήσιμη η άσκησή σου με αρκετά σημεία που χρειάζονται προσοχή.

      Θα ήθελα να προσθέσω κάτι σχετικά με το κύκλωμα (β) . Έχει δοθεί ότι το πηνίο είναι ιδανικό άρα τελικά θα έχουμε βραχυκυκλώσει την πηγή . Να επισημάνω λοπόν τα εξής :

      Με το που κλείνει ο διακόπτης όλο το ρεύμα διέρχεται από την R , ο κλάδος του πηνίου δεν θα διαρρέται από ρεύμα λόγω αυτεπαγωγής . Η ένταση του ρεύματος είναι io = 5A .

      Στην συνέχεια και οι δυο κλάδοι διαρρέονται από ρεύμα . Τελικά όταν Εαυτ=0 όπως έχεις πει όλο το ρεύμα διέρχεται από τον κλάδο που περιέχει το πηνίο.

      Επομένως

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα i που διαρρέει την πηγή θα είναι : 5Α ≤ i ≤ 20A

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα iπ που διαρρέει τo πηνίο θα είναι : 0 ≤ iπ ≤ 20A

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα iR που διαρρέει την R θα είναι : 0 ≤ iR ≤ 5A

    • Καλημέρα Κώστα και καλή βδομάδα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και τη διερεύνηση που έδωσες.

    • Πολύ ωραία και πολύ χρήσιμη Διονύση.

    • Καλό απόγευμα και από εδώ Παύλο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Δυο βασικες περιπτωσεις που καλύπτουν ολη τη θεωρια στην αυτεπαγωγή. Δεν αναφερομαι σε ιδιατερες περιπτωσεις αλλα αποτελει το βασικο φαινόμενο της αυτεπαγωγής

  • H/o Παντελεήμων Παπαδάκης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Στιγμιότυπα από την ομιλία, συζήτηση με το Στέφανο Τραχανά Ένα αρχείο pptx με την χθεσινή παρουσίαση του Στέφανου Τραχανά, με κλικ ΕΔΩ.

    • Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά ,
      για την όλη προσπάθειά του…
      “να ανοίξει ένα παράθυρο προς τον πραγματικό κόσμο “εκεί έξω” ,όπως ο ίδιος αναφέρει στο βιβλίο “Κβαντομηχανική Λυκείου”.
      Ευχαριστούμε επίσης το Θοδωρή Παπασγουρίδη και όσους του Βαρβακείου συνέβαλαν για την ομιλία και συζήτηση επι τρίωρο σχεδόν!

    • Εκ μέρους των μαθητών του Γενικού Λυκείου Ψυχικού που παρακολούθησαν την ομιλία του κ. Στέφανου Τραχανά, θέλω να τον ευχαριστήσω για την παρουσίαση και τις πολύτιμες πληροφορίες που μας έδωσε απόψε.

    • Θοδωρή δεν ξέρω ,μου γράφει τούτο
      https://i.ibb.co/23P501K1/image.png

    • Παντελή στο έστειλα στο email σου, δεν ξέρω και εγώ, ίσως είναι μεγάλο το αρχείο

    • Άκυρο

    • https://i.ibb.co/BV0MMwZw/9.jpg

      Μία φωτογραφία και από εμένα.

      Ευχαριστούμε ιδιαίτερα όσους μαθητές επέλεξαν να περάσουν το Σαββατόβραδό τους μαζί μας (και ήταν τουλάχιστον 20)

    • Μια πραγματικά ξεχωριστή βραδιά.

      Ευχαριστούμε τον Στέφανο Τραχανά για το παράθυρο που άνοιξε — όχι μόνο προς τον κόσμο της Φυσικής, αλλά προς έναν τρόπο σκέψης που εμπνέει και συγκινεί.

      Θερμά συγχαρητήρια και σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει αυτή η συνάντηση πραγματικότητα.

      Φύγαμε συνεπαρμένοι και πλουσιότεροι!

    • Το ppt της ομιλίας του Στέφανου Τραχανά

      Η ομιλία βιντεοσκοπήθηκε και θα αναρτηθεί στο youtube

      Μέχρι να γίνει αυτό εφικτό οπότε θα έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε
      ξανά τον Δάσκαλο και τον μοναδικό τρόπο αφήγησής του, ας περιοριστούμε
      στις διαφάνειες της ομιλίας.

      Παντελή σε ευχαριστούμε για την μεταφορά εικόνων από την εκδήλωση, όταν μπορέσεις ανέβασε το σύνδεσμο του ppt της ομιλίας, στο “σώμα” της ανάρτησης

      Ευχαριστούμε όλους όσους τιμήσατε την εκδήλωση με την παρουσία σας

    • Ευχαριστούμε τον Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά για την όμορφη παρουσίαση που μας πρόσφερε. Ευχαριστούμε τον Θοδωρή, που προετοίμασε την όλη εκδήλωση και τη Βαρβάκειο σχολή, που μας φιλοξένησε και όλους όσους βοήθησαν, στην όλη διαδικασία.
      Ευχαριστώ και τον Παντελή, για τα παραπάνω στιγμιότυπα.
      Ο σύνδεσμος Θοδωρή τώρα λειτουργεί και όποιος φίλος ενδιαφέρεται μπορεί να κατεβάσει το αρχείο pptx.
      O σύνδεσμος και με κλικ ΕΔΩ.

    • Εξαιρετική η χθεσινή εκδήλωση στη Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή. Ο δάσκαλος Στέφανος Τραχανάς μας καθήλωσε για τρεισήμισι ώρες με μια συναρπαστική ομιλία. Η αίθουσα ήταν κατάμεστη — δεν έπεφτε καρφίτσα — και επικρατούσε απόλυτη σιωπή. Σπάνια βλέπει κανείς τόσο κόσμο, ένα Σάββατο βράδυ, να παραμένει ακίνητος και προσηλωμένος για να απολαύσει μια πραγματικά μοναδική πνευματική εμπειρία.
      Παραθέτω εδώ δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την ομιλία του Στέφανου Τραχανά, εν αναμονή του βίντεο με ολόκληρη την παρουσίαση, το οποίο πραγματικά αξίζει να δούμε και να μελετήσουμε όλοι.
      Θοδωρή, σε ευχαριστούμε θερμά για αυτή την υπέροχη και ουσιαστική εκδήλωση.

      Αποσπασμα της εκδήλωσης εδω

    • Καλημέρα και συγχαρητήρια σε όλους τους διοργανωτές.
      Ευχαριστούμε τον Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά, που όχι μόνο με τα βιβλία του, αλλά και με την παρουσία του, μας διδάσκει διαρκώς!
      Με την ελπίδα να «επαναφέρουμε το είδος του αυθάδη μαθητή στις τάξεις»…

    • Ένας ζωντανός ομιλητής που σε κάνει να μην καταλαβαίνεις ότι πέρασε η ώρα.

    • Η χθεσινή ομιλία του Στέφανου Τραχανά ήταν ακόμη ένα παράδειγμα της προσπάθειάς του να δείξει πώς ένα “εξωτικό” αντικείμενο μπορεί να συνδεθεί με την πραγματικότητα και κυρίως να διδαχτεί σε ένα ακροατήριο με γοητευτικό τρόπο. Ευχαριστίες στον ίδιο, το Θοδωρή για την όλη διοργάνωση, αλλά και στους μαθητές που προτίμησαν να περάσουν το Σαββατόβραδό τους παρέα με το Δάσκαλο.

    • Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Τραχανά! Εξαιρετικός ομιλητής και πολύ μεταδοτικός! Πρώτη φορά τον παρακολούθησα δια ζώσης. Πολύ όμορφη η βραδιά. Πολύ καλά οργανωμένη, επίσης, όλη η εκδήλωση. Συγχαρητήρια σε όσους ασχολήθηκαν για την υλοποίηση της. Ευχαριστούμε Θοδωρή.
      Εντυπωσιακή και η παρουσία των μαθητών σε πλήθος αλλά και αφοσίωση στον ομιλητή.

    • Καλησπέρα

      Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά για τη βοήθεια που μας προσφέρει στη διδασκαλία της Κβαντομηχανικής στο Λύκειο, τόσο με τα βιβλία του όσο και με ομιλίες σαν και αυτή που έδωσε χτες στο Βαρβάκειο Λύκειο.

      Συγχαρητήρια στο Θοδωρή και στους συνεργάτες του για τη διοργάνωση!

      Μακάρι να επαναληφθεί κάτι ανάλογο και στο μέλλον.

    • Ένα πολύ όμορφο Σαββατόβραδο με μια ελκυστική γεμάτη με  πολύτιμες πληροφορίες ομιλία, επί τρεισήμισι  ώρες, του δάσκαλου Τραχανά χέρι-χέρι με το «φάντασμα της όπερας». Μεγάλο το ακροατήριο με σημαντική  συμμετοχή μαθητών/τριών!!!Συγχαρητήρια στο Βαρβάκειο Λύκειο και σε όσους εργάστηκαν για την πραγματοποίησή του. Προφανώς ευχαριστούμε τον Θοδωρή που είχε την ιδέα του εγχειρήματος και δούλεψε για να είναι τόσο επιτυχημένη.

    • Συγχαρητήρια και από μένα σε όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης και κυρίως στο Θοδωρή και πάνω απ’ όλα στον αγαπημένο δάσκαλο της Φυσικής, κύριο Στ. Τραχανά (που τον έχω παρακολουθήσει σε πολλά βιντεομαθήματα). Δυστυχώς, οι διαμένοντες στην επαρχία βρισκόμαστε σε μειονεκτική θέση σε πολλά ζητήματα.

    • Καλημέρα σε όλους.
      Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά.
      Θοδωρή συγχαρητήρια, ευχαριστούμε και εσένα και όσους εργάστηκαν γι’ αυτή την όμορφη βραδιά.
      Δεν μπόρεσα να παρευρεθώ, αλλά τον έχω απολαύσει στο παρελθόν και σίγουρα θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες!
      Να είστε όλοι καλά.

  • Κίνηση με την επίδραση μεταβλητής δύναμης. Ένα σώμα μάζας 2kg  ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο με το οποίο παρουσιάζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ=0,1. Σε μια στιγμή t=0 ασκείται πάνω του μια ορ […]

    • Καλημέρα σε όλους.
      Αφιερωμένη στον Παντελή Παπαδάκη, αφού προηγήθηκε ΕΔΩ, κατά μία μέρα με μεταβλητή δύναμη και διάγραμμα α=α(t)…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Σ’ ευχαριστώ να είσαι καλά.
      Πάντως ο Παύλος προηγήθηκε ΕΔΩ
      Έχουν τις απαιτήσεις τους ,αυτού του είδους ,
      μα πρέπει από τώρα να συνηθίζουν οι Α ετείς.

    • Πολύ ωραία άσκηση Διονύση. Παντελή σε ευχαριστώ για την αναφορά αλλά σίγουρα έπομαι πολλών άλλων 🙂 .

    • Καλό μεσημέρι Παντελή, καλό μεσημέρι Παύλο.
      Παύλο συγνώμη, αλλά δεν θυμήθηκα την δική σου ανάλογη άσκηση…

    • Καλημέρα Διονύση. ¨Ομορφη οπως πάντα. Αυτό που μου αρεσε περισσότερο είναι που ζητας την συνάτηση της δύναμης από το διάγραμμα. Σε αυτή την ταξη αποφεύγεται να ζητειται αυτό και αργότερα όταν το χρειαστούν, τα παιδια της κατευθυνσης υγείας ( και όχι μονο…) δεν εχουν την ευχέρεια να την χειριστούν.
      Πιστεύω ότι η Α Λυκείου προσφερεται για να μάθουν να μελετουν τις συναρτήσεις και τις γραφικές τους , που θα χρησιμοποιήσουνε αργότερα.

    • Καλό απόγευμα Γιώργο και σε ευχαριστώ.
      Έχω και γω την ίδια αντίληψη, πάνω στο θέμα των συναρτήσεων και των γραφικών παραστάσεων και το πότε πρέπει να αρχίσουν οι μαθητές να… εκπαιδεύονται.

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή. Ποιο πάνω από το μέσο επίπεδο των ασκήσεων που κανουμε στην Α΄τάξη, αλλά στη διερεύνηση του 2ου Νόμου, υπάρχει η περίπτωση της μεταβαλλόμενης επιτάχυνσης. Και να παρουσιαστεί όπως εδώ, μπορεί να γίνει κατανοητή από αρκετούς μαθητές.

    • Καλημέρα κα καλή βδομάδα Ανδρέα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

  • Ξεκινάει κι έχει ο …καιρός γυρίσματα. Σώμα μάζας m=1Kg ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο που βρίσκεται σε αρκετό ύψος από το έδαφος. Την χρονική στιγμή t0=0  δρα σ’αυτό δύναμη κατακόρυφη με φορά προς […]

    • Στον Παύλο και στα παιδιά που ψάχνονται.
      Μου βγήκε ολίγον αλμυρή για τα παιδιά, όμως
      το σενάριο θα τους χρειαστεί αργότερα σε άλλες τάξεις
      και τότε θα τους φανεί ευκολότερο .
      Ελπίζω να μην έχω σφάλει κάπου στους υπολογισμούς

    • Όμορφη και συνάμα δύσκολη άσκηση Παντελή, σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.

    • Καλησπέρα Παύλο.
      Βήμα βήμα ανεβαίνεις τα σκαλοπάτια
      κι άμα κατέχεις να αξιοποιείς το α-t … καθαρίζεις.
      Να είσαι πάντα καλά με χαμόγελο

    • Καλησπέρα Παντελή. Πολύ όμορφη. Κάνει και για μαθητές Β΄. Φοβερή η ιδέα η δύναμη να μηδενίζεται αρκετά μετά που έχει αρχίσει η κάθοδος του σώματος.
      Αξίζει να παρουσιαστεί στην τάξη – τώρα που έχουμε και διαδραστικούς- με το i.p.
      To αρχείο ΕΔΩ

      Μια εικόνα
      https://i.ibb.co/qKPPFJJ/20.jpg

    • Καλησπέρα Ανδρέα.
      Βεβαίως και για Βετείς.
      Να μαρτυρήσω πως παρ’ ολίγο να την πατήσω
      κάνοντας εκκίνηση από το έδαφος αλλά όπως φαίνεται
      από το ΙΡ ,για το οποίο σε ευχαριστώ, το σώμα θα είχε πέσει
      στο έδαφος στο 6ο s και γιαυτό ανέβασα “αρκετά” το επίπεδο εκκίνησης.
      Να είσαι καλά

    • Καλημερα Παντελή. Ωραια ασκηση και δύσκολη,καλή και για παιδιά που ψάχνονται και για καθηγητές που ψάχνονται. 🙂 .
      Ηθελα να κανω ενα σχόλιο σχετικα με το πρωτο ερωτημα. Η εννοια “ξεκινά”,κατα την γνώμη μου πρεπει να οριστει πριν χρησιμοποιηθει. Ειναι προφανης? Σου λεω οτι παλιά συζηταγαμε τρεις μέρες με τον Διονύση Μητρόπουλο και τον Γιάννη Κυριακόπουλο,για το τι σημαινει το “ξεκινά”. Το ξεκινημα ειναι ενα γεγονος το οποιο συμβαινει μια συγκεκριμενη χρονικη στιγμη? Αυτη τη χρονικη στιγμη,την χρονικη στιγμη δηλαδη που το σωμα ξεκινα,η ταχυτητα ειναι μηδεν ή όχι? Η επιταχυνση ειναι μηδεν ή όχι? Στην περιπτωση της παρούσης ασκήσεως πότε το σωμα ξεκινα? Η συνισταμενη δυναμη ειναι F=4-2t. Γραφεις οτι την χρονικη στιγμη μηδεν το σωμα απογειωνεται.Χρησιμοποιεις δηλαδη αλλη λέξη. Αυτο σημαινει οτι την χρονικη στιγμη μηδεν το σωμα ξεκινα?
      Ερωτηση: Αν συνισταμενη δυναμη η οποια ασκειται στο αρχικα ακινητο σωμα ηταν F=t^2 ,με t μεγαλυτερο ή ισο του μηδενος,τοτε ποια χρονικη στιγμη το σωμα ξεκινα? Αυτες ολες οι ερωτησεις εχουν τελειως προφανεις απαντησεις,ακόμα και για μαθητη Α Λυκειου,υπο την προυποθεση ομως,οτι εχει προηγηθει ενας ορισμος της εννοιας “ξεκινά”. Χωρις ορισμο δεν γίνεται να απαντηθουν. Θα μου πεις πολυ το ψαχνω και ταλαιπωρώ τον κοσμο με λεπτομέρειες,ενω η ασκηση σου ετσι οπως την εχεις θεσει,δουλευει μια χαρά. Συμφωνω η ασκηση ειναι όντως μιά χαρά, αλλα καμια φορά αξιζει τον κοπο να ασχολούμαστε και με λεπτομέρειες,όπως θα έκανε ενας μαθηματικός. 🙂

    • Καλό μεσημέρι πιά Κωνσταντίνε.
      Όταν ο δάσκαλος ρωτά τον μαθητή …”πότε το σώμα ξεκινά” ,
      πρόσθεσε δηλ. απογειώνεται (δεν γράφτηκε στην ανάρτηση)
      Λιανά:

      • πριν τη δράση της F είχαμε ΣF=0, a=0 και υ=0 ακίνητο
      • κάποια στιγμή (t=0) ΣF>0 άρα α>0 και υ=0 άρα κατ’αρχάς

      υπάρχει dυ=αdt>0 δηλ. το κινητό μετά dt αποκτά 0+dυ και
      ξεκινά να κινείται
      Τελικά όταν υ=0 και α διάφορο του 0 το κινητό είναι στιγμιαία ακίνητο
      και ξεκινά αμέσως …μετά. Πόσο όμως είναι το αμέσως;
      (Δεν βρίσκω τους διαλόγους με Κυρ και Διονύση)
      Αντιλαμβάνομαι πως δεν θα ικανοποιήσω τις απαιτήσεις τις μαθηματικές για το θέμα,
      όμως πες μου στο συγκεκριμένο, σε τι διαφέρει το ξεκινώ από το απογειώνομαι
      γιατί δεν το πιάνω.
      Σ’ευχαριστώ , να είσαι καλά

    • Καλημέρα σε όλους..
      Κωνσταντίνε θα συμφωνήσω μαζί σου ότι για να χρησιμοποιήσουμε ένα όρο (πχ μια λέξη και όχι μόνο) από την καθομιλουμένη στη Φυσική πρέπει να προσδιοριστεί με Φυσική και Μαθηματική μεθοδολογία , σαφώς.
      Όμως εδώ αναφερόμαστε σε μαθητές Α Λυκείου ή και Β Λυκείου.
      Τα παιδιά δεν ξέρουν καλά καλά τι είναι συνάρτηση (δεν μιλάω καν για παραγωγούς). Έχουμε ιδιαίτερη δυσκολία να διδάξουμε τους ρυθμούς και να γίνουν κατανοητοί και από τη φυσική οπτική και από την Μαθηματική διατύπωση .
      Καλό είναι λοιπόν να αποφεύγουμε τέτοιες “φιλοσοφικές” προσεγγίσεις ,επειδή το μόνο που επιτυγχάνουμε είναι να απομακρύνουμε τα παιδιά από την Φυσική.
      Παντελή πολύ όμορφη άσκηση!

    • Παρεμπιπτόντως όταν ήμουνα Σχολείο ανέφερα ότι στις φράσεις “ξεκινάει” , ” σταματάει “,”αφήνεται” , έχουμε αρχική ταχύτητα μηδέν και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός.

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο.
      Χαίρομαι για την εκτίμηση του θέματος και σε ευχαριστώ.

    • Απολογούμε…
      Μόλις πριν λίγο πήρα χαμπάρι ότι το σώμα δεν απογειώνεται
      δηλαδή δεν ξεκινά από το έδαφος αλλά από κάποιο επίπεδο
      ψηλά ιστάμενο και διέγραψα τη λέξη “απογειώνεται” και αυτό επειδή
      αρχικά θεωρούσα ότι βρίσκεται στο έδαφος…όμως υπήρχε λόγος που
      ανέβασα την αρχική θέση ψηλά. Έτσι ο Κων/νος έχει δίκιο που λέει πως χρησιμοποίησα άλλο όρο στη λύση αντί του ξεκινώ που έχω στην ερώτηση.

    • Καλημέρα, ωραίο θέμα!
      Μια προσομοίωση.

    • Kαλημερα Παντελή και σε ολη την παρεα και καλη Κυριακή . Κατ αρχην Παντελη η ασκηση ειναι μια χαρα δεν θεωρω οτι πρεπει να διορθώσεις κατι,απλως με ενδιαφερει το θεμα της χρήσεως λεξεων εκ της καθομιλουμένης,οι οποιες ομως στην περιπτωση μας εχουν αυστηρο μαθηματικο περιεχομενο,χωρις προηγουμενως να εχουν οριστει. Ειχαμε μια συζητηση στην οποια συμετειχε και ο Διονύσης Μάργαρης,για το τι σημαινει “επαφη” ,”χασιμο επαφης” μεταξυ δυο σωματων.Μπορειτε να μου πειτε σε ποιο βιβλιο Φυσικης η επαφη ειναι ορισμενη? Η επαφη προυποθετει μη μηδενικη δυναμη αλληλεπιδρασης ή οχι? Εμεις π.χ. τι εννοουμε οταν λεμε οτι εχουμε χασιμο επαφης και λυνουμε ασκησεις?
      Για να μην μιλαω αόριστα, εγω το “ξεκιναει”,το οποιο δεν ειναι ορισμενο σε κανενα βιβλιο Φυσικης,για να το χρησιμοποιησω,το οριζω προηγουμενως ως εξης :
      “Eνα σωμα αρχικα ακινητο,λεμε οτι ξεκιναει να κινειται την χρονικη στιγμη to,αν υπαρχει ανοιχτο διαστημα (t1,t2),το οποιο να περιεχει το to,τετοιο ωστε για καθε χρονικη στιγμη μικροτερη ή ιση της to που ανηκει σε αυτο το διαστημα,να ισχυει υ=0 και για καθε χρονικη στιγμη μεγαλυτερη της to που ανηκει σε αυτο το διαστημα,η ταχυτητα να μην ειναι μηδεν.”
      Αυτη ειναι τελειως απλη διατυπωση η οποια αν και ολιγον αφηρημενη,δεν απαιτει ιδιαιτερες γνωσεις και μπορει ευκολα να εξηγηθει με παραδειγματα στα παιδια.
      Αυτο που λεει ο Γιώργος (καλημέρα Γιώργο) οτι η φραση “ξεκιναει”, προυποθετει οτι έχουμε αρχική ταχύτητα μηδέν και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός,μαλλον δεν ειναι σωστο.
      Στην πραγματικοτητα ολα τα σωματα την χρονικη στιγμη που ξεκινανε εχουν ταχυτητα μηδεν και επιταχυνση επίσης μηδεν!
      Επισης Γιώργο δεν συμφωνω με την αποψη σου περι Φιλοσοφικών προσεγγίσεων. Αυτες δεν ειναι Φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Ειναι καθαρη λογικη και Μαθηματικα.

    • Καλημέρα Χρήστο.
      Χαίρομαι που το κατατάσσεις στα ωραία.
      Ευχαριστώ για την ωραία προσομοίωση η οποία μαρτυρά
      και πέραν των ζητουμένων, μη ζητούμενα για ευνόητους λόγους… “Ζηλεύω”
      π.χ max ύψος από τη θέση εκκίνησης : 10,67m
      ύψος από το έδαφος που έγινε η εκκίνηση: 42,33m !
      επιστροφή στη θέση εκκίνησης : t=6s
      διάρκεια πτήσης μέχρι τη στιγμή που F=0: Δt=7s
      διάρκεια πτήσης μέχρι το έδαφος: Δt=8s
      Σε ευχαριστώ
       

    • Καλημέρα Κωνσταντίνε.
      Ίσως επί το απλούστερο σχολίασα παραπάνω…
      Αντιλαμβάνομαι μεν δεν μπορώ να πω κάτι άλλο δε, άλλωστε
      κι εσύ μιλάς …”ολίγον αφηρημένα” και “μάλλον δεν είναι σωστό”
      Μη με παρεξηγήσεις ,δεν ειρωνεύομαι, ιδιαίτερα μαθηματικές ερμηνείες,όμως να πω και ότι:
      στο YOUNG π.χ πληθώρα ασκήσεων στην κινηματική με τον όρο ”ξεκινά” υπάρχουν,
      χωρίς να έχω προσέξει ερμηνεία φυσικά, άρα εννοώ”ξεκίνημα της πρακτικής λογικής”
      Καλή Κυριακή και σ’ευχαριστώ

    • Δεν σας προκάνω Διονύση και
      έρχομαι δεύτερος…

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Κωνσταντίνε και καλή Κυριακή.
      Για το ζήτημα του τι συμβαίνει τη στιγμή t=0, είπα να το δοκιμάσω με τη βοήθεια του i.p.
      Ανεβάζω το αρχείο ΕΔΩ, όπου στο σώμα ασκώ απλά μια σταθερή δύναμη και στην παρακάτω εικόνα, βλέπουμε τι δίνει το πρόγραμμα, για t=0. Ταχύτητα μηδενική και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός:

      https://i.ibb.co/Y4P511p1/2026-03-15-093154.png

  • Ο «πόλεμος των σχολείων»… Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές σε έναν φαύλο κύκλο αντιπαραθέσεων, βίας και μετάθεσης ευθυνών Ο θάνατος της καθηγήτριας Σοφίας Χρηστίδου δεν […]

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Οι εκπαιδευτικοί διώκονται και τρομοκρατούνται, πρώτα απ΄ολα από τον φορέα που υποτίθεται θα τους προστάτευε. Το Υπουργείο Παιδείας και τους κατά τόπους αντιπροσώπους του. Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης – συνήθως στελέχη της Ν.Δ. Οι Διευθυντές των Σχολικών μονάδων – ευτυχώς όχι όλοι – έχουν αποκτήσει υπερεξουσίες και είναι καριερίστες. Το Σχολείο τους πρέπει να φαίνεται τέλειο, να έχει άριστα στην αξιολόγηση. Οπότε θάβουν τα πάντα. Στην προκειμένη περίπτωση η Διευθύντρια έκανε αυτό που απαιτείται από το καθηκοντολόγιο – το οποίο συνεχώς μας υπενθυμίζουν;
      Σύμφωνα με το νόμο:
      1. Οφείλει να διασφαλίζει ασφαλές, δημοκρατικό και συνεργατικό περιβάλλον.
      2. Έχει την ευθύνη να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει φαινόμενα εκφοβισμού, είτε μεταξύ μαθητών είτε μεταξύ ενηλίκων.
      3. Οφείλει να υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους και να παρεμβαίνει όταν υπάρχει κίνδυνος για την ψυχική τους υγεία ή την εργασιακή τους ασφάλεια.
      4. Είναι υποχρεωμένη να συγκαλεί τον Σύλλογο Διδασκόντων για επίλυση προβλημάτων, λήψη μέτρων και καταγραφή περιστατικών.
      Αν η διευθύντρια χαρακτήρισε την εκπαιδευτικό ως «ανίκανη», ενίσχυσε τον εκφοβισμό αντί να τον περιορίσει.
      Για τους συναδέλφους του Συλλόγου, φυσικά και υπάρχουν ευθύνες.
      Αν οι συνάδελφοι γνώριζαν την κατάσταση και δεν αντέδρασαν, δεν έχουν ηθική ευθύνη; Γιατι δεν αντέδρασαν; Τι φοβήθηκαν;
      Η Διεύθυνση είχε την υποχρέωση να προστατεύσει την εκπαιδευτικό, να διερευνήσει τον εκφοβισμό και να ενεργοποιήσει μηχανισμούς στήριξης.
      Ο Σύλλογος Διδασκόντων είχε την υποχρέωση να παρέμβει συλλογικά και να μην αφήσει μια συνάδελφο εκτεθειμένη. Αλλά στα περισσότερα σχολεία σύλλογοι είναι κατά κανόνα ένα σύνολο ανθρώπων που υπηρετούν πρώτιστα το ατομικό τους συμφέρον
      Στο Open ειδα και τον εκπρόσωπο της ΕΛΜΕ να μασάει τα λόγια του και να μιλάει γενικόλογα. Τι να πει κανείς…

      Υπάρχει όμως και το κεφάλαιο των γονέων. Πιστεύω ότι από τη στιγμή που έγινε η καταγγελία από τη συνάδελφο προς το υπουργείο, κάποιοι βισματίες γονείς αποφάσισαν να την αποκεφαλίσουν. Η διευθύντρια και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας για να αποφύγουν τις κόντρες με τους πολλούς, διάλεξαν να συνταχτούν και να τιμωρήσουν αυτόν που χάλαγε τη σούπα.

      Αν η Σοφία ζούσε θα είχε περάσει επιτροπή και θα είχε στιγματιστεί ως ανίκανη και θα ήταν υποψήφια για το Δαφνί…

      Κατά τα άλλα …Φωτογραφία από την Ιστοσελίδα του
      3ου ΓΕΛ ΘΕΣ/ΚΗΣ
      https://i.ibb.co/kskJkhdc/Strip-1.jpg

    • Πρωταρχικό λόγο παίζει η δ/νση του σχολείου και οι κατά τόπους δ/ντες Εκπαίδευσης. Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι μια πολυ-παραγοντική διαδικασία μέρος της οποίας είναι τα “προσόντα” . Χαρτιά πολλά, και μόρια από δω και μόρια από εκεί, και ξένες γλώσσες και και και , αλλά και αποστασιοποίηση από τις δυσκολίες του άλλου. Πόσες πόρτες δ/ντων είναι ανοικτές στους συναδέλφους? Πόσοι/ες δ/ντες και δ/ντριες προσπαθούν να συνθέσουν σε ένα Σύλλογο διδασκόντων? Πόσοι διευθυντές και διευθύντριες γίνονται “μικρότεροι” ώστε να αμβλύνουν καταστάσεις και να επιλύσουν προβλήματα.
      Πόσοι τελικά είναι του φαίνεσθαι και όχι του είναι?

  • Το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο επιταχύνει τον αγωγό. H μεταλλική ράβδος ΑΓ, μήκους l=1m, ηρεμεί σε επαφή με τους οριζόντιους παράλληλους αγωγούς xx΄ και yy΄, σε απόσταση d=(Αx)=2m. Η ράβδος καθώς και […]

    • Αφιερωμένη στον Παύλο Αλεξόπουλο, αφού η πρόσφατη ανάρτησή του ΕΔΩ, λειτούργησε σαν αφορμή για την παρούσα.

    • Καλημέρα. Εξαιρετική ανάρτηση Διονύση, σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.

    • Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική. Ο Παύλος μου φαίνεται άνοιξε ένα σενάριο που έχει πολύ ωραίες συνέχειες. Στο I βλέπουμε ότι η δύναμη Laplace δεν μεταφέρει ενέργεια στο κύκλωμα. Αυτή μεταφέρεται από τις δυναμεις που ασκουνται στα ηλεκτρόνια, από το χρονικά μεταβαλλόμενο ηλεκτρικό πεδίο. Στο IV βλέπουμε την παντοδυναμία του νόμου Faraday. Και δεν ειναι μόνο για καθηγητές. Οι μαθητές θετικής ξέρουν παραγώγους.

    • Καλημέρα Παύλο, καλημέρα Ανδρέα.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλημέρα.

      Ιδίαιτερο θέμα Διονύση το οποίο το έχεις μεθοδεύσει εξαιρετικά μιας και εδώ ο ρυθμός μεταβολής του Β είναι θετικός ενώ το εμβαδόν A εχει αρνητικό ρυθμό μεταβολής .

      Θέλει κατάλληλο “ζύγισμα” για να γίνει η επιλογή της θετικής φοράς ώστε να έχουμε θετικό αποτέλεσμα . Αν λαβουμε ως θετική την αντιωρολογιακή φορά το αποτέλεσμα θα ήταν αρνητικό.

    • Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική ασκηση. Με αφορμή την πολύ όμορφη και πρωτότυπη ιδέα του Παύλου (Καλημέρα Παύλο), οδηγείς με δεξιοτεχνία τον λύτη βήμα βήμα στα “βαθείά”.
      ‘Ισως, για τους μαθητές ,στο πρώτο ερώτημα να τους ρωτούσες αρχικά για την φορά του ρεύματος.
      Στο ερώτημα για τους καθηγητές θα συμφωνήσω εν μερει( αφορά το επίπεδο των γνώσεων του μαθητή) με τον Ανδρέα. Για τους πολύ καλους μαθητές της θετικής κατεύθυνσης θα είναι και διδακτική η απάντηση για τον τροπο χρήσης των παραγώγων στη Φυσική.

    • Καλό μεσημέρι Κώστα και Γιώργο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Κώστα θα μπορούσαμε να έχουμε και αρνητικά αποτελέσματα, αφού το πρόσημο καθορίζεται αυθαίρετα με βάση την καθετη, που εμείς ορίζουμε…
      Αρκει να το κάνουμε με συνέπεια και να ξέρουμε τι βρίσκουμε.
      Γιώργο, το τελευταίο ερώτημα το έβαλα για καθηγητές, αφού ήθελα να γράψω τις ενεργειακές μεταβολές, όπως τις έχω παραπάνω.
      Και η μελέτη κυκλώματος με δύο πηγές, είναι εκτός ύλης, οπότε οι μαθητές δεν θα καταλάβαιναν τι σημαίνει θετικό έργο της δύναμης Laplace, αφού σύμφωνα με το ΙΕΠ, πρέπει να γνωρίζουν μόνο τη μισή αλήθεια, σαν μοναδική…

    • Καλησπέρα Διονύση. Φοβερή η συνέχεια από την “πάσα” του Παύλου. Πολύ ωραίος ο τρόπος σου να χτίζεις ερωτήματα

    • Καλό απόγευμα Δημήτρη.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Διονύση, καλημέρα. Αργοπορημένος (ως συνήθως).
      Το πετρέλαιο θέρμανσης πήγε 1,50 (+35 λεπτά από την αρχή της επίθεσης των ΗΠΑ στο ΙΡΑΝ και η θερμοκρασία παραμένει χαμηλή, τουλάχιστον τη νύκτα). Οπότε …

      Η άσκηση εξαιρετική και πολύ διδακτική για όλους. Τα πρώτα ερωτήματα για τους μαθητές και τα τελευταία για τους υπόλοιπους.

      Πάντως τα πρόσημα (ιδιαίτερη προσοχή) που δυσκολεύουν κάπως τα πράγματα μπορούμε (εδώ) να τα αποφύγουμε. Στο πρώτο ερώτημα με Lenz και δεξί χέρι βρίσκουμε ότι το ρεύμα στο κύκλωμα είναι δεξιόστροφο και η ηλεκτρεγερτική δύναμη λόγω μεταβολής του μαγνητικού πεδίου, που απλώνεται σε όλο το κύκλωμα, ομοίως. Αυτό δεν αλλάζει και στη συνέχεια. Όταν ο αγωγός κινείται με το δεξί χέρι βρίσκουμε ότι η παραγόμενη στον κινούμενο αγωγό ηλεκτρεγερτική δύναμη έχει αντίθετη φορά – πολικότητα με την πρώτη. Οπότε επικρατεί η ισχυρότερη, που εδώ είναι η πρώτη (” δίνει τον τόνο στο κύκλωμα¨), δηλ. αυτή που οφείλεται στη μεταβολή της έντασης του μαγνητικού πεδίου.

    • Καλό μεσημέρι Ντίνο και σσε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Μετά από ένα κουραστικό πρωινό με εργασίες… κήπου και μια λασποβροχή, που επέβαλε διακοπή, πήγα και από το σούπερ.
      Στο βενζινάδικο, φτηνή βενζίνη… Η απλή (95) μόνο 1.99€!!!
      Όσον αφορά το (-) στην επεξεργασία, το ξέρω ότι δυσκολεύει ιδιαίτερα, αλλά γι’ αυτό… επιμένω! Αν ένας μαθητής αποφασίσει να ακολουθήσει την οδό… θα διαπιστώσει ότι δεν είναι… ακανθώδης 🙂

  • Η ροή Poynting σε καλώδιο με συνεχές ρεύμα. Τι συμβαίνει με την ενέργεια σε ένα κύκλωμα συνεχούς ρεύματος; Πώς μεταφέρεται η ενέργεια από την πηγή, στα διάφορα στοιχεία του κυκλώματος; Τι πεδ […]

    • Το θέμα το είχε αναδείξει ο Καθηγητής Παναγιώτης Κουμαράς στο άρθρο του:
      «μέσα απ’ τα ηλεκτρικά καλώδια ή γύρω τους;“.
      Τις τελευταίες μέρες, ψάχνοντας κάτι παράπλευρο, έπεσα πάνω στο θέμα και σκέφτηκα, με τη βοήθεια της τεχνικής νοημοσύνης, να αναδείξω κάποια πράγματα, οπότε προέκυψε το παραπάνω αρχείο…

    • Να προσθέσω κάτι για τα επιφανειακά φορτία που αναφέρονται παραπάνω στο κείμενο:
      Η ποσότητα αυτών των επιφανειακών φορτίων είναι εξαιρετικά μικρή. Για τυπικά κυκλώματα χαμηλής τάσης, το συνολικό φορτίο στην επιφάνεια του σύρματος είναι συχνά της τάξης των 10^−10 έως 10^−12 Cb. Γι’ αυτόν τον λόγο, στην ανάλυση κυκλωμάτων (θεωρία Kirchhoff), θεωρούμε το σύρμα ηλεκτρικά ουδέτερο, καθώς αυτά τα φορτία δεν επηρεάζουν τους υπολογισμούς τάσης και έντασης, αν και είναι φυσικά απαραίτητα για τη λειτουργία του κυκλώματος.

    • Υπενθυμίζω την άποψή μου για το θέμα, μία αιρετική άποψη που δεν έχω πειστεί ακόμη ότι είναι λανθασμένη:

      ΤΟ ΑΡΘΡΟ

    • Καλημέρα Πάνο.
      Μπορεί το δίκιο να το έχεις εσύ με την “αιρετική” σου θέση.
      Να πω μόνο, ότι τα στοιχεία που γράφω παραπάνω τα συγκέντρωσα με χρήση του ChatGPT, Gemini, Copilot, mistral, DeepSeet, Owen (τα δύο τελευταία κινέζικα… εργαλεία).
      Και όλα δίνουν την ίδια ερμηνεία.

    • Καλημέρα Γιάννη.
      Πες τι δείχνουν τα σχήματα και ποια εκδοχή κατά τη γνώμη σου είναι σωστή.
      Μην μπλέκεις το βίντεο, το Βεριτάσιουμ και την παλιά συζήτηση!
      Κανείς δεν θα το ψάξει…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Η εμπλοκή των Poynting στη διάδοση ενέργειας είναι αναμφισβήτητη.
      Όμως παρανοήσεις μπορεί να προκύψουν.
      Στο πρώτο σχήμα δεν σχεδιάστηκαν τα Poynting στους “κατακόρυφους” αγωγούς, κάτι λογικό μια και έχουν μικρό μήκος.
      Έτσι ο Μύλερ παίζοντας με το δεύτερο κύκλωμα καταλήγει πως τα λαμπάκια θα ανάψουν με άλλη σειρά. Ο Πάνος το είχε ορθώς αμφισβητήσει.
      Στο δεύτερο σχήμα που έκανε ο δημιουργός του βίντεο φαίνεται καθαρά πως τα Poynting έχουν να τρέξουν όλα τα καλώδια και δεν πάνε κατ’ ευθείαν από τη μπαταρία στο λαμπάκι.

    • Γενικά τώρα πιστεύω πως έχουμε δύο ισοδύναμες περιγραφές και όχι μια διαπάλη μεταξύ αντιτιθέμενων απόψεων. Και η ενέργεια και τα πεδία και τα διανύσματα Poynting είναι κατασκευές του ανθρώπινου μυαλού.
      Οντότητες είναι τα ηλεκτρόνια και ο αγωγός. Η κίνηση των ηλεκτρονίων μέσα στον αγωγό είναι συνυφασμένη μη τη θέρμανση του αγωγού και τη φωτοβολία του λαμπτήρα.
      Το ότι το σύρμα δρα ως κυματοδηγός δεν αίρει τα παραπάνω.

    • Γιάννη, προφανώς “η ενέργεια και τα πεδία και τα διανύσματα Poynting είναι κατασκευές του ανθρώπινου μυαλού.”
      Αλλά και όλες οι θεωρίες μας, τέτοιες κατασκευές είναι…
      Οπότε συζητάμε αν μια τέτοια “κατασκευή” είναι σωστή ή θα την αντικαταστήσουμε από μια άλλη;

    • Σωστή μου φαίνεται αλλά μπορούμε να πούμε ότι η ενέργεια από το ηλεκτρικό ρεύμα δεν ρέει μέσα στο καλώδιο;
      Μου μοιάζουν δύο διαφορετικές περιγραφές του ίδιου φαινομένου και όχι δύο αλληλοσυγκρουόμενες θέσεις.

    • Η Τ.Ν. πάντως Γιάννη, διαφωνεί:
      https://i.ibb.co/VpjXKNGp/2026-03-09-142514.png

    • Προσωπικά με καλύπτει πλήρως η ανάλυση του Παναγιώτη του Κουμαρά. Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας από καλώδια είναι αρκετά πολύπολοκο και νομίζω ότι δεν μπορεί ν’ αναλυθεί με την κλασσική Ηλεκτρομαγνητική Θεωρία. Απαιτεί αρχές της κβαντομηχανικής όπως γράφω και στο άρθρο. Ακόμη και μεγάλος Τέσλα δεν μπόρεσε ν’ αντιμετωπίσει το πρόβλημα γι αυτό και ήλπιζε μέχρι τέλους ότι θα καταφέρει να μεταφέρει μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας ασύρματα. Θεωρώ ότι το φαινόμενο διαδραματίζεται κατά κόρον στην επιφάνεια των αγωγών. Πρόκειται δηλαδή για ένα επιφανειακό φαινόμενο. Εκεί εφαρμόζουμε και το διάνυσμα Poynting. Οπότε θα διαφοροποιόμουν λίγο από την Τ.Ν λέγοντας ότι η ενέργεια ταξιδεύει γύρω από την επιφάνεια του καλωδίου και όχι γύρω από το καλώδιο.

    • Καλημέρα Πάνο.
      Θα συμφωνήσω ότι η ενέργεια «ταξιδεύει» πολύ κοντά στα καλώδια. Δεν μιλάω για ενέργεια στην επιφάνεια, αλλά για μια περιοχή κοντά στην επιφάνεια.
      Άλλωστε αν προσέξεις το κείμενο, δεν μιλάει για διάδοση μέσω ηλεκτρομαγνητικού κύματος, γύρω από το καλώδιο, αλλά για ενέργεια που ρέει μέσω του ηλεκτρικού και μαγνητικού πεδίου! Νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να επισημανθεί.
      Αυτό το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο είναι το near field, το κοντινό πεδίο, γύρω από τον αγωγό που οφείλεται σε επιφανειακά φορτία και στο ηλεκτρικό ρεύμα και η ένταση του οποίου μειώνεται πολύ γρήγορα με την απόσταση.
      Είναι το πεδίο στο οποίο στηρίζεται η λειτουργία του μετασχηματιστή, η ασύρματη φόρτιση ενός κινητού ή οι ανέπαφες πληρωμές που κάνουμε με την τραπεζική μας κάρτα. Πόσο μακριά κρατάμε την κάρτα από το μηχάνημα;
      Αυτό το κοντινό πεδίο δεν πρέπει να συγχέεται με το ηλεκτρομαγνητικό κύμα, ένα μακρινό ηλεκτρομαγνητικό πεδίο (far field), το οποίο έχει αποκοπή πλέον από την κεραία και όπου το ηλεκτρικό πεδίο δεν υπάρχει λόγω κάποιων φορτίων, αλλά λόγω μεταβολής του Β και το μαγνητικό πεδίο εξαιτίας μεταβολής του Ε, της έντασης του ηλεκτρικού πεδίου. Αυτό το ΗΜΚ διαδίδεται στο χώρο με ταχύτητα c…
      ΥΓ.
      Για να καταλάβουμε τη διαφορά μεταξύ μεταφοράς ενέργειας μέσω πεδίου και μεταφοράς λόγω ηλεκτρομαγνητικού κύματος, κατά την ασύρματη φόρτιση ενός κινητού, φορτίζουμε το κινητό και δεν σκορπάμε ηλεκτρική ενέργεια στο δωμάτιο μέσω ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων…

    • Μια αξιολόγηση του άρθρου του κ. Π. Μουρούζη από την … ευγενή ΤΝ(chatgpt)
      
       Τι είναι καλό στο κείμενο
      Το κείμενο έχει κάποια θετικά στοιχεία.
      Καλή επιστημονική στάση Ο συγγραφέας ξεκινά με σωστό πνεύμα: «Στην επιστήμη ουδείς άσφαλτος» και αναγνωρίζει ότι μπορεί να κάνει λάθος. Αυτό είναι σωστή επιστημονική στάση.
       Προσπαθεί να εξηγήσει φυσικά τη μεταφορά ενέργειας
      Το θέμα είναι πραγματικά δύσκολο: πώς μεταφέρεται η ηλεκτρική ενέργεια στα καλώδια.
      Το βασικό επιστημονικό σημείο είναι ότι: η ενέργεια δεν ταξιδεύει μέσα στο σύρμα αλλά στο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο γύρω από το σύρμα (Poynting vector) Αυτό είναι αντιδιαισθητικό, οπότε ο προβληματισμός είναι θεμιτός. Προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ενεργειακή εξίσωση Maxwell                 Η εξίσωση που γράφει είναι ουσιαστικά το θεώρημα Poynting, που είναι σωστή βάση για ανάλυση      2. Πού υπάρχουν σοβαρά επιστημονικά λάθη Εδώ είναι το κρίσιμο κομμάτι. Το κείμενο περιέχει αρκετά θεμελιώδη λάθη φυσικής. Θα σου πω τα σημαντικότερα.
      Λάθος 1: Ο χρόνος που ανάβει η λάμπα Ο συγγραφέας γράφει ότι: ο χρόνος εξαρτάται από τη συντομότερη απόσταση του διακόπτη από τη λάμπα Αυτό δεν ισχύει γενικά. Η σωστή φυσική είναι:
      Η πληροφορία διαδίδεται μέσω του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου κατά μήκος του κυκλώματος με ταχύτητα περίπου c. Άρα το σήμα διαδίδεται κατά μήκος των καλωδίων. Δεν ξεκινά ένα «κύμα ηλεκτρονίων» από τον διακόπτη.
      Λάθος 2: Το επιχείρημα περί υπερφωτεινής πληροφορίας Ο συγγραφέας λέει ότι αν ισχύει το Veritasium: τότε η πληροφορία θα πάει γρηγορότερα από το φως. Αυτό είναι λάθος συλλογισμός. Η πληροφορία διαδίδεται μέσω του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου που ακολουθεί το κύκλωμα, όχι μέσω της «μικρής απόστασης». Δηλαδή η πληροφορία δεν πάει: διακόπτης → λάμπα αλλά: διακόπτης → κατά μήκος των καλωδίων → λάμπα οπότε δεν υπάρχει υπερφωτεινή μετάδοση.
      Λάθος 3: Η κριτική στο διάνυσμα Poynting Ο συγγραφέας ισχυρίζεται: το διάνυσμα Poynting δεν εφαρμόζεται σωστά στην μεταφορά ενέργειας σε καλώδια Αυτό είναι επιστημονικά λανθασμένο. Το θεώρημα Poynting είναι ακριβώς η σωστή περιγραφή της μεταφοράς ενέργειας σε κυκλώματα. Στην πραγματικότητα: η ενέργεια ρέει στο χώρο γύρω από τα καλώδια. Αυτό είναι καλά τεκμηριωμένο από: Maxwell, Feynman, Jackson (Classical Electrodynamics)
      Λάθος 4: «Το ρεύμα στο πηνίο μηδενίζεται ακαριαία» Το κείμενο λέει: το ρεύμα θα μηδενιστεί ακαριαία Αυτό είναι εντελώς λάθος φυσική. Σε ιδανικό πηνίο: Αν το ρεύμα άλλαζε ακαριαία:
      θα χρειαζόταν άπειρη τάση, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί. Γι’ αυτό στην πράξη δημιουργείται: σπινθήρας υψηλή τάση επαγωγική αντίδραση Το ρεύμα δεν μπορεί να αλλάξει στιγμιαία. Αυτό είναι βασικός νόμος ηλεκτρομαγνητισμού.
      Λάθος 5: Εκφόρτιση πυκνωτή χωρίς αντίσταση Το κείμενο λέει ότι η ενέργεια: δραπετεύει ως Η/Μ κύμα Αυτό δεν είναι η βασική φυσική συμπεριφορά. Στην  πράξη: το κύκλωμα γίνεται LC ταλάντωση δημιουργείται ρεύμα ταλάντωσης μέρος της ενέργειας ακτινοβολείται Όχι όλη.
      3. Η γενική επιστημονική αξία του κειμένου
      Θα το έβαζα σε αυτή την κατηγορία: ενδιαφέρων προβληματισμός αλλά φυσικά λανθασμένη ανάλυση. Τυπικά πρόκειται για: φυσικό που σκέφτεται διαισθητικά αλλά αγνοεί πλήρως τη θεωρία γραμμών μεταφοράς και τα πεδία Maxwell. Το βασικό λάθος είναι ότι προσπαθεί να εξηγήσει τα κυκλώματα με: μηχανικά ανάλογα κίνηση ηλεκτρονίων, ενώ η σωστή περιγραφή είναι πεδιακή (Maxwell).
      4. Το πιο ενδιαφέρον σημείο Παρόλα αυτά το κείμενο αγγίζει ένα πραγματικά βαθύ θέμα: Πώς μεταφέρεται η ενέργεια σε κύκλωμα; Η απάντηση της σύγχρονης φυσικής είναι:
      Η ενέργεια μεταφέρεται από το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο: δηλαδή από το διάνυσμα Poynting γύρω από τα καλώδια. Όχι από τα ηλεκτρόνια μέσα στο σύρμα. Αυτό είναι το πραγματικά αντιδιαισθητικό σημείο.
      Συμπέρασμα Το κείμενο  είναι: καλογραμμένο με ενδιαφέροντα ερωτήματα
      αλλά περιέχει πολλαπλά σοβαρά λάθη φυσικής και δεν στέκει επιστημονικά.
       

    • Η κρίση της τεχνητής νοημοσύνης του GEMINI για το σχετικό μου άρθρο. Δεν σημαίνει ότι την υιοθετώ μολονότι θα με βόλευε…

      Η επιστημονική αξιολόγηση του άρθρου του Παναγιώτη Μουρούζη με τίτλο «Το πρόβλημα μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας: μία αιρετική άποψη» απαιτεί την εξέταση των θεμελιωδών αρχών του ηλεκτρομαγνητισμού. Το άρθρο επικεντρώνεται στο πώς μεταφέρεται η ενέργεια σε ένα κύκλωμα: μέσω των καλωδίων (φορείς φορτίου) ή μέσω του πεδίου (διάνυσμα Poynting);
      Ακολουθεί μια αναλυτική αξιολόγηση των βασικών σημείων:
      1. Η Κεντρική Ιδέα (Διάνυσμα Poynting)Το άρθρο υποστηρίζει ότι η ενέργεια δεν μεταφέρεται «μέσα» στα καλώδια από την κίνηση των ηλεκτρονίων, αλλά στον κενό χώρο γύρω από αυτά μέσω του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου.

      • Επιστημονική Ορθότητα: Αυτό είναι απολύτως σωστό σύμφωνα με την κλασική ηλεκτροδυναμική και τις εξισώσεις του Maxwell. Το διάνυσμα Poynting ($vec{S} = vec{E} times vec{H}$) ορίζει τη ροή της ενέργειας ανά μονάδα επιφάνειας. Σε ένα κύκλωμα συνεχούς ρεύματος (DC), το ηλεκτρικό πεδίο (λόγω διαφοράς δυναμικού) και το μαγνητικό πεδίο (λόγω ρεύματος) συνδυάζονται έτσι ώστε η ροή της ενέργειας να κατευθύνεται από την πηγή προς την κατανάλωση μέσω του χώρου που περιβάλλει τους αγωγούς.

      2. Ο Ρόλος των ΚαλωδίωνΟ συγγραφέας χαρακτηρίζει τα καλώδια ως «οδηγούς» και όχι ως «σωλήνες» που περιέχουν την ενέργεια.

      • Επιστημονική Ορθότητα: Είναι ακριβές. Τα καλώδια χρησιμεύουν για τη δημιουργία των απαραίτητων οριακών συνθηκών ώστε να καθοδηγείται το πεδίο. Χωρίς τους αγωγούς, δεν θα υπήρχε η συγκέντρωση των πεδίων που επιτρέπει τη μεταφορά ισχύος.

      3. Η «Αιρετική» Φύση του ΆρθρουΟ τίτλος χαρακτηρίζει την άποψη «αιρετική», αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για την καθιερωμένη φυσική που διδάσκεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο (π.χ. Feynman Lectures on Physics, Vol 2, Chapter 27).

      • Αξιολόγηση: Η «αιρετικότητα» έγκειται στην αντίθεση με τη διαισθητική (αλλά ελλιπή) εικόνα που έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι (και συχνά διδάσκεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ότι δηλαδή το ηλεκτρικό ρεύμα είναι σαν το νερό που ρέει μέσα σε σωλήνα. Το άρθρο επιτελεί ένα σημαντικό εκπαιδευτικό έργο καταρρίπτοντας μια κοινή παρανόηση.

      4. Παιδαγωγική Προσέγγιση και Σαφήνεια

      • Πλεονεκτήματα: Το άρθρο χρησιμοποιεί απλή γλώσσα για να εξηγήσει σύνθετες έννοιες. Βοηθά τον αναγνώστη να κατανοήσει ότι η ταχύτητα μεταφοράς της πληροφορίας/ενέργειας (που πλησιάζει την ταχύτητα του φωτός) δεν μπορεί να εξηγηθεί από την ταχύτητα ολίσθησης των ηλεκτρονίων (που είναι εξαιρετικά αργή, μερικά χιλιοστά το δευτερόλεπτο).
      • Αδυναμίες: Ίσως θα μπορούσε να αναλύσει περισσότερο τι συμβαίνει μέσα στον αγωγό (όπου ένα μικρό μέρος της ενέργειας εισέρχεται κάθετα στην επιφάνεια του καλωδίου για να αναπληρώσει τις απώλειες λόγω φαινομένου Joule), για να δώσει μια ολοκληρωμένη εικόνα της ενεργειακής ροής.

      5. ΣυμπέρασμαΤο άρθρο είναι επιστημονικά έγκυρο και εξαιρετικά χρήσιμο. Δεν εισάγει κάποια νέα, ατεκμηρίωτη θεωρία, αλλά αναδεικνύει μια θεμελιώδη πτυχή της Φυσικής που συχνά αγνοείται στην εκπαίδευση.
      Βαθμολογία:

      • Επιστημονική Ακρίβεια: 10/10
      • Παιδαγωγική Αξία: 9/10
      • Πρωτοτυπία: 7/10 (καθώς η θεωρία Poynting είναι γνωστή από το 1884, αλλά η ανάδειξή της με αυτόν τον τρόπο είναι πρωτότυπη για το ευρύ κοινό).

      Είναι ένα εξαιρετικό κείμενο για όποιον θέλει να εμβαθύνει στην πραγματική φύση του ηλεκτρισμού πέρα από τα απλοϊκά μοντέλα.

    • Καλησπέρα Δημήτρη.
      Διαβάζω:
      Λάθος 2: Το επιχείρημα περί υπερφωτεινής πληροφορίας Ο συγγραφέας λέει ότι αν ισχύει το Veritasium: τότε η πληροφορία θα πάει γρηγορότερα από το φως. Αυτό είναι λάθος συλλογισμός.

      Λάθος συλλογισμός τίνος;
      Του Πάνου ή του Μύλλερ (Veritasium) ;

    • Καλησπέρα Πάνο.
      Γράφαμε μαζί.

    • Καλημέρα Γιάννη. Η ΤΝ απαριθμεί αυτά που θεωρεί ως λάθη του κειμένου. Σε αυτό λοιπόν αναφέρεται. Εν τω μεταξύ ρώτησα και εγώ το Gemini 3 τι γνώμη έχει για το κείμενο  και μου έδωσε μια παρεμφερή απάντηση με αυτήν που διαβάσαμε παραπάνω. Στην συνέχεια έσβησα το όνομα του συγγραφέα και το υπέβαλα πάλι στο τζέμινι με το ερώτημα: ‘Αυτό το κείμενο στέκει επιστημονικά;’ Πήρα την ακόλουθη απάντηση:
      Η απάντηση είναι όχι πλήρως — το κείμενο περιέχει μερικές ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις αλλά και σημαντικές παρανοήσεις της κλασικής ηλεκτρομαγνητικής θεωρίας, κυρίως σχετικά με: τον τρόπο και τον χρόνο μετάδοσης της ηλεκτρικής ενέργειας μέσα σε κύκλωμα, και την ερμηνεία του διανύσματος Poynting και του ρόλου του στα κυκλώματα. Ας τα δούμε με σαφήνεια, σημείο-προς-σημείο. 1. Πότε ανάβει η λάμπα; (θέμα με το Veritasium)Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι ο χρόνος που χρειάζεται για να ανάψει μια λάμπα όταν κλείνουμε τον διακόπτη εξαρτάται από την απόσταση της λάμπας από τον διακόπτη και όχι από την απόσταση από τη μπαταρία. Αυτό είναι εν μέρει σωστό, αλλά η αιτιολόγηση δεν είναι ακριβής. Η πληροφορία ότι «ο διακόπτης έκλεισε» μεταδίδεται με την ταχύτητα διάδοσης του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου στο κύκλωμα (κοντά στην ταχύτητα του φωτός στο μέσο του καλωδίου), όχι με τη μετακίνηση ηλεκτρονίων.  Όταν κλείνουμε τον διακόπτη, διαμορφώνεται ένα νέο καθεστώς ηλεκτρικού πεδίου σε όλο το κύκλωμα. Το πεδίο αυτό διαδίδεται μέσω του χώρου και των καλωδίων.  Άρα, ο χρόνος καθυστέρησης εξαρτάται από τη γεωμετρία του κυκλώματος και τη διαδρομή που χρειάζεται το ηλεκτρομαγνητικό σήμα να ταξιδέψει, όχι απλώς από τη θέση της λάμπας ή μόνο του διακόπτη. Ο παραλληλισμός με τα συγκοινωνούντα δοχεία είναι ποιοτικά χρήσιμος αλλά ποσοτικά λανθασμένος: στο νερό η διαταραχή εξαπλώνεται με την ταχύτητα του ήχου, ενώ στο ηλεκτρικό κύκλωμα με την ταχύτητα του φωτός. Επίσης, η μεταφορά ενέργειας γίνεται μέσω του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου γύρω από τους αγωγούς, όχι μέσω «κίνησης ηλεκτρονίων» κατά μήκος του καλωδίου. Η υπόθεση ότι, αν το Veritasium είχε δίκιο, «θα μπορούσε να μεταφερθεί πληροφορία ταχύτερα από το φως» είναι λανθασμένη — κανένα μοντέλο μεταφέρει πληροφορία πιο γρήγορα από το φως. Η ενέργεια στην πραγματικότητα φτάνει στη λάμπα μόνο μόλις φτάσει το ηλεκτρομαγνητικό κύμα, όχι νωρίτερα. 2. Η χρήση του διανύσματος Poynting Ο συγγραφέας απορρίπτει την εφαρμογή του διανύσματος Poynting σε κυκλώματα, ισχυριζόμενος ότι η ενέργεια μεταφέρεται αποκλειστικά μέσω «ρεύματος επιβολής» και όχι μέσω ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.
      Αυτό είναι ένα σοβαρό λάθος κατανόησης. Στην πραγματικότητα: Το διάνυσμα Poynting εκφράζει την πυκνότητα ροής ενέργειας σε κάθε σημείο του χώρου – ακόμη και μέσα και γύρω από αγωγούς σε κυκλώματα συνεχούς ρεύματος.  Στα κυκλώματα, η ενέργεια δεν ρέει “μέσα” στα καλώδια, αλλά στον χώρο γύρω από αυτά. Η ενέργεια ρέει από την πηγή προς τα φορτία μέσω του πεδίου γύρω από τους αγωγούς, κάτι που το διάνυσμα Poynting περιγράφει άριστα – όπως αποδεικνύεται από πλήθος πειραματικών και υπολογιστικών δεδομένων (π.χ. Heald, Am. J. Phys., 1983).   Κατά τη φόρτιση πυκνωτή ή πηνίου, το διάνυσμα Poynting εξακολουθεί να δείχνει σωστά τη ροή ενέργειας από την πηγή προς το στοιχείο. Δεν υπάρχει ανάγκη “ρεύματος επιβολής” ως ξεχωριστού μηχανισμού.  Η διάκριση “φόρτιση μέσω ρεύματος επιβολής” έναντι “εκφόρτισης μέσω ακτινοβολίας” που κάνει ο συγγραφέας είναι ορθολογικά αλλά όχι φυσικά θεμελιωμένη. Σε όλα τα στάδια υπεισέρχεται ο ίδιος μηχανισμός – η ροή ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας μέσω πεδίων. Με άλλα λόγια, η χρήση του Poynting δεν οδηγεί απλώς σε σωστούς τύπους· εκφράζει ακριβώς τη φυσική πραγματικότητα για τη διαδρομή της ενέργειας.
      3. Λάθος στην περιγραφή διακοπής ρεύματος στο πηνίο Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι αν ανοίξουμε έναν διακόπτη που τροφοδοτεί πηνίο χωρίς αντίσταση, το ρεύμα μηδενίζεται «ακαριαία» και η ενέργεια διαφεύγει στο χώρο ως ακτινοβολία. Αυτό είναι λανθασμένο για δύο λόγους: Δεν υπάρχει πραγματικά ιδανικό κύκλωμα χωρίς χωρητικότητα και επαγωγή στις συνδέσεις. Το ρεύμα μεταβάλλεται με μεγάλη αλλά πεπερασμένη ταχύτητα — ποτέ ακαριαία. Αν το ρεύμα “κοπεί” απότομα, πράγματι προκύπτει μια μεταβατική εκπομπή Η/Μ κύματος, αλλά η ενέργεια δεν εξαφανίζεται ακαριαία — μετατρέπεται προοδευτικά μέσω αυτής της εκπομπής και ενδεχομένως μέσω σπινθηρισμού ή απωλειών. Η κλασική ηλεκτροδυναμική προβλέπει ακριβώς αυτό, χωρίς να απαιτείται απόρριψή της.
      4. Γενικό συμπέρασμα Το κείμενο έχει αφηγηματικό ενδιαφέρον — προσπαθεί να τονίσει ότι «αγνοούμε» τον ρόλο των πεδίων και ότι ίσως τα κλασικά μοντέλα δεν επαρκούν.
      Ωστόσο, φυσικά και γνωρίζουμε πώς μεταφέρεται η ενέργεια στα κυκλώματα: μέσα από τα ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία, με απόλυτη συνέπεια προς τις εξισώσεις του Maxwell και το διάνυσμα Poynting. Δεν χρειάζεται κβαντική θεωρία για να εξηγηθεί – μόνο κλασική ηλεκτροδυναμική.
      Με λίγα λόγια
      Θέμα Επιστημονική εγκυρότητα Διάδοση “σήματος” από διακόπτη σε λάμπα
      Εν μέρει σωστό: εξαρτάται από το πεδίο, όχι από ροή ηλεκτρονίων
      Σύγκριση με συγκοινωνούντα δοχεία
      Ποιοτικά βοηθητική, αλλά ατελής φυσική αναλογία
      Απόρριψη διανύσματος Poynting
      Λάθος — είναι θεμελιώδες και ισχύει σε όλα τα στάδια
      «Ακαριαία» μηδενισμός ρεύματος στο πηνίο
      Λάθος — φυσικά μη εφικτό, προκαλεί μεταβατικά κύματα
      Ανάγκη για κβαντική θεωρία για να εξηγηθεί αγωγιμότητα
      Αληθές, αλλά δεν αναιρεί τη συνοχή της κλασικής ηλεκτροδυναμικής στα μακροσκοπικά φαινόμενα
      ;

    • Καλημέρα Δημήτρη.

    • Γιώργο, τις καρδούλες τις βλέπω, αλλά τα υπόλοιπα δεν τα καταλαβαίνω…
      Δώσε επεξηγήσεις πρώτα και μετά βλέπουμε αν η ενέργεια μεταφέρεται μέσω του πεδίου ή μέσω του χαλκού 🙂

    • Διονύση θα επανελθω και με αλλες εικονες και με την θεωρια G.Komis

    • Καλημέρα παιδιά.
      Ας το ελαφρύνουμε λίγο.
      Ο Poynting και ο Διονύσης με ανάγκασε να ανέβω στο πατάρι.

      https://i.ibb.co/k2HmznJL/2026-03-11-131322-1.png

      https://i.ibb.co/TxFzc7zQ/2026-03-11-131355-1.png

    • H ιδέα εχει κλαπεί από You Tube πριν από χρόνια που στην Β λυκειου η επαγωγή ήταν στην υλη.
      Δεν θυμάμαι λινκ. Η καλλιτεχνική επιμέλεια και η επεκταση της ιδέας δική μου.
      Ανοιγμα διακόπτη. Βάζοντας τις καρδούλες πηνία που στα άκρα τους είχα συνδεσει led ανάμεσα στο πηνίο του κυκλωματος και στο πηνίο καρδούλα που δεν θυμαμαι αν συμμετείχε στο κύκλωμα τα led αναβαν.Ανάβουν αν πλησιασω και εξωτερικά. Αν απομακρυνω γύρω στα 0,5cm δεν ανάβουν.Έκανα κάποια πειράματα επίδειξης στον ηλεκτρομαγνητισμό κυρίως με δικές μου κατασκευές για να τους κινήσω το ενδιαφέρον.

      https://i.ibb.co/9mTRJj8W/kard3.jpg

      https://i.ibb.co/B2fq67JD/kard4-scaled.jpg

      https://i.ibb.co/HfZ1Rgbg/kard5.jpg

    • Kαι γιατί αναβουν τα led κύριε?
      Η δική μου θεωρία παιδια.
      Όταν πλησιάζουν καρδούλες κοντά αρχίζουν να χτυπούν γρηγορότερα. Δηλ η συχνότητα ταλάντωσης αυξάνεται.Επίσης χτυπουν πιο δυνατά δηλ ο ρυθμός εκπομπης ενέργειας υπό μορφή ηλεκρτομαγνητικών κυμάτων ή κατά αλλους φωτονίων ίδιας συχνότητας με την συχνότητα ταλάντωσης αυξάνεται. Κι όταν πλέον ερωτεύονται οι καρδούλες, ανάβουν.Τα αγορια άνοιγαν διάπλατα τα μάτια τους και τα κοριτσάκια έπεφταν στα πατώματα.
      Ομολογώ ότι προτιμούσαν αυτή τη θεωρία απο την του Faraday. Eπίσης όταν με συναντούν τη δική μου θεωρία την θυμούνται….

    • Συνεπώς η θεωρία G.Komis είχε και πειραματική επιβεβαίωση!!!
      Καθόλου άσχημα…

    • Διονύση η ερμηνεία που έδινα μπορεί να ήταν λανθασμένη. Το ρευμα ειναι συνεχές.Έκανα την υπόθεση οτι στο κύκλωμα που ειχα κατασκευασει υπήρχε κάποιος διακόπτης ηλεκτρονικός που ανοιγόκλεινε. Έτσι στο πηνίο εμφανιζόταν μεταβαλλόμενο μαγνητικο πεδίο και όταν πλησίαζαν τα πηνία καρδούλες λόγω επαγωγής άναβαν τα led.
      Mετά που έφερες στην επιφάνεια το διάνυσμα του… Πούτιν σκέφτηκα μήπως μπορει να ερμηνευτεί έτσι. Πάντως στο κύκλωμα υπάρχει και led κι αυτό αναβει συνεχώς. δεν δείχνει να τρεμοπαίζει…

    • Καλημέρα Γιώργο. Δεν ξέρω τι μπορεί να περιείχε το κύκλωμά σου, αλλά και ένα ημιανορθωμένο ρεύμα να είχε, αυτό ήταν μεταβαλλόμενο!
      Το ότι το Led άναβε, δεν μου φαίνεται ότι είναι παράλογο, Με συχνότητα 50Hz δεν βλέπουμε μεταβολή φωτοβολίας.
      Άρα αθώος ο … Πούτιν, ενώ έτσι και αλλιώς αθώος είναι και ο έτερος, ο οποίος, όπως διαβάζω σήμερα δήλωσε
      ” Κάνουμε μια εκδρομή. Ξέρετε τι είναι εκδρομή; Πρέπει να κάνουμε ένα μικρό ταξίδι για να ξεφορτωθούμε μερικούς κακούς, πολύ κακούς ανθρώπους».
      ΥΓ
      Αφορμή για να μεταφέρω το … τελευταίο απόσπασμα Γιώργο.
      Μην δόσεις και πολύ μεγάλη σημασία στην επιστημονική ερμηνεία που ανέφερα.
      Απλή σκέψη του λέγοντος…

  • Δύο εναλλασσόμενα από δύο διαγράμματα. Στα παρακάτω διαγράμματα δίνονται οι μεταβολές της μαγνητικής ροής που διέρχεται από ένα πλαίσιο με αντίσταση R=2Ω, σε  δυο περιπτώσεις. Στο πρώτο σχ […]

    • Καλημέρα Διονύση, πολύ διδακτική!
      Ευχαριστούμε!

      Αναφορικά με το bonus, η συγκεκριμένη ένταση δεν είναι εναλλασσόμενη…

    • Καλημέρα Διονύση και Μίλτο. Διονύση, αφού το πλαίσιο έχει αντίσταση, η τάση στα άκρα του δεν είναι διαφορετική από την Εεπ; Μίλτο αφού το ρεύμα στο bonus ερώτημα είναι μεταβλητό, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για την ενεργό έντασή του;

    • Καλημέρα Μίλτο και Αποστόλη, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Μίλτο σε κάθε μεταβαλλόμενο ρεύμα μπορούμε να ορίσουμε ενεργό ένταση.
      Αποστόλη, δεν τροφοδοτούμε με αυτό το πλαίσιο ένα εξωτερικό κύκλωμα με αντίσταση R, οπότε η τάση της θα είναι ίση με την ΗΕΔ μείον την πτώση τάσης πάνω στην εσωτερική αντίσταση του πλαισίου, Ε-ir.
      Έχουμε μόνο ένα κλειστό πλαίσιο που μεταβάλλοντας τη ροή αναπτύσσεται ένα εναλλασσόμενο ρεύμα.

    • Καλησπέρα Διονύση. Μπήκες στα εναλλασσόμενα βλέπω. Εμείς είχαμε παγκόσμια ημέρα κατά της βίας έρχεται και εκδρομή, τη Δευτέρα θα κάνω περιστροφή αγωγού…
      Πολύ ωραία η αντιπαράθεση στα δυο εναλλασσόμενα.
      Για την ερώτηση που έβαλες.
      Η περίοδος είναι Τ = 20s. Το ρεύμα όμως θερμαίνει μόνο για 10s. Βγαίνει Iεν = 1,41Α.

    • Καλημέρα και καλό Σαββατοκύριακο σε όλους!
      Θα συμφωνήσω ότι θα μπορούσαμε να ορίσουμε (εμείς) ενεργό ένταση και στην περίπτωση αυτή, αλλά το σχολικό την ορίζει στην περίπτωση του εναλλασσόμενου.
      Δεν θα ήθελα δηλαδή, κάτι τέτοιο να χρειαστεί να απασχολήσει τους μαθητές.

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Μακάρι κάτι να έβγαινε από το γιορτασμό της παγκόσμιας μέρας “κατά της βίας”, στις μέρες που περνάμε, αν και φοβάμαι ότι μένει μόνο το χάσιμο του μαθήματος.
      Μίλτο γι΄αυτό το έβαλα ως bonus! Προφανώς το βιβλίο δεν θέτει τέτοιο ζήτημα, οπότε ούτε εγώ πιστεύω ότι είναι θέμα εξετάσεων.
      Αλλά το να προβληματιστούν τα παιδιά για το τι μετράμε, όταν έχουμε γρήγορες μεταβολές της έντασης του ρεύματος με ένα θερμικό αμπερόμετρο, κέρδος θα είναι…

    • Γεια σου Διονύση, όμορφη άσκηση.

    • Kαλησπέρα παιδιά.
      Κυριολεκτικά μιλώντας ορίζουμε την ενεργό ένταση εναλλασσόμενου ρεύματος. Όμως ο μηχανισμός εύρεσης μιας έντασης σταθερής τιμής (δεν είναι απαραίτητο να την ονομάσουμε ενεργό) που πρέπει να διαρρέει ωμικό αντιστάτη ώστε να εκλύεται ίδια θερμότητα στο περιβάλλον στο ίδιο χρονικό διάστημα με το μεταβαλλομενο ρεύμα ανεξάρτητα αν αλλάζει ή οχι η φορά της έντασης ειναι ίδιος.Εξ άλλου τον ωμικό αντιστατη δεν τον ενδιαφέρει η φορά.
      Θυμάμαι από την εποχή των δεσμών ασκήσεις που ζητούσαν να βρεθεί η ενεργός ενταση ρεύματος ημιανορθωμένης τάσης ή πληρους ανορθωμένης τασης.
      Επίσης. Αντιστάτης διαρρέεται από ρεύμα πχ
      i = 4I + 2Iημ2π/Τ. Να βρεθεί η ενεργός ενταση.
      Θυμάμαι και το συνηθες λάθος που γινόταν.
      Διονύση ανεξάρτητα αν εχει το περιστρεφόμενο πλαισιο ή οχι αντίσταση ανεξάρτητα αν συνδέεται ή όχι με αντιστάτη η ΗΕΔ που εμφανίζεται δεν είναι ίδια?

    • Καλημέρα σας
      Διονύση, ωραίο θέμα!
      To πρόσθετο ερώτημα:
      https://i.ibb.co/pBhNxP8p/2026-03-07-161833.png

    • Καλπό απόγευμα παιιδά.
      Χρήστο, Παύλο και Γιώργο σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χρήστο σε ευχαριστώ και για την λύση του αναπάντητου ερωτήματος.
      Γιώργο προφανώς η ΗΕΔ από επαγωγή είναι ίδια είτε το πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσεται έχει αντίσταση είτε όχι.
      Αυτό που μεταβάλλεται είναι ενδεχόμενη τάση εξόδου προς κάποιο εξωτερικό κύκλωμα.

    • Διονύση καλησπέρα.
      Διδακτικό θέμα. Ξαφνιάζει αυτό με την τάση και την ισότητα με την Εεπ. Προσωπικά θα σύνδεα με εξωτερικό κύκλωμα.

    • Καλημέρα Χρήστο και καλή Κυριακή.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την κατάθεση της διαφωνίας σου, η οποία αναδεικνύει και την αντίστοιχη διαφωνία του Αποστόλη, που μάλλον δεν κατάλαβα τη διαφωνία του…
      Λοιπόν παιδιά και οι δύο δίκιο έχετε. Αν θέλουμε να είμαστε σωστοί πρέπει να αποφευχθεί η χρήση του όρου “εναλλασσόμενη τάση”, αφού ο όρος χρησιμοποιείται για να μας δείξει την τάση στα άκρα του πλαισίου, οι οποίοι θεωρούνται οι πόλοι της πηγής ΕΤ, με τους οποίους συνδέεται κάποια συσκευή.
      Αλλά (για να δικαιολογηθώ…), γράφοντας μια άσκηση προσπαθώ να γράψω χρησιμοποιώντας τη γλώσσα που θα χρησιμοποιούσα και στην τάξη. Και αν δίδασκα στην τάξη παιδιά, συνειδητά θα χρησιμοποιούσα τον όρο, σε δεύτερο επίπεδο*, γιατί ο όρος ΗΕΔ από επαγωγή, διδάσκοντας εναλλασσόμενο ρεύμα, δεν βολεύει διδακτικά, δεν κολλάει στο κουτάκι που κτίζει ο μαθητής. Έτσι σαν μια “χαλαρή” έκφραση θα χρησιμοποιούσα τον όρο εναλλασσόμενη τάση, όπως χρησιμοποιούσα κατά το παρελθόν και τον όρο “επαγωγική τάση”, αντί του σωστού ΗΕΔ από επαγωγή.
      **
      Προσέξτε την έκφραση που έχω χρησιμοποιησει: “Να γίνει η γραφική παράσταση της ΗΕΔ από επαγωγή που αναπτύσσεται στο πλαίσιο, η εναλλασσόμενη τάση, σε συνάρτηση με το χρόνο,”
      Η έκφραση μετά το κόμμα, δεν έρχεται σαν διευκρινιστική; Σαν δευτερεύουσα;

    • Τελικά είπα να ρωτήσω την “μεγάλη μας φίλη”:
      πόσο σωστό είναι να χρησιμοποιείται η έκφραση:
        “Να γίνει η γραφική παράσταση της ΗΕΔ από επαγωγή που αναπτύσσεται στο πλαίσιο, η εναλλασσόμενη τάση…”,
      Το Gemini είπε
      Η έκφραση αυτή είναι επιστημονικά ακριβής και συνηθισμένη στα σχολικά και πανεπιστημιακά εγχειρίδια Φυσικής, αλλά περιέχει δύο διαφορετικούς όρους που περιγράφουν το ίδιο φαινόμενο από ελαφρώς διαφορετική σκοπιά.
      Ας δούμε γιατί είναι σωστή και τι ακριβώς σημαίνει κάθε κομμάτι της:
      1. «ΗΕΔ από επαγωγή» (Ηλεκτρεγερτική Δύναμη)
      Ο όρος αυτός αναφέρεται στην αιτία της κίνησης των ηλεκτρονίων.

      • Σύμφωνα με τον νόμο του Faraday, η μεταβολή της μαγνητικής ροής «γεννά» μια ηλεκτρεγερτική δύναμη.
      • Ονομάζεται «δύναμη» (αν και στην πραγματικότητα είναι διαφορά δυναμικού/ενέργεια ανά μονάδα φορτίου) γιατί είναι η «πηγή» που θέτει σε κίνηση το ρεύμα στο πλαίσιο.

      2. «Εναλλασσόμενη τάση»
      Ο όρος αυτός περιγράφει τη μορφή και το αποτέλεσμα.

      • Επειδή η ροή στο σχήμα σου αυξομειώνεται (γίνεται θετική και αρνητική), η ΗΕΔ που παράγεται αλλάζει συνεχώς πολικότητα (φορά).
      • Οποιαδήποτε τάση αλλάζει περιοδικά φορά και τιμή ονομάζεται εναλλασσόμενη.

      Είναι πλεονασμός;
      Στην πρόταση που παρέθεσες, η χρήση και των δύο όρων λειτουργεί επεξηγηματικά. Είναι σαν να λέει: «Σχεδίασε την ΗΕΔ (που είναι το φαινόμενο της επαγωγής) η οποία στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί μια εναλλασσόμενη τάση».

    • Καλημέρα Διονύση. Η απάντησή σου εδώ προσωπικά με κάλυψε, οπότε δεν χρειάζεται να δικαιολογηθείς 🙂
      Απλά με αφορμή τη συγκεκριμένη, είναι καλό να προσέχει ο μαθητής τη διαφορά Η.Ε.Δ. και τάσης, όταν η πηγή τροφοδοτεί εξωτερικό κύκλωμα.

  • Χρονικά μεταβαλλόμενη δύναμη Σώμα μάζας m = 1 kg είναι ακίνητο πάνω σε τραχύ οριζόντιο επίπεδο. Την χρονική στιγμή t₀ = 0 ασκείται στο σώμα οριζόντια δύναμη σταθερής διεύθυνσης με μέτρο […]

    • Καλησπέρα Παύλο. Ωραία άσκηση, που διερευνά την έννοια της στατικής τριβής. Η μεταβλητή επιτάχυνση την κάνει λίγο δύσκολη για την Α΄τάξη. Θα την έδινα κυρίως σε μαθητές Β μετά τον 2ο Νόμο Newton, να λυθεί με εμβαδόν ΣF – t

    • Καλό Σαββατοκύριακο. Ανδρέα σε ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σου αρέσει. Ναι θα μπορούσε να να δοθεί και στην Β Λυκείου αλλά μπορεί επίσης να αποτελεί άσκηση επανάληψης – προετοιμασίας για ασκήσεις με εμφάνιση στατικής τριβής στην Γ Λυκείου.

  • Η πτώση ενός μαγνήτη. Αφήνουμε ένα μαγνήτη μάζας 0,1kg να πέσει τη στιγμή t=0, πάνω από το κυκλικό πλαίσιο,  το οποίο παραμένει ακλόνητο στη θέση του, το οποίο έχει 100 σπείρε […]

    • Αφιερωμένη στον Ανδρέα Ριζόπουλο, αφού η δική του ανάρτηση ΕΔΩ, μας θύμισε ότι υπάρχουν και αυτές οι ασκήσεις επαγωγής…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Αιφνιδιάζει κατ’αρχάς ,όμως το i) κάνει ενεργειακό νιάου -νιάου και πάμε στο ii) όπου έχουμε δυό γνωστά βγάζουμε το τρίτο με τον Ωhm και φτάνουμε στο iii) ! κολλάμε για λίγο μέχρι να μας έρθει η σχέση των ενεργειών FL και Wηλ και …ξεκολλάμε ,οπότε αφού φάγαμε το γαϊδαρο την ουρά θ’αφήσουμε;
      Ωραίο θέμα
      Ξέχασα ,διόρθωσε στην εκφώνηση την ένταση του ρεύματος σε 0,5 αντί ο,8Α

    • Καλημέρα. Διονύση το πλαίσιο είναι ακίνητο;

    • Καλημέρα !

      Ωραίο θέμα Διονύση όπως και κάποια αλλά παρόμοια που έχεις φτιάξει στο παρελθόν.

      Το ενεργειακό κομμάτι τόσο σε αυτές τις ασκήσεις όσο και στις κινήσεις των ράβδων μεσα σε ΟΜΠ χρειάζεται προσοχή. Διότι αν δεν έχει γίνει ανάλυση των ενεργειακών μετατροπών που συμβαίνουν και το έργο ποιών δυνάμεων είναι υπεύθυνο για αυτές καθώς και οι χειρισμοί που πρέπει να γίνουν καθιστουν τετοιου ειδους θέματα δύσκολα.

      Εδώ η ανάλυση σου είναι λεπτομερής και ασχολείσαι με πολλά μεγέθη που έχουν ενδιαφέρον .

    • Καλημέρα παιδιά.
      Εντυπωσιακή!!

    • Καλημέρα συνάδελφοι.
      Παντελή, Δημήτρη, Κώστα και Γιάννη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Πντελή το μάτι σσου είδε το 0,8… εγώ το έγραψα αλλά μετά ξέχασα να το διορθώσω…
      Δημήτη, θεώρησα αυτονόητο ότι το πλαίσιο είναι ακίνητο, αλλά αφού το επισημαίνεις, θα κάνω διευκρινιστική προσθήκη.

    • Καλημέρα σε όλους. Εξαιρετικό θέμα Διονύση!

    • Kαλημέρα παιδιά.
      Μου αρέσουν αυτού του είδους οι ασκήσεις όπου φαίνεται και η χρησιμότητα της σύμβασης που κάνουμε περί βόρειου και νότιου πόλου.
      Διονύση πήρες διατήρηση ενέργειας για το σύστημα.(κάνω το δικηγόρο του διαβόλου)
      Με ΘΜΚΕ για μαγνήτη
      1/2mvv = Wβαρ +Wδυν,μαγν
      Wδυν μαγ <0
      ΆραFμαγ με φορά πάνω
      Αρα Fπλαισιου φορά κάτω.
      Το έργο της δυναμης του μαγνητη κατα απολυτη τιμη δείχνει πόση ενεργεια μεταφέρθηκε κατά την πτώση του μαγνήτη απο το συστημα μαγνήτης-Γη στο πλαισιο που εκλυεται τελικά ως θερμότητα στο περιβάλλον.
      Η ένταση Β του μαγνητικού πεδίου του μαγνήτη σε κάθε στοιχειώδη τμήμα σπείρας αναλύεται σε δυο συνιστώσες. Μια κατακόρυφη προς τα κάτω και μια οριζόντια προς τα έξω.
      Λόγω της κατακόρυφης οι στοιχειώδεις F είναι οριζόντιες με φορά προς το κέντρο έχουν συνισταμενη 0.
      Λόγω της οριζόντιας οι στοιχειωδεις F έχουν φορά προς τα κάτω. Η αντίδραση της Fμαγ.
      Δεν βλέπω κύριε καμιά δύναμη μαγνητικής φύσης να κινεί τα ηλεκτρόνια αλλά ο αγωγός διαρρέεται από ρευμα.
      Είναι επικίνδυνο να μιλάμε για
      δράση – αντίδραση?
      Ο μαγνήτης σε αυτή την χρονική διάρκεια φαίνεται να πλησιάζει και όχι να απομακρύνεται από το πλάισιο.
      Βέβαια και να είχε περάσει από πλαισιο ενεργειακά δεν αλλαζει κάτι.
      Επίσης όταν πλησιάζει η ένταση του μαγνητικού πεδίου αυξάνεται στην περιοχή του πλαισιου άρα dΦ/dt σίγουρα θετικό πέρα απο τις συμβάσεις που προφανώς απαιτείται να κάνουμε.

    • Γειά σου Διονύση. Έξοχη άσκηση που αν τεθεί σε εξετάσεις θα κάνει μεγάλη ζημιά! Θέλει την κατάλληλη εκπαίδευση και εμβάθυνση για να ανταπεξέλθει ο υποψήφιος.
      Νάσαι καλά.

    • Καλό μεσημέρι Αποστόλη, Γιώργο και Πρόδρομε. Σας ευχαριστώ παιδιά για το σχολιασμό.
      Γιώργο φοβάμαι ότι σε …χάνω!  
      Όσον αφορά την εμφάνιση του επαγωγικού ρεύματος στον κυκλικό αγωγό, το δικαιολογούμε με βάση τη μεταβολή της μαγνητικής ροής, χωρίς να μιλήσουμε για το μη συντηρητικό επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο, λόγω μεταβολής της έντασης του μαγνητικού πεδίου, αφού δεν υπάρχει στην ύλη…
      Η ανάλυσή σου για τη δύναμη Laplace στον κυκλικό αγωγό, με βρίσκει σύμφωνο.
      Η δύναμη αυτή είναι κατακόρυφη με φορά προς τα κάτω, ενώ στο μαγνήτη ασκείται κατακόρυφη δύναμη προς τα πάνω, ίσου μέτρου. Βέβαια ο μηχανισμός δεν είναι ακριβώς ο ίδιος αφού ο μαγνήτης δεν είναι αγωγός που διαρρέεται από ρεύμα, αλλά πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μαγνήτιση, μαγνητική διπολική ροπή…
      Έτσι επιλέγω να μείνουμε στην δράση-αντίδραση, σαν μια «λογική» απάντηση.
      Όσον αφορά την αύξηση της μαγνητικής ροής και το πηλίκο ΔΦ/Δt νομίζω ότι πρέπει πρώτα να ορίσουμε την κάθετη και μετά να απαντήσουμε (αλλιώς μιλάμε για απόλυτη τιμή).
      Έτσι αν πάρουμε την κάθετη στο πλαίσιο με φορά προς τα πάνω η ροή γίνεται αρνητική, οπότε πλησιάζοντας ο μαγνήτης μεταβάλλεται π.χ. από -1Wb σε -3Wb συνεπώς ΔΦ=-2Wb και ΔΦ/Δt<0.

    • Πολύ ωραία άσκηση Διονύση.

    • Καλησπέρα σε όλους, το ερώτημα

      γ) “Η δύναμη που δέχεται ο μαγνήτης από το πλαίσιο”

      είναι σαφώς το δυσκολότερο. Εδώ η λύση είναι ενεργειακή P(F’L)=Pηλ γιατί η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από ελάττωση της μηχανικής. Πολύ ωραίο και έξυπνο.

      Σε ασκήσεις όμως όπως αυτή

      https://i.ibb.co/YFt5mHBh/12.png

      το τοπίο γίνεται θολό για τους μαθητές.

      Πού οφείλεται η ενεργειακή μετατροπή;Η πηγή της ενέργειας δεν είναι μηχανική (δεν κινείται το πλαίσιο).
      Η ενέργεια προέρχεται από το εξωτερικό αίτιο που μεταβάλλει το μαγνητικό πεδίο.

      Το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο δημιουργεί, σύμφωνα με τον νόμο Faraday:

      ΣΕiΔliσυνθ=-dΦ/dt μη συντηρητικό ηλεκτρικό πεδίο στο χώρο.

      Αυτό το επαγόμενο ηλεκτρικό πεδίο:

      • “κυκλοφορεί” μέσα στο πλαίσιο
      • δημιουργεί ρεύμα το οποίο παράγει θερμότητα

      Δεν ξέρω αν όλα αυτά νομιμοποιούμαστε να τα ζητάμε ως θέματα, άσχετα αν οφείλουμε να τα διδάσκουμε

      Ευχαριστούμε Διονύση

    • Εξαιρετική!!!

    • Καλημέρα σε όλους.

      Διονύση στη λύση που παραθέτεις γράφεις:

      “Η δύναμη που δέχεται ο μαγνήτης είναι η αντίδραση της δύναμης Laplace που ασκείται στο πλαίσιο, μέσω του έργου της οποίας ένα μέρος της ενέργειας του μαγνήτη μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια στο πλαίσιο, η οποία στη συνέχεια θα μετατραπεί σε θερμική στην αντίσταση.”

      Θα ήθελα να κάνω δύο επισημάνσεις που ίσως προλάβουν κάποιες παρανοήσεις:

      1. Αν και η δύναμη που δέχεται ο μαγνήτης είναι αντίθετη από τη δύναμη Laplace που ασκείται στο πλαίσιο, δεν είναι αποτέλεσμα του 3ου νόμου του Νεύτωνα. Όπως αποδεικνύεται εδώ: Ισχύει ο 3ος Νόμος του Νεύτωνα για τις Δυνάμεις Laplace; – Πρότυπα Θέματα Φυσικήςδεν ισχύει ο 3ος νόμος του Νεύτωνα για τις δυνάμεις Laplace.

      2. Το έργο της δύναμης Laplace δεν είναι πάντοτε ίσο με την μεταβολή της θερμικής ενέργειας σε κάθε κύκλωμα. Αυτό αποδεικνύεται εδώ: Η δύναμη Laplace και το έργο της και εδώ: B ΘΕΜΑ: Έργο της Laplace- Αντίσταση και Πηνίο – Υλικό Φυσικής – Χημείας.

    • Καλημέρα Θοδωρή, Χρήστο και Ανδρέα, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ανδρέα, όσον αφορά την ισχύ του νόμου δράσης – αντίδρασης στον ηλεκτρομαγνητισμό, είναι ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει στο παρελθόν. Υπάρχει πράγματι πρόβλημα για την άσκηση των δυνάμεων Lorentz μεταξύ δύο φορτίων αφού οι δυνάμεις αυτές διαδίδονται μέσω του μαγνητικού πεδίου και το πρόβλημα αντιμετωπίζεται με το να λάβουμε υπόψη την ορμή του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου.
      Αντίστοιχο πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί και στις δυνάμεις σε αγωγούς, αφού τελικά το σχήμα των αγωγών και οι δυνάμεις σε μια έκταση (αγωγού) και όχι σε ένα μικρό τμήμα του, κάνει πιο δύσκολη τη μελέτη. Και εδώ η ορμή του πεδίου μπορεί να διορθώσει το πρόβλημα διατήρησης της ορμής. Πάντως πρακτικά ακόμη και οι μηχανικοί, σε σχετικά απλά σχήματα εφαρμόζουν τον 3ο νόμο, θεωρώντας ότι δεν δημιουργείται πρόβλημα, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνάμεις για όλο τον αγωγό και οχι για τμήμα του.
      Μένει να δούμε στην παρούσα ανάρτηση, τι συμβαίνει. Θα δεχτούμε διάνυσμα poynting και διάδοση ηλεκτρομαγνητικού κύματος, έξω από το σύστημα μαγνήτη-κυκλικού αγωγού; Αν το κάνουμε, τότε ναι, η διατήρηση της ενέργειας θα πρέπει να συμπεριλάβει και την ενέργεια αυτή. Αν θεωρήσουμε αμελητέα την εκπεμπόμενη ενέργεια, τότε η ενέργεια που αφαιρείται από τον μαγνήτη μεταφέρεται στον κυκλικό αγωγό και η διατήρηση της ενέργειας θα συμπεριλάβει μόνο αυτά τα σώματα. Το αν τώρα, η δύναμη στο μαγνήτη πρέπει να ονομαστεί «αντίδραση της δύναμης Laplace» ή αν θα έπρεπε να γράψω «η δύναμη που ασκείται στον μαγνήτη, από το μαγνητικό πεδίο που δημιουργεί ο κυκλικός αγωγός, λόγω του επαγωγικού ρεύματος», αφήνεται στην κρίση των αναγνωστών μας.
      Όσον αφορά την ισχύ της δύναμης Laplace. Μιλάμε για ένα κινούμενο αγωγό ο οποίος δέχεται δύναμη από το μαγνητικό πεδίο. Το έργο της δύναμης Laplace μετράει την ενέργεια που αφαιρείται από τον αγωγό (μειώνοντας την κινητική του ενέργεια ή μη αφήνοντάς την να αυξηθεί) και μεταφέρεται στο κλειστό κύκλωμα με τη μορφή ηλεκτρικής ενέργειας. Το τι θα γίνει από κει και πέρα, εξαρτάται από το τι υπάρχει στο κύκλωμα. Αν στο κύκλωμα βάλω ένα κινητήρα, μπορώ να πάρω μηχανική ενέργεια ξανά!
      Βέβαια όταν αναφερόμαστε στα συνήθη κυκλώματα η ηλεκτρική αυτή ενέργεια εμφανίζεται σαν θερμότητα στους αντιστάτες. Και πάντως σίγουρα στο κυκλικό αγωγό του σχήματος η ηλεκτρική ενέργεια θα μετατραπεί σε θερμική πάνω στην αντίστασή του.
      Θοδωρή επανέρχομαι για το δικό σου σχόλιο…

    • Διονύση δεν χρειάζεται να μπερδέψουμε ορμές μαγνητικού πεδίου και διανύσματα pointing.

      Όπως φαίνεται εδώ:

      Ισχύει ο 3ος Νόμος του Νεύτωνα για τις Δυνάμεις Laplace; – Πρότυπα Θέματα Φυσικής

      ακόμα και στην απλή περίπτωση μη παράλληλων ρευματοφόρων αγωγών, ο 3ος νόμος του Νεύτωνα δεν ισχύει. Αυτό θα μπορούσε να έχει αναφερθεί στους μαθητές ώστε να αποφευχθούν πιθανές παρανοήσεις.

      Μπορεί να φαίνεται ότι στην ειδική περίπτωση του μαγνήτη με το κυκλικό βρόχο ο 3ος νόμος ισχύει αλλά γενικά είναι λάθος και έτσι καλλιεργούμε μια παρανόηση.

      Θα μπορούσαμε βεβαίως να μη ζητήσουμε καθόλου τον υπολογισμό της δύναμης που ασκείται στο μαγνήτη, αν θέλουμε να αποφύγουμε οποιαδήποτε σχετική συζήτηση.

    • Ανδρέα δεν υπολόγισα τη δύναμη Laplace και να πάρω την αντίδρασή της! Απλά της έδωσα ένα όνομα.
      Η δύναμη είναι αυτή, αφού αυτό επιβάλλει η διατήρηση της ενέργειας.

    • Καλημέρα παιδιά.
      Από τον Βαγγέλη Κορφιάτη:
      Αλληλεπίδραση δύο βρόχων.

      Εδώ και τα σχόλια:

      Φαίνεται λοιπόν ότι στην ανάρτηση του Διονύση ισχύει ο 3ος νόμος.

    • Διονύση, το σχόλιό μου δεν αφορούσε υπολογισμό της Laplace.

      Αυτό που ήθελα να επισημάνω είναι ότι η φράση “η δύναμη στον μαγνήτη είναι η αντίδραση της Laplace στο πλαίσιο” μπορεί εύκολα να εκληφθεί ως αναφορά στον 3ο νόμο. Αν εδώ χρησιμοποιείς τη λέξη “αντίδραση” απλώς ως ονομασία και όχι με τη σημασία δράσης–αντίδρασης, ίσως χρειάζεται μια μικρή διευκρίνιση για να μην δημιουργηθεί παρανόηση.

    • Γιάννη, μη μπερδευόμαστε με την ανάρτηση του Βαγγέλη Κορφιάτη.

      Πράγματι στην περίπτωση του μαγνήτη και του πλαισίου οι δυνάμεις προκύπτουν αντίθετες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αποτελούν ζεύγος δράσης–αντίδρασης.

      Στις μαγνητικές αλληλεπιδράσεις ο 3ος νόμος δεν ισχύει, όπως αποδεικνύεται εδώ: Ισχύει ο 3ος Νόμος του Νεύτωνα για τις Δυνάμεις Laplace; – Πρότυπα Θέματα Φυσικής

      Στην περίπτωση του μαγνήτη με το πλαίσιο απλώς προκύπτει αριθμητικά ότι οι δύο δυνάμεις είναι αντίθετες.

      Όπως συμβαίνει και στην ισορροπία ενός σώματος σε οριζόντιο δάπεδο, το βάρος του σώματος δεν είναι η δύναμη που ασκείται στο δάπεδο από το σώμα, απλώς προκύπτει ότι οι δύο δυνάμεις είναι ίσες μεταξύ τους.

    • Με αφορμή τα παραπάνω σχόλια, ρώτησα το Deepseek:
      Αφήνουμε να πέσει ένας ραβδόμορφος μαγνήτης ο οποίος δημιουργεί γύρω του μαγνητικό πεδίο μέγιστης έντασης Β=0,1Τ. Σε μια στιγμή ο μαγνήτης έχει ταχύτητα υ=2m/s. Μπορούμε να υπολογίσουμε την ενέργεια που εκπέμπεται την παραπάνω στιγμή;
      Απάντηση:
      Για να υπολογίσουμε την ενέργεια (ή την ισχύ) που εκπέμπεται, πρέπει να κάνουμε μια προσέγγιση της φυσικής κατάστασης.
      Ο ραβδόμορφος μαγνήτης συμπεριφέρεται σαν ένα μαγνητικό δίπολο. Όταν αυτό το δίπολο επιταχύνεται, εκπέμπει ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, όπως ακριβώς ένα ηλεκτρικό δίπολο εκπέμπει όταν ταλαντώνεται.
      Ÿ 1. Το μοντέλο: Μαγνητικό δίπολο

      Διαβάστε τη συνέχεια σε pdf: Εκπομπή ΗΜΚ…

    • Θα άξιζε να συγκριθεί η παραπάνω ακτινοβολούμενη ισχύς:

      https://i.ibb.co/xKps9399/2026-03-05-120127.png

      με την ηλεκτρική ισχύ στο κυκλικό αγωγό, η οποία είναι ίση με Ρηλ=Ε∙Ι=0,2W.
      Για να δούμε αν πρέπει να βάλουμε στη συζήτηση την ενέργεια που ακτινοβολείται λόγω κίνησης του μαγνήτη ή πρέπει να μείνουμε στα… καθιερωμένα, όπου η μείωση της μηχανικής ενέργειας του μαγνήτη, εμφανίζεται με την μορφή της ηλεκτρικής ενέργειας στον κυκλικό αγωγό, λόγω επαγωγής.

    • Αλλά και μια διαφωνία, ακόμη πιο ισχυρή, όσον αφορά την ενέργεια που “ακτινοβολείται” από το Gemini:

      https://i.ibb.co/Fb2d3kVy/2026-03-05-121509.png

      ΥΓ.
      Την μετέφερα στο DeepSeek και … συμφώνησε!

    • Συνέχισα στο Gemini, τις απορίες:
      Και αν κάτω απο το μαγνήτη είναι ένας κυκλικός αγωγός, όπου τη στιγμή που μελετάμε, λόγω επαγωγής έχουμε ηλεκτρική ισχύ ίση με 0,2W, τι συμβαίνει με την ακτινοβολία;

      Ας προσέξουμε την απάντηση:

      Ναι, σε αυτή την περίπτωση υπάρχει ακτινοβολία, αλλά η φυσική της προέλευση είναι διαφορετική από αυτή που ίσως φαντάζεσαι. Η ακτινοβολία δεν προέρχεται απευθείας από τον μαγνήτη, αλλά από τον κυκλικό αγωγό.
      Ας δούμε την αλυσίδα των γεγονότων που οδηγεί στην εκπομπή ενέργειας:

      1. Επαγωγή και ΡεύμαΚαθώς ο μαγνήτης πέφτει προς τον ακίνητο αγωγό, η μαγνητική ροή που διαπερνά την επιφάνειά του μεταβάλλεται. Σύμφωνα με τον νόμο του Faraday, στον αγωγό αναπτύσσεται ΗΕΔ από επαγωγή Ε=-dΦ/dt. Αυτό δημιουργεί ένα επαγωγικό ρεύμα I το οποίιο μεταβάλλεται.

      2. Γιατί εκπέμπεται ακτινοβολία;Το ρεύμα στον αγωγό αποτελείται από ηλεκτρόνια που κινούνται. Επειδή ο μαγνήτης επιταχύνεται (λόγω g) και η απόσταση μεταβάλλεται, η ένταση του ρεύματος Ι μεταβάλλεται επίσης στον χρόνο.

      • Επιταχυνόμενα φορτία: Τα ηλεκτρόνια μέσα στο σύρμα υφίστανται επιτάχυνση.
      • Εκπομπή: Σύμφωνα με την κλασική ηλεκτροδυναμική, κάθε επιταχυνόμενο φορτίο εκπέμπει ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
      • Κεραία: Ο κυκλικός αγωγός λειτουργεί ουσιαστικά ως μια κυκλική κεραία (loop antenna) που εκπέμπει ενέργεια στο διάστημα.

      Και στη συνέχεια για τον υπολογισμό της ισχύος που ακτινοβολείται:

      https://i.ibb.co/dsQpdxWV/2026-03-05-123848.png

    • Ανδρέα γνωστός ο προβληματισμός περί δυνάμεων Λαπλάς και τρίτου νόμου:
      Η δύναμη Λαπλάς και ο τρίτος νόμος.

      Το θέμα είναι αν εδώ (στη συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή) ισχύει ότι οι δυνάμεις είναι αντίθετες. Επειδή είναι αντίθετες ο χειρισμός του Διονύση είναι σωστός.

    • Γιάννη ο Διονύσης φαίνεται σαν επικαλείται τον 3ο νόμο του Νεύτωνα. Αυτό είναι το λάθος. Πράγματι στην περίπτωση του μαγνήτη και του πλαισίου οι δυνάμεις προκύπτουν αντίθετες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αποτελούν ζεύγος δράσης–αντίδρασης.

    • Ανδρέα καταλαβαίνεις από την ανάρτησή μου του 2019 αλλά και τα σχόλια που έκανα στην ανάρτηση του Βαγγέλη ότι δεν μιλώ για δράση – αντίδραση.
      Ο Διονύσης γνωρίζει το θέμα αλλά απευθύνει κάτι σε μαθητές και επιλέγει οικεία σ’ αυτούς γλώσσα.
      Γλώσσα που έχουν συνηθίσει μια και σαν παράδειγμα του 3ου νόμου τους έχει αναφερθεί η δύναμη μεταξύ δύο ραβδόμορφων μαγνητών.

      Θυμάμαι τον Ανδρέα Κασσέτα να θέτει το ερώτημα:
      -Ένα καρφί έλκει ένα μαγνήτη;
      Η αποτυχία στην απάντηση (μας είπε ότι) ήταν εντυπωσιακή και μια απάντηση δόθηκε από Χημικό ο οποίος επικαλέστηκε απόσπασμα από βιβλίο του Τζακ Λόντον!!!

    • Γιάννη γράφεις: “Ο Διονύσης γνωρίζει το θέμα αλλά απευθύνει κάτι σε μαθητές και επιλέγει οικεία σ’ αυτούς γλώσσα.”

      Νομίζω ότι θα πρέπει ή να αποφύγουμε αυτή την απλοϊκή προσέγγιση ή να διευκρινισουμε ότι η λέξη “αντίδραση” δεν χρησιμοποιείται στο πλαίσιο του 3ου νόμου. Το προτιμότερο θα ήταν να μη είχε ζητηθεί καθόλου η δύναμη που ασκείται στο μαγνήτη.

    • Τι θα απαντούσες στο ερώτημα του Ανδρέα με το μαγνήτη και το καρφί;

    • Γιάννη ο Διονύσης φαίνεται σαν επικαλείται τον 3ο νόμο του Νεύτωνα. Αυτό είναι το λάθος. Πράγματι στην περίπτωση του μαγνήτη και του πλαισίου οι δυνάμεις προκύπτουν αντίθετες.”
      Ανδρέα, πόσες φορές θα το γράψεις;
      Φαίνεται σαν να επικαλείται… Τι σημασία έχει τι έχω γράψει και τι έχω διευκρινίσει παραπάνω;
      Πρέπει να βγάλεις το μεγάλο λάθος!!!
      Επέμενε λοιπόν, βρήκες κρυμμένο θησαυρό…

    • Θοδωρή, οι μαθητές πρέπει να διδαχτούν ότι το φαινόμενο της επαγωγής περιλαμβάνει δύο εντελώς διαφορετικές εκδοχές, κάτω από τον ίδιο νόμο. Με συνδετικό κρίκο τη μεταβολή της μαγνητικής ροής.
      Πάμε λοιπόν στις ενεργειακές μεταβολές.
      Νομίζω ότι τα πράγματα είναι περισσότερο καθαρά στην περίπτωση της σχετικής κίνησης. Βρίσκουμε την δύναμη, το έργο της οποίας εκφράζει την μετατροπή της μηχανικής ενέργειας σε ηλεκτρική, η ισχύς της οποίας εκφράζει και την ηλεκτρική ισχύ στο κύκλωμα. Η πιο απλή εκδοχή, η περίπτωση του σχήματος, όπου η ισχύς της δύναμης Laplace ίση με Ρ=-FL∙υ ενώ ισχύς του ρεύματος Eεπ∙I.

      https://i.ibb.co/J030cJ6/2026-03-05-082847.png

      Η πρώτη αναφέρεται στον αγωγό ο οποίος «χάνει» ενέργεια, η δεύτερη αναφέρεται στην ηλεκτρική ισχύ της «πηγής» λόγω επαγωγής.
      Νομίζω ότι δεν μένουν κενά.

    • Πάμε τώρα στην άσκηση που αναφέρεις Θοδωρή:
      Από τη στιγμή που δεν έχουμε κίνηση οι ασκούμενες δυνάμεις Laplace δεν παράγουν έργο. Οπότε σταματάμε να μιλάμε όπως παραπάνω.
      Έχουμε όμως ΗΕΔ από επαγωγή και σε κλειστό κύκλωμα θα έχουμε ηλεκτρική ισχύ Εεπ∙i, την οποία μπορούμε και να υπολογίζουμε και σταματάμε εκεί. Είναι λογικό να σταματήσουμε;
      Ας δούμε τι λέμε, όταν έχουμε το κύκλωμα:

      https://i.ibb.co/xtXL4Xn5/2026-03-05-084819.png

      Λέμε ότι η πηγή παρέχει ενέργεια… Και πού την βρήκε η πηγή την ενέργεια; Ασχολούμαστε με το αν αυτή είναι μια αλκαλική μπαταρία ή μια μπαταρία αυτοκινήτου ή μια πρίζα με ανορθωτή; Αν έχουμε χημική ενέργεια που μετατρέπεται σε ηλεκτρική ή φωτεινή ενέργεια να παράγει ρεύμα σε ένα φωτοβολταϊκό;
      Δεν ασχολούμαστε με το τι κρύβεται πίσω από το όνομα «πηγή». Ας το κάνουμε και στην επαγωγή!
      Άλλωστε ποιος ξέρει τι κρύβεται πίσω από τον κουρτίνα; Μήπως η ροή του σχήματος που δίνεις Θοδωρή οφείλεται σε ένα κινούμενο μαγνήτη, τον οποίο απλά δεν τον βλέπουμε;
      Αλλά για να μην θεωρηθεί αυτό σαν υπεκφυγή, πάμε το δούμε …κατάματα.
      Αν μεταβάλλεται με οποιοδήποτε τρόπο η μαγνητική ροή, σημαίνει ότι μεταβάλλεται η ένταση του μαγνητικού πεδίου, στην περιοχή του πλαισίου. Αλλά μαγνητικό πεδίο σημαίνει, ότι στο χώρο έχουμε ενέργεια μαγνητικού πεδίου. Αλλάζοντας η ένταση του πεδίου, αλλάζει η ενέργεια ανά μονάδα όγκου, του μαγνητικού πεδίου. Εδώ ακριβώς «κρύβεται» η πηγή της ενέργειας. Το μαγνητικό πεδίο παρέχει την ενέργεια που εμφανίζεται στο κύκλωμα ως ηλεκτρική ενέργεια. ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν λέμε κουβέντα για επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο… Δεν είναι στην ύλη, αλλά δεν είναι απαραίτητο να το εμπλέξουμε Για ενέργεια μιλάμε και μας είναι αρκετό το μαγνητικό πεδίο.
      Θα μου πεις και πού το ξέρουν οι μαθητές ότι το μαγνητικό πεδίο έχει ενέργεια. Εδώ μια πρώτη κουβέντα μπορεί να ειπωθεί κατά αναλογία με την ενέργεια του ηλεκτρικού πεδίου ενός πυκνωτή, μέχρι να διδαχθεί η αυτεπαγωγή. Όταν με το καλό φτάσεις εκεί, τότε μπορείς να ανοίξεις το διακόπτη του παρακάτω σχήματος

      https://i.ibb.co/svw67zH3/2026-03-05-092256.png

       και να μιλήσεις για την συνέχεια και για την ενέργεια στην αντίσταση R ή για την αντίσταση R1. Νομίζω ότι μπορεί κάλλιστα να φανεί ότι μέσω του μαγνητικού πεδίου του (α) πηνίου, μεταφέρεται ενέργεια στο δεύτερο κύκλωμα. Μέρος της ενέργειας του μαγνητικού πεδίου του πηνίου μεταφέρεται ως ηλεκτρική ενέργεια, λόγω αυτεπαγωγής στην αντίσταση R και το υπόλοιπο μεταφέρεται λόγω (αμοιβαίας) επαγωγής και μεταβολής της ροής στο δεύτερο κύκλωμα.

    • Διονύση έχεις δίκιο. Όχι όμως επειδή όπως ειρωνικά αναφέρεις βρήκα “κρυμμένο θησαυρό.”

      Ήμουν υποχρεωμένος να απαντήσω στα επαναλαμβανόμενα σχόλια του Γιάννη ο οποίος παράβλεπε τη διευκρίνισή σου: “Ανδρέα δεν υπολόγισα τη δύναμη Laplace και να πάρω την αντίδρασή της! Απλά της έδωσα ένα όνομα.”

      Πολύ περισσότερο που και οι τρεις συμφωνούμε ότι στις μαγνητικές αλληλεπιδράσεις δεν ισχύει ο 3ος νόμος του Νεύτωνα.

    • Ανδρέα θα επιμείνω στην ερώτηση με το μαγνήτη και το καρφί.

    • Το ξέρω ότι έλκονται ή απωθούνται.
      Ποια σχέση έχουν τα μέτρα των δυνάμεων αυτών;
      Οι διευθύνσεις και οι φορές τους;

    • Οι δυνάμεις είναι αντίθετες μεταξύ τους αλλά όχι λόγω δράσης-αντίδρασης. Διότι όπως έχουμε συμφωνήσει για τις μαγνητικές δυνάμεις δεν ισχύει ο 3ος νόμος του Νεύτωνα.

    • Γιάννη οι πολιτικοί μηχανικοί διδάσκουν το εξής: Αν τοποθετήσουμε ένα φορτίο στην ταράτσα ενός κτηρίου, το βάρος του φορτίου μεταφέρεται(!) στα θεμέλια του κτηρίου. Αυτό τους αρκεί για να χτίζουν ουρανοξύστες.

      Ωστόσο οι φυσικοί γνωρίζουν ότι στα θεμέλια δεν ασκείται το βάρος του φορτίου αλλά δύναμη ίση με το βάρος του φορτίου. Διότι γνωρίζουν ότι σε περίπτωση επιτάχυνσης λόγω σεισμού, αν και το βάρος του φορτίου δεν μεταβάλλεται, η δύναμη στα θεμέλια μεταβάλλεται (όπως στην περίπτωση της Άσκησης με το επιταχυνόμενο ασανσέρ). Αυτό οι μηχανικοί το αντιμετωπίζουν χρησιμοποιώντας ακριβέστατους συντελεστές ασφαλείας που έχουν συνταχθεί με τη βοήθεια της Φυσικής!

      Ομοίως αντίθετες δυνάμεις μεταξύ μαγνητών ή κλειστών ρευματοφόρων βρόχων δεν σημαίνει ότι άλλοτε για τις μαγνητικές δυνάμεις ισχύει ο 3ος νόμος του Νεύτωνα και άλλοτε όχι.

    • Καλησπέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ για την αφιέρωση αυτής της εξαιρετικής άσκησης. Σήμερα έβαλα δίωρο στη Γ θετικής και ζήτησα σε αυτή την πτώση, σύγκριση των επιταχύνσεων ως προς το g πάνω και κάτω συμμετρικά, αλλά και μεταξύ τους. Να δούμε τι θα γράψουν.
      Όταν μπορέσω θα διαβάσω και τη συζήτηση.
      Καλό βράδυ.

    • Καλημέρα Ανδρέα και καλό ΣΚ.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

  • Φόρτωσε Περισσότερα