web analytics

Μανόλης Μαργαρίτης

  • Η ερμηνεία μιας καμπύλης στην επαγωγή Ο αγωγός ΑΓ του σχήματος, έχει μάζα m, μήκος l και αντίσταση R και μπορεί να κινείται οριζόντια χωρίς τριβές, σε επαφή με δύο οριζόντιους στύλους, μέ […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Καταπληκτική!!

    • Καλημέρα Διονύση.
      Συμφωνώ με τον Γιάννη.
      Ένα απλό κύκλωμα, ερωτήματα βασικά που απαιτούν εις βάθος γνώση της θεωρίας, απαντήσεις που δεν αφήνουν περιθώρια μή κατανόησης του φαινομένου! Μπράβο.

    • Γεια σας παιδιά. Εξαιρετική Διονύση! Χάθηκε ο κόσμος να μπει στις εξετάσεις ένα ποιοτικού τύπου θέμα Β σαν αυτό; Μάλλον ναι…

    • Πολύ ωραίο θέμα! Ευχαριστούμε πολύ Διονύση.

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Γιάννη, Πρόδρομε, Αποστόλη και ΠΑύλο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σας άρεσε.

    • Πολύ καλή Διονύση. Ο μαθητής πρέπει να καταλάβει από το διάγραμμα ότι αμέσως μετά το κλείσιμο του διακόπτη είναι FL > F. Φυσικά μπορεί να φτάσει στο συμπέρασμα Δx2>Δx1 παρατηρώντας ότι από t1 ως 2t1 η μέση ταχύτητα της ράβδου είναι μεγαλύτερη από τη μέση ταχύτητα στο χρονικό διάστημα 0 – t1.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Εξαιρετική. Μου άρεσε πολύ. Την έλυσα πριν δω την λύση και ομολογώ χάρηκα πολύ το δεύτερο ερώτημα.
      Μια ερώτηση που δεν σχετίζεται με την άσκηση συγκεκριμένα αλλά σε άλλες που ζητείται ενδειξη τάσης κτλ. Δεδομένου ότι η ενεργός τάση και η ενεργός ένταση ορίζεται για κάθε μεταβαλλόμενο ρεύμα και όχι για τα εναλλασσόμενα αποκλειστικά και τα όργανα καταγράφουν ενεργές τιμές μήπως καλύτερα να βάζουμε παλμογράφο που να καταγράφει τη στιγμιαία τιμή; Ειλικρινά δεν ξέρω πως πρέπει να απαντήσω σε ερώτημα που ζητείται εξετάστε αν λειτουργεί κανονικά ή όχι μία συκευή και το ρεύμα δεν είναι σταθεροποιημένο.

    • Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Όσον αφορά το ερώτημά σου:
      «Δεδομένου ότι η ενεργός τάση και η ενεργός ένταση ορίζεται για κάθε μεταβαλλόμενο ρεύμα και όχι για τα εναλλασσόμενα αποκλειστικά και τα όργανα καταγράφουν ενεργές τιμές μήπως καλύτερα να βάζουμε παλμογράφο που να καταγράφει τη στιγμιαία τιμή;»
      Αυτό είναι γενικά σωστό, αλλά εξαρτάται τι ακριβώς θέλεις να κάνεις και γιατί το κάνεις. Για να μετρήσεις μια στιγμιαία ένταση; Μπορείς. Να την χρησιμοποιήσεις πώς και γιατί;
      Περισσότερο ο παλμογράφος είναι χρήσιμος για να εμφανίσουμε κάποια κυματομορφή και να δούμε αν ταιριάζει με την θεωρία μας ή με αυτό που προβλέπουμε. Για παράδειγμα να δούμε την (φθίνουσα) ταλάντωση ενός κυκλώματος Thomson ή μια ημιανορθωμένη τάση… Γενικότερα δε, για την σωστή λειτουργία ενός τμήματος ηλεκτρονικού κυκλώματος σε μια ηλεκτρονική συσκευή, μελετώντας περισσότερο την μορφή της τάσης-έντασης.
      «Ειλικρινά δεν ξέρω πως πρέπει να απαντήσω σε ερώτημα που ζητείται εξετάστε αν λειτουργεί κανονικά ή όχι μία συσκευή και το ρεύμα δεν είναι σταθεροποιημένο.»
      Για να συζητάμε για κανονική λειτουργία συσκευής, πρέπει να έχουμε «σταθερές» καταστάσεις. Ένα σταθερό συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα ή ένα εναλλασσόμενο αρμονικό, όπως αυτό που μας παρέχει η ΔΕΗ ή μια γεννήτρια εναλλασσόμενου, η οποία στρέφεται με σταθερή συχνότητα. Τότε τη μια φορά χρησιμοποιούμε την ένταση του συνεχούς και την άλλη την ενεργό ένταση του Ε.Ρ. Στην δεύτερη περίπτωση μπορούμε να εντάξουμε και το ημιανορθωμένο ή το πλήρες ανορθωμένο, αλλά αρμονικό.
      Αν έχω μια γεννήτρια την οποία στρέφω με το χέρι μου!!! και αυξομειώνω τη συχνότητα (ένα μεταβαλλόμενο τυχαία ρεύμα…) δεν έχει νόημα η κανονική λειτουργία συσκευής. Ακόμη και σε ένα λαμπτήρα πυρακτώσεως, μπορεί με τον τρόπο αυτό να αυξομειώνεται η φωτοβολία του.
      Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να μιλάμε για «κανονική λειτουργία» στη διάρκεια μεταβατικών φαινομένων, όπως αυτά που εμφανίζονται λόγω αυτεπαγωγής ή όπως όταν κλείσουμε το διακόπτη σε κύκλωμα με κινητήρα, μέχρι να σταθεροποιηθεί η ένταση (και οι στροφές του)!

    • Καλό μεσημέρι Διονύση.
      Ένα ακόμη θέμα που ακονίζει τη σκέψη.Για το ερώτημα δύο Λατινικό βρίσκω ένα συμπέρασμα(πιθανώς λάθος(ή λανθασμένο)).
      Αν τη στιγμή t1 που κλείνουμε το διακόπτη,η ταχύτητα του αγωγού είναι τετοια ώστε(:) Fl>2F,η αρχική επιβράδυνση θα είναι μεγαλύτερη της επιτάχυνσης έως την t1.Η απόλυτη τιμή της κλίσης της καμπύλης μετά την t1 θα είναι μεγαλύτερη αυτής της ευθείας.Αυτο σημαίνει ότι τμήμα της καμπύλης θα βρίσκεται “κάτω”από την ευθεία,ώστε τα δύο εμβαδά να μην μπορούν να συγκριθούν.

    • Καλό μεσημέρι Θύμιο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Η υπόθεση ότι η δύναμη Laplace (τη στιγμή που κλείνουμε το διακόπτη) έχει διπλάσιο μέτρο απ΄οτην δύναμη F, δεν προκυπτει από πουθενά.
      Αυτό που είναι δεδομένο, είναι το διάγραμμα που δίνεται. Και με βάση το διάγραμμα, η υπόθεση που κάνεις δεν ισχύει.
      Αλλά αν δεδομένο είναι το διάγραμμα, τότε θεωρώ ότι η δικαιολόγηση που έχω δώσει είναι σωστή.

    • Σωστά Διονύση.Αν και δεν απαγορεύεται από πουθενά να ισχύει Fl>2F,η απόλυτη κλίση της καμπύλης είναι μικρότερη ή ίση αυτής της ευθείας.Δεν πρόσεξα ότι το διάγραμμα αναφέρεται στην ειδική περίπτωση όπου Fl<2F

    • Καλησπέρα και πάλι Θύμιο.
      Το σχόλιό σου με έκανε να διερευνήσω την περίπτωση που τη στιγμή t1 μόλις κλείσουμε το διακόπτη, η δύναμη Laplace έχει διπλάσιο μέτρο από την δύναμη F.

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/th1.png

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/tr65.png

      https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/th2.png

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Είναι μάλλον κουραστικό στους συνδαιτιμόνες να επιμένει κάποιος σε πιθανή λάθος σκέψη.Θα επιμείνω όμως.
      Αν ο διακόπτης έκλεινε τη στιγμή t=0,5 s τότε βάσει δεδομένων Fl=12N.Συμφωνα με το Θ.Ν.Μ:Fl-F=mα τότε α=30m/s²>20m/s² η κλίση είναι μεγαλυτερη,τμήμα καμπύλης είναι κάτω από τη φθίνουσα ευθεία και δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για τα εμβαδά.

    • Καλησπέρα και πάλι Θύμιο.
      Μια απόδειξη πρέπει να καλύπτει κάθε περίπτωση;
      Όταν χρησιμοποιώ το πυθαγόρειο θέωρημα για να υπολογίσω μια πλευρά σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, εσύ θα μου πεις ότι είναι λάθος η απόδειξη, επειδή αν το τρίγωνο ήταν ισόπλευρο δεν θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω το Π.Θ.;
      Η απόδειξη που έδωσα παραπάνω, ισχύει για το διάγραμμα που έχω δώσει.
      Αν το διάγραμμα ήταν διαφορετικό, ίσως χρειαζόταν άλλη απόδειξη.
      Αλλά αυτό καθιστά προβληματική την παραπάνω απόδειξη;

    • Καλημέρα παιδιά.
      Ενδιαφέρουσα η συζήτηση.
      Η γνώμη μου είναι ότι ένα διάγραμμα είναι δεδομένο και όχι κάτι ενδεικτικό.
      Έτσι όποιος λύνει το θέμα έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το χαρακάκι του και να φέρει την ευθεία που οδηγεί στο σημείο (2t1,0). Μετά να συγκρίνει τα δύο εμβαδά.

      Δεν έχουμε να κάνουμε με πρόβλημα Γεωμετρίας όπου τα σχήματα κατ’ ανάγκην απεικονίζουν μία από άπειρες καταστάσεις. Εκεί δεν έχουμε δικαίωμα μέτρησης.

  • Πλάτη και περίοδοι σε δυο ταλαντώσεις Στο σχήμα βλέπετε τέσσερα σώματα Β, Γ, Δ και Ε, τα οποία ηρεμούν στο κάτω άκρο  δύο ιδανικών ελατηρίων με σταθερές k1 και k2, τα οποία έχουν το ίδι […]

  • Στάσιμο κύμα Σε γραμμικό ελαστικό μέσο (χορδή ΟΑ) μήκους L που εκτείνεται στον θετικό ημιάξονα Οx έχει δημιουργηθεί στάσιμο κύμα που προέρχεται από την συμβολή δύο […]

  • Μια πτώση ενός πλαισίου σε ΟΜΠ Ένα τετράγωνο ομογενές και ισοπαχές μεταλλικό πλαίσιο ΑΒΓΔ συγκρατείται στην θέση (1), στα όρια ενός ομογενούς οριζόντιου μαγνητικού πεδίου, κάθετου στο […]

    • καλημέρα σε όλους
      πολύ καλή ποιοτική άσκηση, Διονύση
      (στο ii.δ. βάλε το σωστό σχέδιο με τις δυνάμεις και πρόσθεσε, θα πρότεινα, και τη δύναμη στην πλευρά ΑΔ για να φανεί ότι αυτή αλληλοαναιρείται με την στην πλευρά ΒΓ, οπότε και απομένει για το πλαίσιο μόνο η δύναμη στην πλευρά ΓΔ)

    • Καλημέρα και καλή βδομάδα Βαγγέλη.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      βάλε το σωστό σχέδιο με τις δυνάμεις…”. Γιατί δεν είναι σωστός ο σχεδιασμός;

    • Καλησπέρα Βαγγέλη.
      Καλά έκανες και επέμενες, αφού ο υπολογιστής σου είναι μια χαρά, εμένα μετακινήθηκε η μια εικόνα πάνω στην άλλη και δεν το πήρα χαμπάρι…
      Διόρθωσα το αρχείο pdf…

    • Διονύση, εγώ βλέπω αυτήν την εικόνα,
      διπλή με καμία δύναμη
      ίσως φταίει ο υπολογιστής μου

      https://i.ibb.co/5GRKLBG/1715616064-0446.png

    • Καλημέρα Διονύση. Όπως συνηθίζεις τα τελευταία χρόνια, λίγες βδομάδες πριν τις εξετάσεις, ανεβάζεις θέματα τύπου Β που σκοπό έχουν να διασαφηνίσουν πράγματα.
      Έτσι κι αυτή η ανάρτησή σου με τα ερωτήματά της δίνει τα απαραίτητα εφόδια στον υποψήφιο για αντιμετώπιση παρόμοιων ερωτημάτων.
      Να είσαι καλά.

    • Καλησπέρα και από εδώ Πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Δίκιο έχεις για τα Β΄θέματα, με την προσθήκη, ότι προσπαθώ να κάνω “ομαλοποίηση των μεγίστων” οδηγώντας ότι σε τσουνάμι (καλησπέρα Ανδρέα!!!) αλλά σε ήπιο καλοκαιρινό κυματισμό… οπότε με, όσο γίνεται, καλή ψυχολογία οι μαθητές να φτάσουν στις εξετάσεις τους.

  • Κίνηση με μια πλάγια δύναμη   Ένα σώμα μάζας 2kg ηρεμεί σε λείο οριζόντιο επίπεδο, στην θέση Α. Σε μια στιγμή ασκείται πάνω του μια πλάγια δύναμη F, όπως στο σχήμα, με απ […]

    • κι αυτή είναι πολύ καλή, Διονύση
      (αλλά ο “ψείρας” τί έχει να παρατηρήσει πάλι;
      έχει να παρατηρήσει ότι όταν στην εκφώνηση γράφεται “στη θέση Α…όπως φαίνεται στο σχήμα… και στη θέση Β”, πρέπει οι θέσεις αυτές να φαίνονται κιόλας στο ίδιο σχήμα
      δι ό και κάνει “μαγικά”,
      κλέβει δηλαδή το σχήμα σου και συναρμολογεί το επισυναπτόμενο…)

    • Γεια σου Βαγγέλη.
      Μπορεί το σχήμα, πράγματι να έδειχνε τις θέσεις Α και Β, όπως στο σχήμα που έδωσες.
      Αλλά δεν είναι υποχρεωτικό.
      Το σχήμα που έχω δώσει δείχνει το σώμα σε μια τυχαία θέση, ενώ περιγράφω στο κείμενο μια μετατόπιση μεταξύ των δύο θέσεων. Δεν νομίζω ότι είναι υποχρεωτικό στο σχήμα να εμφανίζονται όλες οι λεπτομέρειες της εκφώνησης.

    • Διονύση, η άποψή μου είναι ότι άλλο το “σε κάποια θέση” και άλλο το “στη θέση Α (και Β) που φαίνεται στο σχήμα”
      στη δεύτερη περίπτωση τη δείχνεις με το δάχτυλο, άρα πρέπει να φαίνεται κιόλας

    • Καλησπέρα και από εδώ Βαγγέλη.
      Στο προηγούμενο είχες δίκιο (έκανα αλλαγή στην εκτύπωση του αρχείου σε pdf), αλλά εδώ θα διαφωνήσω.
      Γράφω:
       Σε μια στιγμή ασκείται πάνω του μια πλάγια δύναμη F, όπως στο σχήμα,…”
      Η φράση όπως στο σχήμα, αναφέρεται στο πώς είναι η ασκούμενη δύναμη και δεν αναφέρεται στις θέσεις Α και Β, μεταξύ των οποίων κινείται το σώμα.

  • Η μεταβολή της ορμής και μια βολή   Μια μικρή σφαίρα μάζας m=0,4kg διαγράφει κατακόρυφο κύκλο, δεμένη στο άκρο μη εκτατού νήματος μήκους l=1m, το άλλο άκρο του οποίου είναι δεμένο σε σταθ […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα και για Γ΄στις επερχόμενες ενδοσχολικές. Μεταβολή διανύσματος έχουν πλέον διδαχτεί άρα τέλος οι δικαιολογίες – τις οποίες δυστυχώς προβάλλουν συνάδελφοι που “αγαπούν” τους μαθητές…
      Έγραψες “και η σφαίρα πέφτει ελεύθερα” αντί “εκτελεί οριζόντια βολή” για να βοηθήσεις στο 4ο ερώτημα και να ασχοληθεί ο λύτης με τον κατακόρυφο άξονα;

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      η σφαίρα πέφτει ελεύθερα”, το προτίμησα σε σχέση με το “εκτελεί οριζόντια βολή” για να μην λειτουργήσουν σαν τον σκύλο του Παβλόφ.
      Και στην οριζόντια βολή το σώμα πέφτει ελεύθερα, με την έννοια ότι στο σώμα ασκείται μόνο το βάρος. Η κίνηση βέβαια καθορίζεται από τις αρχικές συνθήκες, όπως λέμε, δηλαδή και από την αρχική ταχύτητα, οπότε προκύπτει οριζόντια βολή…

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ ουσιαστική επαναληπτική άσκηση.
      Με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε ο Ανδρέας (γεια σου Ανδρέα), θα ήθελα να ρωτήσω το παρακάτω, το οποίο εμφανίζεται συχνά σε διαγωνίσματα Α΄ Λυκείου.

      Θα χαρακτηρίζαμε ως Σωστή ή Λανθασμένη την πρόταση:

      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;

    • Καλησπερα σε ολη την παρεα. Προφανως και ειναι λανθασμενη Μίλτο διοτι οποιο καλο βιβλιο Φυσικης στον πλανητη και αν ανοιξουμε,η ελευθερη πτωση (free fall) οριζεται ως η κινηση υπο την επιδραση μονο του βαρους.Αρα η οριζοντια βολη που μαθαινουμε στην Β Λυκειου και η κινηση ενος δορυφορου γυρω απο την Γη και η κινηση της σεληνης γυρω απο την Γη,αν θεωρησουμε οτι τα σωματα αυτα αλληλεπιδρουν μονο με την Γη,ελευθερες πτωσεις ειναι.

    • Γεια σου Κωνσταντίνε. Θα συμφωνήσουμε.
      Ευχαριστώ για την τοποθέτησή σου.

    • Γεια σας παιδιά.
      Η ερώτηση:
      “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση.”;
      είναι γνήσιος απόγονος της:
      Ήξεις αφήξεις ουκ εν πολέμω θνήξεις.

      Είναι μια κακή ερώτηση αν την απαντάς χωρίς κείμενο, γράφοντας μόνο Σου ή Λου.
      Σκέφτεσαι:
      -Τι σόι τύπος είναι αυτός που με ρωτά; Από τους παλιούς ή από τους καινούριους;

    • Καλό απόγευμα συνάδελφοι.
      Παρά τα όσα λέμε εδώ για την “ελεύθερη πτώση”, το ερώτημα, που αναφέρεις Μίλτο, είναι άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις, αφού το σωστό έρχεται σε αντίθεση με αυτό που γράφουν τα σχολικά βιβλία και διδάσκεται στο σχολείο.
      Η ελεύθερη πτώση διαδάσκεται σαν η κίνηση που πραγματοποιεί ένα σώμα, όταν αφήνεται να κινηθεί με την επίδραση μόνο του βάρους, χωρίς αρχική ταχύτητα.
      Αν υπάρχει αρχική ταχύτητα, τότε η κίνηση αποκτά το όνομα της βολής (κατακόρυφη προς τα πάνω, προς τα κάτω, οριζόντια ή και πλάγια).
      Αν αυτό διδάσκεται ένας μαθητής, δεν μπορεί να τον ρωτάμε αν “Η ελεύθερη πτώση είναι πάντα ευθύγραμμη κίνηση”, και να περιμένουμε άλλη απάντηση…

    • Ακριβώς Διονύση, είναι “άκρως ακατάλληλο για εξετάσεις”…
      Δυστυχώς όμως, το έχω συναντήσει σε αρκετές παραλλαγές…

    • Γιάννη θα συμφωνήσουμε!

    • Καλημέρα Διονύση και χρόνια πολλά.
      Με απλά υλικά χτίζεις…πυραμίδες!
      Έτσι κι εσύ, αναδεικνύεις βασικά πράγματα για τη Β Λυκείου, πάντα στοχευμένα και διδακτικά.
      Όσο για την ελεύθερη πτώση, δυστυχώς από τότε που θυμάμαι σαν μαθητής, θεωρείται η κίνηση που κάνει ένα σώμα αν το αφήσουμε από την ηρεμία να κινηθεί κατακόρυφα προς τα κάτω λόγω του βάρους του και χωρίς αντίσταση του αέρα!
      Να είσαι πάντα καλά.

    • Καλημέρα και καλή Κυριακή πρόδρομε.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έτσι είναι, όσον αφορά την ελεύθερη πτώση. Αυτό διδάσκεται στον χρόνο που έχουμε… μνήμες!

  • Ισορροπία στερεού – ταλάντωση σώματος Ομογενής, λεπτή ράβδος ΟΑ μήκους L = 1m και μάζας Μ = 6 kg έχει το άκρο της Ο αρθρωμένο σε κατακόρυφο τοίχο χωρίς να αναπτύσονται τριβές. Κάτω ακριβώς […]

  • Ένα άλλο διάγραμμα φάσης Κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου, διαδίδεται ένα εγκάρσιο αρμονικό πλάτους Α=0,3m και στο σχήμα δίνεται το διάγραμμα της φάσης της […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Άσκηση που απαιτεί πολύ καλή κατανόηση της θεωρίας. Κυρίως να γνωρίζει ο μαθητής ότι για να γράψει την εξίσωση του κύματος αρκεί να γνωρίζει την εξίσωση απομάκρυνσης ενός σημείου ή οτι κάποια χρονική στιγμή t1 όχι απαραίτητα t=0 το κύμα φτάνει στη θέση χ1 όχι απαραίτητα χ=0.
      Τότε
      ψ = Αημ2π/Τ(Δt)=Aημ2π/Τ(t -t0) (1) t>=t0
      οπου Δt η χρονική διάρκεια ταλαντωσης ενός άλλου σημειου χ που προκύπτει από την σχέση
      v = (x – x1)/(t0-t1) διανυσματικά. Λύνω ως προς t0 και αντικαθιστώ
      Βέβαια πρέπει να γνωρίζω αν το σημείο που φτάνει το κύμα κάποια στιγμή αποκτά
      u>0 ή u<0
      που δεν δίδεται στην ασκηση Διότι η φάση του σημείου εκείνη την στιγμή θα είναι αντίστοιχα ή 0 ή π

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Λες ότι δεν δίνω τη φάση του σημείου που φτάνει το κύμα;
      Και αν έδινα το διάγραμμα:
      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/rt67.png
      πάλι θα λέγαμε ότι δεν έχω δώσει;
      Θέλω δηλαδή να πω, ότι το διάγραμμα έχει … τα μυστικά του 🙂

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραίο θέμα.
      Ξεκίνησα να τη λύνω και μέχρι και το ερώτημα iii υπέθεσα
      φ = ωt + (2π/λ)x
      και όλα βγήκαν κανονικά.
      Φτάνοντας στο ερώτημα iv-α
      πήρα την εξίσωση x = x0 – |υδ|t1 -> -3 = x0 – 2.2 -> x0 = 1m, που δείχνει ότι την t = 0s το κύμα δεν είναι στη θέση x = 0m, άρα έχει εξίσωση με θ μέσα στη φάση.
      Ίσως να πρέπει να δώσεις εξαρχής στην εκφώνηση η μορφή της εξίσωσης του κύματος, μτε θ/2π μέσα, για να μη βρεθεί σε έκπληξη ο μαθητής.
      Επίσης η χρονική στιγμή που ζητείται το στιγμιότυπο δε μπορεί να είναι t2, αφού την t2 βρίσκεται στο -7m
      Κατά την άποψή μου, ορθώς επιμένεις σε εξισώσεις κύματος με φάση, που περιέχει και τον όρο θ/2π, αφού ελέγχει τέλεια τον υποψήφιο που ξέρει να βγάζει την εξίσωση κύματος και δεν την έχει παπαγαλίσει. Εκτός αν βγάλουν πάλι κανένα φιρμάνι που να απαγορεύουν αυτή την περίπτωση…

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Έχεις δίκιο για τη στιγμή t2. Ποια είναι η στιγμή αυτή;
      Προηγούμενα την είχα ορίσει ως t1+2T, οπότε θα έπρεπε να πω τη στιγμή t3=1s!
      Το διάγραμμα είναι σωστό, ο συμβολισμός της χρονικής στιγμής, λάθος…

    • Και μια εικόνα από τον νυκτερινό ουρανό του Haywards Heath:

      https://arxeialykeioy.files.wordpress.com/2024/05/4546.png

      Οι προβλέψεις, επιβεβαιώθηκαν.

    • Καλημέρα Διονύση. Τελικά είσαι καλλιτέχνης…
      Είχατε προβλήματα;

    • Όχι Αποστόλη. Δεν παρατηρήσαμε κάτι…

  • Περιστροφή ράβδου και μια κρούση υλικών σημείων Η ράβδος του σχήματος, μήκους l=2m μπορεί να στρέφεται σε οριζόντιο επίπεδο, γύρω από κατακόρυφο άξονα ο οποίος περνά από το άκρο της Ο, ενώ στο άλλο τ […]

    • Καλησπέρα Διονύση. Χρόνια πολλά! Μόλις είδα το σχήμα σκέφτηκα: 2ος νόμος για να βρούμε τη ροπή της F, διατήρηση στροφορμής κατά τη διάσπαση, Ι = 1/3 ΜL^2″ και μετά επανήλθα… Αβαρής ράβδος.
      Επί της ουσίας είναι ωραίο θέμα για επανάληψη βασικών γνώσεων Α΄Λυκείου, με κρούσεις και στερεό Γ΄, που είναι ό,τι πρέπει στην κουτσουρεμένη βδομάδα, που απομένει. Γιατί το βασικότερο είναι, όποιο θέμα δίνουμε αυτες τις λίγες ώρες, να μην είναι καινούργιο, αλλά να ενεργοποιήσει μνήμες…

    • Για την ακρίβεια “Ένα πιο βαρύ αρνί θα είναι πιο ακριβό από ένα ελαφρύ δηλαδή ένα πιο μικρό. Επομένως ο καταναλωτής έχει επιλογή!”
      🐑

    • Καλησπέρα Ανδρέα και χρόνια πολλά.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ναι η ράβδος, μπορεί να μην είναι αβαρής, αλλά ποιος ασχολείται με την μάζα της;
      Αρνάκι είναι, όπου το βαρύτερο είναι και πιο ακριβό; 🙂
      Κινηματική και … δόξα τω θεώ!

    • Καλημέρα Διονύση.
      Η εκφώνηση στα προβλήματα συνήθως περιγράφει το σενάριο
      με αρχή ,μέση και τέλος όπως και τούτο το ωραίο.
      Σκέφτεσαι στην αρχή ,άγνωστη η F και η θέση που δρα ,άγνωστη η μάζα της ράβδου και δεν καταλαβαίνω αν δέχεται τριβή κι αυτή…
      Τα παρατάς και “ξέρεις” πως καμιά φορά ,η λύση μπορεί και να διευκολύνετε , με έναρξη από το τέλος, που έχεις “πάτημα” !
      Όχι πως δεν μπορούμε κι από την αρχή .
      Καλή εβδομάδα

    • Καλό μεσημέρι Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Νομίζω η σκέψη σου για μια λύση “από το τέλος προς τα πίσω”, είναι βασική προϋπόθεση για μια εύκολη επεξεργασία.
      Πρέπει ο μαθητής να μάθει να μην σκύβει πάντα το κεφάλι και να το ρίχνει στις πράξεις, ακολουθώντας πάντα την εξέλιξη του φαινομένου. Αν το κάνει πάντα, μερικές φορές ο κόπος είναι πολύ μεγαλύτερος…

  • Ταλάντωση – ελαστική κρούση – οριζόντια βολή Σώμα Σ₁ μάζας m₁ = 3kg ισορροπεί πάνω σε δίσκο Δ μάζας Μ = 1kg. Ο δίσκος είναι στερεωμένος στο πάνω άκρο κατακόρυφου ιδανικού ελατη […]

  • Τρεις ερωτήσεις κινηματικής στερεού. 1)  Ένας τροχός κινείται κατά μήκος ενός κεκλιμένου επιπέδου κλίσεως θ=45°. Σε μια στιγμή του σημείο Α, στο άκρο μιας ακτίνας ΟΑ παράλληλης στο επ […]

    • Καλημέρα και καλό Πάσχα σε όλους.
      Τρεις ερωτήσεις, σαν Β΄θέματα, αφιερωμένες στους μαθητές μας, που ακόμη και αυτές τις μέρες, συνεχίζουν τον μαραθώνιό τους…

    • Καλημέρα Διονύση ,καλό Πάσχα .
      Όμορφα απαιτητική η τριλογία σου.
      Η 1η “τσουλάει” σαν τον τροχό.
      Η 2η “λέει”, πρόσεχε… “το γιο γιο δεν κατεβαίνει μόνο αλλά μπορεί και ν’ανεβαίνει”!.
      Στην 3η μη μείνεις μόνο στο …”Ποιό διάνυσμα το 1, το 2 ή το 3 παριστάνει την ταχύτητα του Ο” .Δες τις επιλογές παρα κάτω που εγώ δεν είδα και έψαχνα το σωστό διάνυσμα που τελικά δεν έβρισκα και τότε …είδα το iv)
      (Το πάθημα δεν σημαίνει σφάλμα εκφώνησης αλλά οφείλεται στο ότι δεν ολοκλήρωσα το διάβασμα της εκφώνησης, χάνοντας χρόνο σαν …υποψήφιος!)
      Καλή Ανάσταση

    • Καλημέρα Διονύση, καλημέρα Παντελή,
      νομίζω το γιο-γιο δεν έχει σωστή απάντηση.

      Αφού το σημείο Γ του κυλίνδρου έχει ταχύτητα 3m/s προς τα κάτω (σωστά)
      και το σημείο του νήματος που είναι σε επαφή με το Γ έχει ίδια ταχύτητα
      3m/s προς τα κάτω. Εφόσον το νήμα είναι μη εκτατό όλα τα σημεία έχουν
      ίδια ταχύτητα , άρα και το άκρο Β έχει ταχύτητα 3m/s προς τα κάτω.

      Στις απαντήσεις οι (ii) , (iv) από copy-paste επαναλαμβάνονται και δεν
      υπάρχει το σωστό κατά τη γνώμη μου 3m/s προς τα κάτω που υποθέτω
      πως είναι το (iv)

      Καλή Ανάσταση

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Θοδωρή και καλό Πάσχα, με υγεία!
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Θοδωρή και βέβαια έχεις δίκιο… Δεν ξέρω που είχα το μυαλό μου, όταν το έγραφα…

    • Γειά σου Θοδωρή, καλή Ανάσταση
      Κι εγώ δεν ξέρω αλλά τη υΓ προς τα κάτω την έβλεπα στο σχήμα ενώ δεν είδα πως η υΒ ήταν σχεδιασμένη προς τα πάνω και αν δεν είχα κρατήσει την αρχική για να δω θα σου έλεγα πως η iii) ήταν σωστή βλέποντας το 3m/s και όχι το “προς τα πάνω”
      Είναι οι μέρες Διονύση που ίπταται η σκέψη…

    • Γεια σας παιδιά.
      Εξαιρετικές Διονύση!
      Τι όμορφα θα ήταν αν έπαιζε ο στιγμιαίος άξονας. Δύο σειρές η 1 και η 2, μία σειρά η 3.

    • Καλό απόγευμα Γιάννη.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Πού να μπει ο στιγμιαίος άξονας, εδώ αφαιρέσαμε το 2ο νόμο για το στερεό…
      Καλή Ανάσταση!

    • Καλή Ανάσταση Διονύση, εξαιρετικό θέμα , σε ευχαριστούμε πολύ!

    • Ωραία πράγματα!
      ( και δώρο δυο σύντομες γραφικές απαντήσεις )

    • Μήτσο ξαναδές την (3). Δεν είναι παράλληλη στην ευθεία που ενώνει τα άκρα:
      https://i.ibb.co/44ShTQ9/Screenshot-1.png

    • Γεια σου Γιάννη.
      Ίσως κάνω λάθος
      Δεν κατάλαβα τι έκανες στο σχήμα αλλά η ταχύτητα στο κέντρο πρέπει να έχει ίδια προβολή επί της ράβδου.
      ξαι
      ο παρατηρητής στο Α βλέπει τα Ο να περιστρέφονται ως προς αυτόν με ταχύτητες ανάλογες της απόστασής τους και κάθετες στην ράβδο. Αν είναι ανάλογες οι ταχύτητες που βλέπει ο Α και προσθέσω την ταχύτητά του υΑ σε όλες τα άκρα δεν θα πάθουν παράλληλη μετάθεση κατά υΑ ;

      Πάντως για να το λες εσύ θα το ξαναδώ γιατί μπορεί να το παρασυντόμεψα ο τεμπέλης και βγήκα σε λάθος στεριά.

    • Χάραξα τυχαία την ταχύτητα του μέσου.
      Τώρα είναι όλα εντάξει:
      https://i.ibb.co/y6fyQ0p/Screenshot-1.png
      Έφερα καθέτους στις ταχύτητες και βρήκα στον στιγμιαίο άξονα.
      Είναι το Η.
      Ένωσα το μέσο με το Η και έφερα κάθετη,
      Η κάθετη είναι η διεύθυνση της ταχύτητας του μέσου.

    • Καλημέρα Παύλο, καλημέρα Μήτσο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Καλή Ανάσταση σε όλους!!!

    • Καλημέρα

      Γιάννη και βέβαι έχεις δίκιο.
      Διορθωμένη μια ( λιγότερο) σύντομη γραφική λύση της 3 εδώ

      Καλή Ανάσταση

    • Μήτσο θα σου αφιερώσω την ανάρτηση που θα κάνω σε λίγα λεπτά.
      Διότι δεν είχα ιδέαν και έμαθα κάτι.
      Θα μπορούσα να την ονομάσω “Το θεώρημα του Μητσάρα”.
      Εντός ολίγου….

    • Καλησπέρα Διονύση . Μια αλλη προσεγγιση:

      https://i.ibb.co/37sMSwX/566.png

    • Καλησπέρα Γιώργο και καλή ανάσταση.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Χρόνια πολλά και με υγεία Διονύση.Να προσθέσω και κάτι επιπλέον στην ανάρτηση:
      Η υβχειναι ίση με το άθροισμα της γραμμικής και της μεταφορικής ταχύτητας και αφού αυτές είναι ίσες (λόγω της ταχύτητας του σημείου Α), τότε υβχ=2υμετ.

  • Διαφορά φάσης σημείων σε στάσιμο κύμα Σε γραμμικό ελαστικό μέσο (χορδή) που ταυτίζεται με τον άξονα x’x έχει αποκατασταθεί στάσιμο κύμα με εξίσωση y = 2Aσυν(2πx/λ)ημ(2πt/T). Η απόλυτη τιμή […]

  • Ένα κύμα σε τμήμα χορδής   Στο σχήμα βλέπετε ένα τμήμα μήκους d=5m, μιας ελαστικής χορδής, μεταξύ των σημείων Β και Γ, κάποια χρονική στιγμή την οποία θεωρούμε t=0, όταν πάνω τη […]

    • Καλημέρα Διονύση. Όμορφη άσκηση, ευχαριστούμε πολύ!

    • Καλό μεσημέρι Παύλο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Γεια σου Διονύση. Αναδεικνύεις λεπτομέρειες τις οποίες κατά καιρούς έχεις τονίσει και σε πολλές αντίστοιχες αναρτήσεις. Ευχαριστούμε!
      Έχω ορισμένες (αμελητέες) παρατηρήσεις.

      1. Στα δεδομένα ίσως είναι καλύτερο να αναφερθείς πως το Β φθάνει την t1 στην απομάκρυνση 0,5m για πρώτη φορά μετά την t=0.
      2. Στο ερώτημα iii δεν φαίνεται ότι ζητάς μόνο για την περιοχή ενδιαφέροντος.
      3. Στις απαντήσεις, πρόσθεσε και τη μονάδα μέτρησης m στο αριστερό άκρο του πεδίου ορισμού τόσο στην iii, όσο και στην iv.

      Να είσαι καλά και καλό Πάσχα!

    • Καλό απόγευμα Μίλτο και καλό Πάσχα.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις παρατηρήσεις.
      Έκανα τις επιδιορθώσεις…

    • Καλησπέρα Διονύση. Ωραία δόση επανάληψης με την πηγή κάπου χαμένη αριστερά. Η εξίσωση κύματος όμως μπορεί να γραφτεί…

      Η εξίσωση της ταχύτητας του Β – αν τη θέλει κάποιος μαθητής:
      υΒ = 0,5πσυν(πt + π), t >= 0s.

    • Καλησπέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιαμό.
      Καλό Πάσχα!

  • Ισορροπία στερεού – ταλάντωση – σύνθετη κίνηση Διπλή ομογενής τροχαλία μάζας Μ και ακτίνας R = 0,2 m έχει τυλιγμένο πολλές φορές νήμα 1 σε αύλακα κυκλικού σχήματος και ακτίνας r = R/2 και ίδιου κέντρο […]

  • Το μαγνητικό πεδίο δύο τόξων Δίνεται ο αγωγός x΄ΑΒΓΔΕx του σχήματος (με κόκκινο χρώμα), ο οποίος διαρρέεται από ρεύμα έντασης Ι=3Α. Τα τμήματα ΑΒ και ΓΔ ανήκουν σε τόξα δύο ομό […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραίο θέμα. Έτσι πρέπει να αποδείξει ο υποψήφιος τους ισχυρισμούς του σε αυτό το μαγνητικό πεδίο, αν δε θέλει να έχει απώλεια μορίων. Η άσκηση 4.37 στις επίσημες λύσεις, δείχνει τη διαδικασία.
      Ετοίμαζα κι εγώ κάτι σε αυτό το θέμα, θα το αλλάξω τώρα λίγο – με πρόλαβες γαρ – και θα το αναρτήσω.
      Καλή Μεγάλη Εβδομάδα!

    • Γεια σας Διονυση και Ανδρεα. Ανδρεα τα λυσαρια δεν υπαρχουν για να επισημοποιουν λυσεις. Τα λυσαρια περιεχουν ενδεικτικες λυσεις και υπαρχουν για να βοηθησουν αυτον που δεν μπορει να λυσει τις ασκησεις μονος του. Aπο που προκυπτει αυτο που γραφεις οτι ο υποψήφιος πρεπει να λυσει την ασκηση με την μεθοδο υπαρχει στο λυσαρι δεν αν δε θέλει να έχει απώλεια μορίων? Δηλαδη αν ο μαθητης γραψει οτι απο τον νομο Βiot-Savart προκυπτει οτι τα στοιχειωδη μαγνητικα πεδια στο κεντρο ενος κυκλικου αγωγου που οφειλονται σε καθε στοιχειωδες τοξο του κυκλου,ειναι παντα καθετα στο επιπεδο του κυκλου,και επισης οτι λογω της στροφικης συμμετριας του κυκλου,καθε τοξο συνισφερει στο πεδιο αναλογικα,δηλαδη ο μισος κυκλος,το μισο πεδιο,το ενα εκτο του κυκλου,το ενα εκτο του πεδιου ολοκληρου του κυκλου που υπαρχει στο σχολικο,και λυσει την ασκηση με απλη μεθοδο των τριων οπως καναμε στο Δημοτικο,θα βρεθει εστω και ενας καθηγητης που θα κοψει μορια?
      Εσυ θα εκοβες? Ολες τις ασκησεις τις λυνεις παντα ακολουθωντας πιστα τα λυσαρια?Δεν εχω σοβαρη αντιρρηση ως προς την μεθοδο που εφαρμοσε ο Διονυσης,εχω ομως σοβαρη αντιρρηση ως προς το οτι αυτη ειναι η μονη ενδεδειγμενη μεθοδος.

    • Γεια σου Κωνσταντίνε. Αν γράψει ΟΛΑ αυτά που λες, με τη συνοχή και τη λογική συνέπεια που τα διατύπωσες, θα πάρει όλα τα μόρια.
      Πόσοι μαθητές μπορούν να εκφραστούν έτσι στη Φυσική; Από την Α΄ Λυκείου τους λέω πόσο σημαντική είναι η γνώση της γλώσσας στην κατανόηση των εκφωνήσεων και τη διατύπωση των απαντήσεων.
      Σε ποσοστό 90% δε μπορούν να γράψουν μια λογική πρόταση. Θα έχεις ρωτήσει Φιλόλογους και θα ξέρεις τι γίνεται πλέον. Στη Φυσική η απουσία εξέτασης θεωρίας και τα πολλαπλής, η αλόγιστη χρήση κινητών και η ελάχιστη προσπάθεια που θέλουν να καταβάλλουν για διάβασμα (γιατί έτσι τα έμαθαν στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο),κάνει σχεδόν αδύνατο να διατυπώνουν λογικούς ισχυρισμούς. Οπότε ας μη μιλάνε αλλά να γράφουν με σωστά Μαθηματικά και ολοκληρωμένες αποδείξεις.

    • Καλό μεσημέρι Ανδρέα και Κωνσταντίνε.
      Άργησα λίγο να δω τα χθεσινά σας σχόλια…
      Δεν διαφωνώ με την θέση σου Κωνσταντίνε, ότι πρέπει να πάρει όλα τα μόρια ένας μαθητής, που θα δουλέψει λίγο “μπακάλικα”, αλλά που θα δείξει ότι επί της ουσίας έχει κατανοήσει πλήρως το ζήτημα (και, ίσως καλύτερα από κάποιον άλλο που χρησιμοποιεί πιο τυπική πορεία).
      Εδώ μπαίνει βέβαια ένα ζήτημα, που έχει εξοβελιστεί από τον τρόπο βαθμολόγησης, έχοντας επικρατήσει τα “κουτάκια”…
      Ο βαθμολογητής θα έπρεπε να έχει την ευχέρια να βαθμολογήσει ελεύθερα ενα θέμα, ανάλογα με το τι εισπράττει, διαβάζοντας την απάντηση σε ένα θέμα. Αυτό θα επέτρεπε και μια πιο ελεύθερη απάντηση από τον μαθητή και όχι μια τυποποιημένη απάντηση, όπου η σχέση (1) 2μ, μέχρι την σχέση (2) 3μ και το αποτέλεσμα 2μ, οπότε προκύπτει συνολική βαθμολογία 7 μόρια…

  • Ισορροπία στερεού Λεπτός ομογενής δίσκος μάζας Μ = 2m και ακτίνας R ισορροπεί ακίνητος σε κεκλιμένο επίπεδο γωνίας κλίσης φ. Στο σημείο Λ του δίσκου που απέχει από […]

  • Φόρτωσε Περισσότερα