-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 ώρες, 31 λεπτά
Η ισορροπία και η περιστροφή ενός στερεού.
Ένα στερεό s αποτελείται από μια ομογενή ράβδο μάζας Μ=3kg, μήκους (ΑΒ)= l=4m, στο άκρο Β της οποίας έχει προσδεθεί ένα σημειακό υλικό σημείο Σ μάζας m=1kg. […] -
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Περβανίδου Πέννυ είναι πλέον φίλοι πριν από 1 μέρα, 21 ώρες
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 3 μέρες, 5 ώρες
Κινήσεις δύο σωμάτων.
Σε λείο οριζόντιο επίπεδο ηρεμούν δυο σώματα Α και Β, το ένα πάνω στο άλλο όπως στο σχήμα. Σε μια στιγμή ασκούμε στο σώμα Α, μάζας m=1kg, μια οριζόντ […]-
Γεια σου Διονύση, πολύ ωραία άσκηση που τονίζει ότι η στατική τριβή εμφανίζεται και στην περίπτωση που ένα σώμα κινείται. Επίσης προετοιμάζει το έδαφος για την Γ Λυκείου και τις ασκήσεις που ένα σύστημα σωμάτων το ένα πάνω στο άλλο εκτελούν ταλάντωση με την τριβή να παίζει τον ρόλο της δύναμης επαναφοράς ή να είναι συνιστώσα της δύναμης επαναφοράς.
-
Καλό απόγευμα Παύλο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και τις …προεκτάσεις.
Η αλήθεια είναι ότι η τριβή κρύβει πολύ περισσότερα μυστικά, από όσα περιγράφουν συνήθως τα βιβλία θεωρίας… -
Καλησπερα Διονύση και Παύλο. Διονύση πολυ ωραια ασκηση για εξυπνους μαθητες οπου το περασμα απο την οχι ολισθηση σε ολισθηση μπορει να το καταλαβει ο μαθητης μονος του απο την μορφη του διαγραματος α-t που δινεις. Νομιζω οτι δεν πρεπει να δωσουμε οτι αρχικα τα δυο σωματα κινουνται μαζι προς τα δεξια για να γινει η πολύ καλη ασκηση, ακομα πιο ενδιαφέρουσα και να ξεχωρισει ο μελοντικος Φυσικός,ο οποιος αμεσως θα καταλαβει οτι αν υπηρχε συνεχως ολισθηση,τοτε η α(t) θα ηταν σταθερη.
-
Καλημέρα Κωνσταντίνε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Συμφωνώ ότι το διάγραμμα τα δείχνει όλα!
Αλλά δεν ήθελα να την απευθύνω μόνο, στους μελλοντικούς φυσικούς… -
Καλημερα Διονυση.Κατα την γνωμη μου εχεις ενα πολυ ωραιο ερωτημα μεσα απο την αναγνωση του διαγραματος,το οποιο εχει την αξια αυτουσιας ασκησεως,στο οποιο δινεις ευθυς εξαρχης την απαντηση και ετσι ο μαθητης χανει την ευκαιρια να σκεφτει μονος του.
Το μελλοντικος Φυσικος ηταν αστείο η περιπτωση δεν ειναι και τοσο δυσκολη 🙂
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 3 μέρες, 16 ώρες
Τι θα διαβάσουν οι μαθητές στις μικρές τάξεις;
Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι οι μαθητές θα ασχοληθούν στις μικρές τάξεις του Λυκείου με όσα θα τους χρειαστούν για τις Εξετάσεις. Είναι ανθρώ […]-
Καλησπέρα Γιάννη.
Ο Ήλιος έπεσε 🙂
Να μην πω “ΝΑΙ σε όλα” και φανεί κάτι σαν κομματικός πατριωτισμός…
Να κρατήσω την τελευταία φράση:
“Να ζω όταν η ζημιά θα φανεί.”
Και ας είναι… εγωιστικό… -
Καλησπέρα Διονύση.
Φοβάμαι ότι θα μας πάρουνε (εμάς του υλικονέτ) για κάποιου είδους οργάνωση που διαθέτει και προβάλλει κάποιου είδους κομματικό πατριωτισμό.. -
Γιάννη, καλησπέρα. Συμφωνώ σε όσα γράφεις.
Βλέποντας κάποια βίντεο στα οποία ρωτούν κάποια παιδιά (που δεν είναι λίγα) κλασικές γνώσεις (πχ. πόσα μηδενικά έχει το εκατομμύριο) που αδυνατούν να απαντήσουν. Ακόμα δεν έχουμε πιάσει πάτο. -
Καλημέρα Ντίνο.
-
Καλημέρα παιδιά. Πώς μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με τα γραφόμενα του Γιάννη; Πρόσφατο περιστατικό στο πνεύμα του σχολίου του Ντίνου: Το Πάσχα βρέθηκα στο νομό Σερρών. Μια μέρα πάμε σε μπουγατσατζίδικο και βλέπουμε στη βιτρίνα “Τώρα και σελφ σέρβις”. Ρωτάει ο φίλος μου τον ιδιοκτήτη πώς και δεν έχει υπαλλήλους. Απαντά εκείνος: είχα προσλάβει παιδιά για να εξυπηρετούν, αλλά δεν μπορούσαν να δώσουν σωστά τα ρέστα και έμπαινα μέσα. Έτσι το γύρισα στο σελφ σέρβις.
Δεύτερο περιστατικό: φίλος έπαιζε τριανταμία με την κόρη του και φίλες της. Άθροιζαν τα φύλλα με κομπιουτεράκι. Ρωτάει ο φίλος την κόρη (φοιτήτρια στην ΑΣΟΕΕ) γιατί δεν το κάνει με το μυαλό και εκείνη απαντά: αφού έχω το κινητό, γιατί να κάθομαι να σκέφτομαι; Ενεός ο φίλος… -
Καλημέρα Αποστόλη.
Δεν γνωρίζω πολλά για το θέμα αυτό της απώλειας κάποιων δεξιοτήτων και απλών γνώσεων, ειδικά τώρα που έχω απομακρυνθεί από την τάξη.
Βλέπω βέβαια να έχουν αναπτυχθεί άλλες “ψηφιακες ικανότητες” που με εντυπωσιάζουν. Χειρίζονται καταπληκτικά τα κινητά και τους υπολογιστές.
Παρακολουθώντας τηλεπαιγνίδια γνώσεων βλέπω να αγνοούν βασικότατες πληροφορίες ενώ γνωρίζουν άλλες που σε μένα φαίνονται εξεζητημένες.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 5 μέρες, 4 ώρες
Ξεσκονίζοντας και εμπλουτίζοντας…
Στο σχήμα φαίνονται οι 3 πρώτες ενεργειακές στάθμες, καθώς και η κατάσταση με Ε=0, ενός υποθετικού ατόμου σε αέρια φάση (σε eV), το οποίο έχει ένα […]-
Μπράβο Διονύση, όχι μόνο για την ανάρτηση, αλλά και για την ετικέτα “ΦΥΣΙΚΗ Β”
Γκρινιάζουμε (δικαιολογημένα) για την κατακερματισμένη ύλη……. Όμως…..
Όταν έχουμε ενδιαφέρουσα ύλη να διδάξουμε χωρίς τον “μπαμπούλα” των εξετάσεων
δεν το κάνουμε…..Από την “όμορφη” φυσική Γ.Π της Γ Λυκείου, ΄κόπηκε (κάκιστα) το 3ο κεφάλαιο της πυρηνικής φυσικής….τα άλλα δύο “κατέβηκαν στον κάτω όροφο”….
Εμείς τα κόψαμε…. και η πλειοψηφία των μαθητών θεωρεί πως το μοντέλο Bohr
είναι ….Χημεία….Καλημέρα σε όλους….
-
Καλημέρα Θοδωρή.
Σε μια περίοδο που το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις πανελλαδικές και στα διαγωνίσματα-προσομοιώσεις, είπα να πάω κόντρα στο ρεύμα, γράφοντας για κάποιο κομμάτι ύλης που φοβάμαι ότι έχει …χαθεί… -
Διονύση καλησπέρα.
Εξαιρετική.
Νομίζω στο τελευταίο ερώτημα στη λύση η αρχική εν’έργεια είναι τα -16eV οπότε μ’ηπως χρειαστεί μια αλλαγή στην ενέργεια του ηλεκτρονίου Δ. Εκτός αν μου διαφεύγει κάτι. -
Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και περισσότερο για το -14…
-
Γεια σας παιδιά.
Μπράβο και από μένα Διονύση μια και το υλικονέτ πρέπει να έχει ευρεία γκάμα και όχι μόνο “προσωρινώς χρήσιμη”.Θα άξιζε συζήτηση για το τι πρέπει να περιλαμβάνει μια Φυσική Γενικής Παιδείας.
Πολλά θέματα που πρέπει να γνωρίσουν όλοι.
-Γιατί και πως φασματοσκοπικά ανιχνεύονται χημικές ενώσεις;
-Τι είναι η σχάση και τι η σύντηξη;
-Τι διαφέρουν τα δικά μου γυαλιά από αυτά ενός παιδιού;
-Πως γίνονται οι τηλεπικοινωνίες;
-Τι είναι οι περίφημοι ημιαγωγοί και πως δουλεύουν ως λογικοί διακόπτες αλλά και ως ενισχυτές;
-Γιατί βρέχει στην Ήπειρο και ποια η σχέση της Πίνδου με την αδιαβατική μεταβολή;
-Πολλά άλλα που θα προσθέταμε.Η ταλαίπωρος Φυσική Γενικής Παιδείας έχει μικρό ασκησιακό ρεπερτόριο. Δεν μπορεί να συναγωνιστεί το στερεό , τα εναλλασσόμενα, τον Ηλεκτρομαγνητισμό σε πλήθος και ποικιλία ασκήσεων και κατασκευές γρίφων. Ποιότητα έχει αναμφισβήτητα αλλά οι αριθμητικοί περιορισμοί την κάνουν λιγότερο ελκυστική για τη θέση εξεταζόμενου αντικειμένου. Έτσι είναι προβληματικό το να αντικαταστήσει κάποια από τις παραπάνω βεντέτες στα προς εξέτασιν αντικείμενα.
Είναι λάθος π.χ. να μεταφέρουμε το στερεό στη Β’ Λυκείου και τελικά να μη μάθει κανένας να λύνει προβλήματα. Προβλήματα όμως όχι υπερπαραγωγές.Η Φυσική Γενικής Παιδείας απευθύνεται σε όλους και έχει θέση στο Λύκειο ακριβώς γιατί είναι γενική παιδεία. Στη σωστή θέση σε όλες τις τάξεις.
-
Καλημέρα σε όλους. Συμφωνώντας με όλους για τη χρησιμότητα μαθημάτων γενικής παιδείας, να αναφέρω μια (από τις πολλές) παρενέργεια της “προσωρινώς χρήσιμης” γνώσης: πρόσφατα σε καλό τμήμα θετικής χρειάστηκε να υπολογιστεί ποια σημεία χορδής με στάσιμο έχουν δεδομένο πλάτος. Σιωπή στο ακροατήριο. Παιδιά τόσα μαθηματικά κάνετε, δεν μπορείτε να λύσετε μια συνημιτονοειδή εξίσωση; Κύριε εμείς κάνουμε άλλα μαθηματικά…
-
Δεν έχει χαθεί Διονύση. Προβλέπονται αυτά καθώς και αυτά που αναφέρουν και ο Θοδωρής και ο Γιάννης στο νέο Π.Σ.της Β Γενικής.
-
Γεια σου Σαράντο.
Να υποθέσω ότι τα θέματα των Εξετάσεων θα συνεχίσουν να είναι από τη Φυσική της Γ’ Λυκείου; -
Καλησπέρα συνάδελφοι.
Γιάννη, Αποστόλη και Σαράντο, σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Συμφωνώ προφανώς για την αξία της φυσικής γενικής παιδείας, αρκεί να μην… χάνεται!!!
Σαράντο, με την φράση “φοβάμαι ότι έχει …χαθεί…” δεν εννοούσα τα αναλυτικά προγράμματα. Και τώρα είναι στην ύλη. Πόσο διδάσκεται ουσιαστικά, τι ενδιαφέρον παρουσιάζει στους μαθητές; Οι καθηγητές τι βαρύτητα της δίνουν;
Ξέρεις προφανώς ότι έχω αρκετά χρόνια εκτός τάξης. Προσπαθώ όμως να παρακολουθώ τι γίνεται στα σχολεία. Και οι αναρτήσεις στο υλικονέτ, δίνουν αρκετά σαφή μηνύματα για το τι συμβαίνει.
Μπορούμε να δούμε για παράδειγμα, πόσες αναρτήσεις έχουν γίνει στο δίκτυο για το 3ο κεφάλαιο της φυσικής γ,π. της Β τάξης, στα τελευταία 5 χρόνια.
Και ας αναρωτηθούμε, γιατί αυτός ο αριθμός;
ΥΓ.
Ευτυχώς υπάρχει και ο Ανδρέας Ριζόπουλος!
Ένας κούκος όμως, δεν φέρνει την άνοιξη… -
Κατάλαβα Διονύση. Είναι και τα στοιχεία από την πυρηνική στη Β Γενικής, που τώρα δεν υπάρχουν, και γενικά η προσέγγιση αλλάζει στα νεά Π.Σ. οπότε θέλω να ελπίζω ότι δεν θα χαθεί και αναφέρομαι στη γενική παιδεία διότι στον προσανατολισμό της Γ΄ δεν φαντάζομαι ότι θα χαθεί αν εφαρμοστούν τα νέα Π.Σ.
-
Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική. Ελπίζω οι συνάδελφοι που διδάσκουν τη Φυσική στη Β΄να αγνοήσουν τη διαταγή “να μη γίνουν παραδείγματα και γενικότερα ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα με υποθετικά και υδρογονοειδή άτομα” να κάνουν αυτή την άσκηση και να πουν στους μαθητές για το Υλικονέτ και τους ανθρώπους του…Η πιο χαζή εντολή: Μην κάνετε άσκηση με ακέραια νούμερα ώστε να ασχοληθείτε μόνο με την ουσία, αλλά βάλτε μέσα δεκαδικούς, αρνητικούς εκθέτες και φάτε την ώρα με πράξεις.
Η Κβαντομηχανική της Γ΄έχει την προέκτασή της στη Β΄Γενικής σε αυτό το κεφάλαιο, όπου μαθαίνουν και μπορούν να δούν οι μαθητές φάσματα. 8-9 φασματοσκόπια υπάρχουν σε κάθε εργαστήριο. Και το μηχανισμό εκπομπης να μην καταλάβουν ας δούνε τουλάχιστον πως το φως από το Αλφα του Κενταύρου, μας πληροφορεί αν μπορούμε να ζήσουμε εκεί… -
Ανδρέα, καλησπέρα και από εδώ.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 6 μέρες, 14 ώρες
Λάιτ διαστατική ανάλυση.
Το μπαλάκι το δένουμε με ιδανικό νήμα και το αμολάμε από την οριζόντια θέση. Όταν το νήμα είναι 1 μέτρο φτάνει στην κατακόρυφη θέση σε χρόνο 0,59 s. Αν το νήμα είναι 2 μέτρα σε πόσο χρόνο θα φτάσει; Απάντηση:-
Kαλημέρα Γιάννη, “τεχνίτη” της διαστατικής ανάλυσης!
Και ένα μάθημα για την τέχνη της διαστατικής ανάλυσης από το Δάσκαλο! -
Καλημέρα Παντελή.
Φοβερό μάθημα!!
Παρακολούθησα τα μαθήματά του στο Mathesis και εκεί χρησιμοποίησε εξαιρετικά παραδείγματα διαστατικής ανάλυσης.
-
-
H/o Μίλτος Καδιλτζόγλου έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 6 μέρες, 16 ώρες
Θέματα δοκιμασίας εισαγωγής στα ΔΗΜΩΣ 2026
Γυμνάσιο Θέματα Λύκειο Θέματα -
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα
Με πλάγια δύναμη, αλλά και μετά…
Ένα σώμα μάζας 2kg ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο. Σε μια στιγμή t0=0 δέχεται την επίδραση μιας πλάγιας δύναμης F, με αποτέλεσμα να κινηθεί και στο σχήμα δ […] -
H/o Μίλτος Καδιλτζόγλου έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα
Θέματα και απαντήσεις δοκιμασίας εισαγωγής στα Πρότυπα 2026
Γυμνάσιο Θέματα Απαντήσεις Λύκειο Θέματα Απαντήσεις-
Μίλτο σε ευχαριστούμε.
Δεν είμαι ειδικός, κάποιες σκέψεις για τα μαθηματικά του Λυκείου, της ομάδας Β
-Η Ερώτηση 37 μήπως απευθύνεται σε μαθητές Β’ Λυκείου και όχι σε μαθητές Γ’
Γυμνασίου;-Ερώτηση 38 Πόσο πιο συνδυαστική …. για παιδιά 14,5 χρονών….
-Ερώτηση 39 επίσης…..μήπως απευθύνεται σε μαθητές Β’ Λυκείου και όχι σε
μαθητές Γ’ Γυμνασίου;-Ερώτηση 40 θυμίζει απόδειξη από το βιβλίο γεωμετρίας της Β’ Λυκείου
-
Καλημέρα σε όλους
Από την πρώτη γραμμή της απάντησης στο κείμενο στα θέματα Λυκείου:
” – Το μεγάλο θετικό είναι ότι η ταχύτητα με την οποία λαμβάνεις μια απάντηση είναι τόσο γρήγορη….”.
Κι εγώ ο καυμένος – κι όχι ο μόνος – δίδασκα για 4 δεκαετίες ότι η ταχύτητα είναι μεγάλη ή μικρή!!!Θοδωρή, ειδικοί δεν είμαστε αλλά μήπως θα έπρεπε οι απαντήσεις εκ μέρους της επιτροπής θεμάτων να είναι και αναλυτικές ( έστω για την Β ομάδα ) ;;
Ετσι για να βλέπουμε ποιό είναι, κατα τους θεματοδότες, το αναμενόμενο επίπεδο των δεκατετράχρονων και πως αυτό σχετίζεται με την διδακτέα ύλη του Γυμνασίου. -
Καλημέρα παιδιά. Στην ερώτηση 35 διαβάζουμε
https://i.ibb.co/svm0bDxh/Screenshot-2026-04-26-102018.png
Από το Νίκο Σαραντάκο: Της Μυρτώς ή της Μυρτούς;
-
Καλημέρα Αποστόλη. Πολυ ενδιαφερον.Το ειχα απορια πως ειναι το σωστο και ήθελα να το λέω σωστά. Επεσες και σε πολυ ενδιαφέρον θεμα Μαθηματικων! Θα ηταν πιο ωραιο προβλημα αν δινοταν ετοιμος ο κυβος χωρις να γινει κανενα σχολιο για το αναπτυγμα του κυβου πανω στο επιπεδο και να πρεπει να σκεφτει ο λύτης να ξεδιπλωσει τον κυβο μόνος του. Βεβαια ετσι το προβλημα γινεται αρκετα πιο δυσκολο.Απο την αλλη ετσι οπως δινεται,το hint ειναι τοσο δυνατο που η λυση ειναι μαλλον προφανης. Στο ιδιο πνευμα αλλα αρκετα πιο δυσκολο προβλημα ειναι αυτο το καταπληκτικο που εβαλε ο Γιάννης εδω. Πόση είναι η συντομότερη διαδρομή;
-
Καλημέρα παιδιά.
Είπα να βοηθήσω την Κλειού και έλυσα το θέμα.
Μετά την επίλυση κοιτάζω τις λύσεις και βλέπω το Δ σαν απάντηση:
https://i.ibb.co/rKkMVsj0/45.pngΣωστή η λύση;
https://i.ibb.co/CKgrFHdg/77.png -
Την βοήθησες την Κλειού!!! Γιάννη;
Καλημέρα παιδιά; -
Διονύση πήγα να την βοηθήσω και έκανα λάθος πράξεις.
Είναι όντως το Δ.
Παρασύρθηκα από άλλη σκέψη:
-Ποια είναι η συντομότερη διαδρομή από το Ζ στο Θ;
https://i.ibb.co/7xkrJkL7/66.pngΗ αριστερή ή η δεξιά;
-
Δηλαδή το ανάπτυγμα ενός κύβου δεν είναι μοναδικό.
-
Από το Α στο Θ δεν ζητάει Γιάννη;
Γιατί λες ότι το Δ είναι σωστό; Εγώ βλέπω το Γ… -
Για κίνηση πάνω στην επιφάνεις του κύβου δεν ψάχνουμε ή για απόσταση αν κάνουμε χαρτοταινία τον κύβο;
-
Γιάννη δεν την βοήθησες αρκετά. :). Νομίζω πάντως ότι είναι από τα θέματα που αν κάποιος μαθητής δεν το έχει διδαχτεί από πριν δεν μπορεί να το βγάλει κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Να σκεφτεί δηλαδή ότι η ελάχιστη απόσταση υπολογίζεται από το ανάπτυγμα.
-
Καλημέρα στην παρέα
Επί του κύβου , για να φανεί και η διαδρομή,μια και στο ανάπτυγμα βλέπω το πέρασμα από το μέσον της ΒΓ
https://i.ibb.co/DPrhr4MN/image.png -
Καλημέρα παιδιά.
Ναι Διονύση, λέει από το Α στο Θ και δίνει σωστή απάντηση.
Όταν το είδα σκέφτηκα ότι το ανάπτυγμα θέλει προσοχή διότι αν ζητούσε την απόσταση από το Ζ στο Θ θα τη βγάζαμε λάθος από το δεδομένο ανάπτυγμα.
Έτσι σκέφτηκα ότι και λύση που υποβάλλει έχει λάθος.
Όμως δεν έχει λάθος διότι το ανάπτυγμα που έδωσε ήταν το βέλτιστο κα τα σημεία Α και Θ τα πιο απομακρυσμένα. -
Γιάννη, διαβάζω:
“το δίπλωσε για να φτιάξει έναν κύβο με πλευρά ίση με 1, όπως στο παρακάτω σχήμα. Ένα μυρμήγκι μπορεί να κινηθεί μόνο πάνω στην επιφάνεια του κύβου της Κλειούς. Ποιο είναι το μήκος της συντομότερης δυνατής διαδρομής που μπορεί να κάνει το μυρμήγκι, ξεκινώντας από την κορυφή Α και καταλήγοντας στην κορυφή Θ;”
Ζητάει την απόσταση, αφού έφτιαξε τον κύβο. Το μυρμήγκι κινείται πάνω στην επιφάνεια του κύβου.
Όχι στο ανάπτυγμα του κύβου… -
Καλημέρα Παντελή, τώρα είδα το δικό σου σχόλιο.
Ναι αυτή είναι η διαδρομή πάνω στην επιφάνεια του κύβου, που δίνει την απάντηση ρίζα 5.
Αλλά αυτή δεν είναι η μικρότερη διαδρομή… -
Μήπως ο θεματοδότης θεωρεί ότι αν είναι όρθιος πάνω στο επίπεδο ο κύβος το μυρμήγκι δεν μπορεί να κινηθεί στη διαγώνιο, αφού θεωρείται εσωτερικό τμήμα και στην ακμή, αφού το περπάτημα κατά μήκος της είναι δύσκολο;
-
Διονύση δεν σε καταλαβαίνω …
…ψάχνομαι …
Σκέφτηκα πρόχειρα ,για πέρασμα από τυχαίο σημείο της ΒΓ σε απόσταση χ από το Β, η διαδρομή βγαίνει [ρίζα του 1+χ^2 +ρίζα του χ^2-2χ+2 ] που δεν μπορώ να διαχειριστώ για εύρεση του min , όμως στις ακραίες τιμές του χ (0 και 1) βγαίνει ίδια τιμή της διαδρομής [ρίζα 2+1] ,και συμπεραίνω πως έχω μια συμμετρία με min για χ=1/2 -
Είσαι μυρμήγκι και θέλεις να πας από κορυφή κύβου σε άλλη κορυφή κύβου.
Περίπτωση πρώτη.
Οι κορυφές ορίζουν ακμή του κύβου μήκους 1. Η ελάχιστη απόσταση είναι 1.
Περίπτωση δεύτερη.
Οι κορυφές ορίζουν διαγώνιο έδρας. Η ελάχιστη απόσταση είναι ρίζα (2).
Περίπτωση τρίτη.
Οι κορυφές είναι συμμετρικές ως προς το κέντρο του κύβου. Η ελάχιστη απόσταση είναι ρίζα (5).Για την τρίτη περίπτωση βοηθάει το ανάπτυγμα του κύβου.
Το ανάπτυγμα μπορεί να μπερδέψει στις άλλες δύο περιπτώσεις. -
Φιλοδοξίες (προσδοκίες) γονέων παιδεύουσι τέκνα.
Εγιναν χθες οι «μίνι Πανελλήνιες» για την εισαγωγή στα Πρότυπα σχολεία.
Παιδιά Δημοτικού 11 και 12 ετών.
Φέτος υποβλήθηκαν 13.987 αιτήσεις συμμετοχής για 1.809 θέσεις στις εξετάσεις των Προτύπων.
Στα αμφιθέατρα, Σάββατο πρωί (θα πρέπει τα παιδια να είναι από τις 9!! εκει), θα γράφουν για 2,5 ώρες non stop τις ανταγωνιστικές εξετάσεις τύπου Πανελληνίων με θέματα που ειναι υψηλού επιπέδου και μόνον σε φροντιστήριο μπορείς να τα διδαχθείς (παρτι κανουν φυσικά τα φροντιστηρια, αγαλμα θα κανουν στους φωστήρες του ΙΕΠ που ξεκινουν τα εντατικα φροντιστήρια απο το Δημοτικο).
40 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (για να μην υπάρχουν ενστάσεις μετά): 20 ερωτήσεις στα Μαθηματικά και 20 ερωτήσεις στην κατανόηση κειμένου.
Και για κάποια παιδιά, ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, οι εξετάσεις θα κρατήσουν πάνω από 3 ώρες (εννοείται ότι δίνουν αύριο εξετάσεις και παιδιά με σοβαρά μαθησιακά, που οι γονείς τους δεν δέχονται ότι δεν μπορούν και δεν πρέπει τα παιδιά τους να περάσουν αυτό το βασανιστήριο).
Αυτό δεν είναι παιδαγωγική, φίλοι. Είναι κανονικοποίηση της πίεσης και του στρες από τα 11.
Πολλά απο τα παιδιά κάνουν δύο χρόνια εντατικά φροντιστήρια, καποια κανουν ιδιαίτερα μεχρι 8–10 ώρες την εβδομάδα!!, 2 καλοκαίρια χαμένα για προετοιμασία τύπου Γ΄ Λυκείου (πάρτι δε τα φροντιστήρια και οι δασκαλοι), προσομοιώσεις εξετάσεων τα ΣΚ, και όλα αυτά για μια θέση που ξέρουμε από πριν ότι τα περισσότερα παιδιά δεν θα πάρουν (7, 73% πιθανότητα εχουν για μια θεση και ισως μηδενικη αν πανε χωρις εντατικο φροντιστηριο).
Αυτό δεν είναι «αριστεία». Είναι ένα φιλτράρισμα, με όρους αντοχής και εξάντλησης, για να μην πω κάτι χειρότερο.
Και μετά τι;
Τα περισσότερα παιδιά θα μείνουν «εκτός», φυσικά. Οι θέσεις στα Πρότυπα είναι πολύ λίγες, ο ανταγωνισμός τεράστιος. Θα έχουν μια τεράστια τραυματική εμπειρία αποτυχίας στην πιο τρυφερή ηλικία των 11 χρονών. Όσο κι αν τους πούμε ότι «πήγαν εξαιρετικά» (πιάνει αυτό το ψέμα να το πείτε αύριο), ότι «είναι επιλαχόντες» (ωραίο ψέμα κι αυτό και έξυπνο), το βίωμα στα παιδιά γράφει αλλιώς. Η αποτυχία μένει για πάντα μέσα τους, πιστέψτε με. Μετά από χρόνια το συζητάνε.
Το μόνο που με χαροποιεί, αλήθεια, είναι ότι αύριο επιτέλους τελειώνει αυτό το μαρτύριο των παιδιών που κρατά δύο χρόνια. Ότι θα έχουν έστω έναν μήνα μέχρι να κλείσουν τα σχολεία και να αποχαιρετήσουν το Δημοτικό, για να θυμηθούν ότι είναι παιδιά: να δουν πάλι φίλους τα απογεύματα, να παίξουν τα ΣΚ, να ανασάνουν επιτέλους από τα ιδιαίτερα και το στρες.
Αλλά το αποτύπωμα της βίας μέσα τους μένει, δυστυχώς. Και φυσικά τα σπασμένα θα έρθουν στην εφηβεία, να είστε σίγουροι για αυτο.
Ποιον εξυπηρετεί, άραγε, ένα σύστημα που μαθαίνει σε παιδιά 11 ετών ότι αξίζουν μόνο αν περάσουν την εξέταση των «αρίστων»;
Αν αυτό το λέμε εκπαίδευση και παιδαγωγική, τότε κάτι έχουμε καταλάβει πολύ λάθος σε αυτή τη χώρα.
Όχι, φίλοι μου, αυτό δεν είναι εκπαίδευση. Είναι ένα μαρτύριο.
Και όχι, δεν μπαίνουν στα Πρότυπα οι πραγματικά ταλαντούχοι μαθητές ή οι άριστοι κάθε σχολείου, αλλά όσοι κάνουν εντατικά φροντιστήρια και προσομοιώσεις. Αν δεν κάνεις εντατική προετοιμασία, και διάνοια να είσαι, δεν έχεις καμία ελπίδα με αυτές τις εξετάσεις πιστέψτε με.
ΥΓ1. Αυτή η σιωπή των δασκάλων-παιδαγωγων για τις εξετάσεις στα Πρότυπα… οκ, είναι πολλά τα λεφτά των ιδιαίτερων σε δύσκολες εποχές, το καταλαβαίνω, αλλά τα παιδιά; Τα σκέφτεται κανείς τα παιδιά;
ΥΓ2. Αλήθεια τι πρότυπο έχουν τα Πρότυπα; Γίνονται πχ πραγματικά εργαστήρια στις φυσικές επιστήμες; Εχουν γινει επιστημονικες μελετες για αυτα τα σχολεία ή είναι Προτυπα στο ονομα; Αξίζει άραγε αυτός ο “βιασμός” των παιδιών; Εκτός από καλούς μαθητές προσφέρουν κατι αλλο τα Πρότυπα;
ΥΓ3. γραφει στα σχολια καθηγητης Προτυπων Σχολειων
“Ολο το διαγωνισμα είναι πολλαπλών επιλογών. Τα παιδιά δεν χρειάζεται να γράψουν τίποτα. Παραδίδουν ένα απαντητικό φύλλο με κουκκίδες τις οποίες θα πρέπει να συμπληρώσουν καλά. Δεν γνωρίζω αν η μηχανή που βαθμολογεί κάνει λάθη στο σκανάρισμα. Προσέξτε τι λέω. Τα γραπτά δεν διορθώνονται από άνθρωπο. Δεν βαθμολογείται ο τρόπος σκέψης μόνο το Α Β Γ Δ. Τι κύκλωσες. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι το πιο σκληρό.” -
Θα συμφωνήσω σε όλα Τίνα.
-
«Αξίζει άραγε αυτός ο “βιασμός” των παιδιών;».
Καλημέρα Τίνα. -
Το κράτος πρέπει να φροντίζει όλα τα σχολεία να είναι καλά.
Να στελεχώνονται επαρκώς και νωρίς. Να εξοπλίζονται καλά όλα και όχι ολίγα.
Σε αντίθετη περίπτωση θα έμοιαζε με έναν ο οποίος έχει τρία παιδιά και παρέχει καλύτερη τροφή, ενδυμασία και δώρα στο παιδί του που έχει καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο.
Ένα τέτοιο άτομο είναι για σφαλιάρες. Ένα τέτοιο κράτος για τι είναι; -
Και μην κοιτάμε το λεκανοπέδιο με τα πολλά σχολεία όπου ένας λογικός γονέας μπορεί να αποφύγει το πρότυπο αν αυτό είναι μακριά.
Σε μια πόλη με τρία Λύκεια καταλαβαίνουμε ότι το ένα θα γίνει πρότυπο και τα άλλα δύο άσυλα.
Η συνύπαρξη μαθητών διαφορετικών ικανοτήτων βοηθάει όλους.
Τον καλό μαθητή που του χαμογελάει ή όμορφη συμμαθήτρια όταν τη βοηθάει.
Τον συνήθη ή και κακό μαθητή που βοηθιέται ή και επηρεάζεται από τον καλό μαθητή της τάξης του.
Περιορίζει το μπούλινγκ που οι μαθητές των μη προτύπων θα ασκήσουν στα “φυτά”.
Στους αγώνες μπάσκετ , ποδοσφαίρου κ.λ.π. οι καλοί μαθητές δεν θα είναι τα θύματα που θα τους κάνουνε πλάκα οι άλλοι.
Σε κάθε τάξη θα υπάρχει ένας αριθμός καλών μαθητών και οι διδάσκοντες δεν θα αδιαφορήσουν. Αλήθεια οι οπαδοί της αριστείας θα απέδιδαν σε μια τάξη που τα παιδιά δεν ξέρουν να βγάλουν κοινό παράγοντα ή λένε ημχ/χ =ημ ;;Έχω γνωρίσει πολλώ λογιώ συναδέλφους. Οι ντενεκέστεροι ήταν οπαδοί της αριστείας.
-
Καλό μεσημέρι Γιάννη και Παντελή.
Για κίνηση σε επιφάνεια μιλάγαμε, τελικά απόσταση μέτραγα…
Και δεν μπορώ να δικαιολογηθώ ότι με ζάλισε το κρασί… πρωινιάτικα… -
Είπα κι εγώ Διονύση …
μα ο Διονύσης δεν κάνει σφάλματα κατανόησης. -
Κάποιες παρατηρήσεις για να μην υπάρχουν παρανοήσεις
-Τα πρότυπα δεν είναι πριμοδοτούμενα σχολεία από την πολιτεία.
-οι καθηγητές των προτύπων δεν παίρνουν επιμίσθιο
–ακολουθούν το αναλυτικό ΠΣ όπως αυτό καθορίζεται από το υπουργείο
χωρίς καμία παρέκκλιση-οι μαθητές των προτύπων στη συντριπτική πλειοψηφία είναι υποχρεωμένοι
να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε ΟΛΑ τα μαθήματα του Ω.Π, αφού
κανείς εκπαιδευτικός δεν “χαρίζεται”-Τα πρότυπα έχουν ελλείψεις υποδομής ανάλογες με όλα τα δημόσια σχολεία
π.χ δεν απέκτησαν νωρίτερα διαδραστικούς πίνακες, δεν υπήρχε wifi internet
στις τάξεις για πολλά χρόνια, δεν έχουν καλύτερη θέρμανση τον χειμώνα, ούτε
καλύτερη ψύξη τους ζεστούς μήνες–Δεν υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη και οι καθηγητές κάνουν ό,τι ακριβώς
σε οποιοδήποτε άλλο σχολείο-Οι περισσότεροι καθηγητές προτύπων είναι μέλη των τοπικών ΕΛΜΕ που επιλέγουν ως τον συνδικαλιστικό τους φορέα
-Οι μαθητές στα περισσότερα πρότυπα με ελάχιστες εξαιρέσεις που έχουν να κάνουν με τις περιοχές που αντλούν το μαθητικό δυναμικό, ανήκουν στη μεσοαστική τάξη, από οικογένειες όχι κατ’ ανάγκη υψηλότερου εισοδήματος, αλλά υψηλότερου μορφωτικού επιπέδου κατά μέσο όρο από το σχολείο της γειτονιάς
-Τα πρότυπα δεν πάνε εκδρομές στο εξωτερικό περισσότερο από το μέσο δημόσιο σχολείο (αναφέρομαι στη συντριπτική πλειοψηφία και όχι στη μία ή δύο εξαιρέσεις)
-Στα πρότυπα υπάρχουν αναπληρωτές συνάδελφοι (που με δική τους επιλογή)
καλύπτουν επάξια κενά θέσεων-Στα πρότυπα υπάρχει “έλεγχος” της ποιότητας παροχής εκπαίδευσης, σε πρώτο χρόνο από γονείς που είτε λόγω επαγγέλματος είτε λόγω “ψώνιου” θεωρούν πως μπορούν να το κάνουν
-Στα πρότυπα δεν υπάρχουν οργανικές μόνιμες θέσεις εκπαιδευτικών. Υπάρχει 4ετής θητεία μετά από αξιολόγηση ή “αξιολόγηση” , η οποία για να ανανεωθεί απαιτεί εκ νέου αξιολόγηση
-Οι συνάδελφοι των προτύπων στη συντριπτική πλειοψηφία τους έχουν επιλέξει να βρεθούν σε πρότυπο σχολείο διότι αισθάνονται πως στα πρότυπα μπορούν να είναι πιο αποδοτικοί στο εκπαιδευτικό τους έργο
–Ό,τι γίνεται στα περισσότερα πρότυπα γίνεται από το μεράκι των συναδέλφων εκπαιδευτικών και των συλλόγων γονέων που έχουν την διάθεση να συνεισφέρουν
-Η πλειοψηφία των συλλόγων εκπαιδευτικών των προτύπων στάθηκε απέναντι στην εισαγωγή τμημάτων ΙΒ στα πρότυπα σχολεία, γιατί είδε τον “δούρειο ίππο” του εγχειρήματος. Προφανώς υπήρξαν και συνάδελφοι που είδαν ως θετικό βήμα την πρωτοβουλία του ΙΕΠ και της πολιτείας
-
Καλησπέρα σε όλους.
Επειδή κανουμε κουβεντα εδω πολλα πολλά χρονια για τα Προτυπα ομολογω οτι Γιαννη εσυ το ειχες πει τοτε για το τι θα γινει. Ειχες δικιο λοιπον εκανα λαθος, πιστευα σε κατι που δεν θα γινει ποτε στην χωρα μας, γιατι ουδεις ενδιαφερεται για αυτο. Την ποιοτικη δημοσια εκπαιδευση.
ΥΓ Θοδωρη μπορω να βαλω ως σχολιο στην αναρτηση μου στο φβ το δικο σου σχολιο; εχει ιδιαιτερη αξια γιατι διδασκεις στο Βαρβακειο. -
Καλησπέρα συνάδελφοι. Μίλτο σε ευχαριστούμε για την ανάρτηση των θεμάτων αλλά κυρίως για τον προβληματισμό που δημιούργησαν.
Με αυτές τις εξετάσεις το παιδί μαθαίνει ότι η αξία του εξαρτάται από την επίδοση. Το παιδί είναι project και αν είναι του Δημοτικού δεν έχει καν γνώμη. Οι γονείς του το ρωτάνε τι θέλει, πως αισθάνεται;
Μεγάλη ευθύνη φερουν οι γονείς που σκέφτονται: “Το παιδί μου αξίζει κάτι καλύτερο από το απλό δημόσιο” και σίγουρα θεωρούν ότι τα υπόλοιπα παιδιά —που δεν πάνε Πρότυπο— αξίζουν λιγότερο.
Μια ξεκάθαρη ταξική λογική: Όσοι έχουν χρήματα για φροντιστήρια, περισσότερες πιθανότητες. Και μετά κοκορεύονται:”Το δικό μου μπήκε, της γειτόνισσας όχι”. Που μπορεί να άξιζε γιατί έχει καλύτερο μυαλό, αλλά λιγότερα λεφτά.Το εκπαιδευτικό σύστημα και η πολιτική εξουσία, φέρει το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης. Τα Πρότυπα θα δικαιολογούσαν την ύπαρξή τους αν:
- η πρόσβαση δεν εξαρτάται από φροντιστήρια
- η επιλογή γίνεται με παιδαγωγικά κριτήρια, όχι με εξετάσεις-πανελλήνιες και μάλιστα το αίσχος της πολλαπλής επιλογής.
- ο ρόλος τους ήταν να ανεβάζουν το επίπεδο όλων των σχολείων και όχι να υπονομεύουν το κύρος των άλλων Δημόσιων Σχολείων.
- δεν δημιουργούν κοινωνικό διαχωρισμό
- δεν θυσιάζουν την παιδική ηλικία στον βωμό της «επιτυχίας»
Αν δεν μπορούν να λειτουργήσουν έτσι, τότε ΟΧΙ — δεν πρέπει να υπάρχουν.
Το κίνητρο, η ωριμότητα, ο τρόπος σκέψης, θα φαίνονταν σε μια συνέντευξη λίγων λεπτών με το παιδί και θα είχαν μεγαλύτερη αξία από το απαράδεκτο αυτό σύστημα επιλογής.
Χίλιες φορές κλήρωση. Δεν ήταν τέλεια αλλά δίκαιη για όλους, όχι μόνο για τους έχοντες.
Τα Πρότυπα δεν δημιουργήθηκαν για να είναι τα σχολεία των
“άριστων”, αλλά να καινοτομούν σε παιδαγωγικές πρακτικές.Και αφού περάσουν όλα αυτά τα παιδιά, βλέπουν και τους Λαζαρίδηδες να πρωταγωνιστούν.
-
Καλησπέρα σε όλους.
Συμφωνω σε όλα και εγω με την Τινα. Άλλωστε σε παλαιοτερη συνομιλια είχα τοποθετηθεί εντελως αρνητικά με την λογική και το σύστημα αυτων των εξετάσεων.
Θοδωρή συμφωνω μαζί σου για τις ερωτησεις 37-40
Στην εποχή μου που επιμέναμε και διαβάζαμε πολυ περισσότερο γεωμετρία τετοια προβλήματα τα έλυνα μετά την Δ Γυμνασίου (δηλ. Α Λυκειου).
Το 1999 στις πανελληνιες Β λυκείου μπηκε ενα παρόμοιο προβλημα με χωρία και το έλυσε πολυ μικρό ποσοστό μαθητων.
Συγκριτικά με το 34 και το 35 πολυ πιο δύσκολα τα 37 ,39 , 40 .24.25
Το 25 χρειαζεται δυναμη σημείου ως προς κύκλο (Β Λυκείου!) για γρηγορη λύση.
Το 33 χρειαζεται γνωση κλισης ευθείας (δεν ξερω αν διδασκεται στο γυμνάσιο)
Για εμενα το πιο όμορφο είναι το 32.
Το 34 αν και φαίνεται περίεργο είναι ευκολο.
Δεν ξερω αν ο χρονος επαρκει. -
Καλησπέρα σε όλους.
Ομολογώ ότι δεν περίμενα τη συζήτηση που άνοιξε και η οποία σίγουρα αξίζει!
Από τα πολλά που γράφηκαν, θα ήθελα να επαναλάβω ένα σημείο από σχόλιο του Γιάννη:“Και μην κοιτάμε το λεκανοπέδιο με τα πολλά σχολεία όπου ένας λογικός γονέας μπορεί να αποφύγει το πρότυπο αν αυτό είναι μακριά.
Σε μια πόλη με τρία Λύκεια καταλαβαίνουμε ότι το ένα θα γίνει πρότυπο και τα άλλα δύο άσυλα.“ -
Μίλησα με φίλους που ήταν επιτηρητές στις «μίνι πανελλήνιες» των Προτύπων και πραγματικά αυτό που άκουσα είναι προβληματικό κατα την αποψη μου.
Τα παιδιά (11 χρονών!) ήταν στα εξεταστικά κέντρα από τις 8:50, τα θέματα δόθηκαν με καθυστέρηση και αποχώρησαν στη 1. Μιλάμε για μια διαδικασία σχεδόν 4 ωρών, και για κάποια παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έφτασε κοντά στις 5 ώρες, Σάββατο πρωί.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης υπήρχαν παιδιά που έκλαιγαν, άλλα που έκαναν εμετό από το άγχος. Και μιλάμε για παιδιά που προετοιμάζονται 2 χρόνια για αυτή τη διαδικασία.
Τους ζητήθηκε να έχουν σηκωμένα μανίκια για έλεγχο (μην έχουν smartwatch), στην τουαλέτα πήγαιναν με συνοδεία, δεν επιτρεπόταν διάλειμμα φυσικά στα 11 χρονα και έγραφαν ασταμάτητα non stop . Παιδιά που μπερδεύτηκαν και ζήτησαν δεύτερο απαντητικό φύλλο να περασουν τις απαντησεις, δεν το έλαβαν απο τους εξεταστες, χάνοντας ουσιαστικά ερωτήσεις ενω τις ηξεραν.
Και το πιο ανησυχητικό: εκπαιδευτικοί γυμνασίου που είδαν τα θέματα ανέφεραν ότι ήταν ξεκάθαρα επιπέδου γυμνασίου.
Στα 11 τους χρόνια, αυτή είναι η «αξιολόγηση» της αριστειας σοβαρα; Αυτή είναι η παιδαγωγική προσέγγιση;
Όταν μια εξεταστικη διαδικασία προκαλεί τέτοια πίεση σε μικρα παιδια, τέτοιο άγχος και τέτοιες συνθήκες, ίσως το πρόβλημα δεν είναι τα παιδιά, αλλά το ίδιο το σύστημα εξέτασης.
Παρακαλω αν γραφω κατι λαθος ή αν εχετε να συμπληρωσετε κατι γιατι ειστε επιτηρητες η γονεις γραψτε το στα σχολια να το διορθωσω. Δεν ημουν παρουσα δεν γνωριζω το θεμα.
-
-
H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 1 μέρα
Διαγωνισμός Φυσικής «Αριστοτέλης» 2025-26 Β’ Φάση Γ’ Λυκ.
Eκφωνήσεις και Eνδεικτικές Λύσεις Β’ Φάσης ή Eκφωνήσεις και Eνδεικτικές Λύσεις Β’ Φάσης-
Διαβάζοντας τώρα το Α΄θέμα της Γ΄τάξης, κατάλαβα και το νόημα της άσκησης που μπήκε στην Β΄τάξη, το οποίο προκάλεσε το προηγούμενο σχόλιό μου!
Ήταν … προπόνηση για να πάμε στην κυκλοειδή 🙂 -
Κάτι σαν το 3ο Θέμα της Γ΄ τάξης (χωρίς όμως να συνυπάρχουν τρία πεδία, αλλά μόνο δύο), θα μπορούσε να βρει κανείς στο
Κυκλοειδής κίνηση σε βαρυτικό και μαγνητικό πεδίο
καθώς και στην αντίστοιχη ανάρτηση του Νίκου ΣταματόπουλουΚυκλοειδής κίνηση φορτισμένου σωματιδίου σε ομογενές ηλεκτρικό και μαγνητικό πεδίο
-
-
H/o admin έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 1 μέρα
Διαγωνισμός «Αριστοτέλης» Γυμν. – Α’ – Β’ Λυκ.
Θέματα και Ενδεικτικές Λύσεις Α’ Γυμνασίου Θέματα και Ενδεικτικές Λύσεις B’ Γυμνασίου Θέματα και Ενδεικτικές Λύσεις Γ’ Γυμνασίου Θέματα και Ενδεικτικές Λύσεις Α’ Λυκείου Θέματα και Ενδεικτικές Λύσεις Β’ Λυκείου-
Μια απορία μου δημιουργήθηκε ρίχνοντας μια ματιά στα θέματα της Β΄Λυκείου.
Το δεύτερο θέμα με τα δυο οχήματα, τι ακριβώς εξετάζει από την φυσική της Β΄τάξης;
Προς στιγμή νόμισα ότι ήταν διαγωνισμός μαθηματικών…
Μάλλον απευθυνόταν στους μαθητές που του χρόνου θα πάνε στο 3ο πεδίο για να σπουδάσουν Φυσική 🙂 -
Καλησπέα Διονύση. Μαλλον εξετάζει ποσο καλά ξερουν την μελέτη του δευτεροβάθμιου τριωνύμου!!!!
Όμως για άκηση Μαθηματικών είναι όμορφη!!!!! -
Επίσης τα ερωτηματα Α3 ειναι μονο Γεωμετρια με αρκετα στοιχεια αναλυτικης γεωμετριας!
-
Στην Β’ Λυκείου το Θέμα Β πρέπει να ακυρωθεί
Δείτε το “σχήμα” της εκφώνησης, δηλαδή την ζωγραφιά από βιβλίο νηπιαγωγείου
https://i.ibb.co/RkgZ91dd/5.png
Για ποιον λόγο στο σχήμα δεν υπάρχουν οι ταχύτητες; Πώς ο εξεταζόμενος θα συμπεράνει την φορά κίνησης;
Όταν τα θέματα φωτοτυπούνται, τα σχήματα δεν έχουν χρώμα (τα δημόσια σχολεία
δεν μπορούν να πληρώνουν και έγχρωμα μελάνια φωτοτυπικών)Πώς κινείται το κίτρινο όχημα Β; Από τη μορφή του οχήματος και από τα βελάκια στο δρόμο, φαίνεται πως κινείται προς τα “κάτω” δλδ προς τον Νότο.
Στη λύση η συνάρτηση Β(t)=(90,6t) θεωρεί πως κινείται προς τη θετική φορά, δηλαδή προς τα ΄”πάνω” ή προς τον Βορρά.
Μάλλον ο θεματοδότης οδηγεί με την όπισθεν.
Προσωπικά δεν κάθισα να λύσω τα θέματα την ώρα της εξέτασης, διότι όταν η εξέταση γίνεται σε ωράριο λειτουργίας του σχολείου (3 τελευταίες διδακτικές ώρες)
δημιουργούνται πολλά θέματα λειτουργίας του προγράμματος και τρέχεις σαν τον αείμνηστο Θανάση Βέγγο να κάνεις τον ισορροπιστή…..Με κάλεσαν οι μαθητές και με ρώτησαν την φορά κίνησης του Β. Απάντησα πως εκτιμώ ότι κινείται προς τα “κάτω”….
Για να μην τους “κρεμάσω”, πήρα τηλέφωνο στην ΕΕΦΕΕ και ρώτησα την φορά κίνησης. Η απάντηση ήταν σαφής: “προς τα κάτω”… πήρα και δεύτερη φορά και έλαβα την ίδια απάντηση….
Το ελάχιστο που οφείλω να κάνω προς τους 35 μαθητές της Β’ Λυκείου που θέλησαν να λάβουν μέρος σε έναν σοβαρό και αξιόπιστο διαγωνισμό φυσικής, είναι να ζητήσω από την επιτροπή την ακύρωση του θέματος.
Ξεκινάω από το υλικονετ, αφού ξέρω πως το παρακολουθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
ΥΓ: Όταν η οδηγία είναι οι μαθητές να έχουν μαζί τους “υπολογιστή τσέπης” για ποιον λόγο αναφέρεται στην εκφώνηση 42^2=1764;;;;
-
Μια αλλη παρατήρηση.
Στο Πανεπιστημιο αφού είχα αρκετη εμπειρία εφαρμογής της μεθοδου των ελαχίστων τετραγόνων και όταν είχα πια υπολογιστή ,για ενα συνολο 10 σημείων χρειαζόμουνα πάνω από μια ώρα να κάνω τις πράξεις και να τις επαληθεύσω (σχεδον παντα στην επαλήθευση εντόπιζα κάποιο λάθος) να κάνω το διάγραμμα και να τα καθαρογραψω, μου έπερνε πάνω από μια ώρα. Εδώ που τα παιδιά θα δουν για πρωτη φορα αυτή την μέθοδο και πρεπει να την¨διαβάσουν” πόση ώρα θα κάνουν; Ποση ώρα είναι το διαγώνισμα; Και τι προσφέρει αυτό στο διαγώνισμα. Ιδαίτερα τωρα που έχουμε ετοιμα προγραμματα (π.χ στο Excell η εντολή trend) και δεν χρειάχεται καν να κάνουμε πράξεις! -
Συμφωνώ Γιώργο απόλυτα
-
Καλημέρα σε όλους.
Θοδωρή συμφωνούμε.
Σε εμας δεν έτυχε να κάνει επιτήρηση φυσικός και έγινε από φιλολογο και μαθηματικό. Τρεχει στο σχολείο για μια βδομάδα η δραση της συμπεριληψης κια ςχει αλλαξει το πρόγραμμα..
Ριχνοντας μια ματιά στα γραπτα ειδαμε ότι κάποιοι μαθητές ειχαν παρει φορα κινησης για το Β την πάνω. -
Πειραματικό θέμα Α’ και Β’ Λυκείου
Μεγαλύτερη διαστρέβλωση σε αυτό που λέμε πειραματική διαδικασία δεν θα μπορούσε να υπάρχει. Παίρνουμε μία καλονή και της χαράσσουμε το πρόσωπο ώστε να γίνει τέρας! Ποιός ο παιδαγωγικός- εκπαιδευτικός στόχος ενός τέτοιου θέματος; Αλήθεια ποιές γνώσεις και ικανότητές του εξεταζόμενου αξιολογούμε; -
Καλημέρα παιδιά.
Μου εντόπισαν τηλεφωνικά το θέμα της Α’ Γυμνασίου:
https://i.ibb.co/qPnCp88/4444.pngΔεν θα υπάρξει ταλάντωση;
-
Στη σελίδα 2 στις λύσεις της Α Γυμνασίου υπαρχει ενα μικρο λαθακι, σιγουρα τυπογραφικο. Συγκεκριμένα, ενώ αρχικά δηλώνεται ότι ο ρυθμός είναι 1,2 mL/λεπτό, στη συνέχεια χρησιμοποιείται η τιμή 2,1 mL για τον όγκο ανά λεπτό.
Με βάση τα δεδομένα του προβλήματος, ο ορθός ρυθμός είναι 1,2 mL/λεπτό και συνεπώς ο ετήσιος όγκος υπολογίζεται ως:
1,2 × 60 × 24 × 365 = 630720 mL (ή 630,72 L).
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ορθό οπως το εδωσαν, ωστόσο προκύπτει μέσω μη συνεπούς ενδιάμεσης τιμής. Ασημαντο λαθακι αλλα μπορει να μπερδεψει τα παιδια. -
Και κατι αλλο για τις λυσεις της Α Γυμνασιου. Στη σελίδα 4, στην περιγραφή της κίνησης των μορίων, διατυπώνεται η πρόταση ότι «τα μόρια στην πρώτη εικόνα κινούνται χωρίς να πλησιάζουν μεταξύ τους». Η διατύπωση αυτή ενδέχεται να δημιουργήσει μια μικρή ασάφεια στα παιδια ως προς τη φυσική ερμηνεία του φαινομένου. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση των υγρών, είναι γνωστό ότι τα μόρια βρίσκονται σε σχετικά μικρές αποστάσεις μεταξύ τους και κινούνται συνεχώς, πραγματοποιώντας συχνές συγκρούσεις. Επομένως, μια ελαφρώς πιο ακριβής διατύπωση θα ήταν ότι τα μόρια παραμένουν κοντά μεταξύ τους, ενώ ταυτόχρονα κινούνται διαρκώς και συγκρούονται.
-
Ναι Γιάννη μου, βλέπω κι εγώ το σχήμα και τον συλλογισμό σου.
Η βασική ιδέα του πειράματος είναι σαφώς σωστή, καθώς αναδεικνύει το γνωστό φαινόμενο της ελεύθερης πτώσης και η μηδενική ένδειξη του δυναμόμετρου κατα την πτωση . Ίσως όμως η διατύπωση ότι «το βάρος φαινεται να μηδενίζεται» να είναι λίγο απλοποιημένη, καθώς φυσικά το βάρος ως δύναμη δεν παύει να υπάρχει, αλλά μηδενίζεται η ένδειξη του οργάνου.
Επιπλέον, με την παρουσία του ελαστικού στοιχείου στο σχήμα, μπορεί εύλογα να σκεφτεί κανείς ότι ενδέχεται να εμφανιστούν μικρές ταλαντώσεις, οι οποιες βέβαια δεν αποτελούν το κύριο ζητούμενο στο ερωτημα εδώ απο οτι καταλαβαινω, αλλα ενας εξυπνος μαθητης πιθανον να το σκεφτει.
Πιθανόν λοιπόν η πρόθεση είναι μια απλοποιημένη παρουσίαση, εστιασμένη στο βασικό συμπέρασμα για το επίπεδο της τάξης της Α Γυμνασιου, αλλά ίσως μια μικρή διευκρίνιση στη διατύπωση θα απέφευγε τέτοιου είδους απορίες. -
Τίνα είναι πολύ μεγάλες ταλαντώσεις.
Το δυναμόμετρο θα δείχνει:
https://i.ibb.co/hFvjCY71/5555.pngΘα δείχνει από -5Ν ως +5Ν.
Μηδέν είναι η μέση τιμή. -
Αν προσθέσω αποσβεστήρα κάνοντας το δυναμόμετρο αμορτισέρ τότε:
https://i.ibb.co/sX1Xg00/6666.pngΘέλει πάνω από ένα δευτερόλεπτο πτώση του θαλάμου. Δηλαδή να πέσει ο θάλαμος πάνω από 5 μέτρα!!
Ίσως πάνω από 3 δευτερόλεπτα ώστε ο θάλαμος να πέσει περισσότερο από 45 μέτρα!! -
Δεν θα προκαλέσει μάλλον πρόβλημα στα παιδιά.
Και εμένα με πήραν τηλέφωνο. Σε αντίθετη περίπτωση δεν θα το είχα δει.
Δεν σνομπάρω τα θέματα του Γυμνασίου αλλά έχω ξεκοπεί, μια και δούλεψα σε Γυμνάσιο μόνο τα έτη 1987-1988 και 1988-1989.
Έτσι μου είναι δύσκολο να το παρακολουθήσω σήμερα. -
Στο θέμα Β στη Β’ Λυκείου, η λύση “διορθώθηκε” με εξίσωση κίνησης για το σώμα Β,
B(t)=(90,-6t), η απόσταση βγαίνει:d=10ρίζα(t^2+225)(SI) -> d^2=100t^2+22.500
με ελάχιστο t=-b/2a=0–>t=0 Άρα: dmin=150m στις αρχικές θέσεις !!!!!!!!!
Ακόμα όμως δεν έχει αλλάξει η εκφώνηση και ζητά να δειχθεί
d=10ρίζα(t^2-28,8t+225) (SI)
Όλα καλά !!!!!!!!
Επίσης υπάρχει ένδειξη για “ΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΟΡΘΟ”
τόσο στα Θέματα Α’ Γυμνασίου, όσο και Β’ Γυμνασίου -
Θοδωρη τα λαθακια που εγραψα εδω παντως δεν τα διορθωσαν. Ισως υπηρχαν και αλλα λαθη. Καλημερα
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 2 μέρες
Πότε δεν διατηρείται η Μηχανική Ενέργεια; Ιδού η απορία!
Διαβάζουμε ότι η Μηχανική Ενέργεια ενός συστήματος σωμάτων διατηρείται όταν τα μέλη του δέχονται συντηρητικές δυνάμεις ή δέχονται και μη συντηρητικές δυνάμ […]-
Κοιτάει αν έχει λύσει παρόμοια άσκηση.
-
Αυτός είσαι Ανδρέα!
Φοβάμαι ότι αυτό συμβαίνει.
Αν συναντά για πρώτη φορά απλή άσκηση όπως αυτή;
https://i.ibb.co/35L4gKG9/11.png -
Αν δεν μοιάζει με αυτές που έχει μάθει, την προσπερνά γιατί “δεν πέφτει.”
-
Στις Πανελλήνιες του 1987 έπεσε αυτή με τις ελκόμενες μάζες που δεν έμοιαζε με άσκηση του σχολικού βιβλίου. Υπήρχε παρόμοια (τουλάχιστον) στον Αθανασάκη.
Δυσκόλεψε τα παιδιά. Κατηγορήθηκε ως απαράδεκτη!!
Σήμερα κυκλοφορούν τέτοιες μέχρι και στη Β’ Λυκείου! -
Η εξήγηση που βρίσκω είναι:
https://i.ibb.co/Hp9k7dTd/55.pngΘα ήθελα να δω συντομότερη.
Θα οδηγήσουμε μαθητές σε τέτοιες εξηγήσεις; -
Καλησπέρα Γιάννη και Ανδρέα. Να δει αν παραγεται θερμοτητα.
-
Συμφωνώ Κωνσταντίνε
Τότε όμως το γράφεις -
Καλό απόγευμα Γιάννη, καλό απόγευμα σε όλους.
Προφανώς θα πρέπει να ψάξει αν έχουμε απώλεια μηχανικής ενέργειας και αυτό που θα πρέπει να εστιάσει είναι η θερμότητα. Αλλά:
Το πρώτο που, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να ξεκαθαρίσει είναι για ποιο σύστημα θα εφαρμόσει ΑΔΜΕ. Αν το σύσστημα Γιάννη είναι αυτό που έβαλες παρακάτω στο σχόλιο, αφού ορίσει το σύστημα κύλινδρος, σώμα νήματα, τροχαλία, δεν χρειάζεται να προχωρήσει στην απόδειξη που παρέθεσες. Το νήμα δεν αφαιρεί ενέργεια από το σύστημα, ούτε δίνει ενέργεια στην τροχαλία (αν την θεωρήσουμε αμελητέας μάζας), όση ενέργεια παίρνει από το ένα σώμα την δίνει στο άλλο.
Άρα δεν μένει παρά να εξετάσει αν αναπτύσσεται τριβή ολίσθησης στον κύλινδρο… -
Καλησπέρα Γιάννη και στους υπόλοιπους συναδέλφους.
Γιάννη, φαντάζομαι ότι εννοείς πώς ο μαθητής θα ελέγξει εάν στο σύστημα διατηρείται η μηχανική ενέργεια σύμφωνα με τη διατύπωση “…μόνο συντηρητικές δυνάμεις και μη συντηρητικές οι οποίες όμως δεν παράγουν έργο”. Να μην χρησιμοποιήσει δηλαδή τις σχέσεις έργου-ενέργειας (τι εκφράζει δηλαδή το έργο και συγκεκριμένα το έργο της τάσης του νήματος) ούτε τι γίνεται με τη θερμότητα, κ.λπ. -
Καλησπέρα Διονύση.
Συμφωνώ σε όλα. Δεν πρέπει όμως να ειπωθούν αυτά;
Θα βάλουμε το μαθητή να ψάχνει και να αποδεικνύει αν και πότε το έργο των μη συντηρητικών δυνάμεων είναι μηδέν;Έπειτα ένας μαθητής γιατί να μην θεωρήσει τη δύναμη επαναφοράς σε κάθε ταλάντωση συντηρητική ώστε να αποφανθεί ότι διατηρείται η ενέργεια σε μια εξαναγκασμένη ταλάντωση;
Ας δούμε το λογικό σχήμα:
Μια δύναμη είναι συντηρητική όταν σε κάθε κλειστή διαδρομή το έργο είναι μηδέν.
Το έργο της δύναμης επαναφοράς έχει την ιδιότητα αυτήν. Η δύναμη επαναφοράς είναι συντηρητική, επομένως η μηχανική ενέργεια σε μια εξαναγκασμένη ταλάντωση διατηρείται. -
Καλησπέρα Γρηγόρη.
Αυτό που είπες εννοώ. -
Οι μαθητές χωρίς εξηγήσεις γράφουν “ΑΔΜΕ=>….” και καθαρίζουν αλλά εμείς στην τάξη πρέπει να δώσουμε εξηγήσεις αλλιώς δεν κάνουμε μάθημα.
Ποιος δίνει τέτοιες μακρόσυρτες εξηγήσεις ανάλογες με αυτές του παραδείγματός μου;
Εκεί λοιπόν μιλάμε για μη μετατροπή σε άλλης μορφής ενέργεια αλλά στο “επίσημο” κείμενο για συντηρητικές δυνάμεις;Ένα σχόλιό μου από άλλη ανάρτηση:
Έχει και η Φυσική τη νεοκαθαρεύουσά της;Για να φανούμε μορφωμένοι λέμε «Ο ασκός του Αιόλου» και «τα φόρα» (όταν παίρνω φόρα, φόρα κατηφόρα κι ο Θεός ο ίδιος δε με σταματά).
Λέμε «της Αργυρούς» και μας ξεφεύγει και το «της Φωφούς».
Απεχθανόμαστε το μπανάλ «σαν» και το αντικαθιστούμε με το «ως». Έτσι ενίοτε λέμε «την πάτησα ως βλάκας».
Χρησιμοποιούμε την αρχαιοπρεπή γενική όπως «να επιμεληθούμε της διατύπωσης» αλλά διολισθαίνουμε ενίοτε προς τον Μποστ «μου χρειάζεται ενός πιλότου».
Σιχαινόμαστε τη διπλή άρνηση (Δεν καταλαβαίνω τίποτα) και ενίοτε λέμε «Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα σε όλους τους χώρους του πλοίου» και όποιος κατάλαβε κατάλαβε.
Ο δωδεκάλογος της νεοκαθαρεύουσας από το Νίκο Σαραντάκο:
Φαίνεται ότι και η Φυσική απέκτησε τη νεοκαθαρεύουσά της.
Έτσι πηδάμε μέχρι το ταβάνι όταν κάποιος λέει:
-Το έργο της τριβής έγινε θερμότητα.
Ο Νίκος Σαραντάκος γράφει ότι «και λάθος να κάνω έχω καλή παρέα» και παραθέτει το ίδιο «λάθος» σε κείμενο του Παπαδιαμάντη.
Ας τον μιμηθώ (ως φανατικός οπαδός του) λέγων ότι και ο Αλεξόπουλος κάνει το ίδιο «λάθος».
Θεωρούμε βάρβαρο το να παρουσιάσουμε με απλά λόγια μια τόσο βαριά έννοια όπως η Ενέργεια.
Παρουσιάζουμε τη διατήρηση της ενέργειας μέσω των συντηρητικών δυνάμεων. Μπορούν οι μαθητές να καταλάβουν τι είναι αυτές όταν σε τιτάνιες και σηριαλοπρεπείς συζητήσεις στο υλικονέτ φάνηκε ότι και Φυσικοί έχουν κακή εικόνα για τις εν λόγω κυρίες;
Μιλάμε για συντηρητικές δυνάμεις που είναι κατ’ ανάγκην πεδιακές πριν μιλήσουμε για πεδία.
Έτσι προσθέτουμε ένα κύρος σε ότι γράφουμε άσχετα αν ο Αλεξόπουλος απέφυγε να επικαλεστεί συντηρητικές δυνάμεις στη διατήρηση της μηχανικής ενέργειας ακόμα και στο Πανεπιστημιακό του.
Βάζουμε ολόκληρες παραγράφους για την επιστημονική μέθοδο ακόμα και σε βιβλία Γυμνασίου. -
Γεια σου Γιάννη.Και ο Τραχανάς και ο Τερζής πάρα πολύ έντονα επισημαίνουν ότι πρέπει να επιδιώκουμε, με την διδασκαλία, να βοηθάμε τον μαθητή στην κατανόηση όσων λέει ή έστω όσων διαχειρίζεται μαθηματικά.Για κατανόηση της ΑΔΜΕ από τους μαθητές η διατύπωση “…μόνο συντηρητικές δυνάμεις και μη συντηρητικές οι οποίες όμως δεν παράγουν έργο” δεν νομίζω και εγώ ότι είναι η πιο κατάλληλη.Προφανώς ο τρόπος που αναφέρει ο Διονύσης εδώ βοηθά πολύ περισσότερο.
-
Καλημέρα Άρη.
Και εγώ αυτό πιστεύω και αυτό έκανα.
Συζητούσα φυσικά για τις συντηρητικές δυνάμεις και το ρόλο τους αλλά μετά τα θεμελιώδη.
Η πρώτη επαφή των μαθητών με τη Μηχανική δεν πρέπει να είναι μια μεταγραφή της Θεωρητικής Μηχανικής επί το απλούστερον.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 2 μέρες
Θα γλιστρήσει, δεν θα γλιστρήσει;
Ένα σώμα Α μάζας m=1kg κινείται σε ένα λείο οριζόντιο επίπεδο Χ με σταθερή ταχύτητα υ0=3m/s, κατευθυνόμενο προς ένα σώμα Β, το οποίο ηρεμεί σε μια π […] -
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 3 μέρες
Anthropic vs ΗΠΑ…
Anthropic vs ΗΠΑ: Χωρίς «kill switch» η Τεχνητή Νοημοσύνη σε απόρρητα προγράμματα. AI χωρίς «διακόπτη απενεργοποίησης». Σύγκρουση Anthropic με Π […]-
Καλημέρα Διονύση.
Ο Ισαάκ Ασίμωφ στα μυθιστορήματά του θεωρούσε αυτονόητη την προστασία της ανθρωπότητας από τα ρομπότ.
Διαβάζουμε στη Βικιπαίδεια:Οι τρεις νόμοι της ρομποτικής είναι κανόνες στους οποίους υπακούν τα περισσότερα ρομπότ με ποζιτρονικό εγκέφαλο που εμφανίζονται στα έργα επιστημονικής φαντασίας του συγγραφέα Ισαάκ Ασίμωφ , ενώ χρήση τους έχουν κάνει και άλλοι δημιουργοί επιστημονικής φαντασίας. Οι νόμοι αυτοί πρωτοδιατυπώθηκαν από τον Ασίμωφ στο διήγημα «Runaround» (1942) και είναι οι εξής:
- Το ρομπότ δεν θα κάνει κακό σε άνθρωπο, ούτε με την αδράνειά του θα επιτρέψει να βλαφτεί ανθρώπινο ον
- Το ρομπότ πρέπει να υπακούει τις διαταγές που του δίνουν οι άνθρωποι, εκτός αν αυτές οι διαταγές έρχονται σε αντίθεση με τον πρώτο νόμο
- Το ρομπότ οφείλει να προστατεύει την ύπαρξή του, εφόσον αυτό δεν συγκρούεται με τον πρώτο και τον δεύτερο νόμο
Σε μεταγενέστερα μυθιστορήματα του Ασίμωφ, οι τρεις νόμοι της ρομποτικής συμπληρώθηκαν από το ρομπότ Ντάνιελ Όλιβοου με τον μηδενικό νόμο της ρομποτικής:
- Το ρομπότ δεν θα κάνει κακό στην ανθρωπότητα, ούτε με την αδράνειά του θα επιτρέψει να βλαφτεί η ανθρωπότητα,
οπότε και ο πρώτος νόμος συμπληρώθηκε ανάλογα (παρόμοιες προσαρμογές έγιναν και στον δεύτερο και τρίτο νόμο):
- Το ρομπότ δεν θα κάνει κακό σε άνθρωπο, ούτε με την αδράνειά του θα επιτρέψει να βλαφτεί ανθρώπινο ον, εφόσον αυτό δεν αντιτίθεται στο μηδενικό νόμο.
Στους νόμους αυτούς, αλλά και στις παραβιάσεις τους, στηρίχθηκαν τα διηγήματα για ρομπότ του Ασίμωφ, αλλά και πολλών άλλων συγγραφέων.
Ο Ασίμωφ απέφευγε τα κακοποιά ρομπότ της λαϊκότερης επιστημονικής φαντασίας και χαρακτήριζε “Φρανκενσταϊνικό σύνδρομο” κάθε φόβο της ανθρωπότητας προς τα δημιουργήματά της τα οποία θα την καταστρέψουν.
Αν ζούσε σήμερα….. -
Καλημέρα παιδιά.
Δύο πλανήτες συναντιούνται. Ο Α είναι χαρούμενος και ο Β θλιμμένος. Ρωτάει ο Α τον Β: τι έχεις; και ο Β απαντά: νομίζω ότι έχω αρπάξει ιό…την ανθρωπότητα. Απαντά τότε ο Α: μην ανησυχείς, το είχα κι εγώ κάποτε, θα περάσει.
Από την πρόσφατη ταινία “Father, Mother, Sister, Brother” του Jim Jarmusch.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 4 μέρες
Ανδρέας Τερζής: Ο Φυσικός-Ο Δάσκαλος
Μια συνέντευξη που αξίζει το λόγο να της αφιερώσουμε λίγο χρόνο. Προσωπικά την απόλαυσα…-
Η αναφορά έγινε από τον Πάνο Μουρούζη στην ανάρτηση ΕΔΩ.
Μόνο και μόνο ο τίτλος που επέλεξε με τους φοιτητές για το βίντεο “Το να σπουδάζεις Φυσική είναι Άθλος”, είναι μια πρόκληση!!! -
Και σε μένα άρεσε …
“…η ουσία της Φυσικής είναι να καταλάβεις τι γίνεται,
να κατανοήσεις τη φύση και να χρησιμοποιείς
με τον ποιό έξυπνο τρόπο τα μαθηματικά…”
Γιαυτό είναι άθλος το να σπουδάζεις Φυσική! -
Την είχα δει και εγώ Διονύση. Φανταστικός. Μιλάει με έναν τρόπο που μου δίνει την εντύπωση ότι θέλει να τα πει όλα, αλλα υπόκειται σε γλωσσικούς περιορισμούς.
-
Λογικό να ενθουσιάζει Πάνο , Διονύση και άλλους παροικούντες …
Ο ίδιος το δηλώνει : ” Έχω δυο σοβαρές αρρωστιες , την Φυσική και …”
…και ;
Η δεύτερη αρρώστια τελικά ήταν η διδασκαλία; … ή η φιλοσοφία ; ή το θέατρο ή … ή μήπως η συμμετοχή στην κοινωνία σαν ενεργός πολίτης ; Ίσως τελικά το δεύτερο είναι μέσα σε όλα ( “δεν ήθελα να είμαι μονοδιάστατος….”)Ένα μόνο μειονέκτημα ( και το ομολογεί ) … μιλά πολύ γρήγορα ( και με άρθρωση όχι άψογη θα συμπλήρωνα ) Αλλά ο πλούτος της σκέψης και των ιδεών του, επιβάλλει να χαμηλώσεις την ταχύτητα αναπαραγωγής για να τον παρακολουθήσεις.
Παλιά ήταν καλύτερα πάντως … διότι δεν ήταν απαραίτητο να παραδεχτείς πως η ενασχόληση με την Φυσική είναι όπως και η απόλαυση της Κουτσομούρας … είναι για όσους τους αρέσει .
Καλημέρα σε όλους
-
Εντυπωσιακός ομιλητής!
Πρέπει να είναι καταπληκτικός δάσκαλος.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η διαφοροποίησή του (προτιμώ τη λέξη από τη “διαφωνία”) από τον άλλο μεγάλο δάσκαλο Στέφανο Τραχανά για το θέμα της εισαγωγής της Κβαντικής Φυσικής στο Λύκειο. Θα ήταν απόλαυση να τους ακούς να συζητούν το θέμα στα πλαίσια μιας ημερίδας.
Διευκρινίζει βέβαια ότι μιλάει για την παρούσα μορφή Λυκείου και αφήνει ανοιχτό το παράθυρο της εισαγωγής της σε ένα ιδανικό Λύκειο που θα είχε ευρεία προσφορά.
(Ελπίζω να κατάλαβα καλά όσα είπε γιατί οι άνθρωποι καταλαβαίνουμε όσα θέλουμε να καταλάβουμε).
Προσέχουμε επίσης όσα λέει στο 45:30 για την αλήστου μνήμης Φυσική Γενικής Παιδείας που κατάληξε σε παπαγαλία. Με το “προσέχουμε” δεν εννοώ εμάς που στο κάτω – κάτω ποιος ευκαιρεί να μας ρωτήσει αλλά τους συντάκτες αναλυτικών προγραμμάτων. -
Γεια σας παιδιά.
Μήτσο, καλά εστίασες στο τι με … κέντρισε!
Γιάννη ας μην μείνουμε στο θέμα της διαφοροποίησης Τερζή- Τραχανά στο ζήτημα της διδασκαλίας της κβαντομηχανικής.
Αυτό δεν έχει καμιά σημασία στην εκτίμηση που μπορούμε να τρέφουμε και προς τους δύο… -
Καλησπέρα συνάδελφοι. Για τον Ανδρέα, θα μπορούσα να πω πολλά γιατί μπήκαμε μαζί στο Φυσικό της Πάτρας το 1981.
Μακράν ο εξυπνότερος του έτους μας, ανοιχτός σε όλους για να βοηθήσει, καλός χαρακτήρας και πολύ κοινωνικός. Στη Θεωρητική Φυσική, κανείς μας δεν καταλάβαινε τι έλεγε ο καθηγητής Γιαννούσης, εκτός από τον Ανδρέα, που έκανε και …ερωτήσεις.
Κάπου στη συνέντευξη λέει ότι δεν έχει κρεμάσει στο γραφείο του, τα πτυχια και τις περγαμηνές, μόνο το βραβείο της καλύτερης διδασκαλίας. Τι άλλο να πει κανείς.Όσον αφορά την άποψή του για την Κβαντομηχανική στο Σχολείο, εγώ αυτή την εποχή δεν έχω μαθητές για να τη διδάξω…αλλά και να είχα, την έχουν μάθει στο Φροντιστήριο.
Στο Φροντιστήριο δεν έχουν τη συσκευή Φωτοηλεκτρικού φαινομένου, και τους είχα πει να έρθουν στο σχολείο να κάνουμε το πείραμα. Ακόμα τους περιμένω.
Είχα κανονίσει τρίωρο στο ΕΚΦΕ Πάτρας για πειράματα την Παρασκευή. Το ανέβαλα αφού δεν υπάρχουν μαθητές.
Από την άλλη δεν έχουν ιδέα – και ούτε θέλουν να έχουν – Θερμοδυναμικής. Τι είναι πιο σημαντικό; Και τελικά τι κατάλαβαν από την Κβαντομηχανική; -
https://i.ibb.co/MkqxVhKT/3.png
Σχόλιο του Στέφανου Τραχανά:
” Αγαπητοί φίλοι του Υλικονέτ
Με μεγάλη μου χαρά είδα σήμερα την ανάρτησή σας για τον σπουδαίο πανεπιστημιακό δάσκαλο Ανδρέα Τερζή. Ο Ανδρέας πραγματικά ”ακτινοβολεί” όταν διδάσκει όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω πριν μερικά χρόνια παρακολουθώντας βιντεοσκοπημένες διαλέξεις του στο μάθημα της κβαντομηχανικής στο Φυσικό της Πάτρας.
Και με ενθουσίασαν τόσο πολύ ώστε θεώρησα ελάχιστη υποχρέωση μου ,όταν πληροφορήθηκα ότι θεσπίστηκε βραβείο διδασκαλίας στο πανεπιστήμιο Πατρών, να γράψω μια επιστολή και να εκφράσω αυτό που είχα αισθανθεί. Ακόμα περισσότερο επειδη έβλεπα πόσο σπάνια λεγόταν ο καλός λόγος στη χώρα μας τα πολλά προηγούμενα χρόνια.( Σε αντίθεση με το φθόνο και τη μιζέρια που πάντα βρίσκουν πρόθυμους ”κουβαλητές”)
Ο Ανδρέας λοιπόν ”ακτινοβολεί” οταν διδάσκει , όχι μόνο εκείνον τον μεταδοτικό ενθουσιασμο, που είναι η βασική συνθήκη της καλής διδασκαλίας,αλλά και την αναγκαία διαύγεια ,που χωρις αυτήν επίσης δεν νοείται καλή διδασκαλία.
Ωστε δεν αντιστέκομαι στον πειρασμό- μια και για κβαντομηχανική μιλάμε! – να προτείνω τα κβάντα αυτής της ακτινοβολίας να τα ονομάσουμε ”τερζόνια”!Να είναι πάντα καλά ο φίλος Ανδρέας”
-
Καλημέρα σε όλους. Όντως απολαυστικός Διονύση, ευχαριστούμε!
Εάν έψαξα σωστά, το άρθρο του στο οποίο αναφέρεται στο 38:32, πρέπει να είναι το: -
Από τον ίδιο “Μια εισαγωγή στη γενική σχετικότητα”.
Στο ύπαιθρο!! -
Μπράβο στον Πάνο και τον Διονύση που συνέβαλαν στο να γνωρίσουμε άλλον έναν πανεπιστημιακό Δάσκαλο με δέλτα κεφαλαίο. Πολύ καταρτισμένο φυσικό αλλά και άνθρωπο με γενικότερη μόρφωση και παιδεία. (Μήτσο δεν εννοώ το τελευταίο κομμάτι της συνέντευξης που λέει για την πολιτική του κοσμοαντίληψη και δράση, χαχα!!).
Ενδεικτικό της γενικότερης ευφυΐας του. Όταν περιγράφει μια περίοδο στην Αμερική όπου χρειαζόταν να διδάσκει διάφορα αντικείμενα για βιοπορισμό λέει το απίθανο, τότε έκανα «Βιοποριστική φυσική»
Άλλο ένα Respect στον Στέφανο Τραχανά για την μεγαλόψυχη πράξη του να «ψηφίσει» θετικά ώστε να πάρει το βραβείο για την καλλίτερη διδασκαλία ο Τερζής, διότι όπως λέει ο ίδιος «Ακόμα περισσότερο επειδη έβλεπα πόσο σπάνια λεγόταν ο καλός λόγος στη χώρα μας τα πολλά προηγούμενα χρόνια.( Σε αντίθεση με το φθόνο και τη μιζέρια που πάντα βρίσκουν πρόθυμους ”κουβαλητές”)»
Ευχαριστούμε Μίλτο και Γιάννη για τις δουλειές του Τερζή που ανακαλύψατε.
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 4 μέρες
Να συγκριθούν οι δύο τάσεις των νημάτων.
Από τη θέση Α αφήνουμε ένα ομογενές ραβδί να πέσει. Είναι δεμένο από το Ο με αβαρή ιδανικά νήματα. Να συγκριθούν οι τάσεις των νημάτων κατά την […]-
Νομίζω Γιάννη ότι το λάθος είναι ότι οι ροπές των (μη) αδρανειακών δυνάμεων δεν είναι μηδέν.
-
Γεια σου Γιαννη. Ο καταλληλος παρατηρητης για να βαλει δυναμη Euler το βλεπει να επιταχυνεται στροφικα και βαζει την Euler για να εξηγησει την αυξηση της γωνιακης ταχυτητας. Αρα δεν υπαρχει η συμμετρια που θα του επετρεπε να πει οτι οι τασεις ειναι ισες.Η γωνιακη επιταχυνση χαλαει την συμμετρια.Εκτος αυτου η δυναμη Euler δεν εχει παντα μηδενικη ροπη ως προς το κεντρο μαζας. Αν η ραβδος ηταν ακινητη και μονο αυτος στρεφοταν,τοτε η γωνιακη επιταχυνση της ραβδου που βλεπει, θα επρεπε να οφειλεται μονο στην ροπη της Euler.
-
Γράφοντας την πρώτη απάντηση σκέφτηκα τη χρήση στρεφόμενου παρατηρητή και έχοντας ξεχάσει τι είχα γράψει παλιά μπερδεύτηκα αρχικά.
Έχουμε τη συνήθεια να βάζουμε τις φανταστικές δυνάμεις στο κέντρο μάζας και αυτό δεν ισχύει για Euler και Coriolis.
Η ροπή της δεύτερης είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή και μπορεί να εξηγήσει πολύ εύκολα αυτό:
https://i.ibb.co/XZ6ZJnpp/88.png
-
-
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Ελευθέριος Μπότσαρης είναι πλέον φίλοι πριν από 1 εβδομάδα, 4 μέρες
-
H/o Κωνσταντίνος Καβαλλιεράτος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 5 μέρες
Επιτάχυνση κατά το χάσιμο της επαφής
Μία ομογενής σφαίρα ισορροπεί ακίνητη στην κορυφή ενος ημισφαιρίου. Η ισορροπία ειναι ασταθής. Εστω P το υλικό σημείο της σφαίρας το οποίο κατά την […]-
Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Ας το δούμε:
https://i.ibb.co/B5j8dkmj/1.pngΑκριβώς όταν χάνεται η επαφή.
https://i.ibb.co/9HmjGyDx/2.png -
Ευχαριστώ Γιάννη για την προσομειωση. Και αν κανεις θελει να δει που χανεται η επαφη και δεν θελει να γραφει εξισωσεις Largrange, τον παραπεμπω εδω:Σε ποια θέση εγκαταλείπει το ημισφαίριο;
-
Και με ταχύτητες:
https://i.ibb.co/r2KJhbFv/image.png
https://i.ibb.co/nNFhNkcT/image.png -
Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Αφού δεν υπάρχουν τριβές, η δύναμη στήριξης είναι κάθετη στην επιφάνεια, άρα περνά από το κέντρο της σφαίρας.
Άρα η σφαίρα εκτελεί μεταφορική κίνηση χωρίς να αποκτά γωνιακή επιτάχυνση και τελικά γωνιακή ταχύτητα. Συνεπώς όταν χάνει την επαφή, στη σφαίρα ασκείται μόνο το βάρος και η επιτάχυνση του κέντρου μάζας, ίση με την επιτάχυνση όλων των σημείων της σφαίρας είναι g.
Δεν αρκεί αυτή η δικαιολόγηση; -
Kαλημέρα Διονύση. Φυσικα και αρκεί.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 εβδομάδα, 5 μέρες
Δυο μορφές δυναμικής ενέργειας.
Μια πλάκα μάζας m=2kg βρίσκεται στη θέση Α, σε ύψος h1=2m από ένα οριζόντιο επίπεδο, πάνω από ένα ιδανικό κατακόρυφο ελατήριο, το οποίο στηρίζεται στο […]-
Γειά σου Διονύση: Ένας προβληματισμός αν μου επιτρέπεται: Συμφωνώ με το ότι εφόσον η πλάκα μετά την πτώση της δεν επανέρχεται στη θέση Α αλλά φτάνει μέχρι τη χαμηλότερη θέση Δ, ενεργεί στο σώμα μία μη συντηρητική δύναμη και αυτή είναι η αντίσταση του αέρα που γνωρίζουμε ότι είναι της μορφής F=-bυ καθώς οι άλλες δύο δυνάμεις που ενεργούν στη πλάκα είναι συντηρητικές. Η δύναμη F=-bυ ενεργεί στην πλάκα προφανώς και κατά την πτώση της από τη θέση Α στη θέση Β. Συνεπώς, αν δεν μου διαφεύγει κάτι, δεν ισχύει η ΑΔΜΕ και ο υπολογισμός της ταχύτητας της πλάκας στη θέση Β με την εφαρμογή της, μπορεί να εγείρει σχετικούς προβληματισμούς.
-
Καλό απόγευμα Γιώργο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Το ερώτημα iv) είναι αυτό που βάζει στο παιχνίδι την δύναμη αντίστασης. Τα τρία πρώτα ερωτήματα καλούνται να επιλυθούν με το δεδομένο:
“Θεωρούμε ακόμη αμελητέα την αντίσταση του αέρα “
Αφού λυθούν και απαντηθούν, έρχεται η συνέχεια που λέει, πάμε να δούμε αν όλα αυτά είναι ακριβώς έτσι. Βρίσκουμε λοιπόν ένα νέο πειραματικό αποτέλεσμα στο οποίο ο μαθητής καλείται να προβληματιστεί. Το αποτέλεσμα της μέτρησης για ύψος h4=1,8m, δεν συνδέεται με τα τρία πρώτα ερωτήματα. -
Ευχαριστώ Διονύση για την απάντηση και τη διευκρίνιση.
-
-
Ο/η Διονύσης Μάργαρης και ο/η
Τσιούτσιας Βασίλης είναι πλέον φίλοι πριν από 1 εβδομάδα, 6 μέρες
- Φόρτωσε Περισσότερα