web analytics

Γρηγόρης Μπουλούμπασης

  • Η μεταβολή της ορμής και μια βολή   Μια μικρή σφαίρα μάζας m=0,4kg διαγράφει κατακόρυφο κύκλο, δεμένη στο άκρο μη εκτατού νήματος μήκους l=1m, το άλλο άκρο του οποίου είναι δεμένο σε σταθ […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα και για Γ΄στις επερχόμενες ενδοσχολικές. Μεταβολή διανύσματος έχουν πλέον διδαχτεί άρα τέλος οι δικαιολογίες – τις οποίες δυστυχώς προβάλλουν συνάδελφοι που “αγαπούν” τους μαθητές…
      Έγραψες “και η σφαίρα πέφτει ελεύθερα” αντί “εκτελεί οριζόντια βολή” για να βοηθήσεις στο 4ο ερώτημα και να ασχοληθεί ο λύτης με τον κατακόρυφο άξονα;

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      η σφαίρα πέφτει ελεύθερα”, το προτίμησα σε σχέση με το “εκτελεί οριζόντια βολή” για να μην λειτουργήσουν σαν τον σκύλο του Παβλόφ.
      Και στην οριζόντια βολή το σώμα πέφτει ελεύθερα, με την έννοια ότι στο σώμα ασκείται μόνο το βάρος. Η κίνηση βέβαια καθορίζεται από τις αρχικές συνθήκες, όπως λέμε, δηλαδή και από την αρχική ταχύτητα, οπότε προκύπτει οριζόντια βολή…

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ ουσιαστική επαναληπτική άσκηση.
      Με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε ο Ανδρέας (γεια σου Ανδρέα), θα ήθελα να ρωτήσω το παρακάτω, το οποίο εμφανίζεται συχνά σε διαγωνίσματα Α΄ Λυκείου.

      Θα χαρακτηρίζαμε ως Σωστή ή Λανθασμένη την πρόταση:

      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;

    • Καλησπερα σε ολη την παρεα. Προφανως και ειναι λανθασμενη Μίλτο διοτι οποιο καλο βιβλιο Φυσικης στον πλανητη και αν ανοιξουμε,η ελευθερη πτωση (free fall) οριζεται ως η κινηση υπο την επιδραση μονο του βαρους.Αρα η οριζοντια βολη που μαθαινουμε στην Β Λυκειου και η κινηση ενος δορυφορου γυρω απο την Γη και η κινηση της σεληνης γυρω απο την Γη,αν θεωρησουμε οτι τα σωματα αυτα αλληλεπιδρουν μονο με την Γη,ελευθερες πτωσεις ειναι.

    • Γεια σου Κωνσταντίνε. Θα συμφωνήσουμε.
      Ευχαριστώ για την τοποθέτησή σου.

    • Γεια σας παιδιά.
      Η ερώτηση:
      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;
      είναι γνήσιος απόγονος της:
      Ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις.

      Είναι μια κακή ερώτηση αν την απαντάς χωρίς κείμενο, γράφοντας μόνο Σου ή Λου.
      Σκέφτεσαι:
      -Τι σόι τύπος είναι αυτός που με ρωτά; Από τους παλιούς ή από τους καινούριους;

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Παρά τα όσα λέμε εδώ για την “ελεύθερη πτώση”, το ερώτημα, που αναφέρεις Μίλτο, είναι άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις, αφού το σωστό έρχεται σε αντίθεση με αυτό που γράφουν τα σχολικά βιβλία και διδάσκεται στο σχολείο.
      Η ελεύθερη πτώση διαδάσκεται σαν η κίνηση που πραγματοποιεί ένα σώμα, όταν αφήνεται να κινηθεί με την επίδραση μόνο του βάρους, χωρίς αρχική ταχύτητα.
      Αν υπάρχει αρχική ταχύτητα, τότε η κίνηση αποκτά το όνομα της βολής (κατακόρυφη προς τα πάνω, προς τα κάτω, οριζόντια ή και πλάγια).
      Αν αυτό διδάσκεται ένας μαθητής, δεν μπορεί να τον ρωτάμε αν “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση”, και να περιμένουμε άλλη απάντηση…

    • Ακριβώς Διονύση, είναι “άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις”…
      Δυστυχώς όμως, το έχω συναντήσει σε αρκετές παραλλαγές…

    • Γιάννη θα συμφωνήσουμε!

    • Καλημέρα Διονύση και χρόνια πολλά.
      Με απλά υλικά χτίζεις…πυραμίδες!
      Έτσι κι εσύ, αναδεικνύεις βασικά πράγματα για τη Β Λυκείου, πάντα στοχευμένα και διδακτικά.
      Όσο για την ελεύθερη πτώση, δυστυχώς από τότε που θυμάμαι σαν μαθητής, θεωρείται η κίνηση που κάνει ένα σώμα αν το αφήσουμε από την ηρεμία να κινηθεί κατακόρυφα προς τα κάτω λόγω του βάρους του και χωρίς αντίσταση του αέρα!
      Να είσαι πάντα καλά.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έτσι είναι, όσον αφορά την ελεύθερη πτώση. Αυτό διδάσκεται στον χρόνο που έχουμε… μνήμες!

  • Από ένα διάγραμμα φάσης μια επανάληψη στα κύματα Κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου, διαδίδεται ένα     εγκάρσιο αρμονικό κύμα με πλάτος Α=0,3m και περίοδο Τ = 1s. Στο σχήμα δίνεται το διάγρ […]

    • Αφιερωμένη στο Διονύση. Είναι στην ουσία μια δική του ιδέα, αλλά την άλλαξα λίγο, με βάση τον τρόπο που σκέφτονται οι – υποθετικά ερχόμενοι αυτη τη βδομάδα – μαθητές μου. 🤔
      Η άσκηση του Διονύση: Ένα άλλο διάγραμμα φάσης

    • Καλημέρα Ανδρέα και καλό ΣΚ.
      Σε ευχαριστώγια την αφιέρωση και σου έυχομαι να την διδάξεις στην τάξη, με την παρουσία (έστω κάποιων), μαθητών σου…

    • Καλημέρα παιδιά. Επειδή ίσως η σχέση φ = 2π (t / T + x / λ + θ / 2π) μπορεί να φανεί λίγο ουρανοκατέβατη, μια εναλλακτική θα ήταν

      https://i.ibb.co/NVK6ZXh/Screenshot-2024-05-11-104018.png

      Στην περίπτωσή μας xN = 1m, T = 1s και λ = 2m

      Καλό κουράγιο Ανδρέα.

    • Kαλημερα σε ολους, Χριστός Ανέστη. Ανδρέα και Διονύση δεν συμφωνω με την απαντηση στο i) αλλα ουτε με το ιδιο το ερωτημα οπως ειναι τεθέν.
      Αν ας πουμε θεωρησουμε το οδευον κυμα f(x,t)=ημ(2πt-πx) το οποιο διαδιδεται προς την θετικη φορα του αξονα x,τοτε εχουμε:
      f(x,t)=ημ(2πt-πx)=-ημ(πx-2πt)=ημ(πx-2πt-π)
      ποια ειναι η φαση αυτου του κυματος? Δεν οριζεται μονοσημαντα.
      Φαση ειναι το ορισμα του ημιτονου. Αρα αν φ(x,t)=πx-2πt-π τοτε για t=0 το διαγραμμα της συναρτησης φ(x,0)=πx-π ειναι αυτο που ειναι δεδομενο στην εκφωνηση της ασκησης απο το οποιο δεν προκυπτει η φορα διαδοσης.
      Αρα το συμπερασμα οτι το κυμα διαδιδεται προς τα αρνητικα του αξονα x δεν ειναι σωστο αλλα κυριως το ερωτημα δεν ειναι καλώς τεθέν.
      Βλεπε και παρατηρησεις α),γ) στο :
      Λίγα Μαθηματικά και οι κυματικές συναρτήσεις.

    • Χρόνια πολλά Κωνσταντίνε.
      Για τις αντιρρήσεις σου σε σχεση με την φάση και την γραφική παράσταση που έδωσα τόσο εγώ, όσο και ο Ανδρέας παραπάνω:
      Πράγματι μπορούμε να παίξουμε με την τριγωνομετρία. Και γιατί να παίξουμε με το π και όχι με το 3π ή το 5π… Προφανώς από μαθηματική σκοπιά, μπορούμε να το κάνουμε.
      Το ζήτημα είναι, δίνοντας το διάγραμμα, αν είναι φανερόν ότι (στο σχήμα του Ανδρέα), όπως και με όποιον τρόπο οριστεί η φάση, τα σημεία με x>1m έχουν κάποια φάση η οποία αυξάνεται όσον κινούμαστε προς τα δεξιά. (αντίθετα δεν δίνεται φάση για τα σημεία με x<1m, όπου τι σημαίνει; Δεν σημαίνει ότι τα σημεία αυτά δεν ταλαντώνονται;)
      Αν αυτό ισχύει τότε όσο πιο δεξιότερα βρίσκεται ένα σημείο, τόσο πιο μεγάλη φάση έχει, άρα τόσο περισσότερο χρόνο ταλαντώνεται σε σχέση με τα σημεία που βρίσκονται αριστερότερά του. Αυτό από άποψη Φυσικής δεν λέει ότι το κύμα διαδίδεται προς τα αριστερά;

    • Καλησπέρα Ανδρέα και χρόνια πολλά με υγεία και δύναμη στο δύσκολο έργο σου.
      Πολύ καλή άσκηση που εξετάζει αρκετά πράγματα που συνάδουν με την ύλη του σχολικού βιβλίου!
      Οπότε μπράβο σου.

    • Πρόδρομε χρόνια πολλά και σε ευχαριστώ.
      Κωνσταντίνε επίσης χρόνια πολλά. Συμφωνείς με την πρόταση: “Κατά τη φορά διάδοσης του κύματος η φάση μειώνεται”;
      και
      “Το στρεφόμενο διάνυσμα του κάθε σημείου παραμένει ανενεργό και ενεργοποιείται όταν το κύμα – έτσι όπως το κάνουμε στο σχολείο, προερχόμενο δηλαδή από μια πηγή – φτάσει σε αυτό. Άρα φ >=0”

      Επειδή βρισκόμαστε λίγο πριν τις εξετάσεις, στο θέμα του 2016
      https://i.ibb.co/VVQHnQR/st1.jpg
      τι φορά διάδοσης θα έπρεπε να απαντήσει ένας υποψήφιος;

      Επίσης το κύμα του σχολικού έχει φάση ωt – kx + θ ή ωt + kx + θ και είναι ημιτονοειδές.
      Φάση της μορφής kx – ωt – θ είναι εκτός ύλης.

    • Γεια σου Ανδρεα.Οχι δεν συμφωνω με την προταση “Κατά τη φορά διάδοσης του κύματος η φάση μειώνεται”
      H μονη προταση με την οποια συμφωνω ειναι οτι η φαση ειναι το ορισμα του ημιτονου και διαδιδεται με ταχυτητα ιση με την ταχυτητα του κυματος.Επισης η φορα διαδοσης στην ασκηση που βλεπω δεν προκυπτει απο διαγραμμα,ειναι προφανης διοτι το μεσο διαδοσης εκτεινεται προς τα θετικα x και η πηγη βρισκεται στο x=0

    • Επισης το στρεφομενο διανυσμα που συνδεεται με μια ταλαντωση δεν ειναι τιποτα θεμελιωδες ουτε ειναι Φυσικη.Ειναι μια μαθηματικη μεθοδος που βασιζεται στο οτι η προβολη διανυσματος ειναι γραμμικη απεικονιση ωστε η προβολη της ταχυτητας να ισουται με την ταχυτητα της προβολης,κλπ. Το στρεφομενο διανυσμα μπορει καλιστα να στρεφεται και αριστεροστροφα και κανει την ιδια δουλεια.Αρα δεν ισχυει αναγκαστικα οτι  φ >=0”

    • και δεξιοστροφα

    • Οι πραξεις αυτες ειναι εκτος υλης; f(x,t)=ημ(2πt-πx)=-ημ(πx-2πt)=ημ(πx-2πt-π)

    • Αποστόλη σε ευχαριστώ για την παρέμβαση. Είναι πολύ διευκρινιστική όσον αφορά τη σταθερά θ στη φάση. θ = 2πxN/λ.
      Κωνσταντίνε οι τριγωνομετρικοί μετασχηματισμοί δεν είναι εκτός ύλης, αλλά κύμα με εξίσωση ψ = A.ημ(kx – ωt – θ), δε μπορεί να δοθεί σε εξετάσεις.
      Επίσης αναφέρεσαι στον φάσορα που μπορεί να στρέφεται και δεξιόστροφα. Έχεις δει κάπου άσκηση Πανελλαδικών με δεξιόστροφο στρεφόμενο;
      Η προβολή του στρεφόμενου στον άξονα ψ εκφράζει την απομάκρυνση λόγω διέλευσης του κύματος και δεν έχει σχέση η αριστερόστροφη ή δεξιόστροφη περιστροφή. Έχουμε υιοθετήσει όμως την αριστερόστροφη στο σχολείο, αφού θυμίζει και τον τριγωνομετρικό κύκλο.
      Στο θέμα εξετάσεων που έδωσα δεν υπάρχει απάντηση;

    • Γειά σου Ανδρέα. Πολύ καλή άσκηση. Συμφωνώ και με τα ερωτήματα και με τις απαντήσεις σου. Γειά σου Κωνσταντίνε. Το σχολικό βιβλίο στην παράγραφο “Μαθηματική περιγραφή του αρμονικού κύματος” θεωρεί ότι η πηγή του κύματος βρίσκεται στη θέση Ο ( χ=0 ) και ότι “αρχίζει να ταλαντώνεται τη στιγμή t=0 και ότι η ταλάντωση περιγράφεται από τη σχέση y=Aημωt” και έτσι καταλήγει στην εξίσωση του αρμονικού κύματος και στη φάση του φ=2π(t/T – x/λ) για κύμα που διαδίδεται κατά τη θετική φορά. Βάσει αυτού δικαιολογείται η πρόταση για ελάττωση της φάσης κατά τη φορά διάδοσης του κύματος .Το ίδιο ισχύει και για κύμα που διαδίδεται κατά την αρνητική φορά. Μπορούμε να γενικεύσουμε την απόδειξη για την περίπτωση που η πηγή δεν βρίσκεται στην αρχή Ο. Το έκανε ο Αποστόλης. Σύμφωνα με τα παραπάνω η φάση εμπεριέχει την πληροφορία ότι το κάθε υλικό σημείο του μέσου ξεκινάει να ταλαντώνεται με μηδενική αρχική φάση και για όσο περισσότερο χρόνο ταλαντώνεται λόγω του κύματος, τόσο μεγαλύτερη φάση έχει. Δηλαδή το κύμα θέτει σε ταλάντωση νωρίτερα τα σημεία με τη μεγαλύτερη φάση.

    • Καλημέρα Γιώργο. Χρόνια πολλά για τη γιορτή σου. Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Η άσκηση απευθύνεται σε μαθητές Γ ΄Λυκείου. Αυτοί εξετάζονται με βάση τη θεωρία του σχολικού, από την οποία προκύπτει το συμπέρασμα, που έδωσες με πολύ αναλυτικό τρόπο. Έχει ήδη πέσει τουλάχιστον 2 φορές αντίστοιχο διάγραμμα σε εξετάσεις. Τι θα απαντήσουν οι μαθητές;

  • Ένα άλλο διάγραμμα φάσης Κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου, διαδίδεται ένα εγκάρσιο αρμονικό πλάτους Α=0,3m και στο σχήμα δίνεται το διάγραμμα της φάσης της […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Άσκηση που απαιτεί πολύ καλή κατανόηση της θεωρίας. Κυρίως να γνωρίζει ο μαθητής ότι για να γράψει την εξίσωση του κύματος αρκεί να γνωρίζει την εξίσωση απομάκρυνσης ενός σημείου ή οτι κάποια χρονική στιγμή t1 όχι απαραίτητα t=0 το κύμα φτάνει στη θέση χ1 όχι απαραίτητα χ=0.
      Τότε
      ψ = Αημ2π/Τ(Δt)=Aημ2π/Τ(t -t0) (1) t>=t0
      οπου Δt η χρονική διάρκεια ταλαντωσης ενός άλλου σημειου χ που προκύπτει από την σχέση
      v = (x – x1)/(t0-t1) διανυσματικά. Λύνω ως προς t0 και αντικαθιστώ
      Βέβαια πρέπει να γνωρίζω αν το σημείο που φτάνει το κύμα κάποια στιγμή αποκτά
      u>0 ή u<0
      που δεν δίδεται στην ασκηση Διότι η φάση του σημείου εκείνη την στιγμή θα είναι αντίστοιχα ή 0 ή π

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Λες ότι δεν δίνω τη φάση του σημείου που φτάνει το κύμα;
      Και αν έδινα το διάγραμμα:
      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/rt67.png
      πάλι θα λέγαμε ότι δεν έχω δώσει;
      Θέλω δηλαδή να πω, ότι το διάγραμμα έχει … τα μυστικά του 🙂

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραίο θέμα.
      Ξεκίνησα να τη λύνω και μέχρι και το ερώτημα iii υπέθεσα
      φ = ωt + (2π/λ)x
      και όλα βγήκαν κανονικά.
      Φτάνοντας στο ερώτημα iv-α
      πήρα την εξίσωση x = x0 – |υδ|t1 -> -3 = x0 – 2.2 -> x0 = 1m, που δείχνει ότι την t = 0s το κύμα δεν είναι στη θέση x = 0m, άρα έχει εξίσωση με θ μέσα στη φάση.
      Ίσως να πρέπει να δώσεις εξαρχής στην εκφώνηση η μορφή της εξίσωσης του κύματος, μτε θ/2π μέσα, για να μη βρεθεί σε έκπληξη ο μαθητής.
      Επίσης η χρονική στιγμή που ζητείται το στιγμιότυπο δε μπορεί να είναι t2, αφού την t2 βρίσκεται στο -7m
      Κατά την άποψή μου, ορθώς επιμένεις σε εξισώσεις κύματος με φάση, που περιέχει και τον όρο θ/2π, αφού ελέγχει τέλεια τον υποψήφιο που ξέρει να βγάζει την εξίσωση κύματος και δεν την έχει παπαγαλίσει. Εκτός αν βγάλουν πάλι κανένα φιρμάνι που να απαγορεύουν αυτή την περίπτωση…

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έχεις δίκιο για τη στιγμή t2. Ποια είναι η στιγμή αυτή;
      Προηγούμενα την είχα ορίσει ως t1+2T, οπότε θα έπρεπε να πω τη στιγμή t3=1s!
      Το διάγραμμα είναι σωστό, ο συμβολισμός της χρονικής στιγμής, λάθος…

    • Και μια εικόνα από τον νυκτερινό ουρανό του Haywards Heath:

      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/4546.png

      Οι προβλέψεις, επιβεβαιώθηκαν.

    • Καλημέρα Διονύση. Τελικά είσαι καλλιτέχνης…
      Είχατε προβλήματα;

    • Όχι Αποστόλη. Δεν παρατηρήσαμε κάτι…

  • Για επανάληψη 2024 …η μετακίνηση ενός κιβωτίου Σε οριζόντιο έδαφος ηρεμεί κιβώτιο μάζας m = 20kg, το οποίο παρουσιάζει με το έδαφος συντελεστή στατικής τριβής μσ = 0,5 και συντελεστή τριβής ολίσ […]

  • Περιστροφή ράβδου και μια κρούση υλικών σημείων Η ράβδος του σχήματος, μήκους l=2m μπορεί να στρέφεται σε οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα ο οποίος περνά από το άκρο της Ο, ενώ στο άλλο τ […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Χρόνια πολλά! Μόλις είδα το σχήμα σκέφτηκα: 2ος νόμος για να βρούμε τη ροπή της F, διατήρηση στροφορμής κατά τη διάσπαση, Ι = 1/3 ΜL^2″ και μετά επανήλθα… Αβαρής ράβδος.
      Επί της ουσίας είναι ωραίο θέμα για επανάληψη βασικών γνώσεων Α΄Λυκείου, με κρούσεις και στερεό Γ΄, που είναι ό,τι πρέπει στην κουτσουρεμένη βδομάδα, που απομένει. Γιατί το βασικότερο είναι, όποιο θέμα δίνουμε αυτες τις λίγες ώρες, να μην είναι καινούργιο, αλλά να ενεργοποιήσει μνήμες…

    • Για την ακρίβεια “Ένα πιο βαρύ αρνί θα είναι πιο ακριβό από ένα ελαφρύ δηλαδή ένα πιο μικρό. Επομένως ο καταναλωτής έχει επιλογή!”
      🐑

    • Καλησπέρα Ανδρέα και χρόνια πολλά.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ναι η ράβδος, μπορεί να μην είναι αβαρής, αλλά ποιος ασχολείται με την μάζα της;
      Αρνάκι είναι, όπου το βαρύτερο είναι και πιο ακριβό; 🙂
      Κινηματική και … δόξα τω θεώ!

    • Καλημέρα Διονύση.
      Η εκφώνηση στα προβλήματα συνήθως περιγράφει το σενάριο
      με αρχή ,μέση και τέλος όπως και τούτο το ωραίο.
      Σκέφτεσαι στην αρχή ,άγνωστη η F και η θέση που δρα ,άγνωστη η μάζα της ράβδου και δεν καταλαβαίνω αν δέχεται τριβή κι αυτή…
      Τα παρατάς και “ξέρεις” πως καμιά φορά ,η λύση μπορεί και να διευκολύνετε , με έναρξη από το τέλος, που έχεις “πάτημα” !
      Όχι πως δεν μπορούμε κι από την αρχή .
      Καλή εβδομάδα

    • Καλό μεσημέρι Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Νομίζω η σκέψη σου για μια λύση “από το τέλος προς τα πίσω”, είναι βασική προϋπόθεση για μια εύκολη επεξεργασία.
      Πρέπει ο μαθητής να μάθει να μην σκύβει πάντα το κεφάλι και να το ρίχνει στις πράξεις, ακολουθώντας πάντα την εξέλιξη του φαινομένου. Αν το κάνει πάντα, μερικές φορές ο κόπος είναι πολύ μεγαλύτερος…

  • Μια κυκλική μεταβολή, που δε συναντάται σε μηχανές… Ιδανικό αέριο υποβάλλεται στην κυκλική μεταβολή ΑΒΓΔΕΖΓΗΑ του σχήματος. Οι δύο καμπύλες έχουν σχήμα κύκλου με ακτίνες R1 > R2. i) Κατά τη διάρ […]

    • Η ανάρτηση αφιερώνεται στο Μίλτο, που προηγήθηκε ΕΔΩ.
      Εκεί αναφέρει ο Θοδωρής το 8…

    • Γεια σου Ανδρέα. Ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση!
      Και η θερμοδυναμική βγάζει συνεργασίες!

    • Καλημέρα Ανδρέα και Μίλτο. Θεωρώ πολύ ενδιαφέρον το θέμα που θέσατε. Αν και δεν μπόρεσα να ανοίξω τις απαντήσεις του Ανδρέα, αντιλαμβάνομαι την θέση του από την παρέμβαση του στη δημοσίευση του Μίλτου. Συμφωνώ στο ότι και στις δύο αυτές περιπτώσεις πρόκειται για μία κυκλική μεταβολή.Το ότι το αέριο στη διάρκεια της περνάει δύο φορές από την ίδια κατάσταση θερμοδυναμικής ισορροπίας δεν είναι κάτι το καθοριστικό .Στην μαθηματική περιγραφή τους μπορούμε να θεωρήσουμε ότι μπορεί να ότι ο κύκλος αυτός να χωριστεί σε δύο επιμέρους κυκλικές μεταβολές τη “μεγάλη” και τη “μικρή” .Η μεγάλη είναι κύκλος υποθετικής θερμικής μηχανής και η μικρή κύκλος ψυκτικής μηχανής.Το ολικό έργο του κύκλου είναι θετικό που σημαίνει ότι πρόκειται για κύκλο υποθετικής θερμικής μηχανής. Το ποσό θερμότητας ” που απορροφά” το αέριο της θερμικής μηχανής σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο, είναι εκείνο το μέρος του προσφερόμενου ποσού θερμότητας στη διάρκεια του κύκλου ( κατά τις μεταβολές ΗΑΒ και ΔΕΖ ) το οποίο μετατρέπει η μηχανή σε μηχανικό έργο καθώς σύμφωνα με τον δεύτερο θερμοδυναμικό Νόμο δεν μπορεί να υπάρξει θερμική μηχανή που μπορεί να το μετατρέψει εξ ολοκλήρου το προσφερόμενο ποσό θερμότητας σε μηχανικό έργο. Το υπόλοιπο μέρος του προσφερόμενου ποσού θερμότητας αποβάλλεται στην ψυχρή δεξαμενή ( μεταβολές ΒΓΗ και ΖΓΔ). Η σημασία της σχετικής θεωρίας είναι ότι μπορούμε να σχεδιάζουμε επί χάρτου όποιους κύκλους θερμικών μηχανών επιθυμούμε. Είναι άλλο πράγμα ποιοι κύκλοι είναι αξιοποιήσιμοι από την τρέχουσα τεχνολογία.

    • Καλημέρα Γιώργο. Χρόνια πολλά για την εορτή σου.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό σου. Δεν είχα σκεφτεί ότι λειτουργεί ως θερμική + ψυκτική, με τη θερμική να νικάει…
      Όσον αφορά το κοινό σημείο Γ δε βρήκα κάπου μια αναφορά ότι αποτελεί απογόρευση για να θεωρηθεί κυκλική η μεταβολή.
      Καλό υπόλοιπο διακοπών, γιατί έρχονται οι Πανελλήνιες…

    • Καλημέρα σε όλους.
      Αντρέα, πιο εξελιγμένη η θεωρητική μηχανή σου από του Carnot.
      Νομίζω ότι οι κύκλοι ωρολογιακής φοράς είναι θερμικών μηχανών, ενώ οι αντίθετοι ψυκτικών.
      Οπότε, φαίνεται από την αρχή αυτό που τονίζει ο Γιώργος, με το μάτι.
      Επίσης μια παρατήρηση ακόμη. Αν αλλάξουμε τη φορά διαγραφής δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο ορισμός του συντελεστή απόδοσης.
      Να είσαι καλά!

    • Καλησπέρα Βασίλη. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Αν η φορά διαγραφής ήταν αντίστροφη θα υπερίσχυε η ψυκτική μηχανή, θα χρειαζόταν ενέργεια για να πραγματοποιηθεί. Εκεί ορίζεται ο συντελεστής λειτουργίας και μάλιστα ανάλογα αν λειτουργεί ως ψυγείο ή ως αντλία θερμότητας.
      Να δούμε θα ξαναμπούν αυτά στην ύλη; Δεν είναι πιο χρήσιμες γνώσεις από την κυματοσυνάρτηση;

    • Καλημέρα σε όλους.
      Αντρέα φυσικά και είναι πιο χρήσιμες γνώσεις.

  • Τρεις ερωτήσεις κινηματικής στερεού. 1)  Ένας τροχός κινείται κατά μήκος ενός κεκλιμένου επιπέδου κλίσεως θ=45°. Σε μια στιγμή του σημείο Α, στο άκρο μιας ακτίνας ΟΑ παράλληλης στο επ […]

    • Καλημέρα και καλό Πάσχα σε όλους.
      Τρεις ερωτήσεις, σαν Β΄θέματα, αφιερωμένες στους μαθητές μας, που ακόμη και αυτές τις μέρες, συνεχίζουν τον μαραθώνιό τους…

    • Καλημέρα Διονύση ,καλό Πάσχα .
      Όμορφα απαιτητική η τριλογία σου.
      Η 1η “τσουλάει” σαν τον τροχό.
      Η 2η “λέει”, πρόσεχε… “το γιο γιο δεν κατεβαίνει μόνο αλλά μπορεί και ν’ανεβαίνει”!.
      Στην 3η μη μείνεις μόνο στο …”Ποιό διάνυσμα το 1, το 2 ή το 3 παριστάνει την ταχύτητα του Ο” .Δες τις επιλογές παρα κάτω που εγώ δεν είδα και έψαχνα το σωστό διάνυσμα που τελικά δεν έβρισκα και τότε …είδα το iv)
      (Το πάθημα δεν σημαίνει σφάλμα εκφώνησης αλλά οφείλεται στο ότι δεν ολοκλήρωσα το διάβασμα της εκφώνησης, χάνοντας χρόνο σαν …υποψήφιος!)
      Καλή Ανάσταση

    • Καλημέρα Διονύση, καλημέρα Παντελή,
      νομίζω το γιο-γιο δεν έχει σωστή απάντηση.

      Αφού το σημείο Γ του κυλίνδρου έχει ταχύτητα 3m/s προς τα κάτω (σωστά)
      και το σημείο του νήματος που είναι σε επαφή με το Γ έχει ίδια ταχύτητα
      3m/s προς τα κάτω. Εφόσον το νήμα είναι μη εκτατό όλα τα σημεία έχουν
      ίδια ταχύτητα , άρα και το άκρο Β έχει ταχύτητα 3m/s προς τα κάτω.

      Στις απαντήσεις οι (ii) , (iv) από copy-paste επαναλαμβάνονται και δεν
      υπάρχει το σωστό κατά τη γνώμη μου 3m/s προς τα κάτω που υποθέτω
      πως είναι το (iv)

      Καλή Ανάσταση

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Θοδωρή και καλό Πάσχα, με υγεία!
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Θοδωρή και βέβαια έχεις δίκιο… Δεν ξέρω που είχα το μυαλό μου, όταν το έγραφα…

    • Γειά σου Θοδωρή, καλή Ανάσταση
      Κι εγώ δεν ξέρω αλλά τη υΓ προς τα κάτω την έβλεπα στο σχήμα ενώ δεν είδα πως η υΒ ήταν σχεδιασμένη προς τα πάνω και αν δεν είχα κρατήσει την αρχική για να δω θα σου έλεγα πως η iii) ήταν σωστή βλέποντας το 3m/s και όχι το “προς τα πάνω”
      Είναι οι μέρες Διονύση που ίπταται η σκέψη…

    • Γεια σας παιδιά.
      Εξαιρετικές Διονύση!
      Τι όμορφα θα ήταν αν έπαιζε ο στιγμιαίος άξονας. Δύο σειρές η 1 και η 2, μία σειρά η 3.

    • Καλό απόγευμα Γιάννη.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Πού να μπει ο στιγμιαίος άξονας, εδώ αφαιρέσαμε το 2ο νόμο για το στερεό…
      Καλή Ανάσταση!

    • Καλή Ανάσταση Διονύση, εξαιρετικό θέμα , σε ευχαριστούμε πολύ!

    • Ωραία πράγματα!
      ( και δώρο δυο σύντομες γραφικές απαντήσεις )

    • Μήτσο ξαναδές την (3). Δεν είναι παράλληλη στην ευθεία που ενώνει τα άκρα:
      https://i.ibb.co/44ShTQ9/Screenshot-1.png

    • Γεια σου Γιάννη.
      Ίσως κάνω λάθος
      Δεν κατάλαβα τι έκανες στο σχήμα αλλά η ταχύτητα στο κέντρο πρέπει να έχει ίδια προβολή επί της ράβδου.
      ξαι
      ο παρατηρητής στο Α βλέπει τα Ο να περιστρέφονται ως προς αυτόν με ταχύτητες ανάλογες της απόστασής τους και κάθετες στην ράβδο. Αν είναι ανάλογες οι ταχύτητες που βλέπει ο Α και προσθέσω την ταχύτητά του υΑ σε όλες τα άκρα δεν θα πάθουν παράλληλη μετάθεση κατά υΑ ;

      Πάντως για να το λες εσύ θα το ξαναδώ γιατί μπορεί να το παρασυντόμεψα ο τεμπέλης και βγήκα σε λάθος στεριά.

    • Χάραξα τυχαία την ταχύτητα του μέσου.
      Τώρα είναι όλα εντάξει:
      https://i.ibb.co/y6fyQ0p/Screenshot-1.png
      Έφερα καθέτους στις ταχύτητες και βρήκα στον στιγμιαίο άξονα.
      Είναι το Η.
      Ένωσα το μέσο με το Η και έφερα κάθετη,
      Η κάθετη είναι η διεύθυνση της ταχύτητας του μέσου.

    • Καλημέρα Παύλο, καλημέρα Μήτσο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Καλή Ανάσταση σε όλους!!!

    • Καλημέρα

      Γιάννη και βέβαι έχεις δίκιο.
      Διορθωμένη μια ( λιγότερο) σύντομη γραφική λύση της 3 εδώ

      Καλή Ανάσταση

    • Μήτσο θα σου αφιερώσω την ανάρτηση που θα κάνω σε λίγα λεπτά.
      Διότι δεν είχα ιδέαν και έμαθα κάτι.
      Θα μπορούσα να την ονομάσω “Το θεώρημα του Μητσάρα”.
      Εντός ολίγου….

    • Καλησπέρα Διονύση . Μια αλλη προσεγγιση:

      https://i.ibb.co/37sMSwX/566.png

    • Καλησπέρα Γιώργο και καλή ανάσταση.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Χρόνια πολλά και με υγεία Διονύση.Να προσθέσω και κάτι επιπλέον στην ανάρτηση:
      Η υβχειναι ίση με το άθροισμα της γραμμικής και της μεταφορικής ταχύτητας και αφού αυτές είναι ίσες (λόγω της ταχύτητας του σημείου Α), τότε υβχ=2υμετ.

  • Ένα κύμα σε τμήμα χορδής   Στο σχήμα βλέπετε ένα τμήμα μήκους d=5m, μιας ελαστικής χορδής, μεταξύ των σημείων Β και Γ, κάποια χρονική στιγμή την οποία θεωρούμε t=0, όταν πάνω τη […]

    • Καλημέρα Διονύση. Όμορφη άσκηση, ευχαριστούμε πολύ!

    • Καλό μεσημέρι Παύλο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Γεια σου Διονύση. Αναδεικνύεις λεπτομέρειες τις οποίες κατά καιρούς έχεις τονίσει και σε πολλές αντίστοιχες αναρτήσεις. Ευχαριστούμε!
      Έχω ορισμένες (αμελητέες) παρατηρήσεις.

      1. Στα δεδομένα ίσως είναι καλύτερο να αναφερθείς πως το Β φθάνει την t1 στην απομάκρυνση 0,5m για πρώτη φορά μετά την t=0.
      2. Στο ερώτημα iii δεν φαίνεται ότι ζητάς μόνο για την περιοχή ενδιαφέροντος.
      3. Στις απαντήσεις, πρόσθεσε και τη μονάδα μέτρησης m στο αριστερό άκρο του πεδίου ορισμού τόσο στην iii, όσο και στην iv.

      Να είσαι καλά και καλό Πάσχα!

    • Καλό απόγευμα Μίλτο και καλό Πάσχα.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις παρατηρήσεις.
      Έκανα τις επιδιορθώσεις…

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραία δόση επανάληψης με την πηγή κάπου χαμένη αριστερά. Η εξίσωση κύματος όμως μπορεί να γραφτεί…

      Η εξίσωση της ταχύτητας του Β – αν τη θέλει κάποιος μαθητής:
      υΒ = 0,5πσυν(πt + π), t >= 0s.

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιαμό.
      Καλό Πάσχα!

  • Η επίκεντρη γωνία επηρεάζει το μαγνητικό πεδίο Στο σχήμα 1 φαίνονται δύο ρευματοφόροι αγωγοί Σ1 και Σ2, που βρίσκονται πάνω σε οριζόντιο επίπεδο. Στον αγωγό Σ1 υπάρχει κυκλικό τόξο κέντρου […]

    • Αφιερώνεται στο Διονύση που προηγήθηκε με τα τόξα του ΕΔΩ.

    • Καλό μεσημέρι και από εδώ Ανδρέα.
      Σε ευχαριστώ για την αφιέρωση.
      Προηγήθηκα μεν χρονικά, αλλά κινηθήκαμε παράλληλα.

    • Γεια σας Ανδρέα και Διονύση.
      Διάβασα και τις δύο αναρτήσεις και το σχόλιο του Κωνσταντίνου και προβληματίστηκα.
      Όντως ο χρόνος τέτοιας απάντησης (για τη συνεισφορά κάθε τόξου) είναι μεγάλος.
      Υπάρχουν δύο κίνδυνοι:

      1. Οι συνάδελφοι που βαθμολογούν τη στήνουν και σημειώνουν παραλείψεις σε απαντήσεις.
      2. Οι συνάδελφοι δεν τη στήνουν και αποδέχονται απαντήσεις “προκάτ”. Οι μαθητές που απαντούν στιβαρά χάνουν χρόνο και δεν προλαβαίνουν το τέταρτο θέμα με τις πολλές κλωστές που κόβονται.

      Θέλοντας να μετριάσω τον χρόνο απάντησης ας θέσω σε συζήτηση απάντηση:
      -Από τον νόμο Μπιό-Σαβάρ φαίνεται ότι όλα τα στοιχειώδη τμήματα δημιουργούν πεδία κάθετα στο επίπεδο. Λόγω συμμετρίας όλα τα ίσα τόξα γεννούν ίσα πεδία, οπότε το ολικό είναι Bκυκλου x φ/2π.

      Άσε που θεωρώ ότι ακόμα και η δική μου έχει δόση φλυαρίας.

      Υ.Γ.
      Τελειώνοντας μου γεννήθηκε και άλλος φόβος:
      Μην αρχίσουν οι συνάδελφοι να υπαγορεύουν τέτοιες προκάτ απαντήσεις ώστε να κερδίσουν χρόνο οι μαθητές τους. Όπως έκαναν τότε με τα στρεφόμενα που υπαγόρευαν ένα προκάτ εισαγωγικό κείμενο που θα έκανε πλήρη την απάντηση με στρεφόμενα.

    • Γεια σου Ανδρέα. Ωραίο θέμα.
      Διαβάζοντας το α) ερώτημα πήγε η σκέψη μου ως απάντηση στη σχέση (2), στη λύση που δίνεις (όπου βέβαια i2=1Α) [Όταν Βολ=0, Β1=Β2 και πάμε στη σχέση (2)]. Δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί και αυτή ως σωστή απάντηση; Ίσως είναι καλό να γραφεί ότι ζητείται το Β1 ως συνάρτηση των φ, i1 και R.

    • Καλησπέρα Ανδρέα.
      Πολύ καλή. Ειδικά τώρα στην επανάληψη θα φανεί χρήσιμη.

    • Καλησπέρα συνάδελφοι. Διονύση, Γιάννη, Γρηγόρη, Χρήστο σας ευχαριστώ.
      Ένας έμπειρος βαθμολογητής θα διαβάσει προσεκτικά και θα κρίνει την ορθότητα μιας απάντησης “με λόγια”. Στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για εξίσωση¨διανυσματικού μεγέθους, που προκύπτει από άθροισμα απείρων όρων, δηλαδή ολοκλήρωμα και δεν θα είναι πολλοί εκείνοι που θα το διατύπωναν με “λόγια”.
      Εναλλακτικά, στο βιβλίο υπάρχει η εξίσωση
      https://i.ibb.co/jzXqqFk/1.jpg
      Τη γράφει ο μαθητής και προσθέτει:
      Το άθροισμα Δl1 + Δl2+ … δίνει το μήκος του κυκλικού τόξου φr και η σχέση (4.4) γίνεται…
      Γρηγόρη το μαγνητικό πεδίο του Σ1 γιατί να εκφραστεί από τη σχέση (2), που αναφέρεται στον ευθύγραμμο; Το Β2 = Β1 ισχύει μόνο αν i1 = 1A. Η ένταση Β1 αφορά τη γεωμετρία και το ρεύμα του Σ1, ανεξάρτητα της ύπαρξης του Σ2.

    • Πολύ καλή και άκρως διδακτική Ανδρέα.

      Με “ξάφνιασε” ευχάριστα….

    • Γεια σου Ανδρέα. Μια όμορφη άσκηση που ελέγχει και την ικανότητα των μαθητών στην άντληση δεδομένων από την γραφική παράσταση, ευχαριστούμε πολύ!

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα.
      Προφανώς είναι πολύ σωστά όσα γράφεις, απλά εγώ όταν είδα το ερώτημα πήγε το μυαλό μου (δεν ξέρω γιατί!) να δώσω την απάντηση (προφανώς για τη συγκεκριμένη άσκηση) μέσω του Β2. Γι’ αυτό και το ανέφερα.
      Η ουσία είναι ότι η άσκηση είναι πολύ καλή και ευχαριστούμε που τη μοιράστηκες.

    • Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.Θοδωρή αφού ήταν ευχάριστο το ξάφνιασμα, πάλι καλά μια και στην επανάληψη δεν πρέπει να ξαφνιάζουμε τους μαθητές. Ό,τι κάναμε κάναμε…
      Παύλο χαίρομαι που σου άρεσε. Μπορεί να δώσει και β΄θέμα.
      Γρηγόρη αυτή την περίοδο, καθώς μαζεύουμε την ύλη – πρώτα στο δικό μας μυαλό – οι συνειρμοί πολλοί… Σε ευχαριστώ που μοιράστηκες τη σκέψη σου.

  • Το μαγνητικό πεδίο δύο τόξων Δίνεται ο αγωγός x΄ΑΒΓΔΕx του σχήματος (με κόκκινο χρώμα), ο οποίος διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι=3Α. Τα τμήματα ΑΒ και ΓΔ ανήκουν σε τόξα δύο ομό […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα. Έτσι πρέπει να αποδείξει ο υποψήφιος τους ισχυρισμούς του σε αυτό το μαγνητικό πεδίο, αν δε θέλει να έχει απώλεια μορίων. Η άσκηση 4.37 στις επίσημες λύσεις, δείχνει τη διαδικασία.
      Ετοίμαζα κι εγώ κάτι σε αυτό το θέμα, θα το αλλάξω τώρα λίγο – με πρόλαβες γαρ – και θα το αναρτήσω.
      Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!

    • Γεια σας Διονυση και Ανδρεα. Ανδρεα τα λυσαρια δεν υπαρχουν για να επισημοποιουν λυσεις. Τα λυσαρια περιεχουν ενδεικτικες λυσεις και υπαρχουν για να βοηθησουν αυτον που δεν μπορει να λυσει τις ασκησεις μονος του. Aπο που προκυπτει αυτο που γραφεις οτι ο υποψήφιος πρεπει να λυσει την ασκηση με την μεθοδο υπαρχει στο λυσαρι δεν αν δε θέλει να έχει απώλεια μορίων? Δηλαδη αν ο μαθητης γραψει οτι απο τον νομο Βiot-Savart προκυπτει οτι τα στοιχειωδη μαγνητικα πεδια στο κεντρο ενος κυκλικου αγωγου που οφειλονται σε καθε στοιχειωδες τοξο του κυκλου,ειναι παντα καθετα στο επιπεδο του κυκλου,και επισης οτι λογω της στροφικης συμμετριας του κυκλου,καθε τοξο συνισφερει στο πεδιο αναλογικα,δηλαδη ο μισος κυκλος,το μισο πεδιο,το ενα εκτο του κυκλου,το ενα εκτο του πεδιου ολοκληρου του κυκλου που υπαρχει στο σχολικο,και λυσει την ασκηση με απλη μεθοδο των τριων οπως καναμε στο Δημοτικο,θα βρεθει εστω και ενας καθηγητης που θα κοψει μορια?
      Εσυ θα εκοβες? Ολες τις ασκησεις τις λυνεις παντα ακολουθωντας πιστα τα λυσαρια?Δεν εχω σοβαρη αντιρρηση ως προς την μεθοδο που εφαρμοσε ο Διονυσης,εχω ομως σοβαρη αντιρρηση ως προς το οτι αυτη ειναι η μονη ενδεδειγμενη μεθοδος.

    • Γεια σου Κωνσταντίνε. Αν γράψει ΟΛΑ αυτά που λες, με τη συνοχή και τη λογική συνέπεια που τα διατύπωσες, θα πάρει όλα τα μόρια.
      Πόσοι μαθητές μπορούν να εκφραστούν έτσι στη Φυσική; Από την Α΄ Λυκείου τους λέω πόσο σημαντική είναι η γνώση της γλώσσας στην κατανόηση των εκφωνήσεων και τη διατύπωση των απαντήσεων.
      Σε ποσοστό 90% δε μπορούν να γράψουν μια λογική πρόταση. Θα έχεις ρωτήσει Φιλόλογους και θα ξέρεις τι γίνεται πλέον. Στη Φυσική η απουσία εξέτασης θεωρίας και τα πολλαπλής, η αλόγιστη χρήση κινητών και η ελάχιστη προσπάθεια που θέλουν να καταβάλλουν για διάβασμα (γιατί έτσι τα έμαθαν στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο),κάνει σχεδόν αδύνατο να διατυπώνουν λογικούς ισχυρισμούς. Οπότε ας μη μιλάνε αλλά να γράφουν με σωστά Μαθηματικά και ολοκληρωμένες αποδείξεις.

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και Κωνσταντίνε.
      Άργησα λίγο να δω τα χθεσινά σας σχόλια…
      Δεν διαφωνώ με την θέση σου Κωνσταντίνε, ότι πρέπει να πάρει όλα τα μόρια ένας μαθητής, που θα δουλέψει λίγο “μπακάλικα”, αλλά που θα δείξει ότι επί της ουσίας έχει κατανοήσει πλήρως το ζήτημα (και, ίσως καλύτερα από κάποιον άλλο που χρησιμοποιεί πιο τυπική πορεία).
      Εδώ μπαίνει βέβαια ένα ζήτημα, που έχει εξοβελιστεί από τον τρόπο βαθμολόγησης, έχοντας επικρατήσει τα “κουτάκια”…
      Ο βαθμολογητής θα έπρεπε να έχει την ευχέρια να βαθμολογήσει ελεύθερα ενα θέμα, ανάλογα με το τι εισπράττει, διαβάζοντας την απάντηση σε ένα θέμα. Αυτό θα επέτρεπε και μια πιο ελεύθερη απάντηση από τον μαθητή και όχι μια τυποποιημένη απάντηση, όπου η σχέση (1) 2μ, μέχρι την σχέση (2) 3μ και το αποτέλεσμα 2μ, οπότε προκύπτει συνολική βαθμολογία 7 μόρια…

  • Μπλέξαμε με αυτά τα βολτόμετρα…Επαγωγικό Η.Π. Γενικά για τη μέτρηση με βολτόμετρο Τι ακριβώς δείχνει η ένδειξη ενός βολτομέτρου, το οποίο χρησιμοποιούμε για την μέτρηση μιας τάσης; Μπορεί να μιλάμε […]

    • Γεια σου Διονύση.
      Εξαιρετική!

    • Διονύση εσύ έμπλεξες, αλλά εμείς ξεμπλέξαμε! Πρέπει να διαβαστεί.

    • Καλημέρα Γιάννη, καλημέρα Αποστόλη.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική και διαφωτιστική! Ξεκαθαρίζει και απλά αλλά και πιο σύνθετα θέματα!

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Πάρα πολύ καλή! Συγχαρητήρια! Όπως έγραψε και ο Αποστόλης: «Διονύση εσύ έμπλεξες, αλλά εμείς ξεμπλέξαμε! Πρέπει να διαβαστεί.»
      Έχω σχεδόν έτοιμη και εγώ μία αντίστοιχη ανάρτηση (με πρόλαβες!), αλλά πολύ μικρότερης έκτασης (ασχολήθηκα με αυτό που γράφεις εσύ στο τμήμα «Μέτρηση 6η», έχοντας ως αφορμή το πείραμα του Σπύρου). Αν και το κάλυψες το θέμα, θα ανεβάσω και τη δική μου.
      Στο τμήμα «Μέτρηση 2η» γράφεις:
      …Α(ΑΡΒΑ)dB/dt=Α(ΑΜΒΑ)dB/dt…
      Όμως τα δύο εμβαδά δεν είναι ίσα. Νομίζω θέλει μία μικρή διόρθωση.
      Και πάλι συγχαρητήρια!

    • Καλό απόγευμα Γιώργο, καλό απόγευμα και από εδώ Γρηγόρη και σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γρηγόρη έχω γράψει:
      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/04/sp.jpg
      Αν το μαγνητικό πεδίο περιορίζεται στην επιφάνεια του κύκλου του σχήματος, τότε η μαγνητική ροή στις δύο επιφάνειες ΑΡΒΑ και ΑΜΒΑ είναι η ίδια.

    • Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο κείμενο εδώ, που συνοδεύει την παρούσα ανάρτηση, στο εσωτερικό ενός κλειστού αγωγού που βρίσκεται μέσα σε μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, εκτός από το μη συντηρητικό πεδίο που δημιουργείται λόγω του νόμου του Faraday, δημιουργείται και ένα συντηρητικό ηλεκτρικό πεδίο, λόγω της συσσώρευσης ηλεκτρικού φορτίου στο εσωτερικό του αγωγού.
      Στην περίπτωση που αναζητάμε την τάση σε δύο τυχαία σημεία Α και Γ του κυκλικού αγωγού που φαίνεται στην εικόνα, σε ποια σημεία του αγωγού συσσωρεύονται αυτά τα φορτία?

      https://i.ibb.co/h17vHGP/gydfsd.png

    • Καλημέρα Ανδρέα.
      Δεν έχουμε συσσώρευση διότι αναιρείται από την ταυτόχρονη κίνηση των φορτίων.
      Αυτό δεν μας εμποδίζει να μιλάμε για τάση.
      Μιλάμε για τάση και όταν μια μπαταρία φορτίζει μια άλλη.
      Μιλάμε για τάση και όταν ένας μετασχηματιστής τροφοδοτεί πηνίο.
      Στις παραπάνω περιπτώσεις δεν έχουμε συσσώρευση φορτίου σε κάποια σημεία.

    • Στην οικιακή πρίζα μιλάμε για τάση της φάσης. Έχουμε συσσώρευση φορτίου;
      Πυκνωτής είναι η πρίζα;

  • H/o Ανδρέας Ριζόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Μια θερμική μηχανή Carnot τροφοδοτεί ένα ψυγείο Carnot Μια θερμική μηχανή Carnot C1, προσλαμβάνει θερμότητα από μια δεξαμενή θερμοκρασίας θh1 = 7270C με ρυθμό Ph1 = 6kW και αποβάλλει θερμότητα στο περιβάλλον […]

    • Γιατί ψυγείο; Είναι εκτός ύλης; Μια άποψη στο σχόλιο …

    • Καλημέρα Ανδρέα.
      Δεν ξέρω αν τα νέα μέτρα επιτρέπουν την μελέτη ψυκτικής μηχανής, αλλά κουτσουρέψαμε το 2ο νόμο αφαιρώντας την εντροπία, αν κοπούν και οι ψηκτικές, τότε κινδυνεύουμε να μας σερβίρουν αλιάδα :-), όπως λέμε την σκορδαλιά, χωρίς σκόρδο!
      Πολύ την χάρηκα την ανάρτηση και όχι μόνο, επειδή κάποιος διδάσκει και ανεβάζει.. Θερμοδυναμική…
      Να είσαι καλά!

    • Καλησπέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Είναι κρίμα να μην έχουμε χρόνο – με το θεωρητικό δίωρο του προγράμματος – να παρουσιάσουμε στα παιδιά τη Θερμοδυναμική όπως θα έπρεπε. Με τα Cv και τα Cp της, τους βαθμούς ελευθερίας, αλλά και την εντροπία. Αλιάδα χωρίς σκόρδο αλλά και πατάτα σε σκόνη…
      Οι θερμικές μηχανές κυριαρχούν στις μετακινήσεις μας, τα σπίτα έχουν ψυγεία και κλιματιστικά και εμείς έχουμε εκτός ύλης τους κύκλους Otto και Diesel…

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Το πλαίσιο σε μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο Ένα τετράγωνο μεταλλικό πλαίσιο ΑΓΔΖ πλευράς α=0,1m, με αντίσταση R=0,4Ω, συγκρατείται στο εσωτερικό ενός σωληνοειδούς που διαρρέεται από ρεύμα. Στο π […]

    • Καλημέρα Διονύση. Καταπληκτική!
      Νομίζω στο ερώτημα (III) το Β είναι !Τ και στο ερώτημα (iv) το Ι=5Α και αυτό επηρεαζει τα υπόλοιπα.

    • Καλημέρα Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Πολύ περισσότερο δε, για τις διορθώσεις…

    • Καλησπέρα Διονύση. Κατάφερες να συνδυάσεις την επαγωγή σε ακίνητο πλαίσιο με την επαγωγή σε στρεφόμενο. Το τελευταίο ερώτημα θέλει ιδιαίτερη προσοχή γιατί πρέπει να το φανταστεί ο μαθητής στο χώρο.
      Μόλις την είδα περίμενα και το ερώτημα:
      Στο ακίνητο πλαίσιο, τη χρονική στιγμή t = 0,15s να υπολογιστεί η διαφορά δυναμικού VΑΓ…
      Κάτι αντίστοιχο – σχετικό και με την μακροσκελή συζήτηση ΕΔΩ στην ανάρτηση του Γρηγόρη – είχα γράψει τον καιρό της Τηλεκπαίδευσης.
      Διαφορές δυναμικού σε ένα ακίνητο τετράγωνο πλαίσιο

    • Διονύση, καλησπέρα από το κιτρινισμένο, λόγω λασποβροχής, Δερβένι.

      Όμορφη άσκηση και ειδικά στις λεπτομέρειές της.

      Βλέπω ότι επιμένεις στη μέση τιμή της ηλεκτρεγερτικής δύναμης. Αν θυμάμαι καλά, για μέση τιμή μεταβαλλόμενου μεγέθους, έχουμε αναφερθεί στην ταχύτητα (Α τάξη) και ηλεκτρεγερτική δύναμη (Γ τάξη). Για να μη δημιουργούνται συγχύσεις ή απορίες, μήπως πρέπει να διδαχτεί (ίσως δουλειά των μαθηματικών) ως ξεχωριστή έννοια για κάθε συναντούμενο, μεταβαλλόμενο ή όχι, μέγεθος. Κάποτε που ρωτούσα τους μαθητές ποια είναι η μέση τιμή μιας ημιτονοειδώς μεταβαλλόμενης ηλεκτρεγερτικής δύναμης σε χρόνο μιας περιόδου, απαντούσαν σχετικά εύκολα λόγω συμμετρίας θετικών και αρνητικών τιμών. Αν η ερώτηση ήταν σε μισή περίοδο τότε σκοτείνιαζαν.

      Να είσαι καλά να προσφέρεις.

    • Καλημέρα και από εδώ Ανδρέα, καλημέρα Ντίνο.
      Ανδρέα ξεκίνησα να βάλω ερώτημα για τάση, όπως έχεις κάνει και συ.
      Αλλά επειδή αυτές τις μέρες, δουλεύω ένα κείμενο, που πιστεύω ότι θα ξεδιαλύνει το τοπίο, σκέφτηκα να μην εμπλακούν οι υποψήφιοι…
      Ντίνο, η μέση τιμή έχει αξία, επειδή επιτρέπει στο μαθητή να ξεκαθαρίσει τι σημαίνει στιγμιαία τιμή του μεγέθους!
      Με βάση και τους συμβολισμούς του σχολικού, ο μαθητής ακούει στιγμιαία, αλλά σχεδόν πάντα, μέση τιμή χρησιμοποιεί σε ασκήσεις…
      Έτσι παραπάνω επειδή στο διάστημα 0,1s-0,2s που μεταβάλλεται το Β, η μέση τιμή μεταβολής του, συμπίπτει με την στιγμιαία, αποφάσισα να αλλάξω χρονικό διάστημα!!!
      Η μέση τιμή αναφέρεται σε ένα χρονικό διάστημα, το οποίο πρέπει να ορίζεται σαφώς, ενώ άλλες φορές έχει πραγματικά αξία μικρή ή μεγάλη και άλλες φορές είναι αδιάφορο το αποτέλεσμα…

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Δύο ηλεκτρικά πεδία, το ένα συντηρητικό Με αφορμή τη συζήτηση Διαφορά δυναμικού σε κύκλωμα με ΗΕΔ, ας δούμε διευκρινιστικά κάποια πράγματα, σχετικά με το ηλεκτρικό πεδίο. Είναι ένα ή δύο και […]

    • Αφιερωμένο στους φίλους που συμμετείχαν στο διάλογο, σε διπλανή ανάρτηση του Γρηγόρη Χατζή, καθώς και στο φίλο Νίκο, που μου ζήτησε κάποιες διευκρινήσεις (στο μέιλ μου), πάνω στα δυο τελευταία σχόλια, που είχα κάνει εκεί.

    • Διονύση και ευχαριστώ για το μέρος της αφιέρωσης που μου αναλογεί και μπράβο.

    • Γεια σου και από εδώ Διονύση. Απλά εκπληκτικό, ευχαριστούμε πολύ!!!

    • Να είσαι καλά Παύλο.
      Σε ευχαριστώ.

    • Καλό μεσημέρι Διονύση. Ευχαριστούμε για την αφιέρωση.
      Θεωρώ ότι με την ανάρτηση αυτή ξεκαθαρίζει τελείως αυτό που διαπραγματεύεσαι. Για εσένα βέβαια ήταν ξεκάθαρο εδώ και καιρό…
      Δύο σημεία:
      α) Οι δυναμικές γραμμές του ηλεκτροχωριστικού (ίσως καλύτερα: ηλεκτροδιαχωριστικού) πεδίου λογικά δεν είναι κυκλικές (έξω από τον πυκνωτή).
      β) Στο στοιχείο Daniell, γιατί η ράβδος Zn ονομάζεται άνοδος, εφόσον από εκεί “γεννιούνται” τα ηλεκτρόνια;

    • Καλό απόγευμα Γρηγόρη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Οι δυναμικές γραμμές του επαγωγικού ηλεκτρικού πεδίου, για ένα μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, κυλινδρικής συμμετρίας, είναι ομόκεντροι κύκλοι.
      Όσον αφορά την ονομασία του ηλεκτροδίου Zn, ονομάζουμε άνοδο το ηλεκτρόδιο στο οποίο γίνεται η οξείδωση. Και εδώ ο Zn οξειδώνεται και ο Cu ανάγεται.
      Δες και εδώ.
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/5665df.png
      Νομίζω ότι οι ονομασίες επιβλήθηκαν από την αντίθετη διαδικασία. Την ηλεκτρόλυση.

    • Ας πάμε και σε κάποιους υπολογισμούς.
      Έστω ότι το τόξο ΑΓ έχει αντίσταση r=1Ω, ενώ R=2Ω. Με σταθερό ρυθμό της έντασης του μαγνητικού πεδίου αναπτύσσεται στο τόξο ΗΕΔ Ε=6V. Ποια η ένταση του ρεύματος που διαρρέει την αντίσταση R;
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/tytt.png
      Σχηματικά δηλαδή έχουμε το κύκλωμα του παραπάνω σχήματος, όπου στο εσωτερικό της πηγής τα φορτία κινούνται με την επίδραση δύο ηλεκτρικών πεδίων, ενός συντηρητικού και ενός μη συντηρητικού, ενώ στο εξωτερικό κύκλωμα τα φορτία κινούνται σε συντηρητικό πεδίο.
      Στην πραγματικότητα δηλαδή όταν στην Β΄τάξη διδάσκουμε τις πηγές συνεχούς μελετάμε και αναφερόμαστε στο συντηρητικό πεδίου του εξωτερικού κυκλώματος, παρόλα αυτά υπολογίζουμε πολικές τάσεις ή και πτώση τάσης ir πάνω στην εσωτερική αντίσταση της πηγής.
       

    • Καλημέρα σε όλους και καλή βδομάδα.
      Μου έγραψε ο φίλος Νίκος στο μέιλ μου:
      -Διονύση μήπως στο κύκλωμα που δίνεις παραπάνω, με τα μακριά σύρματα, απλά εξασθενεί λόγω απόστασης το επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο και έτσι έχουμε πεδίο που μπορούμε να τα θεωρήσουμε συντηρητικό;
      Ας πάρουμε το κύκλωμα του σχήματος, όπου στο κυλινδρικό μαγνητικό πεδίο, δεν θα πάρουμε έναν αγωγό που να ταυτίζεται με μια κυκλική δυναμική γραμμή (ο πράσινος κύκλος), αλλά μόνο με το 1/4 αυτής (με κόκκινο χρώμα).

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/ases.png

      Ποια η αιτία που η αντίσταση R, διαρρέεται από ρεύμα;
      Μια απάντηση:
      Με το διακόπτη ανοικτό, το επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο στο τόξο ΑΓ ασκεί δύναμη στα ελεύθερα ηλεκτρόνια και τα μετακινεί προς το Α, αλλά εδώ ας μείνουμε στην συμβατική φορά του ρεύματος και ας υποθέσουμε ότι ασκεί την δύναμη F σε θετικό φορτίο που το μεταφέρει προς το Γ. Τότε όμως στο Γ έχουμε συγκέντρωση θετικού φορτίου και στο Α αρνητικού φορτίου. Μόλις κλείσουμε το διακόπτη τα συσσωρευμένα φορτία στο Γ απωθούνται μεταξύ τους και αρχίζουν να κινούνται, λόγω άπωσης, προς την κατεύθυνση ΓΟ.
      Αυτό με όρους πεδίου λέγεται: Η μεταφορά φορτίου στο Γ δημιουργεί ένα δεύτερο πεδίο, ηλεκτροστατικό (και άρα συντηρητικό), το οποίο είναι υπεύθυνο για την διέλευση ρεύματος μέσω της αντίστασης R.
      Το ρεύμα δεν περνά από την αντίσταση, επειδή το επαγωγικό ηλεκτρικό πεδίο, με τις κυκλικές δυναμικές γραμμές ασκεί δύναμη σε ένα φορτίο, αλλά το συντηρητικό πεδίο με ένταση προς τα αριστερά (στο δεξιό σχήμα) ασκεί δύναμη στα φορτία και δημιουργείται ηλεκτρικό ρεύμα.

    • Καλημέρα Διονύση.
      Στο παραπάνω σχόλιό μου ήθελα να γράψω για τις δυναμικές γραμμές του ηλεκτροστατικού πεδίου (είναι κυκλικές;) και κατά λάθος έγραψα …του ηλεκτροχωριστικού.

    • Γεια σου Γρηγόρη.
      Όχι, οι δυναμικές γραμμές του ηλεκτροστατικού πεδίου, είναι οι γνωστές από το στατικό ηλεκτρισμό, ανάλογα με την κατανομή των φορτίων.
      Απλά εμείς εστιάζουμε σε μια δυναμική γραμμή, που ακολουθεί τον κυκλικό αγωγό ή το σχήμα του εκάστοτε αγωγού.

    • Σύμφωνα με την παρούσα ανάρτηση, πριν κόψουμε τον αγωγό υπάρχει μόνο μη συντηρητικό ηλεκτρικό πεδίο, που δημιουργείται από το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο. Το ηλεκτροστατικό συντηρητικό πεδίο δημιουργείται αφού κόψουμε τον αγωγό.

      Ωστόσο το ερώτημα που έχει τεθεί εδώ αφορά την ύπαρξη ή μη διαφοράς δυναμικού μεταξύ δύο σημείων του πλήρους, κυκλικού αγωγού και όχι του κομμένου.

      Σύμφωνα με την παρούσα ανάρτηση λοιπόν πόση είναι η διαφορά δυναμικού μεταξύ δύο σημείων του κυκλικού αγωγού, πριν τον κόψουμε;

    • Γεια σας παιδιά.
      Το κύκλωμα όταν δεν είναι κομμένο μοιάζει με αυτό:
      https://i.ibb.co/qnnc11j/Screenshot-1.png

      Ένα βολτόμετρο δείχνει μηδέν.

    • Το συντηρητικό πεδίο, δεν χρειάζεται κομμένο αγωγό για να υπάρξει.
      Το κόψιμο έγινε για να οδηγηθούμε στην λογική της ύπαρξής του.
      Το πρωί έβαλα σχόλιο, όπου στο βρόχο του σχήματος είναι φανερή η ύπαρξη ενός 2ου πεδίου που δημιουργεί τάση στα άκρα του αντιστάτη, με αποτέελσμα αυτός να διαρρέεται από ρεύμα. Και αυτή η ένταση (με μπλε χρώμα στο σχήμα) δεν είναι η ένταση του επαγωγικού ηλεκτρικού πεδίο, αλλά η ένταση ενός ηλεκτροστατικού πεδίου.

    • Το κύκλωμα είναι σαν αυτό:
      https://i.ibb.co/cwSZqX5/Screenshot-1.png

      Κάθε κομματάκι του σύρματος είναι στοιχειώδης μπαταρία.

    • Εδώ αναφέρεται: “Το συντηρητικό πεδίο, δεν χρειάζεται κομμένο αγωγό για να υπάρξει.” Πώς δημιουργείται το συντηρητικό πεδίο στον αγωγό που δεν είναι κομμένος;

    • Ανδρέα, το έχω γράψει:
      “Τότε όμως στο Γ έχουμε συγκέντρωση θετικού φορτίου και στο Α αρνητικού φορτίου. Μόλις κλείσουμε το διακόπτη τα συσσωρευμένα φορτία στο Γ απωθούνται μεταξύ τους και αρχίζουν να κινούνται, λόγω άπωσης, προς την κατεύθυνση ΓΟ.
      Αυτό με όρους πεδίου λέγεται: Η μεταφορά φορτίου στο Γ δημιουργεί ένα δεύτερο πεδίο, ηλεκτροστατικό (και άρα συντηρητικό), το οποίο είναι υπεύθυνο για την διέλευση ρεύματος μέσω της αντίστασης R.”

    • Σχετικά με το σχόλιο που υπάρχει εδώ: To ερώτημα που έχει τεθεί εδώ αφορά την ύπαρξη ή μη διαφοράς δυναμικού μεταξύ των σημείων Α και Γ του πλήρους, κυκλικού αγωγού, χωρίς οποιοσδήποτε αγωγός να συνδέει τα δύο σημεία μεταξύ τους με τη παρεμβολή διακόπτη.

      Ωστόσο ακόμη και στην περίπτωση σύνδεσης των σημείων Α και Γ μέσω του αγωγού ΑΟΓ, με ανοιχτό διακόπτη δεν υπάρχει συγκέντρωση φορτίων στο Α και Γ, όπως αναφέρεται στο σχόλιο. Πράγματι, τα φορτία του κυκλικού αγωγού δέχονται συνεχώς δύναμη από το μη συντηρητικό πεδίο, που δημιουργείται από το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, και τα θετικά φορτία κινούνται συνεχώς κατά τη φορά των δυναμικών γραμμών. Άρα δεν υπάρχει συσσώρευση σε οποιοδήποτε σημείο του αγωγού. Αντιθέτως στο σχόλιο αναφέρεται: “Τότε όμως στο Γ έχουμε συγκέντρωση θετικού φορτίου και στο Α αρνητικού φορτίου.

      Επισήμανση: η ένταση του ηλεκτρικού πεδίου, που δημιουργείται από το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, είναι κάθετη στα τμήματα ΑΟ και ΓΟ και γι’ αυτό ηλεκτρικό φορτίο δεν μετακινείται κατά μήκος αυτών των τμημάτων.

    • Ανδρέα, αν θέλεις να κάνουμε διάλογο, μπορούμε να κάνουμε διάλογο.
      Με λένε Διονύση, νομίζω ότι το γνωρίζεις… και μπορώ να συνομιλώ σε όποιον μου απευθύνει το λόγο.
      Αν αναφέρεσαι ουδέτερα σε κάποιο σχόλιο που γράφτηκε εδώ ή εκεί, προφανώς περιμένεις απάντηση, από τον αόρατο συνομιλητή σου.
      Για τελευταία φορά λοιπόν, ας κάνω ότι δεν καταλαβαίνω τον υποτιμητικό τόνο που περιέχει η στάση σου αυτή, απαντώ:
      Όταν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα, ποτέ και πουθενά δεν έχουμε συσσώρευση φορτίων. Η ερμηνεία όμως δίνεται στη λογική ότι, αν δεν υπάρξει ροή φορτίων θα επέλθει συσσώρευση…
      Όσον αφορά την επισήμανσή σου:
      “Επισήμανση: η ένταση του ηλεκτρικού πεδίου, που δημιουργείται από το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο, είναι κάθετη στα τμήματα ΑΟ και ΓΟ και γι’ αυτό ηλεκτρικό φορτίο δεν μετακινείται κατά μήκος αυτών των τμημάτων.”
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/ases.png
      Μιλάμε για την παραπάνω εικόνα και υποστηρίζεις ότι δεν μετακινείται φορτίο κατά μήκος των αγωγών ΑΟ και ΟΓ; Και ποια κλειστή διαδρομή ακολουθούν τα φορτία; Πού κλείνει το κύκλωμα; Ή μήπως υπάρχει βρόχος στον οποίο μεταβάλλεται η μαγνητική ροή, αλλά δεν υπάρχουν φαινόμενα επαγωγής και επαγωγικό ρεύμα;

    • Επανέρχομαι για κάτι συμπληρωματικό, όσον αφορά την συσσώρευση φορτίων στα άκρα Α και Γ, για τους φίλους, που πιθανόν προβληματίζονται ειλικρινά, για το τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν έχουμε παρά να δούμε την θεωρία του βιβλίου:
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/gti.png
      Ο αγωγός χωρίς κύκλωμα, τα φορτία συσσωρεύονται στα άκρα του, οπότε αναπτύσσεται μια διαφορά δυναμικού, μια τάση, Ε=Βυl.
      Και παρακάτω:
      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/ty7.png
      Η συσσσώρευση φορτίου, προκαλεί κίνηση φορτίων… οπότε παύει η συσσώρευση…

    • Νομίζω ότι σκεφτόμαστε πιο νηφάλια, όταν κρίνουμε τις απόψεις, χωρίς να τις ταυτίζουμε με πρόσωπα.

      Λανθασμένα νόμιζα ότι το τόξο ΑΓ του κυκλικού τομέα ΑΟΓ ήταν τμήμα του κυκλικού αγωγού. Ωστόσο ο εν λόγω κυκλικός τομέας δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με τον κυκλικό τομέα: οι αγωγοί έχουν διαφορετικό σχήμα και στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχει διακόπτης. Άρα στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχει συσσώρευση ηλεκτρικού φορτίου και γι’ αυτό δεν δημιουργείται ηλεκτροστατικό πεδίο. Σε ποιο σημείο του κυκλικού αγωγού έχουμε συσσώρευση φορτίου;

    • Καλησπέρα παιδιά.
      Μετασχηματιστής συνδέεται με πηνίο:
      https://i.ibb.co/f9LRtZq/1.png

      Έχουμε πουθενά συσσώρευση φορτίου;
      Δεν μιλάμε για τάση μεταξύ Α και Γ;

    • Διόρθωση: Στο σχόλιο που υπάρχει εδώ πρέπει να γίνει η εξής διόρθωση: “Ωστόσο ο εν λόγω κυκλικός τομέας δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με τον κυκλικό τομέα αγωγό: οι αγωγοί έχουν διαφορετικό σχήμα και στη δεύτερη περίπτωση δεν υπάρχει διακόπτης.”

  • H/o Ανδρέας Ριζόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Στιγμιότυπο στην κίνηση μιας ράβδου Μια ομογενής λεπτή ράβδος ΑΒ με μήκος L = 2m, τη χρονική στιγμή t0 = 0s, έχει τη διεύθυνση του άξονα Οx, ενός συστήματος xOy ορθογωνίων αξόνων, με το μ […]

    • Καλημέρα Ανδρέα και καλό ΣΚ!!
      Ωραίο το “στιγμιότυπο, αλλά ζόρικο φοβάμαι για μαθητές, αφού μπλέκεται η στερεομετρία…

    • Καλημέρα Διονύση. Σε ευχαριστώ. Η κίνηση γίνεται στο επίπεδο xOy, δε χρειάζεται στερεομετρία, εκτός αν εννοείς την ω, που είναι κάθετη στο επίπεδο της κίνησης.
      Συνήθως δίνουμε τις ταχύτητες δυο σημείων και μελετάμε την κίνηση της ράβδου. Εδώ έβαλα τις συνιστώσες ταχύτητες ενός σημείου και με γνωστή την ω μελέτησα τη σύνθετη κίνηση, ως προς σύστημα ορθογωνίων αξόνων.
      Το δύσκολο είναι το γ2 ερώτημα, αλλά γιατί να μπορεί να εφαρμόζει ο μαθητής την αρχή επαλληλίας στην οριζόντια βολή και όχι στη σύνθετη κίνηση στερεού;

    • Γειά σου Ανδρέα και συγχαρητήρια για το πόνημά σου!
      Μπορεί να είναι δύσκολη όπως λέει ο Διονύσης, αλλά πλήρως διδακτική .
      Τώρα που το Στερεό έχει κουτσουρευτεί, εκτός της κινηματικής του (?!), θα πρέπει ο υποψήφιος να είναι πανέτοιμος για κάθε ενδεχόμενο.
      Να έχεις ένα καλό ΣΚ.

    • Πρόδρομε σε ευχαριστώ. Σύνθετη κίνηση δεν είναι μόνο η κύλιση και μάλιστα οι ελεύθερες ράβδοι είναι πολύ καλά παραδείγματα για εμπέδωση στη σύνθετη κίνηση. Δε θυμάμαι να έχει πέσει ποτέ κινηματική ράβδου σε Α ή Β θέμα….

    • Καλησπέρα Ανδρέα. ¨Ομορφη αλλα αρκετά δύσκολη για μαθητές ιδιαίτερα το (γ) ερώτημα.Ανεβλαζω μια άλλη λύση εργαζόμενος σε άλλους άξονες(ίσως πιο δύσκολη):

      https://i.ibb.co/YbYwgHp/Screenshot-16-1713641564-9882.png

    • Γεια σου Ανδρέα. Ωραία περίπτωση συνθέτης κίνησης που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα!

    • Καλημέρα συνάδελφοι. Γιώργο σε ευχαριστώ για τη λύση που ανέβασες. Είναι κάπως δυσκολότερη στο ξεκίνημα γιατί παίρνεις νέο σύστημα αξόνων, παράλληλα και κάθετα στη ράβδο, το β όμως ερώτημα βγαίνει τότε ευκολότερα…
      Στο γ δυσκολεύει πολύ αυτή η λύση γιατί χρειάζεσαι και το συνημίτονο αθροίσματος.
      Παύλο χαίρομαι που σου άρεσε. Σήμερα θα βρω λίγο χρόνο να διαβάσω και τις τελευταίες επαναληπτικές που ανέβασες…

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    οι μισές μεγάλες πόλεις της Κίνας βυθίζονται Μέχρι το 2040 σχεδόν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πληθυσμού απειλείται ότι θα ζει σε περιοχές, που έχουν βυθιστεί, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας […]

    • Καλημέρα σε όλους.
      Διονύση σε ευχαριστούμε για την ενημέρωση

      Πάντως μου έχει γεννηθεί μια απορία:
      Δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι στην Κίνα ίσως να δουν τα σπίτια τους να βυθίζονται ως το 2120 καθώς η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει επικίνδυνα, σύμφωνα με έρευνα.

      «Η υποχώρηση του εδάφους σίγουρα δεν είναι ένα πρόβλημα που υπάρχει μόνο στην Κίνα.

      Τελικά οι πόλεις βυθίζονται επειδή ανεβαίνει η θάλασσα, υποχωρεί το έδαφος;

      Να είσαι καλά!

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Δουλεύοντας με ορμή και στροφορμή μιας σφαίρας    Μια μικρή σφαίρα μάζας 0,5kg, η οποία θεωρείται υλικό σημείο, είναι δεμένη στο άκρο μη ελαστικού νήματος, διαγράφοντας κατακόρυφο κύκλο, κέντρου Ο κ […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Μακάρι να βλέπαμε τέτοιο θέμα σε εξετάσεις. Ξεκινάς με την κυκλική κίνηση σε κατακόρυφο επίπεδο με τη βοήθεια της βαρύτητας και οριζόντια βολή και πάνω σε αυτό το θέμα, που κάνουμε και στη Β΄, έστησες εξαιρετική άσκηση, εντός της “νόμιμης” περιοχής, για τη γωνιακή επιτάχυνση, τη στροφορμή και τη μεταβολή της. Και μια πλάγια ελαστική κρούση συμπληρώνει το μενού.
      Αν βρω μαθητές θα τη δώσω…
      Στο ερώτημα γ βάλε “ενώ φτάνει στο έδαφος με κατακόρυφη συνιστώσα ταχύτητας υy

    • Καλημέρα και από δω Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ελπίζω να βρεις … μαθητή!

    • Γειά σου Διονύση. Ωραίο θέμα!!
      Η σωστή ερμηνεία των δεδομένων είναι η κερκόπορτα για τις απαντήσεις!
      Καλό Σαββατοκύριακο.

    • Καλημέρα Διονύση πολύ όμορφη άσκηση, ευχαριστούμε πολύ!

    • Καλημέρα Πρόδρομε και Παύλο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Να είσαστε καλά.

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Η τάση του νήματος και μια κρούση   Το σώμα Α μάζας m1 =2kg ηρεμεί δεμένο στο πάνω άκρο κατακόρυφου ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k=80Ν/m, ενώ συνδέεται με αβαρές κατακόρυφο νήμα (α) με […]

    • Καλημέρα Διονύση!
      Πολύ καλή. Ωραία ερωτήματα.
      Θα είχαν ενδιαφέρον και άλλα.
      Αν η τάση πχ ήταν αρχικά μεγαλύτερη ώστε το ελατήριο να είναι τεντωμένο τα σωματα θα εκινούντο αρχικά με την ίδια επιτάχυνση μέχρι τη θέση φυσικού μήκους κλπ.

    • Καλημέρα Διονύση. Έξοχη η άσκησή σου!! Με ερωτήματα που…παραλύουν τον αναγνώστη στην αρχική ανάγνωσή της.
      Όμως φρόντισες μέσω των ερωτήσεων να δείξεις αχνά το δρόμο προς τη λύση, αρκεί να φορέσουν τα γυαλιά ..ομίχλης.
      Αστείρευτες οι ιδέες σου, νάσαι καλά!

    • Καλημέρα Διονύση, πολύ όμορφη άσκηση. Σε ευχαριστούμε πολύ!

    • καλημέρα σε όλους
      πολύ καλή , και ποιοτικά, Διονύση
      (επειδή όμως συμβαίνει να είμαι “φλύαρος”, παρόλο που Λάκων, θα έγραφα στην αρχή:
      η σφαίρα δέχεται προς τα πάνω δύναμη μεγαλύτερη από το βάρος της και ισορροπεί, άρα, πρέπει να δέχεται και άλλη δύναμη προς τα κάτω, ίση με…, κατ΄ ανάγκην από το κάτω νήμα, άρα αυτό είναι τεντωμένο κατά…,
      το σώμα δέχεται από το κάτω νήμα δύναμη προς τα πάνω, μικρότερη από το βάρος του και ισορροπεί, άρα πρέπει να δέχεται και άλλη δύναμη προς τα πάνω,ίση με…, κατ΄ ανάγκην από το ελατήριο, άρα αυτό είναι συσπειρωμένο κατά…)

    • Καλό μεσημέρι συνάδελφοι.Γιώργο, Πρόδρομε, Παύλο και Βαγγέλη, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γιώργο στην περίπτωση που αναφέρεις τα δυο σώματα… συνταξιδεύουν, ενώ εδώ μελετάται η περίπτωση της ανεξάρτητης κίνησης, με χαλάρωση του νήματος.
      Βαγγέλη, δεν είσαι Λάκων, αλλά πολύ… φλύαρος 🙂
      Λες να κατέβω εγώ κατά νοτιοανατολική Πελοπόννησο και να πολυτογραφηθώ Λάκων;
      Κοντά βρίσκομαι…
      Πάντως χθες που πέρασα από Ζαχάρω, σε θυμήθηκα! Και με την ευκαιρία, όλη η περιοχή ήταν πανέμορφη,.. Άνοιξη…

    • Διονύση, ο Λάκων και μη “Λάκων” δεν “γίνεται ζάπι”,
      δεν διορθώνεται δηλαδή…
      στη Ζαχάρω ήμουν πρόσφατα, σχεδόν πρώιμο Καλοκαίρι είναι,
      αν, όμως, δεν δέσουν οι ελιές της κι εφέτος, θα σκεφτώ κάποια καλύτερη τύχη
      “α, εγώ δεν είμαι στρατιωτικός, αλλά τα λέω τσεκουράτα”…
      (από την ταινία “η δε γυνή…”)

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Ωραία έκτισες τα σκαλοπάτια …!
      Τα i) και ii) ερωτήματα προσεγγίζονται και από Α ετείς ή πρέπει να προσεγγίζονται.
      Καλά να περνάτε

    • Διονύση τα σώματα συνταξιδεύουν μεχρι τη θέση ΦΜ.
      Μετά οι… συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες.

    • Καλό απόγευμα Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γιώργο ναι, η ζωή τελικά προχωρά, μέσα από συγκρούσεις!
      Αναπόφευκτα!

  • H/o Ανδρέας Ριζόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Ένας γρήγορος ανελκυστήρας Ο ανελκυστήρας, που βρίσκεται στον ουρανοξύστη Taipei 101 της Ταϊβάν, είναι πολύ γρήγορος. Όπως μπορείτε να δείτε στο βίντεο The Taipei 101 elevator, fastes […]

  • H/o Ανδρέας Ριζόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 2 έτη

    Το γραμμικό φάσμα εκπομπής του Υδρογόνου και ο Bohr α) Μια λυχνία H2 εκπέμπει φως, που αναλύεται με το φασματοσκόπιο και δίνει το παρακάτω φάσμα. Ποιο είδος φάσματος παρατηρούμε; Προσδιορίστε τα μήκη […]

    • Οι μαθητές που είδαν τα φάσματα – συνεχή και γραμμικά – ζωντανά, εντυπωσιάστηκαν. Δεν πειράζει ας μην κατάλαβαν ακριβώς πως δημιουργούνται. Έπιασαν όμως στα χέρια τους φασματοσκόπιο…

    • Καλημέρα και από εδώ Ανδρέα.
      Συνέχισε τον… αγώνα, τον καλόν!!!

    • Καλημέρα Ανδρέα .
      Την ίδια αίσθηση …”εντυπωσιασμού” εκ’ μέρους των παίδων ,είχα κι εγώ στα ενεργά χρόνια ,εκτελώντας τις ασκήσεις παρατήρησης των φασμάτων εις τετραπλούν κατ’έτος μια και έπαιρνα τα 4 τμήματα ΓΠ .
      Υπήρξαν ελάχιστες αστοχίες λυχνιών ή επαφών ,αλλά ο κόπος στο στήσιμο των συσκευών και στην παρακολούθηση και αρωγή κατά την εκτέλεση ήταν max με την τελική ικανοποίηση ότι βρέθηκαν… «σε απευθείας σύνδεση» με το μικρόκοσμο…» όπως όμορφα το λες.
      Πολύ ωραία η όλη παρουσίαση!
      Να είσαι καλά

    • Καλημέρα Ανδρέα. Και μόνο που εντυπωσιάστηκαν φτάνει.

    • Καλησπέρα Ανδρέα και Συγχαρητήρια για την άοκνη προσπάθειά σου σε ύλη που δεν θα εξεταστεί, αλλά θα μείνει και μέσω του πειράματος στη μνήμη τους το ταξίδι στα ενδότερα της ύλης!
      Να είσαι πάντα καλά και να συνεχίσεις, άστους να λένε , όπως σου έγραψα και σε άλλη ασκησή σου.

    • Καλησπέρα Πρόδρομε. Σε ευχαριστώ πολύ. Για τα παιδιά της Θεωρητικής ας αναλογιστούμε πως είναι η τελευταία επαφή τους με τη Φυσική. Ας μάθουν τουλάχιστον που και πως δημιουργείται το φως το αληθινό…

    • Καλημέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ.
      Διονύση είχα σκοπό να το τερματίσω με ακτίνες Χ, αλλά η αξιολόγηση του σχολείου…προηγείται. Έτσι ο Διευθυντής και κάποιοι συνάδελφοι, θα πάρουν όλη τη Β΄για μια βδομάδα στο Στρασβούργο. Μπορεί να μη γίνουν Φυσικοί οι μαθητές μου, αλλά Ευρωβουλευτής κάποιος θα γίνει…
      Παντελή τότε ήταν και στις εξετάσεις το κεφάλαιο! Τώρα είναι απλώς στο βιβλίο, το οποίο είναι ατσάκιστο από τους περισσότερους – βρίσκεται κάπου στο σπίτι τους…
      Αποστόλη αυτό δε δείχνει σημάδια σημαντικής “εγκεφαλικής λειτουργίας”; Περιστρέφεται έστω λίγο “ο σκληρός”και ίσως γίνει και καμία αποθήκευση.https://emojipedia.org/slightly-smiling-face

    • Ανδρέα έχεις και τα δικά μου συγχαρητήρια για την τεράστια προσπάθεια
      που καταβάλεις να διδάξεις σωστά φυσική, σε περιβάλλον που για άλλα
      ενδιαφέρεται….

      Εξαιρετική ανάρτηση, διδακτική και χρήσιμη καθ’ όλα.

      Το μοντέλο του Bohr για το άτομο Η, οφείλει κα πρέπει να διδάσκεται,
      αφού σε αυτό συνδυάζεται η κλασική φυσική μέσω της παραδοχής Fc=Fk
      και τον υπολογισμό της ενέργειας του ατόμου,
      αλλά ταυτόχρονα εμφανίζονται οι ιδέες που οδήγησαν στο τέλος της κλασικής
      κα στο ξεκίνημα της μετακλασικής που οδήγησε στον προθάλαμο της κβαντικής.

      Έτσι οι μαθητές θα ξέρουν πως όταν λίγο αργότερα ακούσουν για τροχιακά και την αρχή της απροσδιοριστίας, αυτό θα είναι φυσική….

      Διαβάζοντας με προσοχή την ανάρτηση δεν κατάλαβα γιατί την ενέργεια των
      εκπεμπόμενων φωτονίων την εκφράζεις ως ΔΕ=Δn (hf) και όχι παραδοσιακά
      ως ΔΕ=Εαρχ-Ετελ όπου Ε=Ε1/n^2

      Στη σχέση που χρησιμοποιείς η συχνότητα f ποια είναι;

      Ανδρέα, για να είσαι υποψήφιος ευρωβουλευτής πλέον μετρά το life style
      που πρεσβεύεις και βέβαια να έχεις την αναγνωρισιμότητα που σου
      εξασφαλίζει το αν διετέλεσες tv περσόνα…. σε πρωινάδικα ή σε παιχνίδια
      υψηλής αποβλάκωσης

    • Καλημέρα Θοδωρή. Σε ευχαριστώ. Άργησα λίγο να δω το σχόλιό σου, αφού θεωρώ χαμηλής ακροαματικότητας το θέμα και δεν έψαχνα για σχόλια.
      Διόρθωσα και κάτι δείκτες με την ευκαιρία.
      Η Δn = ni – nf διαφορά αρχικού-τελικού κβαντικού αριθμού, στο ενεργειακό άλμα, σωστά είδες, δεν έχει κάποια σημασία, εκτός από το να δείξει το πλήθος των ενδιάμεσων αλμάτων.
      Έτσι έγραψα τη σχέση απλά
      ΔΕ = h∙fόπου f η συχνότητα του εκπεμπόμενου φωτονίου, στο κάθε εργειακό άλμα.

      “σε περιβάλλον που για άλλα ενδιαφέρεται”
      Στο Σχολείο μου αυτή την εβδομάδα δεν υπάρχει κανένας μαθητής!
      Η Γ΄διαβάζει, η Β΄στο Στρασβούργο, η Α΄στη Λευκάδα και στα Γιάννενα. Επιστρέφουν την Πέμπτη και την Παρασκευή θα πάμε …τον 5ο περίπατο.
      Περίπατο έχει πάει όλη τη χρονιά η διδασκαλία.
      Δράσεις, ημερίδες, ενημερώσεις, συνεδριάσεις. Και από την άλλη έρχονται μαινόμενοι γονείς, “δεν καταλαβαίνει Φυσική, πέρυσι στο Γυμνάσιο βγήκε με 19 και έξι, Φυσική είχε είκοσι” υπονοώντας ότι δεν ξέρω να κανω μάθημα ή ότι τους βάζω δύσκολα. “Έμαθα ότι μόνο ένας έγραψε είκοσι στο διαγώνισμά σας…” Έχουν γίνει και στατιστικολόγοι οι γονείς!
      Για το άλλο θέμα, που γράφεις, η κυρία είπε ότι “έχει τον Μητσοτάκη στο αίμα της” και το αίμα νερό δε γίνεται…
      Ο τηλεπωλητής Υπουργός Υγείας, με πολύ Νάζι, δείχνει το δρόμο της επιτυχίας σε όλες τις τηλεπερσόνες.
      Η κόρη μου έφυγε στην Ελβετία, κτηνίατρος στο Δημόσιο Νοσοκομείο για Ζώα της Ζυρίχης – όπου κάθε ζώο έχει το νοσηλευτή του – και δε θέλει να ξαναγυρίσει.
      Και πάλι σε ευχαριστώ που ασχολήθηκες.

  • Φόρτωσε Περισσότερα