web analytics

Γιάννης Φούσκας

  • Ένα ερώτημα διαγωνισμού. Η απάντηση με κλικ ΕΔΩ ή και ΕΔΩ.

    • Ο Νίκος, μαθητής της Β΄Λυκείου, ο οποίος έλαβε μέρος στον πρόσφατο διαγωνισμό “Αριστοτέλης”, μου ζήτησε την λύση του 3ου θέματος.
      Είχα την εντύπωση ότι πρόσφατα είχε δημοσιευτεί κάτι σχετικό στο δίκτυό μας, έψαξα αλλά δεν το βρήκα, οπότε κάθησα και έγραψα μια λύση.
      Και μιας και την έγραψα, είπα να την αναρτήσω…
      Αφιερωμένη λοιπόν στον Νίκο, αλλά και σε κάθε Νίκο που απορεί…

    • Διονύση το είχε ανεβάσει ο Βασίλης Ζοπόγλου:
      Άπειροι αντιστάτες, όχι άπειρη αντίσταση.

    • Καλησπέρα Διονύση. Η άσκηση λύνεται με μια τεχνική, που εφαρμόζεται όταν αναφέρεται σε προσθήκη άπειρης συνδεσμολογίας. Τυχαία μπορεί ένας καθηγητής να τη θυμάται από τα παλιά, τότε που ήταν μαθητής στο παλιό Λύκειο, με την παλιά ύλη, που κάναμε τα πάντα…
      Αν συνδέσουμε την R σε σειρά με τον παράλληλο συνδυασμό της R με την Rολ, βρίσκουμε 2Ω. Μετά όσες τέτοιες συνδεσμολογίες και να προσθέσουμε η πηγή βλέπει πάντα την ίδια αντίσταση Rολ = 2Ω!
      Τώρα σε μια τάξη που απαγορεύεται να κάνουμε άσκηση με πάνω από τρεις αντιστάσεις, πως θα μπορούσε κάποιος μαθητής να τη λύσει χωρίς να την έχει κάπου ξαναδεί είναι μια απορία…

    • Καλησπέρα συνάδελφοι.
      Γιάννη αυτή την ανάρτηση έψαχνα, αλλά δεν έφτασα στο 23… Είχα την εντύπωση ότι ήταν πιο πρόσφατη…
      Ανδρέα συμφωνώ με το σχόλιο. Κυρίως με το ότι κανένας μαθητής, όσο ξύπνιος και να είναι, δεν μπορεί να λύσει μια τέτοια άσκηση, αν προηγουμένως κάπου δεν την έχει συναντήσει. Σχολείο, φροντιστήριο… βιβλίο… διαδίκτυο;
      Σίγουρα πάντως χωρίς πρότερη γνώση, δεν γίνεται!
      Οπότε σε τι διαγωνίζονται τα παιδιά; Στο αν έχουν λάβει την κατάλληλη (επιπλέον) προπόνηση;

    • Διονύση οι λέξεις κλειδιά ήταν “χρυσή τομή”.

    • Η χρυσή τομή, είναι το κλειδί για σένα που την θυμόσουν…
      Εγώ έψαχνα στα τυφλά…

    • Καλημέρα σε όλους, γράφω από κινητό σε κενό. Η αναφορά στην ίδια άσκηση του Βασίλη Ζοπογλου, που νομίζω τότε ήταν μαθητής, με προβληματίζει ως προς το πρωτότυπο των θεμάτων. Φυσικά δεν πιστεύω πως έγινε αντιγραφή από την ανάρτηση του μαθητή, αλλά ο Βασίλης κάπου την βρήκε και την ανάρτησε.
      Ο Βασίλης καλά έκανε, δεν ξέρω όμως αν υποσχόμενοι πρωτότυπα θέματα, εννοούμε “πρωτότυπα” θέματα…
      Διονύση, εγώ δεν σκέφτηκα τη λύση που προτείνεις…
      Ξεκίνησα από το τέλος και βρήκα για την πρώτη ομάδα αντιστατών 2R/3..
      Η ισοδύναμη αυτής και της επόμενης R είναι 13R/21.. συνεχίζοντας με την επόμενη R βρήκα 34R/55…. συνεχίζοντας βρήκα 89R/144…
      Προφανώς δεν μπορούσα να βρω την ακολουθία, αλλά πήρα κομπιουτεράκι και έκανα πράξεις….
      Όλα τα κλάσματα, αν συνέχιζα έτειναν στο 0.618R…
      Υπέθεσα πως έτσι συνεχίζει και πήρα και την τελευταία σε σειρά…
      Έβγαλα ισοδύναμη 1.618R
      Αντικατεστησα τη δοθείσα τιμή της R=1.236Ω
      και βρήκα ολική ισοδύναμη 1.99999Ω..
      Τί λες, θα πάρω τα μόρια;;;;;

    • Καλημέρα Θοδωρή. Το θέμα είχε ανεβάσει το 2012 και ο Γιάννης Φιορεντίνος Μια…άπειρη συστοιχία αντιστάσεων. Ας δούμε και ένα δικό μου: Star Flyer.
      Με τόσο υλικό αναρτημένο, μάλλον είναι αρκετά δύσκολο να πρωτοτυπήσει κανείς. Το ζήτημα είναι να επιλέγονται θέματα κατάλληλα για διαγωνισμούς και όχι για καλά εκπαιδευμένους υποψήφιους…

    • Καλημέρα Θοδωρή.
      Με τόσο κόπο και τόσες πράξεις που έκανες, δικαιούσαι όλες τις μονάδες !!!
      Καλημέρα Αποστόλη. Η δημοσίευση του Γιάννη Φιορεντίνου κινείται στην ίδια λογική, αλλά έχει δύο αντιστάτες, πάνω και κάτω οπότε καταλήγει σε διαφορετικό αποτέλεσμα.
      Η δική σου όμως, δικαιούται να καμαρώνει 🙂
      Τιμήθηκε δεόντως!

    • Ένα κοινό που έχουν όλα τα ωραία θέματα:
      -Είναι αγνώστου πατρός.

    • Πριν μερικές πενταετίες που ήμουν μαθητής είχα τα βιβλία του Κάρκαλου. Είχε αυτή την άσκηση που μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση. Ως νέος φυσικός σπανίως την έβαζα δίδοντας και μια ηλεκτρική πηγή ζητώντας την ένταση του ρεύματος που την διαρρέει για πλάκα για να ακούσω το εξής.
      Και που να το σκεφτούμε αυτό κύριε.
      Μην ανησυχείτε παιδιά ούτε και εγώ το είχα σκεφτεί.

    • Γιώργο ήταν καθηγητής μου στο Φροντιστήριο.
      Είχα τα βιβλία του και διάβαζα από αυτά και τον Αλεξόπουλο.
      Μπορεί να είναι ακόμα παλιότερη από τα βιβλία αυτά.

    • Τώρα στην ουσία των λεγομένων σου, ακριβώς έτσι μαθαίνει ο άνθρωπος.
      Του λένε κάτι που δεν μπορεί να σκεφτεί.
      Του λένε την ανακύκλωση, τη γέφυρα Wheatsone, τον Απολλώνιο κύκλο και τη λύση της δευτεροβάθμιας.
      Η έκφραση:
      -Που θέλετε να το σκεφτώ;
      είναι προϊόν της εποχής.
      Κακομαθημένα παιδιά, κακομαθημένων γονέων που νομίζουν ότι η διδασκαλία πρέπει να τους επιβεβαιώνει. Που συμμετέχουν σε διαγωνισμό Φυσικής και διαμαρτύρονται αν τα θέματα διαφέρουν από τα σος που τους είπαν την παραμονή του διαγωνισμού.
      Εκκολαπτόμενοι ανόητοι.

      Όμως έχω γνωρίσει και πραγματικούς μαθητές. Που ενθουσιάζονταν όταν τους παρουσιαζόταν μια ουρανοκατέβατη ιδέα. Μετά την αφομοίωναν και γίνονταν καλύτεροι. Και έκαναν λαμπρές σπουδές.

    • Έχεις απόλυτο δίκιο Γιάννη. Πάντα θα υπάρχουν μαθητές που θα ενθουσιάζονται όταν ο καθηγητής τους τους κάνει κάτι… έξαλλο!!!

  • Εκτοξεύοντας ένα φορτισμένο σφαιρίδιο Σφαιρίδιο Α μάζας m =2 g φορτισμένο με φορτίο q βάλλεται από μεγάλη απόσταση, με αρχική ταχύτητα υo=20 m/s, προς δεύτερο σφαιρίδιο Β, το οποίο συγκρατείτ […]

  • Μέχρι να ολοκληρωθεί η είσοδος. Ένα ορθογώνιο μεταλλικό πλαίσιο ΑΓΔΖ, με πλευρές α =0,4m και 2α, είναι κατασκευασμένο από ομογενές και ισοπαχές σύρμα, παρουσιάζοντας αντίσταση R=1,2Ω […]

  • Με δυο διακόπτες να κλείνουν ένας-ένας… Οι οριζόντιοι παράλληλοι αγωγοί xx΄ και yy΄, με αμελητέα αντίσταση, απέχουν απόσταση d=1m και ορίζουν ένα οριζόντιο επίπεδο, το οποίο βρίσκεται μέσα σε ένα […]

  • Με το άνοιγμα του διακόπτη Δίνεται το παραπάνω κύκλωμα με το διακόπτη δ κλειστό και σταθερές εντάσεις ρευμάτων. Το πηνίο είναι ιδανικό με συντελεστή αυτεπαγωγής L=0,2Η, Ε1=20V, r1=1Ω […]

  • Δυο διαφορετικές περιστροφές Ένα ορθογώνιο τριγωνικό αγώγιμο πλαίσιο ΑΒΓ, με κάθετες ‎πλευρές (ΑΒ)=γ=0,3m και (ΑΓ)=β=0,4m, στρέφεται με σταθερή γωνιακή ταχύτητα ω1 =10rαd/ […]

  • Μήπως το σφαιρίδιο επιστρέφει;  Πάνω σε ένα λείο οριζόντιο και μονωτικό δάπεδο, στα σημεία Κ και Λ, όπου (ΚΛ)=0,8m, έχουν στερεωθεί ακλόνητα  δυο μικρά φορτισμένα σφαιρίδια με ίσα φορτία […]

    • Καλημέρα Διονύση

      Αν πάνω από τον τίτλο έγραφε Φυσική Γ και όχι Β ;
      Θα αλλάζαμε λίγο την σειρά των ερωτημάτων.
      π.χ. α) Να βρεθεί η θέση ισορροπίας , β) Να αποδείξετε ότι εκτελει αρμονική ταλάντωση, γ) Γράψτε τις εξισώσες θέσης και ταχύτητας της κίνησης του φορτισμένου σωματιδίου δ) Βρείτε την χρονική εξίσωση μεταβολής της δυναμικής Ενέργειας του συστήματος… κ.λ.π.

      Νόμιμο για πανελλήνιες ; ( Μάλλον ναι λέω εγώ )

      Αλλά εσύ μάλλον ήθελες να προετοιμάσεις του μαθητές της Β για τα θέματα της επόμενης χρονιάς .

    • Καλό μεσημέρι Μήτσο και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Η άσκηση είναι για τους μαθητές της Β, θετικού προσανατολισμού, οι οποίοι σύμφωνα με τα μηνύματα που παίρνω, έχουν εγκαταλείψει το να τους απασχολεί η φυσική του σχολείου και έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία για τις πανελλαδικές…
      Τι να την κάνουν; Γιατί να χάνουν την ώρα τους με ύλη που δεν θα δώσουν στις πανελλαδικές;;;
      Έγραψα λοιπόν δύο ασκήσεις, (η δεύτερη,,, έρχεται), πάνω στην κίνηση στο ηλεκτρικό πεδίο, όπου όποιος μαθητής μπορεί να τις λύσει, θα μπορεί να λύσει και τις αντίστοιχες ασκήσεις με τα ελατήρια, είτε στο κεφάλαιο των κρούσεων, είτε στις ταλαντώσεις.
      Και “Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν”…

    • Καλό μεσημέρι Διονύση
      Ωραία και “υψηλή” η προσφορά για μαθητές που έχουν στόχο !

    • Γεια σου Διονύση όμορφη άσκηση και πολύ σημαντικό θεωρώ το σχόλιο στο τέλος, ευχαριστούμε πολύ.

    • Παντελή και Παύλο, καλό απόγευμα Κυριακής.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

  • Μεταβάλλοντας την ένταση του μαγνητικού πεδίου   Ένα συρμάτινο κυκλικό πλαίσιο, το οποίο αποτελείται από 10 σπείρες, με εμβαδόν κάθε σπείρας Α=0,01m2, βρίσκεται μέσα σε ομογενές μαγνητικό πεδίο με το […]

  • Η επαγωγή σε ένα ορθογώνιο τριγωνικό ‎πλαίσιο Σε λείο οριζόντιο επίπεδο κινείται ένα ορθογώνιο τριγωνικό αγώγιμο πλαίσιο ΑΒΓ, με κάθετες πλευρές (ΑΒ)=0,3m και (ΑΓ)=0,4m, με αντίσταση R=0,6Ω.  Σε μια […]

    • Γεια σου Διονύση, όμορφη ανάρτηση με το κάθε ερώτημα να προσφέρει ουσιαστικά. Στο συγκεκριμένο σχήμα θα ήταν ενδιαφέρον όταν κινείται όλο το πλαίσιο εντός μαγνητικού πεδίου να ζητηθεί ο υπολογισμός της συνολικής ΗΕΔ από επαγωγή που αναπτύσσεται σε αυτό. Νομίζω μοιάζει λίγο «περίεργο» γιατί είναι σαν να υπολογίζουμε δύο φορές το ίδιο. Βέβαια ο νόμος Faraday ξεκαθαρίζει την κατάσταση. Το αναφέρω γιατί συνήθως μελετάται κίνηση ορθογωνίου πλαισίου που είναι ευδιάκριτες οι πλευρές στις οποίες αναπτύσσεται Η.Ε.Δ. από επαγωγή.

    • Καλημέρα παιδιά. Πολύ καλό θέμα Διονύση. Ας θυμηθούμε και μια εναλλακτική για το πρώτο ερώτημα

      https://i.ibb.co/XxHRB1P3/Screenshot-2025-02-19-133940.png

      Και μια ερώτηση μαθητή: Δηλαδή κύριε εφόσον η Στ ως προς το Γ είναι διάφορη του μηδενός, το πλαίσιο θα στραφεί γύρω από το Γ; 🙂

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραία άσκηση.
      Εναλλακτικά – για μαθητές που ξέρουν παραγώγους,
      Α = xy/2 = x(xεφθ)/2 = (1/2)x2(3/4) = (1/2)x(2t)2(3/4) = 1,5t2

      Eεπ = – Β(dA/dt) = -0,4 . 3t = -1,2t

      Για να εισχωρήσει το πλαίσιο κατά x = 0,2m χρειάζεται t = 0,2/2 = 0,1s, άρα

      Εεπ = -0,12V

      Νομίζω ότι πρέπει να διευκρινήσεις ποιες διαφορές δυναμικού ζητάς (τα γράμματα των κορυφών εννοώ).
      Αποστόλη καλησπέρα. Τι εννοείς ότι η ροή από το τρίγωνο ΣΓΜ είναι σταθερή;
      Αφού Φ = ΒΑ = 0,6t2

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Παύλο και Αποστόλη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Παύλο έχω άλλη ανάρτηση έτοιμη, για την περίπτωση που το πλαίσιο κινείται ολόκληρο μέσα στο πεδίο. Προσεχώς…
      Αποστόλη, η μαγνητική ροή που διέρχεται από το εμβαδόν του πλαισίου που έχει εισέλθει στο πεδίο, δεν είναι σταθερή, αφού αυτό το εμβαδόν αυτό αυξάνεται.
      Η λογική αυτή νομίζω πως τεριάζει στην περίπτωση που όλο το πλαίσιο είναι μέσα στο πεδίο, όπως αναφέρει ο Παύλος.
      Όσον αφορά την ερώτηση το μαθητής, θα του έδινα το γνωστό σχήμα:
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/02/464444.png
      όπου μια ράβδος αφήνεται να πέσει και θα τον ρωτούσα αν στρέφεται ως προς το άκρον της Α, αφού η ροπή του βάρους ως προς το Α, είναι διάφορη του μηδενός.

    • Ανδρέα γράφαμε μαζί.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την εναλλακτική οδό…
      Γιατί λες, ότι δεν έχω δώσει τις πλευρές; Έγραψα:

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/02/2211.png

    • Γεια σας παιδιά. Επειδή το ερώτημα αναφέρεται στη συγκεκριμένη στιγμή, σκέφτηκα ότι το πλαίσιο ΑΒΓ αποτελείται από το τρίγωνο ΖΓΜ που είναι ολόκληρο εντός πεδίου και το τραπέζιο ΖΜΑΒ που είναι εκτός. Φυσικά μια επόμενη στιγμή η ΖΜ θα έχει αυξηθεί, αλλά και πάλι η αντίστοιχη ΕΖΓ θα είναι ίση με ΕΖΜ. Κάνω κάπου λάθος;

    • Αποστόλη, το αποτέλεσμα είναι σωστό.
      Αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πρόβλημα θεμελίωσης.
      Ο μαθητής πρέπει να μάθει ότι όταν το πλαίσιο εισέρχεται στο μαγνητικό πεδίο, αναπτύσσεται πάνω του ΗΕΔ επειδή αυξάνεται το εμβαδόν (που είναι μέσα στο πεδίο), οπότε μεταβάλλεται η μαγνητική ροή.
      Αν μετά του πεις ότι “η μαγνητική ροή που διέρχεται από το τρίγωνο… είναι σταθερή” νομίζω ότι φέρνεις σύγχυση…
      Αφού η ροή είναι σταθερή, πώς αναπτύσσεται ΗΕΔ;
      Πέρα από ένα ερώτημα που μπαίνει:
      Τι σημαίνει σταθερή; Σταθερή στο χρόνο; Σταθερή στιγμιαία;

    • Κατανοητό Διονύση. Η θεμελίωση έρχεται μόνο από τη μικροσκοπική μελέτη του φαινομένου.

    • Διονύση καλημέρα.
      Πολύ διδακτική προσέγγιση να βρεις το Εεπ μέσω της Florentz στην πλευρά ΓΝ χωρίς να απαιτηθούν εμβαδά και παραγώγους. Με τον τρόπο αυτό νομιζω μπορεί να περάσει πιο εύκολα στους μαθητές.

    • Γεια σου και από εδώ Χρήστο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Καλησπέρα Διονύση. Εννοώ στην εκφώνηση, στο ερώτημα (ii) “Η διαφορά δυναμικού στα άκρα κάθε πλευράς του πλαισίου”, δεν φαίνεται αν θέλουμε την VAB = -0,03V ή VBA = +0,03V.

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα.
      Κατάλαβα τι εννοείς.
      Απλά δεν νομίζω ότι πρέπει να ορίσω ποια από τις δύο διαφορές ζητάω.
      Ας βρει κάθε μαθητής την διαφορά δυναμικού που θέλει. Έτσι και αλλιώς η γνώση ή το λάθος αναδεικνύεται είτε υπολογίζει την διαφορά δυναμικού VΒΓ είτε την διαφορά VΓΒ.

  • Με οριζόντια ή πλάγια δύναμη; Ένα σώμα ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο, όταν δέχεται την επίδραση οριζόντιας δύναμης με μέτρο F=mg, όπου m η μάζα του σώματος, όπως στο πρώτο σχήμα. Τότε […]

  • Επαγωγή σε ακίνητο πλαίσιο Ένα αγώγιμο τετράγωνο πλαίσιο, το οποίο ηρεμεί σε ένα μονωτικό οριζόντιο επίπεδο, έχει πλευρά μήκους α=2m και αντίσταση R=0,8Ω, ενώ στο χώρο επικρατε […]

    • Να βάλω ένα επιπλέον ερώτημα για συναδέλφους.
      Πόση είναι η ΗΕΔ από επαγωγή πάνω στην πλευρά ΑΒ του πλαισίου, τη χρονική στιγμή t1=2s:

    • Γεια σου και από εδώ Διονύση.
      Πολύ καλή!

      Αν δεν κάνω λάθος είναι το 1/4 της ολικής μια και το επικαμπύλιο ολοκλήρωμα ανάγεται σε άθροισμα 4 ίσων ποσοτήτων.
      (Η VΑΒ πρέπει να είναι μηδέν.)

    • Καλό μεσημέρι Γιάννη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Φαντάζομαι ότι στην απαντησή σου, είχες στο μυαλό σου το πρώτο από τα παρακάτω σχήματα, όπου έχουμε ένα μαγνητικό πεδίο κυλινδρικής συμμετρίας και το τετράγωνο πλαίσιο έχει το κέντρο του, στο κέντρο της κυκλικής διατομής του πεδίου.
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/02/cea3cf84ceb9ceb3cebcceb9cf8ccf84cf85cf80cebf-cebfceb8cf8ccebdceb7cf82-2025-02-15-140440.png
      Και για να το κάνουμε περισσότερο “πραγματικό”, έχουμε ένα τετράγωνο μεταλλικό πλαίσιο με το κέντρο του στον άξονα ενός σωληνοειδούς και με επίπεδο κάθετο στον άξονα.
      Στην περίπτωση αυτή συμφωνώ ότι λόγω συμμετρίας, το επικαμπύλιο ολοκλήρωμα της έντασης του επαγωγικού ηλεκτρικού πεδίου, θα είναι το ίδιο, όποια πλευρά και να πάρουμε. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι η ΗΕΔ που υπολογίζουμε στο πλαίσιο, μπορεί να “τεμαχιστεί” σε 4 ίσες ΗΕΔ, μια σε κάθε πλευρά του τετραγώνου.
      Αλλά τι θα συμβαίνει αν η πλευρά ΑΒ του πλαισίου βρίσκεται πάνω στη διάμετρο του κύκλου, όπως στο 2ο σχήμα;
      Τότε η κυκλοφορία κατά μήκος της ΑΒ είναι μηδενική, αφού σε κάθε θέση η ένταση του επαγωγικού πεδίου είναι κάθετη στην πλευρά ΑΒ. Πράγμα που σημαίνει ότι η ΗΕΔ πάνω στην ΑΒ είναι μηδενική, ενώ η ΗΕΔ στο πλαίσιο είναι όση και στο πρώτο σχήμα.
      Έτσι αν επιστρέψουμε στο αρχικό ερώτημα με το μαγνητικό πεδίο της άσκησης, θα έλεγα ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε την ΗΕΔ στην πλευρά, αφού δεν έχουμε τις ανάλογες πληροφορίες (για τις δυναμικές γραμμές του επαγωγικού ηλεκτρικού πεδίου), για να υπολογίσουμε την κυκλοφορία

    • Σωστά.
      Συμμετρία σκέφτηκα.

    • Καλησπέρα.
      Νομίζω Διονύση ότι πολλά θα είχε να ωφεληθεί ο μαθητής/τρια που θα ασχοληθεί με το θέμα (ακόμη και   ο/η της ιατρικής   λόγω του   κόλπου σου στο iiερώτημα ii) από πρόσημα μεγεθών μέχρι ενέργειες και ισχύες.

    • Διονύση καλησπέρα.
      Πολυ καλή νε ωραια ερωτήματα οσον αφορα το εργα της Laplace. Μήπως ήρθε η ώρα να ζητηθεί και στις κανονικές εξετάσεις μιας και χορτάσαμε με τη ραβδολογια;

    • Πολύ ουσιαστική και διδακτική ανάρτηση Διονύση.

      Προσωπική θέση, θα απέφευγα την ιματασιον παραγώγιση, δεν γίνεται εύκολα
      κατανοητή και προκαλεί “δέος” χωρίς λόγο….

      Ακολουθώ ως διδακτική πρόταση τη λύση που προτείνεις στο σχόλιο.

      Γραμμική μεταβολή της ροής σε σχέση με τον χρόνο διδάσκουμε όλοι,
      συνήθως τη δίνουμε έτοιμη χωρίς να ενδιαφερόμαστε πώς προκύπτει.
      Εδώ καλείται ο μαθητής να την εξάγει, να την σχεδιάσει και να υπολογίσει
      μία σταθερή κλίση….
      Μοναδική απαιτούμενη γνώση, πως οι παραπληρωματικές έχουν αντίθετες
      εφαπτόμενες…

      Το πλαίσιο ηρεμεί αρχικά. Όταν αρχίσει να μεταβάλλεται η ένταση Β,
      τότε αρχίζει να διαρρέεται από ρεύμα, κάθε πλευρά δέχεται δύναμη Laplace,
      καλό θα ήταν να αιτιολογηθεί γιατί συνεχίζει να ηρεμεί.

      Επίσης αφού έχουμε ρεύμα σταθερής φοράς, μπορούμε να ζητήσουμε και το φορτίο
      που μετατοπίζεται-διέρχεται από μία διατομή σε ορισμένο χρονικό διάστημα.

      Φοβάμαι πως αναφορές όπως “το επικαμπύλιο ολοκλήρωμα της έντασης του επαγωγικού ηλεκτρικού πεδίου, θα είναι το ίδιο, όποια πλευρά και να πάρουμε…”
      δεν γίνονται κατανοητές από μεγάλο μέρος όσων διαβάζουν τα σχόλια…
      εκτός και αν η αναφορά στο βήτατρο στην ανάρτηση του Χρήστου ξύπνησε αναμνήσεις και παλιές “αγάπες” λόγω της 14ης του Φλεβάρη

    • Καλημέρα σε όλους και καλή Κυριακή.
      Άρη, Χρήστο και Θοδωρή σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Θοδωρή η εναλλακτική διδακτική πορεία που προτείνεις, σεβαστή!
      Προφανώς την έχω ακολουθήσει σε πάρα πολλές περιπτώσεις, αλλά δεν είναι μονόδρομος. Και παραπάνω προτείνω, μια άλλη.
      Φαντόζομαι να συμφωνείς ότι ο μαθητής πρέπει να μπορεί να λύνει την άσκηση αν του δίνουν το διάγραμμα της έντασης του Μ.Π. και του ζητάνε την στιγμιαία ΗΕΔ, αλλά πρέπει να μπορεί να λύνει την ίδια άσκηση, αν του δίνουν την εξίσωση Β=0,5-2t…
      Στην ουσία το ζήτημα είναι η διάκριση μεταξύ μέσης και στιγμιαίας τιμής κάποιου μεγέθους, εδώ της ΗΕΔ. Οι μαθητές εκπαιδεύονται πολύ στην εύρεση μέσης τιμής και ελάχιστα στην στιγμιαία και ξαφνικά ζητάμε ή και διδάσκουμε την στιγμιαία (π.χ. στην αυτεπαγωγή) και ο μαθητής βρίσκεται σε ένα μπλέξιμο.
      Πάνω στο ζήτημα έχω μια ακόμη ανάρτηση για τις επόμενες μέρες.

    • Θοδωρή επανέρχομαι, αφού ξέχασα να σχολιάσω τα περί βήτατρου.
      Δεν ξέρω αν φταίει η 14η Φεβρουαρίου, αλλά το ηλεκτρόνιο ..τρελαίνεται να γυρίζει γύρω – γύρω από το αγαπημένο του μαγνητικό πεδίο, το οποίο (πεδίο) αλλάζει για να το κρατήσει συντροφιά 🙂

    • Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή. Έκανες πολύ αναλυτική εύρεση του dB/dt, για παν ενδεχόμενο. Νομίζω ότι ακόμα και οι μαθητές Υγείας, ξέρουν το ρυθμό μεταβολής γραμμικής συνάρτησης ως κλίση ή συντελεστή διεύθυνσης, οπότε αν γράψουν dB/dt = λ = -0,5Τ/s, θα είναι νόμιμοι. Εδώ τους βάζουμε ολοκληρώματα με μορφή αλγεβρικών αθροισμάτων…
      Πολύ έξυπνη η ερώτηση (i), γιατί οι μαθητές δεν έχουν δώσει ιδιαίτερη σημασία στο πως προκύπτει το πρόσημο της ροής.
      Θα θυμίσω δύο παλιότερες
      Διαφορές δυναμικού σε ένα ακίνητο τετράγωνο πλαίσιο
      και
      Τι μετράει το βολτόμετρο

      που έχουν και λίγο Κirchhoff. Διαβάζοντας όμως και την ανάρτηση του Ανδρέα Βαλαδάκη
      Αντιστάτες με κοινά άκρα

      έχω μπερδευτεί. Είναι σωστές;

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Όσον αφορά το ερώτημα που θέτεις, αν επισκεφτείς την διπλανή δημοσίεση, θα διαπιστώσεις ποια είναι η προσωπική μου θέση για την ορθότητα ή μη της ανάρτησης.

  • Το τέλος των μαζικών social media Του Θεοχάρη Παπαδάκη Στο άρθρο με τίτλο «Είναι λύση η αποχώρηση από το Χ;» ο Κώστας Ζαφειρόπουλος αντιλαμβάνεται το πρόβλημα ως εξής: παραμένοντας στο  […]

  • Μήπως περιστραφεί το πλαίσιο; Μέσα σε ένα ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης Β, βρίσκεται ένα τετράγωνο αγώγιμο πλαίσιο πλευράς α, το οποίο διαρρέεται από  ρεύμα έντασης Ι, με το […]

  • Η τριβή από οριζόντια και πλάγια σανίδα Ένα σώμα Σ, μάζας m=1kg εκτοξεύεται με αρχική ταχύτητα υο=4m/s, πάνω σε μια οριζόντια σανίδα, καρφωμένη  στο έδαφος, από σημείο κοντά στο άκρο τη […]

  • Η εκτόξευση από σημείο εντός του πεδίου Στο σχήμα βλέπετε την τομή ενός ομογενούς μαγνητικού πεδίου, στο επίπεδο της σελίδας, σχήματος τετραγώνου πλευράς α=0,4m, με ένταση Β=10-4Τ κάθετη στο επίπε […]

    • Γεια σου Διονύση. Ωραία η αντιστροφή της συνηθισμένης διαδικασίας. Στην απάντηση του ii γράφεις: ‘ Και αν η δύναμη στη θέση Κ περνάει από το κέντρο του τετραγώνου
      και είναι παράλληλη στην πλευρά ΑΔ, ως κάθετη στην υ, τότε το Κ είναι το μέσον της πλευράς ΓΔ.’ Προφανώς το Ο είναι το μέσο της ΓΔ και σε βάζω σε ταλαιπωρία διόρθωσης 🙂

    • Γεια σας παιδιά.
      Πολύ καλή Διονύση.
      Ας ξαναπούμε ότι αφού περνάει από το Δ δεν μπορεί παρά η διεύθυνση της ταχύτητας να είναι αυτή της ΑΔ. Τομή δύο μεσοκαθέτων…..

    • Καλό μεσημέρι στην παρέα.
      Γιάννη ορθά λες πως … ” αφού περνάει από το Δ δεν μπορεί παρά η διεύθυνση της ταχύτητας να είναι αυτή της ΑΔ” .Εννοείς όμως ότι αν δεν δοθεί η διεύθυνση δεν είναι απαραίτητο να αποδειχθεί …;
      Ο Διονύσης την δίνει μάλλον για λιγότερη γεωμετρία.

    • Γεια σου Παντελή.
      Φυσικά πρέπει να αποδειχθεί.
      Κατασκευάζουμε ανθρώπους που μαθαίνουν τα κόλπα με τη διακρίνουσα και το μέγιστο. Που μαθαίνουν τα καπαπί και την εύρεση των ακίνητων σημείων.
      Που όμως δεν ανακαλούν βασικές Μαθηματικές γνώσεις.
      Που τους λέμε στην ουσία:
      -Μη διαβάζεις Γεωμετρία στις μικρές τάξεις. Προπονήσου στα ελατήρια.

    • Καλησπέρα συνάδελφοι.
      Αποστόλη, Γιάννη και Παντελή σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Αποστόλη θυμάσαι τον στίχο του τραγουδιού “όταν δω κανένα φίλο, τρέμω μην με θυμηθεί;” Κάπως έτσι κοντεύω να την πάθω με τις διορθώσεις…
      Γιάννη, σωστά ο Παντελής το διατύπωσε:
      “Ο Διονύσης την δίνει μάλλον για λιγότερη γεωμετρία.”
      Προφανώς εμείς εδώ είμαστε οι τελευταίοι που μπορούμε να αλλάξουμε μια πορεία χρόνων, όσον αφορά την αγάπη των παιδιών για την γεωμετρία και κυρίως τις γνώσεις που αποκτούν από την διδασκαλία του μαθήματος στο σχολείο.
      Εμείς μπορούμε να προτείνουμε μια άσκηση φυσικής, η οποία να μπορεί να απασχολήσει κάποιους ελάχιστους ή ελαχιστότατους, από τους σημερινούς μαθητές…

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραία άσκηση. Μου άρεσε σαν ιδέα και την έφτιαξα στo i.p.
      Η εκτόξευση από σημείο εντός του πεδίου

      Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε διαδραστικό…

    • Μπράβο Ανδρέα!
      Καλύτερα να βάλεις στον “έλεγχο παύσης” :
      OR(body[10].p.y<-3,body[10].p.x<-1)

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό, αλλά και για την οπτικοποίηση του φαινομένου.
      Το ίδιο αρχείο, με την προσθήκη του περιορισμού που πρότεινε ο Γιάννης, με κλικ ΕΔΩ.

  • Είσοδος υπό γωνία, αλλά κάθετα στις δυναμικές γραμμές. Στο σχήμα βλέπετε την τομή ενός ομογενούς μαγνητικού πεδίου, στο επίπεδο της σελίδας, με ένταση κάθετη στη σελίδα. Ένα θετικά φορτισμένο σωματίδιο εισέρχετα […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή. ΄Οπως διατυπώνεις το α΄ ερώτημα “Για ποιες από τις παραπάνω…” , δεν υπάρχει η απάντηση “ανεξάρτητη της γωνίας” και ο μαθητής ψάχνει μόνο τις συγκεκριμένες απαντήσεις.
      Στο χρονικό διάστημα παραμονής, η επίκεντρη γωνία είναι 2θ (επίκεντρη διπλάσια της υπο χορδής και εφαπτομένης) και μπορούμε να βγάλουμε εύκολα τον τελικό τύπο
      t = 2θm/qB ή t = (θ/π)Τ, οπότε αντικαθιστούμε την θ σε rad.

    • Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Όσον αφορά τη διατύπωση του α΄ερωτήματος, αυτό είναι ένα ερώτημα ανοικτού τύπου. Δεν δίνω ενδεχόμενα που ο μαθητής καλείται να επιλέξει το σωστό, οπότε θα έπρεπε να υπάρχει και η επιλογή “ανεξάρτητη της γωνίας”.
      Ανοικτού τύπου σημαίνει ψάξε όπως θέλεις και κατέληξε σε ένα συμπέρασμα…

  • Τάση και ένταση μεταξύ δύο σημείων σε κύκλωμα Για το κύκλωμα του παραπάνω σχήματος, δίνονται η ΗΕΔ της πηγής Ε=24V (r=0), R1=2Ω, R2=8Ω, R3=6Ω και R4=4Ω. Το αμπερόμετρο είναι ιδανικό και ο διακόπτη […]

    • καλημέρα σε όλους
      Διονύση, ο διακόπτης δραπέτευσε…

    • Καλημέρα Διονύση. Πρέπει να κάνουμε ένα σχόλιο εδώ:
      Αφού VΑΒ=0 , και η αντίσταση του αμπερομετρου μηδέν τότε:
      Ι= VA/ rA = 0/0 !!!!
      Έτσι δικαιολογείται η ένταση ΙΑ
      Αν rA διάφορη του μηδενος έχουμε σύστημα Γέφυρας.

    • Καλημέρα σε όλους.
      Βαγγέλη, Γιώργο και Γιάννη σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Βαγγέλη ο διακόπτης δεν έφυγε, υπήρχε μέσα στο αρχείο, όταν το άνοιγες.
      Απλά σαν χαρακτηριστική εικόνα είχα επιλέξει το κύκλωμα του 3ου ερωτήματος, αφού μου φάνηκε πιο “όμορφο” χωρίς τον διακόπτη.
      Αλλά για να μην με κατηγορήσεις ότι κλέβω διακόπτες, άλλαξα την εικόνα, με το 1ο σχήμα…
      Όσον αφορά το 0/0 Γιώργο και Γιάννη, δίνεται η ευκαιρία στον διδάσκοντα να μιλήσει για το ιδανικό αμπερόμετρο.
      Υπάρχει πράγματι; Με εσωτερική αντίσταση μηδέν; Μήπως έχει αντίσταση, απλά την θεωρούμε αμελητέα;
      Εδώ θα μπορούσε να παίξει και με αριθμούς και δίνοντας για παράδειγμα r=0,01Ω, να υπολογίσει τάση ίση με 0,024V, οπου λογικό είναι να την προσεγγίσουμε σαν μηδενική και αντίστοιχα το αμπερόμετρο ως έχον μηδενική αντίσταση.

    • πολύ καλή Διονύση
      είδα επέστρεψε ο δραπέτης
      σε πρόσφατη ανάρτηση στον δικό μου χώρο γράφω: σε κάθε ηλεκτρικό κύκλωμα πρέπει να υπάρχει διακόπτης για λόγους ελέγχου του κυκλώματος, οικονομίας και ασφαλείας
      εναλλακτικά μπορούμε να βρούμε τις τάσεις στα Α και Β ως Ε-Ι1R1
      και Ε-Ι2R2
      (κάνε R34 ένα R33)
      Γιώργο και Γιάννη
      το ίδιο πρόβλημα με την 0 τάση στα άκρα κάθε αμπερομέτρου, σε κάθε κύκλωμα, συναντάμε, επειδή ακριβώς θεωρούμε ιδανικά τα όργανα, και με τα άκρα ιδανικού καλωδίου σύνδεσης σε κάθε κύκλωμα, η τάση στα άκρα του θεωρείται 0, αλλά διαρρέεται από το ρεύμα που ρυθμίζουν οι άλλοι παράγοντες του κυκλώματος

    • Καλημέρα Βαγγέλη.
      Μπορούμε να βρούμε τη VΑΒ από διαιρέτες τάσης:
      VAB=24*6/8 – 24*4/12 = 18 – 8 =10 V.
      Ο διαιρέτης τάσης διδασκόταν κάποτε.

    • Διονύση καλησπέρα.
      Εξαιρετική. Διόρθωσε στο τέλος της 1ης σελίδα στο iii) συνδεόνται παράλληλα οι R1 και R2 και ο R3 με τον R4

    • Καλό μεσημέρι Χρήστο και σε ευχαριστώ τόσο για τ οσχολιασμό, όσο και για την διόρθωση…

    • Καλό μεσημέρι, Διονύση ωραία και κυρίως χρήσιμη.Το θέμα με το ιδανικό αμπερόμετρο δίνει την ευκαιρία για αναφορά στη σχέση V=IR, η οποία μας πληροφορεί ότι μπορεί να υπάρχει αποτέλεσμα (Ι) χωρίς να υπάρχει αίτιο(V), αρκεί R=0, θεωρητικά βεβαίως.

    • Καλό απόγευμα Ξενοφώντα.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Διονύση καλημέρα.
      Πολύ ωραίο θέμα, μπράβο. Πρέπει να είχα δει κάτι σχετικό για τον υπολογισμό του ρεύματος στα βραχυκυκλώματα την δεκαετία του ογδόντα!
      Όσο για το 0/0 δεν τίθεται θέμα, διότι τον νόμο του Ohm σε τμήμα του κυκλώματος τον εφαρμόζουμε μόνο στα άκρα ωμικών αντιστατών. Διαφορετικά θα είχαμε θέμα στα άκρα οποιουδήποτε απλού αγωγού σύνδεσης μηδενικής αντίστασης. Νομίζω.

    • Καλημέρα σε όλους
      Μπορεί να δραπέτευσε ο διακόπτης ( Βαγγέλης ) χωρίς πρόβλημα αλλά ακόμα είναι δραπέτης ο υπολογισμός των εντάσεων στο i)

    • Καλημέρα Στέφανε, καλημέρα Γρηγόρη και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Στέφανε επανέρχομαι σε λίγο, πάνω στην τοποθέτησή σου.
      Γρηγόρη, δεν στο είχα να είσαι .. μαρτυριάρης 🙂

    • Στέφανε ας δούμε κάτι ανάλογο, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα:

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/02/08.png

      Ένα σώμα κατεβαίνει σε κεκλιμένο επίπεδο με σταθερή ταχύτητα. Στο σώμα ασκείται δύναμη τριβής, η οποία έχει το ίδιο μέτρο με την συνιστώσα του βάρους την παράλληλη με το επίπεδο. Κατά την κίνηση αυτή, λόγω υψομετρικής διαφοράς Δh, η δυναμική ενέργεια, λόγω βαρύτητας μειώνεται και τελικά εμφανίζεται ως θερμική ενέργεια, μέσω του έργου της τριβής.
      Στο κάτω σχήμα, δίνεται ένα τμήμα κυκλώματος, όπου διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι. Τότε πάνω στον πρώτο αντιστάτη εμφανίζεται μια πτώση τάσης ΔV, η οποία εκφράζει τη μείωση της δυναμικής ενέργειας, η οποία τελικά λόγω φαινομένου Joyle, εμφανίζεται με την μορφή θερμότητας πάνω στον αντιστάτη.
      Ας έρθουμε στη συνέχεια σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο (το μεσαίο τμήμα του πρώτου σχήματος). Εκεί το σώμα δεν εμφανίζει τριβή, δεν δέχεται καμιά οριζόντια δύναμη και το σώμα κινείται χωρίς να έχουμε κάποια υψομετρική διαφορά Δh και χωρίς να παρουσιάζεται καμιά ενεργειακή μετατροπή.
      Την ίδια εικόνα έχουμε και στο κάτω σχήμα, όπου έχουμε έναν αγωγό σύνδεσης ΒΓ, ο οποίος δεν έχει αντίσταση. Ο αγωγός διαρρέεται από την ίδια ένταση ρεύματος, χωρίς να εμφανίζει στα άκρα του κάποια διαφορά δυναμικού ΔV. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε κάποια μείωση της δυναμικής ενέργειας των κινούμενων φορτίων, ούτε κάποια ενεργειακή μετατροπή.
      Αξίζει εδώ να τονιστεί ότι η διαφορά δυναμικού, συνδέεται με την ένταση του ηλεκτρικού πεδίου και άρα με μια δύναμη από το ηλεκτρικό πεδίο, η οποία επιταχύνει το ηλεκτρικό φορτίο. Η μηδενική διαφορά δυναμικού σημαίνει ότι το φορτίο κινείται με σταθερή ταχύτητα στο χώρο… Αρκεί να σκεφτούμε ένα φορτισμένο σωματίδιο, που επιταχύνεται από μια τάση σε έναν αερόκενο σωλήνα. Η μείωση της δυναμικής του ενέργειας εμφανίζεται με τη μορφή αύξησης της κινητικής ενέργειας του σωματιδίου.

      ΥΓ 1.
      Προφανώς τα παραπάνω είναι μια αναλογία, τα ελεύθερα ηλεκτρόνια δεν κινούνται στο εσωτερικό του αγωγού ΒΓ, με σταθερή ταχύτητα…

      ΥΓ2.
      Ελπίζω να μου συγχωρήσει την παραπάνω “απλοϊκή” ερμηνεία ο καθηγητής Παναγιώτης Κουμαράς αφού … άλλα ισχύουν:

      Διαφορά δυναμικού μεταξύ δυο σημείων κυκλώματος …
      μέσα απ’ τα ηλεκτρικά καλώδια ή γύρω τους;
       

    • Καλημέρα παιδιά.
      Εξαιρετική ιδέα Διονύση!
      Αυτό το 0/0 είναι το κλου.

      https://i.ibb.co/pBCRc82M/2025-02-04-112019.jpg

    • Διονύση σε ευχαριστώ για την αναλυτική απάντηση με την οποία συμφωνώ απολύτως.
      Άλλωστε είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο διδάσκω στους μαθητές μου της Β΄Λυκείου το ηλεκτρικό ρεύμα. Ακριβώς με αυτήν την αναλογία με το βαρυτικό πεδίο στο οποίο το σώμα κατεβαίνει με σταθερή ταχύτητα, άρα η ελάττωση της δυναμικής του ενέργειας δεν γίνεται κινητική ενέργεια αλλά θερμότητα (η ελάττωση της ηλεκτρικής δυναμικής ενέργειας των ελεύθερων ηλεκτρονίων γίνεται θερμότητα στον αντιστάτη και όχι κινητική ενέργεια όπως σε μία διάταξη που επιταχύνει ηλεκτρόνια).
      Γενικότερα πιστεύω ότι έστω και με απλουστεύσεις πρέπει να υπάρχει κατανόηση μέσα από την δράση δυνάμεων και ενεργειακών μετατροπών.
      Αυτό που επίσης λέω είναι ότι δεν χρειάζεται ο προβληματισμός της απροσδιοριστίας 0/0, διότι δεν εφαρμόζουμε νόμο Οhm σε τμήμα κυκλώματος που δεν περιέχει μόνο ωμικούς αντιστάτες.

    • Καλησπέρα Στέφανε.
      Χαίρομαι που συμφωνούμε.

    • Καλησπέρα Διονύση, καλησπέρα σε όλους

      Να θυμίσω πως από τη σχολική χρονιά 2021-22 ο 2ος κανόνας Kirchhoff
      διδάσκεται ή πρέπει να διδάσκεται στη Β’ Λυκείου.

      Με χρήση του 2ου ΚΚ μπορούμε άμεσα να βρούμε οποιαδήποτε διαφορά δυναμικού.
      Καλό θα ήταν να το χρησιμοποιούμε στη Β’ Λυκείου ώστε στη Γ’ τα παιδιά να μην
      το συναντούν για πρώτη φορά…..

      Για το κύκλωμα με κλειστό τον (δ), αφού βρούμε το ρεύμα που διαρρέει την πηγή Ι=6Α, αρκεί από τις σχέσεις I1*R1=I2*R2 να βρούμε πως Ι1=4*Ι2 και από 1ο ΚΚ Ι=Ι1+Ι2 να βρούμε τα ρεύματα.
      Αντίστοιχα I3*R3=I4*R4 και 1ο ΚΚ Ι=Ι3+Ι4 να βρούμε τα ρεύματα.

      Επίσης, θα προτιμούσα τον 1ο ΚΚ στον κόμβο Β Ι2=Ι(Α)+Ι4, ώστε να προκύψει
      Ι(Α)=-1,2Α και να γίνει κουβέντα για τις αλγεβρικές τιμές των εντάσεων…

    • Καλημέρα Θοδωρή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις παράλληλες διδακτικές πορείες που προτείνεις.

  • Φόρτωσε Περισσότερα