-
H/o Παναγιώτης Κουτσομπόγερας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 2 εβδομάδες
Ηλεκτρόλυση του νερού (DIY πείραμα)!
Καλησπέρα σε όλους, ένα εύκολο DIY πείραμα (με την άδεια σας κύριε Hofmann) για την ηλεκτρολυτική αποσύνθεση του νερού. Κάνω το πείραμα σαν […] -
H/o Παναγιώτης Κουτσομπόγερας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 2 εβδομάδες
Χημεία Γ΄Γυμνασίου: Εξουδετέρωση
Καλησπέρα σε όλους, εδώ έχουμε ένα φύλλο εργασίας στη Χημεία Γ΄ Γυμνασίου, με θέμα: Εξουδετέρωση Φύλλο εργασίας & απαντήσεις Καλή δύναμη !-
Γεια σου Παναγιώτη, πολύ ωραίες ερωτήσεις. Το κακό με το μάθημα της Χημείας στη Γ’ τάξη του Γυμνασίου είναι ότι δεν έχει ασκήσεις (έστω στοιχειώδεις)
-
Καλησπέρα αγαπητέ Χρήστο – προσαρμοζόμαστε αν συμφωνείς στην ύλη και από και πέρα … δημιουργούμε – οι ερωτησεις ειναι αρκετα στοιχειώδεις, στο πνέυμα της ύλης ;;;
-
Καλησπέρα Παναγιώτη. Ευχαριστούμε για την προσφορά σου, μία ακόμη φορά! Θα αξιοποιηθεί!
Το μεγαλύτερο κακό για τη Χημεία του Γυμνασίου, νομίζω πως είναι το ότι σπάνια διδάσκεται από χημικούς…
-
Καλημέρα Μίλτο, σ’ ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου και μπραβο για τις αναρτήσεις σου – είναι σίγουρα καλύτερο για όλα τα μαθήματα να διδασκονται από τον καθηγητή της αντίστοιχης εδικότητας – είσαι σε γυμνάσιο ;
-
Καλησπέρα Παναγιώτη. Σε Λύκειο είμαι, αλλά συμπληρώνω κάποιες ώρες και σε Γυμνάσιο. Στο συγκεκριμένο Γυμνάσιο, δεν υπάρχει ούτε χημικός, ούτε βιολόγος, ούτε γεωλόγος…Τρεις φυσικοί καλύπτουμε όλες τις ΠΕ04 ώρες…
-
Φίλε Παναγιώτη, οι ερωτήσεις που δίνεις είναι μέσα στο πνεύμα της ύλης αδιαμφισβήτητα. Εγώ σε αυτό το κεφάλαιο πιστεύω πως θα ήταν καλό οι μαθητές να εξασκηθούν στις αντιδράσεις εξουδετέρωσης π.χ. δίνοντας τους έτοιμες αντιδράσεις και να πρέπει να τις ισοσταθμίσουν π.χ.:
Δίνεται η χημική εξίσωση: H2SO4(aq) + KOH(aq) → K2SO4(aq) + ….
α) Πως ονομάζεται η παραπάνω αντίδραση;
β) Τι ιδιότητες έχει η ένωση ΚΟΗ;
γ) Πως ονομάζεται η ένωση Η2SO4
δ) Πέρα από το K2SO4 ποιο άλλο προιόν προκύπτει;
ε) Να ισοσταθμίσετε την παραπάνω χημική εξίσωση.Η άσκηση αυτή όμως βγαίνει εκτός από το πνεύμα της ύλης …
-
-
H/o Παναγιώτης Κουτσομπόγερας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 2 εβδομάδες
Βιολογία Γ΄Γυμνασίου: Τροφικές αλυσίδες & τροφικά πλέγματα
Καλησπέρα σε όλους, εδώ έχουμε ένα φύλλο εργασίας στη Βιολογία Γ΄Γυμνασίου, με θέμα: Ισορροπία στα βιολογικά οικοσυστήματα / Τροφικές αλυσίδες & τροφικά πλέγματα Φύλλο εργασίας Καλή δύναμη ! -
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 2 εβδομάδες
Οι μιγαδικοί και οι φανταστικές δυνάμεις.
Ένα παιγνίδι είναι. Προσεγγίζονται οι αδρανειακές δυνάμεις με αποδείξεις που δεν απαιτούν εξωτερικά γινόμενα. Μόνο βέβαια για το επίπεδο. Αν κάποι […]-
Καλημέρα Γιάννη.
Πολύ αναλυτική και όμορφη μαθηματικά δουλειά.
Φυσικά ισχύει αυτό που αναφέρεις: “Το να χειρίζομαι κάτι μαθηματικά δεν σημαίνει ότι το κατάλαβα” -
Καλημέρα Άρη.
Ευχαριστώ. -
Εξαιρετικό ! Γιαννη.
Να προσθέσουμε για την δύναμη Coriolis :
Αφορά παρατηρητες που βρισκονται στο στρεφόμενο σύστημα και μετέχουν στην κίνηση αυτού (κινούμενους παρατηρτες)
Η φορά της βρισκεται με τον κανόνα των τριών δακτύλων (δεξι χερι):
Ο αντίχειρας δειχνει την γωνιακή ταχύτητα.
Ο δείκτης την ορθογώνια (ως προς τη γωνιακή ταχύτητα) συνιστώσα της ταχύτητας (δηλαδη αυτή που είναι στο επίπεδο του κύκλου).
Ο μεσος την κατεύθυνση της δύναμης Coriolis.
Εννοείται αν η ταχύτητα είναι παράλληληστον άξονα περιστροφής ( στην γωνιακή ταχύτητα) ,τότε η δύναμη Coriolis είναι μηδέν. -
Ευχαριστώ Γιώργο.
Σωστά τα λες.
Μια παλιά απλοϊκή παρουσίαση των εν λόγω δυνάμεων.
Υπάρχει το σκίτσο με τα τρία δάχτυλα εκεί.
Προτιμώ την παλιά από την παρούσα ανάρτηση. -
Γεια σας παιδιά. Το παιχνίδι Γιάννη διαθέτει και όμορφα συνοδευτικά για τους νεώτερους αναγνώστες: Οι τρεις σωματοφύλακες, φυγόκεντρος, Coriolis, d’ Alembert, Μέρος πρώτον και Οι τρεις σωματοφύλακες, φυγόκεντρος, Coriolis, d’ Alembert, Μέρος δεύτερον.
-
Ευχαριστώ Αποστόλη.
-
Πολύ καλή δουλειά Γιάννη!
Η δύναμη των μιγαδικών αριθμών, αναδεικνύεται όμορφα και στο βιβλίο (νομίζω ότι έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά)An Imaginary Tale: The Story of √-1
του Paul Nahin.Δυστυχώς, δεν διδάσκονται πλέον στο Λύκειο…
-
Καλό βράδυ Μίλτο.
Ευχαριστώ. -
Καλημέρα σε όλους.
Γιάννη εκπληκτικό! -
Καλημέρα Βασίλη..
Ευχαριστώ.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Δυο σώματα στο άκρο νήματος ταλαντώνονται.
Δύο σώματα Α και Β με μάζες m1=1kg και m2=3kg ηρεμούν σε λείο οριζόντιο επίπεδο, δεμένα στο άκρο μη εκτατού νήματος μήκους l1, ενώ το σώμα Α είναι δεμένο […]-
Καλημέρα Διονύση.
Εύχομαι να είστε αλώβητοι από το δόρυ της Adel !
Ωραίο το σενάριο που “δίνει” και …εναλλακτικές .
π.χ i) Για το σύστημα m1,m2 : α=Fελ/mολ=κd/mολ=…=6m/s^2 μετρικά
Βέβαια ενδιάμεσα στη συνέχεια εμπλέκεται η ταλ/ση και καλώς επέλεξες
να βρεις την α ταλαντωτικά, βρίσκοντας απαραίτητα μεγέθη για τη συνέχεια…
Να πάλι στο τέλος η περίφημη “συνάντηση σωμάτων”!
Να είσαι καλά -
Καλημέρα Παντελή.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Πόσες είναι τελικά οι απώλειες;
Το δεξί σώμα έχει πολύ – πολύ μεγαλύτερη μάζα. Η κρούση είναι πλαστική. Πόσες είναι οι απώλειες ενέργειας; Αν λέγαμε «πόση θερμότητα παράγεται;» θα […]-
Καλημέρα Γιάννη
Μια βιαστική σκέψη τουλάχιστον για τον ακίνητο.
Οι προσεγγίσεις πρέπει να γίνονται στο τέλος και ο ακίνητος τις παίρνει από την αρχή.
Βρίσκει
Απώλειες = Κα – Κτ= 1/2mVV – 1/2mmuu
Aυτή η ποσότητα πρέπει να είναι θετική.
Αν V<u βγαίνει αρνητική δηλ δεν ισχύει η ΑΔΕ
άτοπο
Βρίσκω για ακίνητο
Απώλειες = 1/2muu + mVu
κάνοντας στο τέλος τις προσεγγίσεις χρησιμοποιώντας και την ΑΔΟ -
Καλημέρα Γιάννη. Ο κινουμενος εχει δκιο:https://i.ibb.co/SwJnWYHv/SCAN-NOE-100.png
-
Αλλωστε στον τυπο του ακίνητου αν υ=V => Q=0 !
-
Καλημέρα Γιώργο.
Ακριβώς.
Σε λίγο θα στείλω τη λύση και θα στοιχηματίσουν όλοι ότι αντέγραψα τη δική σου.
Προσθέτω κάποια σχόλια. -
..
-
Παρόμοια απάντηση και από μένα.
Εκμεταλλεύτηκα το σχόλιο του Γιώργου που μου άρεσε.
-
Καλημέρα και στον έτερο Γιώργο.
Τώρα είδα το σχόλιό σου και φυσικά συμφωνώ απόλυτα.
Ωραία η παρατήρησή σου για την ΑΔΕ! -
Εφαρμογή:
Η σανίδα έχει κάποια στιγμή ταχύτητα υ και η άμμος πέφτει με ρυθμό λ. Τότε:
https://i.ibb.co/fzDMFNdW/77.png -
Γεια σας παιδιά. Ωραίο θέμα και οι απόψεις που κατατέθηκαν. Γιάννη με δεδομένη την προτίμησή σου στον κινούμενο παρατηρητή, δύσκολα θα έκανε λάθος. Ας κρατήσουμε το σχόλιο του Γιώργου Κ. : Οι όποιες προσεγγίσεις πρέπει να γίνονται στο τέλος.
-
Ναι Αποστόλη. Στο τέλος.
-
Καλό απόγευμα Διονύση.
Ευχαριστώ.
Ναι το σχόλιό του είναι εύστοχο. -
Καλό απόγευμα Γιάννη, καλό απόγευμα σε όλους.
Μου άρεσε η εφαρμογή με την πτώση της άμμου και τον κινούμενο παρατηρητή. Δεν θα το σκεφτόμουν, όσο για το αρχικό ερώτημα, η φράση του Γιώργου Κόμη, όλη η αλήθεια: “Οι προσεγγίσεις πρέπει να γίνονται στο τέλος”. -
Καλησπέρα Γιάννη. Στην εφαρμογή που αναφερεις ,να υποθέσουμε ότι η ταχύτητα πτωσης ειναι αμελητέα σε σχεση με την ταχύτητα της σανίδας;
-
Καλησπέρα Γιώργο.
Σωστά αμελητέα. Από μηδενικό ύψος. -
καλησπέρα σε όλους
προσωπικά είμαι με τον ακίνητο παρατηρητή
(μακάρι και ως προς το κέντρο μάζας του Σύμπαντος)
και έτσι θα προσέγγιζα το θέμα,
λαμβάνοντας βέβαια υπ όψιν μου και το θεώρημα διατήρησης της ορμής του συστήματος που φαίνεται να “τρως”, Γιάννη
η κοινή ταχύτητα είναι (ΜV-mυ)/(Μ+m), κοντά στην V, αλλά όχι V
οι κινούμενος παρατηρητής μπορεί να οδηγήσει σε εντελώς λανθασμένα συμπεράσματα και τον αποφεύγω, π.χ. η ταχύτητα της βαλίτσας ενός επιβάτη κινουμένου τρένου ως προς αυτόν είναι 0, αλλά η κινητική της ενέργεια δεν είναι 0
(μόλις επέστρεψα από έλεγχο triplex καρδιάς, δεν έχω κουράγιο για πλήρη προσέγγιση…) -
Γεια σου Βαγγέλη.
Καλά αποτελέσματα.
Η κινητική ενέργεια ενός ακίνητου βράχου είναι μηδέν για μας τους κατοίκους της περιοχής αλλά δεν είναι μηδέν ως προς παρατηρητή στο κέντρο του ήλιου.
Όταν λύνεις ένα πρόβλημα και θέλεις να βρεις με ποια ταχύτητα θα πέσει στον πάτο της χαράδρας, εφαρμόζεις ίσως την αρχή διατήρησης ενέργειας.
Ποια θεωρείς αρχική κινητική ενέργεια του βράχου;
Τη μηδενική ή αυτή που “βλέπει” ο κάτοικος του ήλιου;
Σε τι διαφέρει μια βαλίτσα;
Ο επιβάτης του τραίνου θεωρεί αρχική κινητική ενέργεια μηδενική και βρίσκει με ποια ταχύτητα (ως προς αυτόν) πέφτει στο πάτωμα εφαρμόζοντας την αρχή διατήρησης ενέργειας.Ο κινούμενος παρατηρητής δεν οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα αν εμείς δεν κάνουμε λάθος. Αν κάνουμε λάθη και ο ακίνητος αποτυγχάνει.
-
Επίσης Βαγγέλη στο απαντητικό φύλλο (όχι στο φύλλο ερώτησης) συναντάμε την διατήρηση της ορμής:
https://i.ibb.co/DgVW152H/11.png -
Kαλημερα Γιαννη και καλημερα σε ολη την παρεα.Κανω ενα σχολιο στο οτι οι προσεγγισεις πρεπει να γινονται πανω στην ακριβη λυση και οχι αρχικα. Μαλλον δεν ειναι και πολυ καλη επιλογη να λυνει κανεις παντα το προβλημα στην γενικοτητα του και εκ των υστερων να παιρνει ορια.Αν ρωτησουν τον ακινητο παρατηρητη ποια θα ειναι η ταχυτητα του συσσωματωματος τοτε κανει την προσεγγιση αμεσως και λεει οτι θα ειναι V κατι το οποιο ειναι σωστο. Aυτη η ταχυτητα δεν δινει σωστη τιμη τελικης κινητικης ενεργειας αλλα αυτο δεν μας ενδιαφερει. Αυτο προφανως οφειλεται στην εξαρτηση της κινητικης ενεργειας απο το τετραγωνο της ταχυτητας. Αν η κρουση ηταν ελαστικη και μας ελεγαν να βρουμε την ταχυτητα της ελαφριας μαζας μετα την κρουση,θα θεωρουσαμε ευθυς εξαρχης οτι προσεγγιστικα V’=V oποτε η σχεση 5.5 σχολικου που στον Γιάννη αρεσει πολυ,δινει -V-V=υ+υ’ και αν πχ υποθεσουμε οτι πριν την κρουση οι ταχυτητες των δυο σωματων ηταν αντιθετες,τοτε βρισκουμε υ’=-3υ δηλαδη οτι το μετρο της ταχυτητας της ελαφριας μαζας τριπλασιαστηκε κατι το οποιο ειναι σωστο. Βλεπε και αυτο Μπάλα και μπαλάκι πέφτουν.Αυτο δινει οτι η τελικη κινητικη ενεργεια εχει αυξηθει και μαλιστα κάμποσο. Τι θελω να πω? Οτι δεν ειναι γενικος κανονας οτι οι προσεγγισεις πρεπει να γινονται στο τελος Εξαρταται απο την περιπτωση και δεν ειναι απλο να ξερει κανεις κατοπιν μιας αρχικης προσεγγισεως,τα Μαθηματικα που μεσολαβουν,τι σφαλματα θα δωσουν. Παντως αν καποιος θελει παντα να κανει τις προσεγγισεις στο τελος.καηκε.Δεν θα τελειωνει ποτε. 🙂 Με αυτη την εννοια και ο ακινητος παρατηρητης καλος ειναι 🙂 Mπορει η τιμη απωλειας που βρισκει να μην ειναι σωστη,αλλα το ποσοστο του σφαλματος σε σχεση με την πολυ μεγαλη αρχικη κινητικη ενεργεια,ειναι μικρο.
-
Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Πώς το λένε; “και συ δίκιο έχεις”!
Πράγματι αν μας ζητήσουν την ταχύτητα για παράδειγμα δεν θα λύσουμε αναλυτικά, θα πάμε άμεσα στην προσέγγιση.
Αλλά αν θέλουμε να άρουμε μια αντίφαση, όπως αυτή που έβαλε εδώ ο Γιάννης;
Και οι δύο λύσεις, θα μπορούσαν να θεωρηθούν σωστές ανάλογα με τον παρατηρητή και την προσέγγιση που είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε.
Αλλά αν το αποτέλεσμα παραβιάζει φανερά την διατήρηση της ενέργειας, δεν μπορεί αυτό να γίνει αποδεκτό, σαν λύση… -
Kαλημερα Διονύση. Τον ακινητο α Γιάννης τον εβαλε αρρωστο στο κρεβατι με θερμομετρο στο στομα χαχαχ
-
Εμ, πώς μπορεί άρρωστος άνθρωπος να κάνει σωστούς υπολογισμούς; 🙂
-
Καλημέρα παιδιά.
Ναι εξαρτάται από την περίπτωση το πότε θα κάνουμε την προσέγγιση.
-
-
Ο/Η Κολόμβος Στέφανος άλλαξε φωτογραφία προφίλ πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
-
H/o Παναγιώτης Κουτσομπόγερας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Αλογονοφορμική αντίδραση και μείγμα οργανικών ενώσεων
[Mini επανάληψη στη Χημεία Γ’ Λυκείου με 3 ασκήσεις, δύο σχετικά απλές και μια πιο σύνθετη.] ΑΣΚΗΣΗ 1 Ισομοριακό μείγμα A, αποτελούμενο […]-
Καλό μεσημέρι Παναγιώτη.Προέκυψε 2κ+λ=8.Άρα κ=1,λ=6 απορρίπτεται αφού στην μεθανάλη ΑΟ=0.κ=2,λ=4 απορρίπτεται αφού στην αιθανόλη ΑΟ=0.κ=3,λ=2.Η προπαν-1-όλη απορρίπτεται για τον ίδιο λόγο,δεκτή η προπαν-2-όλη(Α),προπανόνη(Γ)και αιθανάλη(Β).Προπανόνη Γ λόγο μεγαλύτερου Σ.Ζ
-
Καλησπέρα Θύμιο πολύ καλός! Συμφωνείς όμως ότι η 2 προπανόλη έχει άτομο C με ΑΟ=0; Κινείσαι ομως σε πολυ καλο δρομο!
-
Η HCH=O παίζει Παναγιώτη σαν η μία καρβονυλική, οπότε η αλκοόλη πάει μεθανόλη;
Η άλλη καρβονυλική πάει για μεγαλύτερο ΜΒ…
Τα υπολοιπα με πράξεις 🙂 -
“Καμμία από τις ενώσεις αυτές δεν έχει άτομο C με Α.Ο.=0. “
Γιατί εγώ κατάλαβα, ακριβώς το αντίθετο και απάντησα παραπάνω για HC=O;
Αυτό είναι κουίζ Παναγιώτη!!! -
ΑΣΚΗΣΗ 1
394 g κίτρινου ιζήματος ιωδοφορμίου σχηματίζονται.ΑΣΚΗΣΗ 2
Στο αρχικό μείγμα είχαμε 12,0 g 2-προπανόλη και 11,6 g προπανόνη. (Συνολικά 23,6 g.) -
1.Ένώσεις Α, Β, Γ:
- Α = αιθανόλη
- Β = αιθανάλη
- Γ = βουτανόνη
2.Mol κάθε ουσίας:- Α: 0,05 mol
- Β: 0,05 mol
- Γ: 0,05 mol
3.Μάζα κίτρινου ιζήματος (ιωδοφορμίου CHI3):- 59,1 g
4.Μάζα NaOH (δ):- 24,0 g
5.Συγκέντρωση [OH–] στο διάλυμα Ξ (όγκος 200 mL):- sqrt(3) × 10^-5 M
-
Παναγιώτη καλησπέρα. Μία ερώτηση στην άσκηση 3: Η λύση 1-προπανόλη, προπανάλη και αιθανάλη γιατί απορρίπτεται;
-
Δημητρη καλησπερα, εισαι τρομερος ! Δεν ειχα δει αυτη την λυση, σ΄ ευχαριστω πολυ – οντως ισχυει! 1000 μπραβο – θα αλλαξω λιγο τα δεδομενα για να υπαρχει μονο μια λυση – thanks και παλι!
-
Δημήτρη χάρη σε ‘σένα μικρή αλλαγή, για μοναδική λύση: ‘Οι ενώσεις Β και Γ δεν ειναι διαδοχικά μέλη της ίδιας ομόλογης σειράς, ενώ η ένωση Γ υγροποιείται πιο εύκολα απο την Β στις ίδιες συνθήκες.’
-
Δημήτρη φίλε νέα τροπή ! Δεν χρειαζεται η διευκρίνιση που έδωσα γιατί στην εκφώνηση λέει ότι τελικά παράγεται μείγμα αλάτων αλλά με την δική σου πρόταση (που είναι εξαιρετική !) παράγεται μόνο ένα αλάτι το HCOONa !
-
Παναγιώτη καλησπέρα και πάλι. Να εξομολογηθώ ότι δεν προχώρησα στη λύση όλης της άσκησης. Ωστόσο, το ερώτημα που ανέφερα προηγείται των επόμενων. Επομένως μάλλον χρειάζεται η διευκρίνιση για τα διαδοχικά μέλη αλλιώς το πρώτο ερώτημα θα επιδέχεται δύο λύσεις. Έτσι δεν είναι ή κάνω λάθος;
-
Καλημερα Δημητρη αρχικα δεν μπορει να απορριφθει και η δευτερη τριαδα οργανικων ενωσεων, αλλα μετα το ερωτημα 5 αναγκαστικα η δευτερη τριαδα απορριπτεται. Ωστόσο προς το παρον κραταω την διευκρινιση.
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Ποια είναι η μέγιστη τιμή;
Το πρόβλημα έπεσε σε “ενδιάμεση Ολυμπιάδα” στην Αυστραλία. Ήταν για παιδιά 11 ως 15 χρονών. Έτσι ας το λύσουμε (εγώ απέτυχα) με απλά Μαθηματικά. […]-
Όλες οι μηχανές a.i δίνουν την απάντηση 988 με το σκεπτικό ότι οι όροι β και γ είναι πιο σημαντικοί αφού εμφανίζονται σε δύο γινόμενα ενώ οι α, δ πιο ασήμαντοι. Όταν όμως αυξάνονται οι α, δ ελαττώνονται οι β, γ επομένως με την μικρότερη τιμή των α=δ=2 θα πρέπει το γινόμενο βγ να γίνει μέγιστο αφού το άθροισμα είναι σταθερό και για να γίνει μέγιστο θα πρέπει να γίνουν οσο δυνατό ίσοι άρα β=29 , γ=30 ή αντίστροφα.
-
15, 16,16,16.
Τι λες; -
Καλησπέρα Πάνο.
Γράφαμε μαζί και μετά την δημισίευση είδα το σχόλιό σου.
Βλέπω το προχώρησες πολύ, ενώ εγώ το πήρα ανάλαφρα, οπότε δεν μου μένει παρά να αποσύρω την πρότασή μου… -
Καλησπέρα παιδιά.
Πάνο γιατί 2 και όχι 1; -
Για να αποφύγουμε την παραβολή που προτείνει, διασκευάζω κάπως τη λύση:
https://i.ibb.co/KjZ5TTHL/image.png -
γιατί διάβασα λάθος την άσκηση. Νόμιζα ότι τα α, β, γ,δ μεγαλύτερα του 1.
-
Ναι θα μπορούσε να σταθεί τέτοιος περιορισμός.
Ίσως και μεγαλύτερος από κάποια άλλη τιμή λ.χ. το 4.
Δοκίμασε την Τ,Ν, του γκούγκλ δυο φορές. Τη μία δοκίμασε όλους τους συνδυασμούς και το βρήκε. Την άλλη έκανε λάθος. -
καλησπέρα σε όλους
επειδή οι β και γ συμμετέχουν δύο φορές και δεν αποκλείεται να είναι και ίσοι
επιλέγω τους μεγαλύτερους δυνατούς 30, 30
και κατ΄ ανάγκην οι αριθμοί είναι 1, 30, 30, 2
οπότε 1.30+30.30+30.2=30+900+60=990
(επειδή έχω υπηρετήσει σε Δημόσιο Γυμνάσιο 28 χρόνια θεωρώ το πρόβλημα απολύτως εξωπραγματικό και για φοιτητές Φυσικομαθηματικής) -
Μια σκέψη
(α+γ)+(δ+β) =σταθερό άρα το γινόμενο μέγιστο οταν α+γ=β+δ
(α+γ)(β+δ)= αβ+αδ+βγ+δγ=f-αδ
Δηλαδή αδ ελάχιστο Δηλαδή 1και2 άρα τα άλλα 30
Έτσι έχουμε 32×31 πολύ πλησίον του 31,5 x31,5 -
Πάνο όντως δυσκολεύεται στη Γεωμετρία πολύ.
Παλιότερα είχε αποτύχει και στο πρόβλημα του τραίνου και της γάτας.
Ίσως αποτύχει σ’ αυτό: -
Καλησπέρα Βαγγέλη.
Πλησίασες.
Είναι 991.
Έπεσε σε “ενδιάμεση Ολυμπιάδα” στην Αυστραλία το 2013.
Φυσικά είναι δύσκολο.
Δεν το έλυσα γιατί το πήγα αλγεβρικά αν και συνηθίζω να λύνω με Γεωμετρία τα; προβλήματα. -
Γεια σου Γιώργο.
Δεν απαγορεύεται να είναι ίσα δύο μήκη. Έτσι μπορούμε να βάλουμε α=δ=1. -
Πάντως είναι αξιοσημείωτο ότι τέτοια προβλήματα τα λύνει η τεχνητή νοημοσύνη σε κλάσματα δευτερολέπτου. Μπορούμε άραγε να βρούμε κάποιο πρόβλημα που να μην μπορεί να το λύσει; Έχω διαπιστώσει ότι έχει μεγάλη αδυναμία στην γεωμετρία. Πχ έδωσα ένα απλό πασλ και δεν μπόρεσε να το λύσει. Την αρχική παρατήρηση την είχε κάνει ο Δημήτρης ο Τσαούσης.
-
Η σκεψη είναι προσεγγιστική (δεν μπορω να παρω 31,5×31,5 που είναι το καλύτερο ). Με 30,30,1,2 βρισκουμε αποτελεσμα 990 , το πιο κοντινο στο 991 που αναφερεις.
Αλλά το 31,5 x31,5 -1,5x 1,5 =991 (δηλαδή 30 -30 -1,5 -1,5 για τα α,β,γ,δ)
Θα σκεφτω αλλον τρόπο -
Γιώργο πάρε α=δ=1, β=30 γ=31.
-
Γιάννη κοιτα αυτό:https://i.ibb.co/7xMhvQcv/SCAN-NOE-95.png
-
Βέβαια Γιώργο.
Αυτό είναι. -
Καλησπέρα Γιάννη, ωραίο πρόβλημα!
https://i.ibb.co/YFt4h9Cy/image.jpg -
Καλησπέρα Χρήστο.
Πολύ ωραίο, όπως όλα που μας έχεις συνηθίσει. -
Και για να συνεχίσω περί τεχνητής νοημοσύνης. Ένα πρόβλημα στο facebook.
Σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο η μία κάθετος πλευρά ισούται με 89 ενώ οι άλλες δύο είναι ακέραιοι αριθμοί. Πόση είναι η περίμετρος του τριγώνου;
Τη λύση την έδωσε αναλυτικά σε κλάσματα δευτερολέπτου. 8010. Άρα καταλαβαίνουμε ότι έχουμε πλεον μπει σε μία άλλη εποχή. Η AI δεν είναι απλά μία μεγάλη βάση δεδομένων με μεγάλες δυνατότητες στη γλωσσική κατανόηση και δημιουργία. Είναι κάτι πολύ παρα πάνω, που το τι αλλαγές θα φέρει στην καθημερινότητά μας στο εγγύς μέλλον, θεωρώ ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει.
Πιστεύω όμως ότι η ανάπτυξη της ΑΙ απέδειξε περίτρανα το τεράστιο λάθος που έκανε η διεθνής κοινότητα και κυρίως η Δύση, να μειώσει τη διδασκαλία της Ευκλείδιας γεωμετρίας. Γιατί μέσα από τη διδασκαλία της, αναπτύσσεται η δημιουργικότητα και η φαντασία, ιδιότητες που δεν έχει ( ακόμη;) ιδιαίτερες ικανότητες η AI. Έδωσα σε 6 πλατφόρμες ΑΙ το πρόβλημα να αποδειχθεί ότι τα ύψη ενός τριγώνου διέρχονται από το ίδιο σημείο. Καμία λύση δεν είχε την χάραξη βοηθητικών ευθειών ώστε να σχηματιστεί ένα άλλο τρίγωνο που το ορθόκεντρο να είναι το σημείο τομής των μεσοκαθέτων και η λύση να γίνει σχεδόν προφανής.
Γι αυτό νομίζω ότι λόγω της ανάπτυξης της ΑΙ είναι επιβεβλημένο να επανασχεδιαστεί το πρόγραμμα σπουδών των μαθηματικών και επομένως και των υπόλοιπων φυσικών μαθημάτων.
-
-
H/o Παύλος Αλεξόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Ισορροπία ράβδου και ταλάντωση υποστηρίγματος
Λεία, λεπτή ομογενής ράβδος ΑΓ μήκους L = 2 m και μάζας Μ = 4 kg ισορροπεί οριζόντια. Στο άκρο Γ της ράβδου είναι δεμένο αβαρές και μη έκτατο κατακόρυ […]-
Καλημέρα Παύλο. Ωραίο θέμα και έξυπνη εναλλακτική!!!
-
Καλημέρα. Δημήτρη σε ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σου αρέσει.
-
Καλημέρα Παύλο.
Έφερες τα πάνω- κάτω!!!
(Συνήθως το ταλαντούμενο σώμα είναι πάνω στη σανίδα). -
Καλημέρα Παύλο.
Ευφάνταστη η ιδέα σου!
Το ‘κατσες… “κάτω απ’ τη μπάρα”! -
Καλημέρα. Διονύση και Παντελή σας ευχαριστώ για το σχόλιο, χαίρομαι που σας αρέσει.
-
Καλημέρα Παύλο. Ενδιαφέρουσα και έξυπνη ιδέα! Ευχαριστούμε!
Παρατηρούμε επίσης ότι η τάση του νήματος μηδενίζεται όταν το υποστήριγμα βρίσκεται στο Μ.
Πρόσθεσε εάν θέλεις, το S.I. στην απάντηση στο (2). -
Καλημέρα Παύλο. Έξυπνη ιδέα!
-
Γεια σας Μίλτο και Αποστόλη, χαίρομαι που σας άρεσε. Μίλτο πρόσθεσα το S.I..
-
Παύλο μπράβο, πολύ καλό!
Πάντα μου αρέσουν τα πρωτότυπα θέματα, που όμως μένουν μέσα σε πλαίσιο, ώστε να μπορούν να μπουν σε ένα διαγώνισμα για παράδειγμα.
Ωραία, φρέσκια ιδέα!
Μπράβο! -
Γεια σου Στέφανε, σε ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που σου αρέσει.
-
Παύλε, καλημέρα.
Όμορφη άσκηση με τις δυσκολιες της.
Πάντως, με τη φυσική μας διαίσθηση, μπορούν να προβλεφτούν κάποιες απαντήσεις. Για παράδειγμα στο 1ο ερώτημα δεν μπορεί να επέλθει ανατροπή αν το υποστήριγμα βρίσκεται αριστερά του κέντρου μάζας (η ράβδος στηρίζεται δεξιά και αριστερά από το κμ).
Να ΄σαι καλά. -
Καλημέρα Ντίνο και σε ευχαριστώ για το σχόλιο. Έχεις δίκιο ιδίως στο 1ο ερώτημα η απάντηση ταυτίζεται με την φυσική διαίσθηση. Να είσαι καλά.
-
Καλησπέρα Παύλο. Πολύ καλή. Ο τρόπος που χρησιμοποιείς στο α ερώτημα είναι υποδειγματική φυσική εξήγηση, πριν αρχίσουμε τις εξισώσεις.
Και ένα i.p. -
Γεια σου Ανδρέα σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και για το i.p.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Μια Κρούση και δύο Ταλαντώσεις
Ένα σώμα Σ μάζας Μ=1kg ηρεμεί στο κάτω άκρο ενός ιδανικού κατακόρυφου ελατηρίου, το οποίο έχει επιμηκύνει κατά 0,1m, όπως στο πρώτο σχήμα. Μετακινού […]-
Καλημέρα Διονύση.
Ωραίο το σύνολο !
Μια έκφραση που δεν ήταν ξεκαθαρισμένη ,με πήγε μπόλικα χρόνια πίσω ακριβώς 40, δέσμες γαρ 1985 Ζήτημα 3ο !
Σε κεκλιμένο ήταν ξαπλωμένο ελατήριο που το είχε επιμηκύνει
ένα σώμα και “συσπειρώναμε το ελατήριο …” .
Η συσπείρωση δημιούργησε πρόβλημα ,από που να ληφθεί ;
Από το φυσικό μήκος όπως εσύ ξεκαθαρίζεις η από την αρχική θέση
όπως ήθελε η επιτροπή;
Θεωρώ πως :
“συσπείρωση” =”μαζεύουν” οι σπείρες εφ’όσον το μήκος του ελατηρίου μικραίνει
“συμπίεση” =“μαζεύουν” οι σπείρες από το φυσικό μήκος και μετά
Εννοείται ότι η έκφρασή σου…”συσπείρωση (από το φυσικό μήκος του)” είναι εντάξει καθ’όσον από το φυσικό μήκος και μετά ταυτίζονται οι εκφράσεις συμπίεση και συσπείρωση .
Τελικά :
το τεντωμένο ελατήριο συσπειρώνεται μέχρι το φ.μ.χωρίς να συμπιέζεται και πέραν τούτου συμπιέζεται αλλά και συσπειρώνεται.
Να είσαι καλά -
Καλημέρα Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Θυμάμαι, σαν χθες, τις συζητήσεις τότε στο βαθμολογικό, για το αν το ελατήριο “συσπειρώνεται” ή “συμπιέζεται”!
Γι΄αυτό προτίμησα να το επεξηγήσω, ώστε να μην προκαλέσω ξανά συζητήσεις και αντιπαραθέσεις γλωσσικού περιεχομένου…
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Μηχανικό ανάλογο του σιφωνίου.
Ηαλυσίδα έχει σταθερή κατανομή μάζας και μήκος L. Κινείται χωρίς τριβές στον μπλε κύλινδρο. Το δεξί τμήμα είναι πιο βαρύ από το αριστερό και έτσι […]-
Kαλησπερα Γιάννη. Κατα την κινηση της αλυσιδας το h θεωρειται σταθερο?
-
Καλησπέρα Κωνσταντίνε. Ναι σταθερό.
-
Αρα η αλυσιδα πχ απο την μερια που κατεβαινει απλωνει στο πατωμα χωρις να στοιβαζεται οπως το νερο που χυνεται. Aυτο μαλλον πρεπει να το πεις στην εκφωνηση διοτι πιθανον να θεωρησει καποιος οτι καθως οι κρικοι στιβαζονται απο την μια και ανασηκωνονται απο την αλλη το h μικραινει.Θα την σκεφτω λιγο πριν διαβασω αναλυτικα την λυση σου. Εχω ηδη ριξει μια ματια.Παντως μια καλη ερωτηση η οποια δεν θελει υπολογισμους ειναι αν h παραμενει σταθερο η αλυσιδα θα αποκτησει οριακη ταχυτητα ή οχι?
-
Παρα πολύ όμορφη! Μια παρατήρηση Γιαννη. Την σχέση του dt αν την ολοκληρώσουμε βγάζουμε :
ολοκληρωμα(dζ/1-ζ^2)= 0,5*(ln(1+ζ)-ln(1-ζ)) και εχουμε περιοχή του ζ από 0 μεχρι 0,5 τότε το ολοκληρωμα ισούται με 0,5ln3=0,55
Ετσι δεν θα χρειαστούμε το γράφημα. -
Ωραίο!
Δεν το πήρα είδηση. -
Γειά σου Γιάννη. Εκανα μια λιγο διαφορετική λύση :https://i.ibb.co/213tHD2t/SCAN-NOE105.png
-
Ωραίο Γιώργο!
-
-
H/o Παναγιώτης Κουτσομπόγερας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Μείγμα HCOOK, HCOONa και HCOOH
[Mini επανάληψη στη Χημεία Γ’ Λυκείου] Ομογενές μείγμα Α, περιέχει HCOOK, HCOONa και HCOOH. Το μείγμα Α διαλύεται σε νερό οπότε προκύπτει διάλυμ […]-
Παναγιώτη καλημέρα. Σ’ ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση. Πρωτότυπη και όμορφη εκφώνηση. Ιδιαίτερη.
Οι απαντήσεις μου είναι:
1) 4
2) pH=2 και pH=9
3) 184g
4) 8,2 L
5) 110g
6) 11,2L – 0L
7) 22,4L – 0L
8) 260g
9) 60g
10) 55kJ
11) 20kJ
12) 12,5 mL
13) α = 2*10^-4
Ελπίζω να συμφωνούμε. -
Ευχαριστώ πολύ Παναγιώτη σίγουρα πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη άσκηση
-
Καλησπέρα Παναγιώτη! Μήπως υπάρχει αναλυτική λύση της άσκησης?
-
Καλησπέρα. Ευχαριστώ κι εγώ Παναγιώτη για την αφιέρωση! Από ότι βλέπω αλλαξες την εκφώνηση από εχθές. Το καλό νέο είναι ότι χθες που πήγα να τη λύσω δεν καταλάβαινα τι γίνεται, έβλεπα ρυθμιστικό με pH=2 και pH=9 και λέω άσε μην πω τίποτα και γίνω “ρόμπα”. Το κακό νέο είναι ότι σήμερα, μετά και την αλλαγή που έκανες στην εκφώνηση, εξακολουθώ και λέω το ίδιο!! Οπότε λέω ας γίνω ρόμπα, ας ξεφτιλιστώ, δεν πειράζει: Πως γίνεται το ίδιο ρυθμιστικό να έχει pH=2 και pH=9; Θα πρέπει η διαφορά στις συγκεντρώσεις να είναι τεράστια! Το είπα και ξαλάφρωσα!
-
Θοδωρή καλησπέρα. Η αλήθεια είναι ότι και για μένα, η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν να καταλάβω αυτό το μέγιστο – ελάχιστο γιατί κι εγώ, στην αρχή, είχα κολλήσει στο ότι πρέπει να υπάρχουν όλες οι ενώσεις. Όταν το είδα διαφορετικά τα πράγματα άλλαξαν. Το μέγιστο-ελάχιστο αφορά στο πλήθος των ενώσεων που μπορεί να έχει το διάλυμα. Αν στο διάλυμα έχεις μόνο μία ένωση τότε το pH μπορεί να “παίξει” πολύ. Αν έχεις μόνο το οξύ το pH είναι 2. Αν έχεις μόνο άλας ή άλατα, το pH είναι 9.
Να σημειώσω εδώ ότι η εκφώνηση δεν βοηθάει σε αυτή την προσέγγιση. Μπορώ όμως ταυτόχρονα να πω ότι δεν έχω βρει μέχρι τώρα κάποια καλύτερη εκφώνηση που να βοηθά ή που να δίνει έστω την υπόδειξη ότι πρέπει να σκεφθείς ανάλογα. Είναι όμως εξαιρετική διατύπωση προβλήματος. Όμορφη. -
Δημήτρη με έσωσες! Σκεφτόμουνα ότι είμαι άσχετος, ότι πρέπει να σκίσω το πτυχίο μου και τέτοια! Χαχα. Πρέπει να ομολογήσω ότι ούτε που πήγε το μυαλό μου σε αυτό που λες!
Κουτσομπόγερα, θα μας τρελάνεις φίλε! -
Καλησπέρα Δημήτρη, Γιώργο, Θοδωρή και Τόνια, ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και την ανταπόκριση! Δημήτρη ωραία η επίλυση σου, Γιώργο πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις σου, Τόνια θα ανεβάσω λύση – και Θοδωρή είσαι χημικό είδωλο και δεινός λύτης οπότε ο εγκεφαλος σου δουλευει πιο αποτελεσματικα και απο την μέθοδο Haber-Bosch! Καλο απογευμα σε ολους και να ειστε καλα!
-
1. n(HCOOH + HCOOK + HCOONa)=4
2. pH ελάχιστο = 2,0 /pH μέγιστο = 9,0
3. ελάχιστη μάζα = 184 g / μέγιστη μάζα = 336 g
4. V = 8,20 L
5. μάζα CO₂ = 44 g
6. H₂ (STP): min = 0 L / max = 11,2 L
7. CO₂ (STP): min = 0 L / max = 22,4 L
8. μέγιστη μάζα = 260 g
9. ελάχιστη μάζα = 264 g
10. ΔΗn (HCOOH) = -55 kJ/mol
11. Q=20 kJ
12) 12,5 mL
13) α = 2∙10-4 -
Απαντήσεις (ΑΙ):
- Συνολικό άθροισμα mol (HCOOH + HCOOK + HCOONa)
- 4,00 mol. (δοσμένο)
- Θεωρητικό ελάχιστο και μέγιστο pH του Y1
- Όλη HCOOH (1,00 M): [H+] ≈ sqrt(Ka·C) = sqrt(10⁻⁴·1) = 1·10⁻² M ⇒ pH ≈ 2,00.
- Όλο HCOONa (1,00 M): [OH⁻] ≈ sqrt(Kb·C) = sqrt(10⁻¹⁰·1) = 1·10⁻⁵ ⇒ pOH = 5 ⇒ pH = 9,00.
- Άρα: pH_min =2.00, pH_max =9.00.
- Ελάχιστη και μέγιστη μάζα του μείγματος A
- Ελάχιστη (όλη HCOOH): 4,00·46 = 184 g.
- Μέγιστη (όλη HCOOK): 4,00·84 = 336 g.
- Τ1 + K₂Cr₂O₇/H⁺ → αέριο. Όγκος V (p = 5 atm, T = 227 °C = 500 K)
- n(CO₂) από Τ1 = 4 mol / 4 = 1,00 mol.
- V = nRT/P = 1·0.082·500 / 5 = 8.21 L.
- Μάζα CO₂ που παράγεται στο Τ2 (KMnO₄ / H⁺)
- n = 1,00 mol → m = 1·44 = 44,0 g.
- Όγκος H₂ (STP) από T3 με περίσσεια Mg (χαμηλή T) — min και max
- Αν δεν υπάρχει HCOOH στο Τ3 → min = 0 L.
- Αν όλο το τμήμα Τ3 είναι HCOOH: n_HCOOH(T3)=1,00 mol, αντίδραση 2 HCOOH → H₂ ⇒ n(H₂)=0,5 mol ⇒ V_STP = 0,5·22.4 = 11. 1 L.
- Άρα 0 L ≤ V_H2 ≤ 11.2 L.
- Όγκος CO₂ (STP) από T4 με περίσσεια NaHCO₃/KHCO₃ — min και max
- Κάθε mol HCOOH → 1 mol CO₂. Τ3 έχει max 1,00 mol HCOOH → V_max = 1·22.4 = 22.4 L. Min = 0.
- Άρα 0 L ≤ V_CO2 ≤ 22.4 L.
- Αν pH = 4, ποια είναι η μέγιστη πιθανή μάζα του μείγματος A;
- pH = pKa ⇒ [A⁻]/[HA] = 1 ⇒ n_HA = n_A = 2,00 mol.
- Για μέγιστη μάζα επιλέγουμε το βαρύτερο άλας HCOOK: m = 2·46 + 2·84 = 92 + 168 = 260 g.
- Άρα μέγιστη μάζα = 260 g.
- Αν pH = 5, ποια είναι η ελάχιστη πιθανή μάζα του μείγματος A;
- pH = 5 ⇒ [A⁻]/[HA] = 10 ⇒ n_HA = 4/(1+10) = 4/11 = 0,363636 mol, n_A = 3,636364 mol.
- Για ελάχιστη μάζα επιλέγουμε το ελαφρύτερο άλας HCOONa: m = 0,363636·46 + 3,636364·68 = 264,0 g.
- Άρα ελάχιστη μάζα = 264 g.
- Αν pH = 3 και κατά την πλήρη εξουδετέρωση του Y1 από KOH ελευθερώνονται 200 kJ, να υπολογίσετε ΔHⁿ (HCOOH) (ανά mol HCOOH)
- pH = 3 ⇒ [A⁻]/[HA] = 10^(3−4)=0.1 ⇒ n_HA = 4/(1+0.1) = 4/1.1 = 3,636364 mol.
- Q_total = 200 kJ εκλύεται για την εξουδετέρωση ΟΛΟΥ του HA ⇒ ΔH per mol = −Q_total / n_HA = −200 / 3.636364 = −55,0 kJ·mol⁻¹.
- Άρα ΔHⁿ(HCOOH) = −55,0 kJ·mol⁻¹ (εκλυόμενο).
- Αν pH = 5, πόση θερμότητα εκλύεται κατά την πλήρη εξουδετέρωση του Y1 από NaOH;
- Από (10) χρησιμοποιούμε ΔHⁿ = −55,0 kJ·mol⁻¹. Για pH = 5, n_HA = 0,363636 mol (βλ. (9)).
- Q = n_HA·ΔH = 0,363636·(−55,0) = −20,0 kJ (εκλύονται 20,0 kJ).
- Άρα Q = 20,0 kJ εκλυόμενο.
- Πόσα mL προτύπου διαλύματος NaOH 1 M απαιτούνται για ογκομέτρηση 25 mL από Y1 αν pH = 4;
- Συνολική συγκέντρωση συνοτ. ειδών = 1,00 M ⇒ σε 25 mL έχουμε 0,0250 mol συνοτ. ειδών. Για pH=4, frac_HA = 1/(1+1)=0.5 ⇒ n_HA_in_25mL = 0,0250·0.5 = 0,01250 mol.
- Όγκος NaOH 1,00 M = n / 1 = 0,01250 L = 12,5 mL.
- Βαθμός ιοντισμού α(HCOOH) στο Y1 όταν pH = 4
- Σε pH = 4: [H+] = 10⁻⁴ M. Για το HA που υπάρχει: [HA] = 0,50 M (είναι το μισό της συνοτ. 1,00 M).
- Βαθμός ιοντισμού α = x / [HA]_initial = 1·10⁻⁴ / 0,50 = 2·10⁻⁴ = 0,0002 = 0,02%.
-
Επειδή κάθησα και έγραψα αναλυτικές λύσεις, τις παραθέτω.
https://arxeialykeioy.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/11/1_page_1-1764081696.9451.jpg
-
Δημητρη εξαιρετικη δουλεια, μπραβο! Νομιζω ο βαθμος ιοντισμου α=2×10-4. Για το Q ξέρω οτι προτιμας το – σαν προσημο, εγω θα προετινα εκλυονται πχ 20 kJ. μπραβο και παλι
-
Καλό μεσημέρι Παναγιώτη.Ιδιαίτερο και ενδιαφέρον ζήτημα.Το κατάλαβα όμως κι εγώ τόσο γρήγορα όσο ο Ραν Ταν Πλαν το πάτημα στην ουρά του από τον Άβερελ(Μετά από τρεις σελίδες πήδηξε στον αέρα κάνοντας κάι κάι).
-
Καλησπέρα αγαπητέ Θύμιο, σ’ ευχαριστώ για το σχόλιο – έχει ενδιαφέρον π.χ. ότι το pH του διαλύματος επηρεάζει το εκλυόμενο ποσό θερμότητας από την εξουδετέρωση κ.α. – νομίζω ότι κατάλαβες το θέμα ‘πιο γρήγορα και από τη σκιά σου’ !
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Ας μελετήσουμε τις ταλαντώσεις δύο σωμάτων
Δύο σώματα Α και Β με μάζες m1=1kg και m2=4kg αντίστοιχα, τα οποία θεωρούμε υλικά σημεία αμελητέων διαστάσεων, ηρεμούν σε λείο οριζόντιο επίπεδο, δεμ […]-
Καλημέρα Διονύση.
Ωραίο θέμα με μια θετική παρατήρηση για
τα παιδιά που ξέρουν να αναλύουν διαγράμματα, όπου εν προκειμένω
στα διαγράμματα του iv) επαληθεύεται το d=1m του iii) ερωτήματος!
Καλή βδομάδα
(Στη 5η σειρά της απάντησης του iii) ερωτήματος αντί “ακραίαδεξιά”νομίζω πρέπει αριστερά.) -
Καλό μεσημέρι Παντελή.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την σωστό προσδιορισμό της θέσης (δεξιά-αριστερά)! -
καλημέρα σε όλους
πολύ καλή, Διονύση
(θα έβαζα, πάντως, ένα πρώτο “διευκολυντικό” ερώτημα: με τη βοήθεια των διαγραμμάτων να διακαιολογήσετε ότι αρχικά τα ελατήρια είναι επιμηκυμένα
“όλα τα λεφτά”, πάντως είναι το σχόλιο…
α, ναι, ο υποψήφιος θεατρικός συγγραφέας σε ευχαριστεί για την ενημέρωση) -
Καλησπέρα Βαγγέλη.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και χαίρομαι που σου άρεσε. -
ΔΙονύση καλησπέρα.
Άλλη μία όμορφη άσκηση μας παρουσιάζεις. Έχεις έμπνευση και η σειρα των ασκήσεων στις ταλαντώσεις είναι η μία καλύτερη από την άλλη. -
Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το θετικό σχόλιο.
Να είσαι καλά. -
Διονύση πολύ καλή.
Πάντα μου αρέσουν οι πληροφορίες που προκύπτουν από διαγράμματα.
Το καλύτερό μου είναι το χ΄ και βεβαίως το σχόλιο. (Νομίζω ότι στο σχόλιο πρέπει να γράψεις άξονας x και όχι y, επίσης σίγουρα δεν πρέπει να μένουμε στο ότι η μόνη αρχική φάση που είναι στην ύλη είναι το π/2, αφού τέτοια θέματα βοηθούν, όχι όλους αλλά πάντως κάποιους μαθητές)
Καλημέρα -
Καλημέρα Στέφανε και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
-
Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή. Αλλά περιέχει “απαγορευμένη” αρχική φάση και αποδεικνύει την ανοησία της οδηγίας “Να μη δίνονται και να μη ζητούνται δηλαδή οι εξισώσεις κίνησης με αρχική φάση διάφορη του 0 και του π/2 σε ερωτήματα ασκήσεων και προβλημάτων.” Δηλαδή ο ορισμός της θετικής φοράς ενός άξονα και η επίδρασή της στις αρχικές συνθήκες δεν πρέπει να διδάσκεται;
Στο σχόλιο θίγεις και ένα ακόμα θέμα. Λόγω ανυπαρξίας πολλές φορές πειραμάτων, δεν γνωρίζουν πως να βαθμολογούν άξονες. -
Πολύ ωραία Διονύση! Πολύ ωραίο επίσης το ερώτημα το τελευταίο!
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Οι επιταχύνσεις με ή χωρίς ολίσθηση.
Ένα σώμα Σ1 ηρεμεί σε λείο οριζόντιο επίπεδο δεμένο στο άκρο ιδανικού ελατηρίου σταθεράς k, με φυσικό μήκος l0. Εκτρέπουμε το σώμα προς τα δεξιά […]-
Καλημέρα Διονύση. Πολύ καλή, με το κερασάκι να είναι το τελευταίο ερώτημα!
-
Γεια σου Διονύση, ωραία άσκηση.
-
Θέμα Διονύση, που αναγνωρίζεται από χιλιόμετρα….με τον βαθμό δυσκολίας
αυξημένο στο ερώτημα (ii) όπου και εμφανίζεται σχετική κίνηση…Αποστόλη, το τελευταίο ερώτημα (iii) συμφωνώ πως είναι πολύ καλό,
θα μπορούσε να υπάρξει ανεξάρτητο ως Θέμα Β, με δεδομένο πως
αρχικά θα υπάρξει ολίσθηση, αλλά κατά τη γνώμη μου έχει πιο εύκολη
απάντηση από το (ii) που δεν είναι άμεσα αντιληπτό το είδος κίνησης.Για άρση παρεξηγήσεων, αν τυχόν διαβάζει κάποιος μαθητής, η λογική
τέτοιων θεμάτων με σχετική κίνηση μεταξύ των δύο σωμάτων, τα τελευταία
χρόνια, είναι εκτός εξέτασης -
Καλημέρα και καλή Κυριακή σε όλους.
Αποστόλη, Παύλο και Θοδωρή σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Θοδωρή δεν νομίζω ότι το θέμα εξετάζει την σχετική κίνηση μεταξύ των δύο σωμάτων.
Κυκλοφορούν άπειρες ασκήσεις με τα δυο σώματα, το ένα πάνω στο άλλο, να εκτελούν αατ. Απλά εδώ στο ii) ερώτημα έχουμε αυξήσει το πλάτος και υπάρχει ολίσθηση. Δεν μελετώ την κίνηση τώρα των δύο σωμάτων, παρά μόνο την αρχική επιτάχυνσή τους, θεωρώντας απλό το βήμα, η μέχρι τώρα στατική τριβή, να μετατρέπεται σε τριβή ολίσθησης.
Όσον αφορά το iii) ερώτημα αρκεί η απάντηση” Αφού η τριβή είναι τριβή ολίσθησης, κάποια μηχανική ενέργεια, μετατρέπεται σε θερμική. Άρα η ενέργεια που παρμένει στο σύστημα ως “ενέργεια ταλάντωσης” είναι μικρότερη”.
Το αν βρήκα ευκαιρία!!! την παραπάνω πρόταση να την δικαιολογήσω λίγο πιο αναλυτικά είναι μια επιλογή, που δεν καθιστά την άσκηση “εκτός ύλης”… -
Καλημερα Διονυση. Συμφωνω η ασκηση ειναι εντος υλης και πολυ καλη. Ολες οι ταχυτητες παντα σχετικες ειναι. Εκτος υλης (κακως) ειναι μονο οι διαφορετικες τιμες μετρησεων μεταξυ διαφορετικων συστηματων αναφορας λογω σχετικων ταχυτητων.
Μια παρατηρηση μονο. Αφου γραφεις οτι οι τριβες εχουν σιγουρα μειωσει την μηχανικη ενεργεια του συστηματος διοτι δεν υπαρχει περιπτωση κατα την ολισθηση να μην παραχθει θερμοτητα,αρα η ενεργεια ταλαντωσης εχει μειωθει,εκει το ερωτημα το εχεις καθαρισει.
Το θεμα των εργων των τριβων που ασκουνται στο κατω σωμα και στο πανω σωμα σε τι εχει μετατραπει κλπ ειναι αρκετα δυσκολο και δεν θα το εβαζα στην συγκεκριμενη ασκηση στο τελος ουτε ως παρατηρηση. Ειναι μεν ενδιαφερον αλλα κατα την γνωμη μου ολιγον ασχετο με την ασκηση,σε παει αλλου και ισως ο οχι πολυ καλος υποψηφιος να νομισει οτι πρεπει να το γραψει.Ειμαι γενικα της σχολης οτι οσο πιο λιγα γραφουμε τοσο το καλυτερο 🙂 -
Καλημέρα, καλή Κυριακή
Συμφωνώ Διονύση, “κυκλοφορούν άπειρες ασκήσεις με τα δύο σώματα το ένα πάνω στο άλλο, να εκτελούν ΑΑΤ”
αλλά οι 8/10 λύνονται κάνοντας χρήση “καταχρηστικών παραδοχών” (*) …..Θυμίζω δικό σου σχόλιο 11/12/2013
“Η ενέργεια που μοιράζεται είναι το 1/2 mυmax^2.
Η στατική τριβή δεν έχει τα χαρακτηριστικά μιας χωροεξαρτώμενης συντηρητικής δύναμης, οπότε ας αφήσουμε στην άκρη τις “δηλωτικές” λογικές που αποκτούν …θεολογικά χαρακτηριστικά… με το υποστηρίζουμε το ένα ή το άλλο…”12 χρόνια μετά δε νομίζω πως άλλαξαν πολλά, το βλέπω στην προ υπάρχουσα του σχολείου “γνώση” που μεταφέρουν τα περισσότερα παιδιά στην τάξη…
(*) Κωνσταντίνε, το έγραψα όσο πιο κομψά μπορούσα
Αν δεν υπήρχε σχετική κίνηση μεταξύ των σωμάτων, θα είχαν ίδια ταχύτητα και επιτάχυνση. Κατά τη γνώμη μου δεν ενδιαφέρει μόνο το στιγμιαίο γεγονός έναρξης, αλλά και η συνέχεια, αφού αυτή καθορίζεται από τις “παρελθοντικές αρχικές συνθήκες”
Το πνεύμα στο προηγούμενο σχόλιο, δεν ήταν
“κακώς αναφέρεται γιατί είναι εκτός ύλης”Καλώς αναφέρεται γιατί στο ylikonet οι αναρτήσεις στοχεύουν στην κατανόηση φαινομένων, αλλά επειδή διαβάζουν και κάποιοι μαθητές, ας γνωρίζουν πως ένα τέτοιο θέμα για εξετάσεις είναι “εντός, εκτός και επί ταυτά” και ό,τι ο καθένας καταλάβει….
Εγώ θα έβαζα το (iii) ερώτημα αυτόνομα διαμορφωμένο κατάλληλα με μοναδική απαίτηση την αναφορά στη θερμική απώλεια μηχανικής ενέργειας λόγω τριβής ολίσθησης
-
Θοδωρη καλημερα. Δεν καταλαβα καθολου αυτα που λες για καταχρηστικες μεθοδους και για χωροεξαρτωμενες και για θεολογους κλπ.τι σχεση εχουν με την συγκεκριμενη ασκηση. Εδω εχεις ερωτησεις που αφορουν μια αρχικη χρονικη στιγμη και η κινηση δεν εχει καν ξεκινησει. Τι σε νοιαζει τι θα γινει στην συνεχεια? Υπαρχει τετοια ερωτηση στην ασκηση? Επισης οταν υπαρχει ολισθηση με οχι λειες επιφανειες παραγεται θερμοτητα και η μηχανικη ενεργεια ελατωνεται. Τι εντος εκτος και επι τα αυτα λες?
-
Κωνσταντίνε καλημέρα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό και την τοποθέτηση.
Τώρα με το Θοδωρή, μπορείτε να συμφωνείτε σε μερικά και να διαφωνείτε σε άλλα, αλλά τι να κάνουμε, δεν γίνεται να συμφωνούμε σε όλα! -
καλό μεσημέρι σε όλους
(απέχω για τους γνωστούς λόγους: ου γαρ το γήρας και οι ατελείωτες ιατρικές εξετάσεις)
μου άρεσε, Διονύση, κυρίως διότι είναι “πραγματική”,
η τριβή είναι υπαρκτή και “αδικημένη” δύναμη, διότι την συνδέουν μόνο με απώλεια ενέργειας, ενώ ο κόσμος μας δεν θα “έστεκε” χωρίς τριβές,
(θυμίζω πώς ο αείμνηστος Βέγγος, ως Θρασύβουλας, μετέφερε δίσκο με πορτοκαλάδα, και τον εαυτόν του, στον, επίσης, αείμνηστο Ηλιόπουλο, ως Αλέκο
κάποια σχετική ανάρτηση έχω κάνει και εδώ, αλλά σιγά που μπορώ να τη βρω)
άρα, Θοδωρή, εξακολουθώ να διαφωνώ με σένα και να συμφωνώ με τον Κωνσταντίνο, στο ότι η τριβή δεν μπορεί να προκαλέσει ταλάντωση
(στο τελευταίο ερώτημα του Διονύση με ποια δύναμη το πάνω σώμα εκτελεί ταλάντωση μαζί με το κάτω;)
ούτως ή άλλως ο ορισμός της ΑΑΤ, δινόταν ως ΓΑΤ,
(άλλο ορισμός και άλλο αιτίες που την προκαλούν)
είχε γραφτεί στο κεφάλαιο των Ταλαντώσεων του σχολικού βιβλίου της Β Γενικής
(…η απομάκρυνση αρμονική συνάρτηση του χρόνου…)
στο βιβλίο της Γ οι συγγραφείς θεώρησαν, και σωστά, ότι αυτό έχει γίνει ήδη
(όλα τα βιβλία γράφτηκαν την τριετία 1997-2000)
που κάποιοι ιντρούκτορες στο ΙΕΠ αφαίρεσαν εντελώς,
(αλήθεια με ποία πραγματικά προσόντα βρέθηκαν εκεί;)
χωρίς καν να ενημερώσουν και να ζητήσουν τη γνώμη του συγγραφέα
(μέγιστη αγένεια και αντισυναδελφική συμπεριφορά)
τον οποίο και συμβαίνει να γνωρίζω “προσωπικά”… -
Βαγγέλη ολα ειναι ατμός
-
Κωνσταντίνε,
“… και χάνονται, εκτός από τον έρωτα…”
δυστυχώς φτωχύναμε από σεναριογράφους, σκηνοθέτες, ηθοποιούς…
(και κάποιοι, εκτός κυκλωμάτων, μάταια προσπαθούμε
https://ekountouris.blogspot.com/2012/03/blog-post_10.html) -
Βαγγέλη δεν ανοίγει η η κουρτίνα στη σκηνή του θεατρικού
-
καλησπέρα Παντελή
διαδικτυακά είμαι κατηγορίας Αβερέλ Ντάλτον, του αγαπημένου
δοκίμασε εδώ:
https://ekountouris.blogspot.com/search/label/%CE%88%CF%81%CE%B9%CF%82%20%CE%9C%CE%AE%CE%BB%CE%BF%CE%BD -
Καλημέρα Βαγγέλη και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ο σύνδεσμος που ζητάει άδεια πρόσβασης δεν είναι αυτός που παραπέμπει στο Ιστολόγιό σου (αυτός λειτουργεί), αλλά ο σύνδεσμος όταν πατάς συνέχεια.
Η “συνέχεια” πρέεπι να παραπέμπει σε κάποιο αρχείο που έχεις στο Google Drive και αυτό το αρχείο πρέπει να γίνει κοινόχρηστο για να μορεί κάποιος να το ανοιξει. -
καλημέρα σε όλους
ευχαριστώ Διονύση
έκανα μια αλλαγή μήπως και…
https://ekountouris.blogspot.com/2025/11/blog-post_24.html -
Τώρα είναι εντάξει Βαγγέλη.
-
Καλημέρα Διονύση. Πολύ όμορφη.
Την προχώρησα λιγο…..https://i.ibb.co/Bb2hMs5/SCAN-NOE-90.png -
Μια άλλη προσεγγιση για το τελευταιο ΘΜΚΕhttps://i.ibb.co/9kKnQ0zx/SCAN-NOE-92.png
-
Καλησπέρα Γιώργο.
Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό αλλά και για την παραπέρα μαθηματική επεξεργασία. -
“…….Αν, όπως στο αστρονομικό σύστημα, η μονάδα μάζας ορίζεται σε σχέση με τη δύναμη έλξης της, τότε οι διαστάσεις της M είναι L3T−2.»
Επομένως η μάζα μπορεί να μετρηθεί με ρολόγια και χάρακες. Και στον σχετικιστικό χωροχρόνο, όπου μπορούμε να μετρήσουμε και το μήκος σε μονάδες χρόνου, μπορούμε να κάνουμε το ίδιο και για την μάζα.
Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι σε ένα κλασικό Νευτώνειο σύμπαν χρειαζόμαστε και χρονόμετρα και χάρακες, αλλά σε ένα σχετικιστικό σύμπαν, αυτό που περιγράφει η σύγχρονη φυσική, αρκούν μόνο τα χρονόμετρα. Με αυτά μπορούμε να ορίσουμε τις αποστάσεις και εντέλει όλες τις φυσικές ποσότητες.
Με λίγα λόγια, το «όλα είναι ατμός» στην φιλοσοφία του Θανάση Βέγγου ως Θρασύβουλα στην ταινία του 1962, … πρέπει να αντικατασταθεί με το «όλα είναι χρόνος» .
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Κάποιο φρένο ίσως;
Δείτε παρακάτω ένα δίωρο διαγώνισμα, που δόθηκε σε μαθητές-υποψήφιους και μου έστειλε συνάδελφος Μήπως συνάδελφοι έχουμε χάσει εντελώς το μέτρο;-
Καλησπέρα Διονύση.
Έχουμε ένα φαύλο κύκλο:
Οι συνάδελφοι βάζουν τέτοια θέματα διότι οι ΚΕΕ έβαλαν τέτοια.
Οι ΚΕΕ βάζουν τέτοια θέματα διότι ξέρουν ότι οι συνάδελφοι προετοίμασαν τα παιδιά σε τέτοια θέματα.
Η Φυσική και η σκέψη των παιδιών δεν προωθείται.
Διαβάζουμε στον πρόλογο του βιβλίου 200 Puzzling Problems in Physics:
In our experience, an understanding of the laws of physics is best acquired
by applying them to practical problems. Frequently, however, the problems
appearing in textbooks can be solved only through long, complex calculations,
which tend to be mechanical and boring…..Μηχανικές και βαρετές.
Εμείς τώρα τι θα κάνουμε αν μια ΚΕΕ βάλει ένα πρόβλημα που δεν είναι βαρετό;
-Δεν περίμεναν τα παιδιά τέτοιο θέμα!
-Είναι ανφαίαρ να ζητάμε αποδείξεις!
Θυμάμαι στο παρελθόν:
-Και που είδατε κινητή τροχαλία στο σχολικό βιβλίο;Τα μέλη των ΚΕΕ προτιμούν να είναι βαρετοί από το να ακούσουν τα εξ αμάξης.
-
Γιάννη ο φαύλος κύκλος είναι το μόνο σίγουρο!
Αλλά
Αλλά είμαστε στον Νοέμβρη μήνα και βάζουμε αυτό το διαγώνισμα στα παιδιά;
Τα σκοτώνουμε!!!!
Με τι ηθικό θα συνεχίσουν;
Και αυτό πέρα από το αν τα θέματα των προηγούμενων χρόνων που επέλεξε να βάλει ο συνάδελφος είναι τώρα, εντός ύλης. Αλλο το στερεό που διδάσκαμε το 2015, άλλο το στερεό σήμερα… -
καλησπέρα σε όλους
απλό, καμία σχέση με υπερπαραγωγές, βασική αιτία μίσους της Φυσικής
υπερβολικός ο χρόνος 2 ωρών, ο μέτριος μαθητής τελειώνει σε μισή ώρα
ηθικόν δίδαγμα: ζητούνται προτάσεις για δίκαιη και σωστή αξιολόγηση παντού, Δημόσια Σχολεία, Ιδιωτικά Σχολεία, Φροντιστήρια, Βιβλία κ.α. -
Γεια σου Βαγγέλη .
Σε μισή ώρα δεν το βλέπω να τα τελειώνει. -
Διονύση υποθέτω ότι στο “εντός ύλης” έχεις ερωτηματικό.
-
Καλησπέρα Διονύση και σε όλους τους συμμετέχοντες. Βλέπουμε ένα διαγώνισμα με αντιγραφή θεμάτων Πανελλαδικών. Τι ακριβώς προσφέρει; Να δουν οι υποψήφιοι τι τους περιμένει; Ας τους συστήσει να ξεφυλλίσουν τα παλιότερα θέματα και να διαβάσουν τις λύσεις τους. Αν ένας υποψήφιος λύσει παλιά θέματα είναι έτοιμος για εξετάσεις; Γιατί αυτά και όχι κάποια άλλα;
Στο διαγώνισμα τετραμήνου, μαθητής μου στο σχολείο μου έλυσε άσκηση με ΑΔΣ χρησιμοποιώντας ροπή αδράνειας, διότι έτσι του το έμαθε ο φροντιστής του. Τον ρώτησα τι είναι η ροπή αδράνειας και δεν ήξερε!
Κάποιοι κάνουν πειράματα, δε μπορούν να προσαρμοστούν, θέλουν να εντυπωσιάσουν πόσο καλοί είναι στη λύση δύσκολων θεμάτων, θέλουν να κερδίσουν στον ανταγωνισμό ή είναι άπειροι; Όποιος κι αν είναι ο λόγος στο τέλος ο μαθητής την πληρώνει. -
Γεια σου Ανδρέα.
Όταν εξαιρούν από την ύλη τη ροπή αδράνειας σου λένε εμμέσως πλην σαφώς “Όχι ασκήσεις Δυναμικής στερεού”.
Δεν σου λένε να αντικαταστήσεις τις ράβδους του ασκησιολογίου σου με αβαρείς!Επίσης όταν θέλεις να γράψεις υcm (διότι δεν θέλεις να τρομάξεις τους μαθητές σου) πρόσθεσε το “ομογενής” στον κύλινδρο ή τροχό.
-
Γεια σας παιδιά. Πέραν του ότι είναι ένα κακόγουστο διαγώνισμα, το σημαντικότερο είναι αυτό που γράφει ο Διονύσης: τα παιδιά κάνουν έναν αγώνα και εμείς αντί να είμαστε συνοδοιπόροι, τα εξοντώνουμε ψυχολογικά από νωρίς;
-
Γιάννη, πρώτα δηλώνω Χιουμορίστας και μετά Φυσικός
προφανώς αστειεύομαι,
3 ώρες, τουλάχιστον, χρειάζονται από καλόν μαθητή -
Καλημέρα συνάδελφοι και ευχαριστώ για τα σχόλια.
Να προσυπογράψω το σχόλιο του Αποστόλη:
“Πέραν του ότι είναι ένα κακόγουστο διαγώνισμα, το σημαντικότερο είναι … ότι τα παιδιά κάνουν έναν αγώνα και εμείς αντί να είμαστε συνοδοιπόροι, τα εξοντώνουμε ψυχολογικά από νωρίς”
Όσον αφορά το χρόνο, συμφωνώ με το Βαγγέλη. Τρεις ώρες και βάλε!!!!
Και αυτό με την προϋπόθεση ότι ο μαθητής δεν χρειάζεται να προβληματιστεί σε κάτι, τα ξέρει όλα απέξω και ανακατωτά και απλώς γράφει…. -
Σχόλιο προς τον Ανδρέα Ριζόπουλο, που ανέφερε ότι: “Στο διαγώνισμα τετραμήνου, μαθητής μου στο σχολείο μου έλυσε άσκηση με ΑΔΣ χρησιμοποιώντας ροπή αδράνειας, διότι έτσι του το έμαθε ο φροντιστής του. Τον ρώτησα τι είναι η ροπή αδράνειας και δεν ήξερε!”
Το πιθανότερο Ανδρέα είναι ότι χρησιμοποίησε βοήθεια από AI για να λύσει την άσκηση την ώρα του διαγωνίσματος. Συνέβη ακριβώς το ίδιο σε εμένα και ο μαθητής δεν παραδεχόταν ούτε στους φίλους του τη χρήση ΑΙ, μέχρι που του είπα ότι η ροπή αδράνειας είναι εκτός ύλης και δεν διδάσκεται οπότε… αναγκάστηκε να το παραδεχθεί.
Μαθαίνω από φιλολόγους ότι είναι πολύ συνηθισμένο να γραφουν ολόκληρες εκθέσεις με ΑΙ!
-
-
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 3 εβδομάδες
Η συντομότερη διαδρομή της χάντρας.
Έχουμε ένα κεκλιμένο επίπεδο και ένα λείο σύρμα στο οποίο ολισθαίνει μια χάντρα. Τριβές και αντίσταση αέρα αμελητέες. Πως πρέπει να τοποθετήσουμε το σύρμα ώστε η μπάλα να φτάσει το συντομότερο στο κεκλιμένο επίπεδο;-
Πάλι από το : 200 Puzzling Problems in Physics.
Μπορεί να βοηθήσει το:
https://i.ibb.co/Chx6ygX/1954.pngΜε το θέμα της υπόδειξης έχουν ασχοληθεί ο Μίλτος και ο Ανδρέας.
-
Όποιος θέλει να ταλαιπωρηθεί δοκιμάζει να το λύσει με Τριγωνομετρία.
-
Γεια σου Γιαννη. Κατα την γνωμη μου εχεις δωσει πολυ ισχυρο χιντ.Σκεφτομαι να γραψω εναν κυκλο ο οποιος μαλλον λυνει το προβλημα. Θελεις αυστηρη Ευκλειδεια κατασκευη αυτου του κυκλου ή μια απλη περιγραφη του ποιος ειναι.
-
Καλημέρα Κωνσταντίνε.
Καλύτερα ναι, με κάποιο κύκλο.
Δώσε οιαδήποτε απόδειξη, ακόμα και τριγωνομετρική. -
Καλημέρα παιδιά. Γιάννη νομίζω ότι η εκφώνηση θέλει τροποποίηση. Αν το σύρμα έχει δεδομένο μήκος, τότε πρέπει να τοποθετηθεί κατακόρυφα. Μάλλον όμως, και με βάση την υπόδειξη, θέλουμε να έχει μεταβλητό μήκος.
-
Μας χρειαζεται κυκλος τετοιος ωστε το Α να ανηκει σε κατακορυφη διαμετρο και να ειναι εφαπτομενος στο κεκλιμενο επιπεδο. Αν το σημειο επαφης ειναι το Ε τοτε το συρμα πρεπει να τοποθετηθει στο Ε Η αποδειξη ειναι τελειως προφανης το θεμα ειναι να κατασκευαστει αυτος ο κυκλος με κανονα και διαβητη μονο,κατι το οποιο δεν εχω κανει.
https://i.ibb.co/Zz9PYB5r/c993-46df-acb6-dafefd99151c-1763720978-2097.jpg
-
Συγνώμη Γιάννη, αυτό το Α είναι κάποιο σημείο μη συγκεκριμένο, αλλά τέτοιο ώστε
το συρμα συγκεκριμένου μήκους να έχει άκρα το κάποιο Α και το κεκλιμένο;
Κωνσταντίνε…τελείως προφανής;;!! -
Γεια σας παιδιά.
Το σύρμα έχει άπειρο μήκος.
Διαλέγουμε ένα σημείο Δ, κόβουμε ένα κομμάτι του σύρματος το οποίο οδηγεί τη χάντρα από το Α στο Δ. -
Μπράβο Κωνσταντίνε.
Έφαγες το γάιδαρο και σου έμεινε η ουρά.
Η κατασκευή είναι εύκολη.
Θα σε βοηθήσω λιγάκι:
Ποιο είναι το Ε; -
Άλλη μια βοήθεια Κωνσταντίνε:
Πρόσεξε το ίδιο σου το σχήμα. Περιέχει τη λύση με μια πρόταση μονάχα! -
Καλησπέρα Παντελή.Προφανης διότι όλες οι διαδρομές από το Α μέχρι κάποιο από σημείο του κύκλου είναι ισοχρονες και μικρότερου μήκους από ότι αν τις προεκτείνουμε μεχρι το κεκλιμένο.Η μόνη που έχει ίδιο μήκος είναι η ΑΕ
-
Γεια σας παιδιά. Στο σχήμα του Κωνσταντίνου είναι φ = 2θ ως εξωτερική του τριγώνου ΟΕΑ.
-
Απο το Α φερω καθετη στην βαση του κεκλιμενου επιπεδου.Τα σταθερα σημεια που εχω ειναι το Α, και η τομη της ευθειας που εφερα με την βαση. Τα Ο ,Ε δεν υπαρχουν ακομα. Γιαννη να το παρει το ποταμι δεν μπορω να το βρω.Με κανονα και διαβητη ετσι? Οχι να μου πεις να φερω την κοκκινη ευθεια η οποια σχηματιζει γωνια φ/2 με την κατακορυφο και ετσι να βρω το Ε. Οι ευθειες που κατασκευαζουμε ειναι ή τυχαιες ή διερχονται εκ δυο σημειων
-
Φέρνω τη διχοτόμο της γωνίας.
Τη γράφω πιο απλά απ’ ότι την έχω γράψει.
Σε λίγα λεπτά….. -
Κωνσταντίνε γιατί όχι από το Α.
Μια λύση: -
Σωστά Κωνσταντίνε ,αλλά με γνώση του ”ισόχρονου”…
Επι τη ευκαιρία πριν…8 χρόνια είχε ανεβεί ετούτη -
Καταλαβα απο τυχαιο σημειο της κατακορυφης διαμετρου φερνω καθετη στο κεκλιμενο. Κατοπιν κατασκευαζω την διχοτομο της γωνιας φ μεταξυ της κατακορυφης και της καθετης στο κεκλιμενο και απο το Α φερνω παραλληλη στην διχοτομο η τομη της οποιας με το κεκλιμενο ειναι το Ε.
-
Εβεβαια με γωση του ισοχρονου Παντελη,αφου το ισοχρονο το εδωσε ευθυς εξαρχης ο Γιαννης ως υποδειξη
-
Ναι και απο το Α αν και δεν ειναι απαραιτητο. Το Α δεν εχει καποιο προνόμιο.
-
Τα δύο προβλήματα που κρέμασα χτες και σήμερα είναι από τα ευκολότερα του βιβλίου. Διαβάζουμε τον πρόλογο:
In our experience, an understanding of the laws of physics is best acquired
by applying them to practical problems. Frequently, however, the problems
appearing in textbooks can be solved only through long, complex calculations,
which tend to be mechanical and boring, and often drudgery for
students. Sometimes, even the best of these students, the ones who possess
all the necessary skills, may feel that such problems are not attractive enough
to them, and the tedious calculations involved do not allow their ‘creativity’
(genius?) to shine through.
This little book aims to demonstrate that not all physics problems are like
that, and we hope that you will be intrigued by questions such as:
• How is the length of the day related to the side of the road on which
traffic travels?
• Why are Fosbury floppers more successful than Western rollers?
• How far below ground must the water cavity that feeds Old Faithful
be?
• How high could the tallest mountain on Mars be?
• What is the shape of the water bell in an ornamental fountain?
• How does the way a pencil falls when stood on its point depend
upon friction?
• Would a motionless string reaching into the sky be evidence for
UFOs?
• How does a positron move when dropped in a Faraday cage?
• What would be the high-jump record on the Moon?
• Why are nocturnal insects fatally attracted to light sources?
• How much brighter is sunlight than moonlight?
• How quickly does a fire hose unroll?
• How do you arrange two magnets so that the mutual couples they
experience are not equal and opposite?
• How long would it take to defrost an 8-tonne Siberian mammoth?
• What perils face titanium-eating little green men who devour their
own planet?
• What is the direction of the electric field due to an uniformly
charged rod?
• What is the catch in an energy-generating capacitor?
• What is the equivalent resistance of an n-dimensional cube of resistors?
• What factors determine the period of a sand-glass egg timer?
• How does a unipolar dynamo work?
• How ‘deep’ is an electron lying in a box? -
Τα προβλήματα του βιβλίου είναι ιδιαίτερα ευφάνταστα και γενικά έχουν δύσκολες λύσεις. Απαιτούν άλλη νοοτροπία. Ένα δείγμα:
https://i.ibb.co/LzHVPK2M/Screenshot-1.png
https://i.ibb.co/YB3Qnfcm/Screenshot-2.pngΆντε να δώσεις σε Εξετάσεις θέμα με την υπόδειξη ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σχήμα και τα γεωμετρικά τους όργανα!
-
Γιαννη ο κυκλος με διαμετρο ΑΓ δεν νομιζω οτι χρειαζεται σε κατι. Οι κινησεις ειναι οι εξης. 1.Φερω απο το Α καθετη στην βαση. 2. Φερω απο το Α καθετη στο κεκλιμενο.3.Κατασκευαζω την διχοτομο αυτων των δυο καθετων.4. Φερω απο το Α παραλληλη στην διχοτομο εστω (ε).5.Η τομη της (ε) με το κεκλιμενο ειναι το Ε.
-
Ναι δεν χρειάζεται καθόλου.
Είναι ένας πρόλογος που δείχνει ότι πρέπει να ψάξουμε μεταξύ των Β και Γ μια και οι διαδρομές προς αυτά είναι ισόχρονες. -
Γιάννη χαζεύω από το πρωί το βιβλίο και πράγματι έχει δύσκολα θέματα και μιας άλλης λογικής. Εϊναι όμως πολύ ενδιαφέρων ο τρόπος αντιμετώπισής τους.
-
Και μία ιδιαίτερα άσχημη λύση:
https://i.ibb.co/yBx10s7k/Screenshot-2.png -
Φυσικά έχει ενδιαφέρον Αποστόλη.
-
Kαλημερα Γιάννη. Καμια φορα παθαινω διαλειψη και γραφω αδιανοητες σαχλαμαρες. Στο τελευταιο σχολιο μου γραφω οτι κατασκευαζω την διχοτομο η οποια περναει απο το Α και μετα φερνω παραλληλη στην διχοτομο η οποια περναει παλι απο το Α,ενω η αυτη η ευθεια ειναι η διχοτομος και ειναι ηδη ετοιμη! 🙂
Αρα ειχες δικιο. Απο το Α πρεπει να φερω την καθετο στο κεκλιμενο και οχι απο ενα τυχαιο σημειο της κατακορυφου,διοτι ετσι γλυτωνω ενα βημα.
To καταλαβα οταν διαβασα τις τελευταιες σειρες μετα το “τελικα” στην λυση που ανεβασες. -
Καλησπέρα Γιάννη. Πολυ όμορφο το βιβλίο που μας έδωσες. Επειδή την είχα δει αποφάσισα να την λύσω και με τριγωνομετρία. Έκανα τον ίδιο τρόπο με τον δικό σου αλλα την τελείωσα λίγο διαφορετικά:
συν(φ-θ) *συνθ =(1/2) [ συν{φ-θ+θ} + συν(φ-θ-θ) = (1/2) [συνφ+συν(φ-2θ)]
αρα εχουμε μεγιστο παρονομαστη(για ελάχιστο χρόνο) όταν συν(φ-2θ)=1 δηλαδη φ-2θ=0 αρα θ=φ/2 -
Σωστά Γιώργο.
-
Είδα την λυση σου αφού την είχα κάνει και ήταν παρόμοιες και για αυτό αρχικά δεν εκανα παρέμβαση. Τωρα είπα να την αναφέρω προς χάριν ποικιλίας διαφορετικών προσεγγίσεων.
-
Νομίζω ότι θα πρέπει ν’ αναφέρουμε ότι το σύρμα θα πρέπει να είναι ευθύγραμμο. Αλλιώς πάμε σε τμήμα κυκλοειδούς καμπύλης.
-
πάντως είναι ενδιαφέρον να δείτε πως το αντιμετωπίζει το deepseek
-
Πάνο ευθύγραμμο.
Για το δεύτερο σχόλιο, δεν ανοίγει ο σύνδεσμος. Στείλε την εικόνα της απάντησης.
-
-
H/o Παύλος Αλεξόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 4 εβδομάδες
Γραφική παράσταση ορμής – χρόνου
Σώμα Σ μάζας M = 2 kg κινείται πάνω σε τραχύ οριζόντιο επίπεδο με το οποίο εμφανίζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ = 0,5. Την χρονική στιγμή t₁ το […] -
H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 4 εβδομάδες
Το χάμστερ πετυχαίνει ισορροπία.
Ο γνωστός κυλινδρικός διάδρομος του χάμστερ κινείται χωρίς τριβές περί οριζόντιο άξονα Ο που ταυτίζεται με τον άξονα του κυλίνδρου. Στον κύλινδρο έ […]-
Καλημέρα Γιάννη.
Ωραία έξυπνο ,κυρίως ως προς το είδος της κίνησης!
Υποτίθεται βέβαια πως το ζωντανό βαδίζει…καταλλήλως .
Να είσαι καλά -
Καλημέρα Παντελή.
Είναι το πιο εύκολο θέμα από τα θέματα του βιβλίου που έχω δει μέχρι τώρα. -
Πολύ όμορφη. Στερεό και α.α.τ. χωρίς ελατήριο!
-
Γεια σου Ανδρέα.
Είναι καλό βιβλίο.
-
-
H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 4 μήνες, 4 εβδομάδες
Δύο σώματα και ένα σύστημα ταλαντώνονται
Τα δύο σώματα Σ1 και Σ2 με μάζες m1=1kg και m2=3kg αντίστοιχα, ηρεμούν σε λείο οριζόντιο επίπεδο, δεμένα στα άκρα δύο ιδανικών οριζοντίων ελατηρίω […]-
Καλημέρα Διονύση.
Πολύ όμορφη. Έχουμε συνηθίσει τα νήματα να κόβονται ή κάποια στιγμή να χαλαρώνουν.
Και η ερώτηση βιαστικού μαθητή.
Κι αν η αρχική εκτροπή ήταν d=0,5m?
Δεν θέλω να το σκέφτομαι παιδί μου…. -
Καλημέρα Γιώργο.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιο, αλλά μην κάνεις …”ακατάλληλες” προεκτάσεις! -
Καλησπέρα Διονύση
Εξαιρετική. Όπως αναφέρει ο Γιώργος έχουμε συνηθίσει να κόβονται τα νήματα -
Καλο μεσημέρι Χρήστο, σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
Ναι, δεν ήθελα να κόβονται νήματα, απλά να έχω ταλάντωση ενός συστήματος και να παίζεται ένα πινγκ-πονγκ μεταξύ συστήματος και ενός σώματος…
-
- Φόρτωσε Περισσότερα
Γεια σου αγαπητέ Παναγιώτη. Μας πυροβόλησες κατά ριπάς σαν τον Machine Gun Kelly. Εδώ η χημεία πάει χέρι χέρι με την τέχνη των παιδιών. Τον εκπαιδευτικό δεν θα τον συμπεριλάμβανα στα υλικά 🙂
Σε ευχαριστούμε και για τις τρεις!
Καλησπέρα Αποστόλη και σ’ ευχαριστώ για την υποστήριξη και το ενδιαφέρον! … και το γυμνάσιο έχει ψυχή (γεια σου δάσκαλε Βαγγέλη Κουντούρη!), ομολογώ ότι με το που άκουσα Machine Gun σκεφτηκα αυτον τον κοινό μας φίλο …https://www.youtube.com/watch?v=z4gdWPcADPY καλό ΣΚ αγαπητέ !
Ανταποδίδω με ένα επίσης μαύρικο Machine gun
Ευχαριστω Αποστολη! Super funky, οτι πρεπει για φθινοπωρινο βραδυ!
Για μία ηλεκτρόλυση με πιο ποσοτικά χαρακτηριστικά εδώ
Καλημερα Παναγιώτη και καλή εβδομάδα – πολύ χρησιμο και για μεγαλύτερες τάξεις.
Πολύ ωραία ιδέα, την οποία εφάρμοσα σήμερα στο εργαστήριο (στην ενότητα αποτελέσματα ηλεκτρικού ρεύματος). Μάλιστα αντικατέστησα τη μπαταρία με τροφοδοτικό.
Μια απορία: προσπάθησα να συλλέξω το αέριο υδρογόνο βάζοντας ανάποδα έναν γεμάτο νερό δοκιμαστικό σωλήνα πάνω από την πινέζα με τη μεγάλη παραγωγή φυσαλλίδων. Κλειστό με το δάχτυλο, τον βύθισα στο διάλυμα ελευθέρωσα το άκρο και κάλυψα τον ακροδέκτη της πινέζας με τρόπο ώστε το αέριο που παράγεται να οδηγείται στο πάνω μέρος του ανεστραμμένου σωλήνα. Το άφησα περίπου 15 λεπτά για να μαζέψω αρκετό αέριο. Όμως όταν προσπάθησα να το αναφλέξω για να διαπιστώσω αν είναι υδργόνο, αυτό δεν ανεφλέγη…. Υπάρχει κάποια εξήγηση; Μήπως δεν παράγεται υδρογόνο, αλλά κάποιο άλλο αέριο ή έκανα κάποιο λάθος στη διαδικασία;
καλησπέρα σε όλους
πολύ καλό Παναγιώτη
(και χαίρομαι που θυμάσαι “ότι όλα τα λεφτά είναι το Γυμνάσιο”, ήμουν εκεί 28 συνεχόμενα χρόνια)
το έχω εκτελέσει πολλές φορές στην Τάξη, και στο ΕΚΦΕ, με πλακέ μπαταρία και κροκοδειλάκια, τα δύο στους πόλους και τα άλλα μέσα στα αντεστραμμένα σωληνάκια γεμάτα αρχικά με νερό
δοκίμασέ το έτσι, Ανάργυρε, και μέχρι να γεμίσει το σωληνάκι του υδρογόνου
ευκαιρία να πούμε και δυο λόγια για την ατμοσφαιρική πίεση, “αιτία” που δεν χύνεται το νερό από τους αντεστραμμένους σωλήνες που δεν έχουν πάτο
(και επειδή ο Πειραματικός δεν “σκοτώνεται” μια πρόσφατη επιβεβαίωση στην εικόνα)
https://i.ibb.co/hFWVs96q/1764711758-6146.png
Ένα σχετικό βίντεο
Και ένα άλλο βίντεο σχετικό με τις οδηγίες για την κατασκευή μίας συσκεής Hofman
TO BINTEO
Παναγιώτη καλημέρα, πολύ χρήσιμα τα βιντεο!