web analytics

Κώστας Παπαδάκης

  • H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Τι είναι η τροχιά του; Όλα τα σώματα είναι λεία. Το μπλε αφήνεται να πέσει γλιστρώντας πάνω στη σφήνα η οποία γλιστράει στο πάτωμα. Τι γραμμή είναι η τροχιά του σώματος; Απάντηση:  

  • H/o Αποστόλης Παπάζογλου έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Μια κατακόρυφη κίνηση και οι ενέργειες Ένας μικρός κύβος έχει μάζα m = 0,1kg και ισορροπεί οριακά σε επαφή με κατακόρυφο τοίχο με την επίδραση δύναμης F, η οποία σχηματίζει με τον ορίζοντα γω […]

    • Πολύ ωραία άσκηση Αποστόλη που εμπεριέχει μεγάλο κομμάτι της φυσικής της Α Λυκείου.

    • Καλό απόγευμα Αποστόλη.
      Συμφωνώντας με τον Παύλο, να πω ότι βλέπω να έχουμε περάσει σε επαναληπτικό modus…

    • Καλημέρα Παύλο και Διονύση και σας ευχαριστώ. Διονύση γιατί επαναληπτικό modus; Ούτε ένα ΘΜΚΕ δεν έκανα 🙂

    • Καλημέρα Αποστόλη.
      Μπορεί να μην έκανες ένα ΘΜΚΕ, αλλά οι ενεργειακοί ισολογισμοί που βάζεις στο τραπέζι… δείχνουν πολύ μεγαλύτερη εμβάθυνση!!!

    • Διονύση προτιμώ να διδάσκω το κεφάλαιο με την εξής σειρά: μορφές ενέργειας, η ενέργεια μετασχηματίζεται αλλά δεν παράγεται από το μηδέν ούτε εξαφανίζεται, έργο δύναμης και τι εκφράζει αυτό. Στη συνέχεια κινητική, βαρυτική δυναμική ενέργεια, μηχανική ενέργεια. Έπειτα σχέση του έργου του βάρους με τη Uβαρ. Και στη συνέχεια ο κατά Τραχανά Γιαννάκης στο περίπτερο: τι πήρα, τι έχασα και τι μου έμεινε. Και έτσι προετοιμάζεται το έδαφος για να έρθουν αργότερα τα ΘΜΚΕ, ΑΔΕ και ΑΔΜΕ. Τώρα είμαι στη φάση του Γιαννάκη…

    • Καλημέρα Αποστόλη.
      Λογική η προτίμηση της ανάπτυξης διδασκαλίας,
      με τη σειρά που αναφέρεις ,ώστε η πετυχημένη
      κατά Τραχανά εισαγωγή του Γιαννάκη στη “σκηνή”, να διευκολύνει
      τους υπόλοιπους Α ετείς στη σκέψη τους να καταλάβουν πως τα μονόμετρα μεγέθη
      λογαριάζονται …απλά.
      Να είσαι καλά

    • Γεια σου Παντελή και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Μπορεί Αποστόλη, οι “λογαριασμοί” στο περίπτερο να βγαίνουν “εύκολα”, αλλά
      το εύρος των δυνατών τιμών της F για να ισορροπεί το σώμα, κρύβουν ουσιαστική
      γνώση…που δεν είναι δεδομένη, όχι μόνο για παιδιά….

      Εκεί ακριβώς βρίσκεται η αξία της όμορφης ιδέας της ανάρτησης

      Την προηγούμενη βδομάδα, σε κύκλωμα R-L στην φάση αποκοπής του ρεύματος,
      ζήτησα το ποσό της θερμότητας στον αντιστάτη μέχρι το ρεύμα να υποδιπλασιαστεί….
      Σηκώνει το χέρι ο Φίλιππος και λέει:

      “Ο Γιαννάκης πάει στο περίπτερο να αγοράσει εφημερίδα έχοντας 8ευρώ και γυρνάει πίσω με 2ευρώ. Πόσο έκανε η εφημερίδα;”

    • Καλημέρα Θοδωρή και σ’ ευχαριστώ. Μάλλον ο Φίλιππος παρακολούθησε την ομιλία Τραχανά. Αλλά 6 ευρώ η εφημερίδα; 🙂

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Κινήσεις σε δύο κεκλιμένα επίπεδα. Δύο σώματα Α και Β με μάζες m1 και Μ=2m1 αντίστοιχα, αφήνονται από το ίδιο ύψος h να κινηθούν κατά μήκος δύο λείων κεκλιμένων επιπέδων με κλίσε […]

    • Καλημέρα Διονύση. Ωραιο και διδακτικό θέμα. Θέλω με την ευκαιρία να επισημάνω την αδιάλειπτη προσφορά σου, η οποία με εντυπωσιάζει χρόνια τώρα. Να είσαι καλά!

    • Καλημέρα.
      Διονύση διάβασα το τελευταίο ερώτημα και λέω αμάν. Κάτι άλλαξε και δεν το έχω πάρει είδηση.
      Σίγουρα ένα από τα δυο θα φτάσει με μεγαλύτερη ταχύτητα!!!
      Διαβάζω την απάντηση και λέω τελικά όλα καλά.

    • Όμορφο θέμα Διονύση.

    • Καλο μεσημέρι Δημήτρη, Γιώργο και Παύλο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό και τον καλό σας λόγο…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Ομαλή η εκκίνηση στα περι έργων!
      Θα έχεις λόγο ,γιατί έτσι και όχι αλλιώς,…για το iv) μιλώ, μια και αποφεύγεις
      τις ενέργειες μέχρι τότε
      Να είσαι καλά

    • Καλό μεσημέρι Παντελή.
      Σε ευχαριστώ για το σχολιασμό. Όσον αφορά τις ενέργειες, απλά ακολούθησα την πορεία του σχολικού βιβλίου, οπότε τα της δυναμικής ενέργειας…. αργότερα!

  • H/o Χρήστος Αγριόδημας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Ένα πηνίο και το επαγόμενο φορτίο   Τα άκρα Α και Β του διπλανού κυκλώματος περιλαμβάνουν αντιστάτη ωμικής αντίστασης R1=3Ω, μη ιδανικό πηνίο με  συντελεστή αυτεπαγωγή […]

    • Καλησπέρα Χρήστο.
      Πολύ καλή.

    • Γιάννη καλησπέρα.
      Σε ευχαριστώ.

    • Πολύ καλή Χρήστο. Ένα ακόμη ερώτημα θα ήταν πόση θερμότητα αναπτύχθηκε σε κάθε αντίσταση κατά την πλήρη απομαγνήτιση του πηνίου.

    • Γεια σου Αποστόλη.
      Σε ευχαριστώ.

    • Καλημέρα Χρήστο.
      Εδώ και αν έχουμε εφαρμογή των κανόνων του Kirchhoff !!!
      Τα έχει όλα και συμφέρει…
      Ήθελα να ήξερα πόσοι μαθητές θα “δουν” την σύνδεση σε σειρά των αντιστάσεων να μετατρέπεται σε παράλληλη σύνδεση…

    • Πολύ όμορφη άσκηση Χρήστο που καλύπτει το μεγαλύτερο τμήμα της αυτεπαγωγής.

    • Καλημέρα Διονύση και Παύλο.
      Σας ευχαριστώ για το σχόλιο και την αποδοχή.
      Η άσκηση αυτή ειχε ξεμείνει απο πέρυσι αλλα δεν πρόλαβα να την ανεβάσω. Εχω αλλη μία έτοιμη που για να μην πάθει το ίδιο με αυτή θα αναρτηθεί τις επόμενες μέρες.

    • Χρήστο ωραίο θέμα “συμπερίληψης” εννοιών. Ειδικά το τελευταίο ερώτημα που ζητάς φορτίο που διακινήθηκε σε κάθε αντιστάτη είναι και πρωτότυπο.

      Δύο “ενστάσεις” μικρής σημασίας

      Το Neumann θα τον έγραφα q= N <ΔΦ>/Rολ και όχι Φ=ΒΑολ , αλλά είναι δευτερευούσης σημασίας…

      Όμως γράφοντας i(π)=i(1)+i(2) –> q(ολ)=q(1)+q(2) αφήνουμε να εννοηθεί πως
      το πρωτεύον είναι η σχέση εντάσεων i(π)=i(1)+i(2) και η διατήρηση του φορτίου
      q(ολ)=q(1)+q(2) προκύπτει ως αποτέλεσμα…..

      Νομίζω η σχέση εντάσεων προκύπτει από τη διατήρηση φορτίου…

      Άρα δεν θα είχα πρόβλημα να έβλεπα κατευθείαν q(ολ)=q(1)+q(2)

      Σε ευχαριστούμε για την ιδέα και το μοίρασμα

    • Θοδωρή και Αντρέα καλησπέρα.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιο και τις παρατηρήσεις.
      Θοδωρή δεν ξερω τι ειναι πιο σωστό στην εκφραση της μαγνητικής ροής. Θυμαμαι εχει γινει και εδώ συζήτηση. Υιοθετώ την αποψη οτι το πηνιο ειναι σαν να εχει ενεργο εμβαδο Ν φορες το Α του ενος. Απο μια εικονα του Γιαννη Κυριακόπουλου

      Για το δευτερη παρατηρηση έχεις δίκιο απο την διατήρηση του φορτίου παμε στο ρεύμα. Απλώς εδώ ήθελα να δείξω τη σκέψη οτι έχουμε το ρεύμα που διακλαδιζεται που αυτομάτως σημαίνει οτι και το φορτίο αντίστοιχα διακλαδίζεται. Δεδομενου οτι ξεκιναμε στα κυκλωματα απο το ρεύμα και βρισκουμε φορτιο q=it.

      Αντρέα η αλήθεια είναι οτι κάθε φορά προβληματίζομαι για τα πρόσημα στις θερμότητες. Προτιμώ να κάνω ένα σχόλιο τι σημαινει αυτο που βρίσκουμε για να αποσαφηνίζεται.

      https://i.ibb.co/G37wzY3k/63563453.jpg

    • Καλημέρα Χρήστο.
      Πλούσια τα ελέη της.
      Πέραν των άλλων θετικών στοιχείων ,αναδεικνύεται και η αναγκαιότητα
      μεταφοράς γνώσης από την ΓΠ της πίσω τάξης!
      Καλό Σαββατοκύριακο

    • Καλησπέρα Χρήστο. Όντως μια ωραία και πολύπλευρη άσκηση αυτεπαγωγής, όπου ο Kirchhoff έχει την τιμητική του. Όταν ζητάμε την ισχύ του μαγνητικού πεδίου του πηνίου, νομίζω ότι πρέπει να προσδιορίζουμε αν ζητάμε:
      την ισχύ που προσφέρει στο ηλεκτρικό ρεύμα το πηνίο: PL = +20W
      την ισχύ που προσφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα στο πηνίο: PL = -20W
      Συνήθως εννοούμε το πρώτο.
      Το ίδιο και στις αντιστάσεις:
      η ισχύς που προσφέρει η αντίσταση στο ηλεκτρικό ρεύμα: PR = -12W
      η ισχύς που προσφέρει το ηλεκτρικό ρεύμα στην αντίσταση: PR = +12W
      Βέβαια στις εξετάσεις συνήθως ζητάμε απόλυτες τιμές, αλλά όπως το γράφεις και στη λύση σου, χρησιμοποιούμε λέξεις όπως “προσφέρει” ή “καταναλώνει” , που δείχνουν το ρόλο του διπόλου.

    • Καλησπέρα Παντελή.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

  • Συνέντευξη του Ρίτσαρντ Φάινμαν πριν 60 χρόνια. (7ο) Στο σημερινό 2ο μέρος της 3ης συνεδρίας (33 σελίδες) ο Φάινμαν περιγράφει την προσπάθειά του να πείσει την κοινότητα των φυσικών να προσ […]

    • Καλησπέρα Μερκούρη. Τώρα είδα τη φοβερή δουλειά που προσέφερες. Ξεκινάω από το 1ο μέρος. Σε ευχαριστούμε. Να είσαι καλά!

    • Καλησπέρα Μερκούρη.
      Σε ευχαριστώ και για την 7η συνέχεια των άρθρων σου.
      Θα ήθελα να επισημάνω τι είπε ο Feynman σχετικά με τη διδασκαλία στην Βραζιλία, σε αντίθεση με την αντίστοιχη στις ΗΠΑ:
      “Υπάρχει όμως κάτι που αξίζει να αναφερθεί — εκείνη την περίοδο δίδαξα επίσης κβαντομηχανική σε κάποιο κέντρο ή κάπου· μια φορά, όταν ήμουν στη Βραζιλία, δίδαξα κβαντομηχανική. Είχα μερικούς φοιτητές από διάφορα μέρη. Είναι η μόνη φορά που δίδαξα και ένιωσα πραγματικά ικανοποιημένος από τη διδασκαλία. Όταν διδάσκω εδώ ή αλλού, νιώθω μια μορφή απογοήτευσης, που είναι η εξής: αν ο φοιτητής τα πάει καλά, δεν ξέρεις αν εσύ τον δίδαξες· μπορεί απλώς να είναι καλός φοιτητής. Τον έχουν διδάξει κι άλλοι κτλ. Και αν αργότερα προοδεύσει στην έρευνά του, δεν ξέρεις αν έκανες εσύ κάτι ή αν το πέτυχε μόνος του ή με άλλους καθηγητές μετά. Αν δεν τα πάει καλά, λες «οι φοιτητές δεν τα πάνε καλά» και απογοητεύεσαι. Έτσι, ποτέ δεν έχω αυτό το αίσθημα στη μεταπτυχιακή διδασκαλία. Ακόμα κι όταν τους έχω ως ερευνητικούς φοιτητές, δεν μπορώ να δω τι έκανα εγώ, αν έκανα κάτι.
      Weiner: Είναι δύσκολο να το μετρήσεις.
      Feynman: Ακριβώς. Δεν ξέρω τι έκανα. Αλλά όταν πήγα εκεί κάτω, αυτοί οι τύποι προέρχονταν από το κενό. Ήρθαν από την Αργεντινή και δεν γνώριζαν τίποτα· όμως είχαν μελετήσει μόνοι τους. Τους διδάσκω κβαντομηχανική και τώρα ξέρουν κβαντομηχανική, ενώ πριν δεν ήξεραν τίποτα γι’ αυτήν. Είναι διδασκαλία μικρής κλίμακας — μικρότερη ομάδα. Ξέρεις τον φοιτητή και μπορείς να δεις τι επίδραση έχεις πάνω του.”
      Μου θύμισε διδασκαλία Α΄Λυκείου, σε αντίθεση με την Γ΄…

    • Γεια σου Δημήτρη. Καλή δύναμη στην προσπάθειά σου! Είναι μεγάλο το κειμένο, αλλά νομίζω ότι θα βρεις αρκετά σημεία με ενδιαφέρον.
      Γεια σου Διονύση. Αυτό που λέει ο Φάινμαν, κουβαλάει μια αλήθεια. Αυτό που μου κάνει εντύπωση στο κομμάτι, είναι ότι δεν θέλει να παινευτεί παίρνοντας λίγη από την λάμψη επιτυχημένων επιστημόνων που πέρασαν από τα χέρια του (διδακτορικοί φοιτητές του), προφανώς δεν του χρειάζεται.Πάντα προτιμούσα την Α’ από την Γ’ Λυκείου. Η Α’ κουβαλούσε (ακόμη) μια “αθωότητα”!
      Σας ευχαριστώ όλους για την παρακολούθηση της ανάρτησης.

    • Καλημέρα παιδιά

      Πέντε παρατηρήσεις απ’ τη δεύτερη συνέχεια στο Cornel

      Έξι μόλις μήνες μετά τη βράβευσή του με το Νόμπελ, ισχυρίζεται ότι αγνοεί τη συμβολή των άλλων δυο βραβευμένων την ίδια χρονιά (1965), Schwinger & Tomonaga, ή έστω δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες των δικών τους προσεγγίσεων στην Ηλεκτροδυναμική.

      Υπερβολές….

      Μια αισιόδοξη ματιά στην Κβαντική Θεωρία της Βαρύτητας, εν έτει 1966:

      «Για παράδειγμα, επεξεργάστηκα την κβαντική θεωρία της βαρύτητας σε τάξη απείρως υψηλότερη—δηλαδή, σε βαθμό, σε λεπτομέρεια, απείρως υψηλότερη—από οποιονδήποτε άλλον που γνωρίζω. Αλλά δεν είναι πλήρης. Υπάρχουν ορισμένες μικρές αδυναμίες. Έτσι δεν την έχω γράψει. Μα είναι τρέλα—είναι τώρα πέντε ετών. Θα έπρεπε να έχει γραφτεί.
      Παρ’ όλα αυτά, αυτό που με ενοχλεί είναι ότι δεν έχω φτάσει ακριβώς μέχρι το τέλος. Πιθανόν, αν καθόμουν να το γράψω, θα έβρισκα τον δρόμο μου μέχρι το τέλος».

      Οι πιθανότητες δεν τον βοήθησαν.

      Ούτε αυτούς που ακολούθησαν μέχρι σήμερα, Χόκινγκ, Πένροουζ, Βίτεν, Ροβέλλι, Σμόλιν, και υπάρχει μέλλον.

      Τα διαγράμματα Feynman υπερίσχυσαν του μαθηματικού φορμαλισμού του Schwinger μόνον όταν ο Freeman Dyson απέδειξε τη συμβατότητά τους με τις μέχρι τότε αποδεκτές μεθόδους.

      Αντιφάσεις.
      Την ικανότητα των στρατιωτικών να αποφασίζουν γρήγορα, σε αντίθεση με το ψιλολόγημα των επιστημόνων άλλοτε την θαυμάζει (όταν του επέτρεψαν να ενημερώσει τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο διαχωρισμού στο Oak Ridge για τη φυσική της βόμβας) και άλλοτε την κολάζει (όταν λογοκρίνουν τμήματα της έκθεσης που έγραψε σχετικά με την πυρηνική ενέργεια προς τον ΟΗΕ).

      «Από τότε απέκτησα πολύ καθαρότερη εικόνα για το πώς λειτουργεί η κυβέρνηση—και τι δεν πάει καλά μ’ αυτήν. Πράγματα ζωτικής σημασίας αποφασίζονται υπερβολικά εύκολα. Είναι εντυπωσιακό που ένας άνθρωπος μπορεί να αποφασίσει τόσο γρήγορα. Αλλά και ένα ζάρι αποφασίζει γρήγορα. Κι αυτό είναι κακό. Ήταν ένα πολύ σοβαρό ζήτημα»

      Τέλος,
      ο δεύτερος Αργεντινός μαθητής του στο Ρίο, εκτός απ’ τον Amati ήταν ο Alberto Sirlin, που στο κείμενο αναφέρεται ως Sirene.

      Μερκούρη ευχαριστούμε,

      Νηστεία μέχρι τον Μάιο;
       

    • Γιώργο καλησπέρα. Πρώτα απ’ όλα να σ’ ευχαριστήσω, για μια ακόμη φορά, για την διόρθωση-συμπλήρωση του Alberto Sirlin. Σκοπεύω να ολοκληρώσω τη συνέντευξη τον Μάιο (καλά να είμαστε) με αφορμή την επέτειο της γέννησης του Φάινμαν. Μέχρι τότε νηστεία για τους αναγνώστες, αλλά δουλειά και προσευχή για μένα!

  • H/o Διονύσης Μάργαρης έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Αυτεπαγωγή και κανόνες του Kirchhoff. Για το κύκλωμα του διπλανού σχήματος δίνονται Ε=10V, r=1Ω, R=1,5Ω, το ιδανικό πηνίο έχει αυτεπαγωγή L=2mΗ, το αμπερόμετρο είναι ιδανικό και ο διακόπ […]

    • Καλημέρα Διονύση .

      Σημαντική η άσκηση που μας παρουσίασες σήμερα , έχει πάρα πολλά σημεία που πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα μιας και ξεφεύγουν από τα συνήθη .

      Με προβληματίζει λίγο το τελευταίο ερώτημα , όχι ως προς την ορθότητα της λύσης σου αλλά ως προς την κατανόηση του …. θα το δω με την ησυχία κάποια στιγμή.

      (Πρόσεξε λίγο την αρίθμηση των απαντήσεων σε σχέση με την αρίθμηση των εκφωνήσεων …)

      Να προσθέσω κατι που σκεφτηκα πριν λίγο (για αυτό και κάνω προσθήκη στο αρχικό σχόλιο )

      2ΚΚ ΑΓΔΗΑ : Ε + |Εαυτ| – Ι1*r – I2*R =0 (1)

      2KK ΒΓΔΖΒ : |Εαυτ| – I2*R =0 ===> |Εαυτ| = I2*R (2) —> |Εαυτ|*Ι2= Ι2* I2*R (3)

      απο (1) και (2) ===> Ε = Ι1*r ===> Ε * Ι1 = Ι1* Ι1*r (4)

      επομένως από την (3) και (4) οδηγούμαστε , πιστευω , στο αποτέλεσμα που έχει η λύση σου .

    • Καλό απόγευμα Κώστα και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Αν η μελέτη στο τελευταίο ερώτημα, σε διευκολύνει να την κάνεις με βάση το βρόχο ΑΓΔΗΑ, έχεις δικαίωμα να το κάνεις και κανείς δεν μπορεί να φέρει αντίρρηση.
      Αλλά οι σχέσεις (3) και (4) προκύπτουν άμεσα με εφαρμογή του 2ου ΚΚ στους μικρότερους βρόχους, χωρίς να αφήνουν νομίζω κάποια απορία…

    • Και επί της ουσίας τώρα, αν αφήσουμε έξω τις εξισώσεις. όταν βραχυυκλώνεται μια πηγή όλη η ηλεκτρική ενέργεια που η πηγή αυτή προσφέρει στο ηλεκτρικό ρεύμα, μετατρέπεται σε θερμότητα πάνω στην εσωτερική της αντίσταση.
      Αλλά αν η αντίσταση R δεν παίρνει ενέργεια από την πηγή, δεν μένει τίποτα άλλο, παρά να πάρει την ενέργεια που αρχικά έχει αποθηκευτεί στο πηνίο.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Πάρα πολύ καλή!
      Μου άρεσε ο τρόπος μέσω του 2ου Κ.Κ. να αποδείξεις ότι το ρεύμα είναι το Ιβ. Γράφεις Όποιος αναγνωρίζει στην τελευταία εξίσωση το νόμο του Οhm και το ρεύμα βραχυκύκλωσης… καλά κάνει και μπράβο του!!! Όμως η απόδειξη που κάνεις δε χωρά αμφιβολία. Και όπως λες τελικά η ενέργεια του πηνίου καταναλώνεται στον R.

    • Καλημέρα Χρήστο και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Ένας δευτερεύον στόχος της ανάρτησης, ήταν η ενασχόληση και η εφαρμογή του 2ου K.K….

    • Καλημέρα παιδιά.
      Διονύση ένας προβληματισμός και από μένα για το πολύ καλό τελευταίο ερώτημα.
      Η αντίσταση R και το πηνίο διαρρέονται από το ίδιο ρευμα που ελαττώνεται. Η ισχύς του πηνιου
      Pπ = Εαυτ.Ι =-Ldi/dt >0
      H ισχύς στην R Pαντ= VI
      Aλλά Εαυτ = V
      Δηλ Pπην = Pαντ κάθε χρονική στιγμή. Όλη η ενέργεια του πηνιου εκλύεται ως θερμότητα από την R
      Βέβαια αν στον κλάδο που υπάρχει ο διακόπτης υπήρχε αντίσταση τότε δεν ισχύει προφανώς η ισότητα διότι τότε Εαυτ διαφορετική Vαντ

    • Καλημέρα Διονύση , εξαιρετικό το τελικό συμπέρασμα που το προτιμώ χωρίς την εφαρμογή της φορμαλιστικής διαδικασίας.

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο και Νίκο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Γιώργο συμφωνώ ότι “αν στον κλάδο που υπάρχει ο διακόπτης υπήρχε αντίσταση τότε δεν ισχύει προφανώς η ισότητα διότι τότε Εαυτ διαφορετική Vαντ”!
      

    • Καλησπέρα Διονύση. Εξαιρετική. Ως τώρα μας έχεις δώσει στο θέμα

      Αυτεπαγωγή και βραχυκύκλωμα
      Οι ενέργειες στην αυτεπαγωγή

      τις οποίες κάνω κάθε χρόνο.
      Έχουμε τώρα ένα ωραίο τρίο, για να διδαχτούν οι κανόνες Kirchhoff σε αυτά τα κυκλώματα, όταν βραχυκυκλώνεται η πηγή. Το τελευταίο ερώτημα είναι βέβαια για πολύ καλούς μαθητές.

    • Καλημέρα Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σου άρεσε…

    • Καλημέρα. Πολύ ωραία άσκηση Διονύση.

    • Καλημέρα Παύλο.
      Σε ευχαριστώ.

  • H/o Χρήστος Αγριόδημας έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Διαγώνισμα-Μάρτιος 2026- Κύματα μέχρι Laplace ΘΕΜΑ Δ Από μία πηγή ιόντων υδρογόνου Η+ εξάγονται τα δύο από τα τρία ισότοπα του υδρογόνου, το πρώτιο,  1Η+ και  το δευτέριο, 2Η+ . Τα ισότοπα ε […]

    • Στο σχολείο ειμαστε αυτεπαγωγή. Είχαμε ορίσει την παραπάνω ύλη πιο πριν και το διαγώνισμα εγράφη την προηγούμενη εβδομάδα που είμασταν και οι τρεις φυσικοί στο εξωτερικό.

    • Καλημέρα Χρήστο.
      Να ευχαριστήσω την Άννα, τον Ανδρέα και σένα, για το διαγώνισμα που βάλατε στο σχολείο σας και που μοιραστήκατε μαζί μας…

    • Καλημέρα παιδιά. Χρήστο μου άρεσε ιδιαίτερα το Δ5. Όταν τα διορθώσεις πες μας πόσοι το απάντησαν. Ελπίζω να περάσατε ωραία στην εκδρομή. Τους χαιρετισμούς μου στην Άννα και τον Ανδρέα.

    • Καλημέρα Χρήστο ,Άννα και Ανδρέα.
      Πολύ καιρό είχα να “διαγωνιστώ” ολοκληρωμένα έστω και σε μέρος της ύλης.
      Με κράτησε σε ενδιαφέρον κυλώντας ομαλά και φρενάροντας στα Γ2)ε) και Δ5)
      Χρόνος επίλυσης …χαλαρά 2 h
      Τελικά μ’άρεσε !
      Οι παρατηρήσεις μου:
      Θεμα Α: εντός ορίων
      ΘέμαΒ:
      Β1) απαιτεί προσοχή στη σχέση των κ (αν ανέβαινε το εμπόδιο θα ήταν +1)
      Επειδή υπάρχουν διάφορες περιπτώσεις (ανεβάζω -κατεβάζω και από απόσβεση σε ενίσχυση ή αντίστροφα) τους έλεγα μια φορά κι ένα καιρό σχεδιάστε τους πέντε πρώτους κροσσούς αρχίζοντας από το κεντρικό οπότε χωρίς …λόγια, βλέπουν πως αλλάζουν τα Ν. Εννοείται πως πρέπει να νοιώθουν πότε πάμε δεξιά η αριστερά, αύξηση της διαφοράς αποστάσεων ή μείωση αντίστοιχα.
      https://i.ibb.co/b5qqXngp/image.png
      Β2) απλό
      Β3) μ’άρεσε
      Θέμα Γ
      Γ1) για να πάρουν φόρα!
      Γ2) δ) εμφανίζεται μια “χορδή” που κάπως με φρέναρε ως προς το Ο που θεωρείται
      κοιλία,το ξεπέρασα πάντως αισίως.
      ε) προς δύσκολούτσικο
      Θέμα Δ
      Δ1)…φύγαμε
      Δ2) …ρολάρουμε
      Δ3)προσέχουμε
      Δ4) ουφ… ίδρωσα
      Δ5) Δύσκολο. !!! τη λύση σας.
      Εμένα δεν μου ‘κοψε και πήγα δυναμικά με ανάλυση της Fηλ μια τυχαία στιγμή εφαπτομενικά και ακτινικά οπότε η εφαπτομενική φρενάρει και η Fμπ μειώνεται…
      Αφήνει κενό ο τρόπος μου μάλλον.
      Εύχομαι πάντα αξιοπρεπή τα κριτήριά σας.

    • Καλησπέρα σε όλους.
      Διονύση, Αποστόλη και Παντελή ευχαριστούμε για το σχόλιο.
      Αποστόλη το Δ5 μπήκε απλά και μόνο για να δουν και κάτι άλλο. Γι αυτό και τα δύο μόρια. Από τις πρώτες ματιές κάποιοι έχουν πει ότι η ταχύτητα είναι μηδενική χωρίς επαρκή εξήγηση. Έδωσα τους χαιρετισμούς και ανταπέδωσαν.
      Παντελή πληρέστερη η απόψή σου ευχαριστούμε για τα σχόλια.

    • Ωραίο διαγώνισμα Χρήστο, ευχαριστώ τους συναδέλφους που το επιμελήθηκαν και εσένα εννοείται και που μας το προσφέρατε.

    • Καλημέρα Παυλο.
      Σε ευχαριστούμε πολύ.

    • Καλησπέρα! Μια απορία έχω ! Γιατί στο Β3 δεν υπολογίζουμε το επαγωγικό ρεύμα που δημιουργείτε…. Ευχαριστώ!!!

    • Διονυση καλησπέρα.
      Το πλαίσιο και στις τρεις θεσεις αφηνεται με μηδενικη ταχύτητα και δεν εχει προλαβει να αναπτυχθεί Εεπ. Για αυτό ζηταμε και δινουμε αρχικες επιταχύνσεις.
      Δεν αφήνουμε το σώμα αρχικά και ζητάμε την επιτάχυνση σε διάφορα στάδια της κίνησης καθως διερχεται απο τις αντίστοιχες θέσεις. Απλά την αρχικη επιτάχυνση αν αφεθει στη θεση 1, στη θεση 2 και στην 3. Βεβαια στη θεση 2 η επιτάχυνση θα ειναι παντου g καθως συνολικα Εεπ=0.

    • Χρήστο κατανοητό!!! Σε ευχαριστώ πολύ!!!

    • Καλημέρα Χρήστο. Πολύ ωραίο διαγώνισμα. Συγχαρητήρια σε όλους σας. Ιδιαίτερο κα μου άρεσε πολύ το Δ5. Να είσαι καλά.

    • Γειά σου Δημήτρη
      Σε ευχαριστούμε πολύ.

    • Χριστός Ανέστη σε όλη την παρέα!

      Χρήστο , Άννα , Ανδρέα σας ευχαριστούμε πάντα για τα όμορφα διαγωνίσματα που μοιράζεστε μαζί μας.
      Ομολογώ πως μόλις το είδα το παρόν και πήγα κατευθείαν στο Δ5 με τα τόσα που διάβασα στα σχόλια. Θεώρησα λοιπόν πως το Πρώτιο συγκρούεται με τον θετικό οπλισμό. Ήταν σαφές πως έπρεπε να δουλευτεί με δύναμη αλλά φυσικά δεν είχα πληροφορία για την δύναμη που ασκεί το τοίχωμα-οπλισμός. Αν σκεφτούμε την κρούση σαν πιθανή αιτία αλλαγής κατεύθυνσης τότε μπορεί να έχει τις 2 ταχύτητες στο Α, πριν κ μετά την κρούση…
      Υπάρχει κάτι στην εκφώνηση που έχω παραβλέψει και αποκλείει την κρούση; Αν όχι μήπως θα έπρεπε να σημειωθεί; Βέβαια σε 2ο χρόνο αποκλείουμε την κρούση, γιατί απλά δεν μπορεί να δώσει αποτέλεσμα, ωστόσο αυτό απαιτεί μια δεξιότητα που δύσκολα την αποκτά μαθητής.
      Και μια απορία: έχει δουλευτεί κάτι παρόμοιο στην τάξη ή τους πετάξατε απλά στα βαθιά και ήταν για εκείνους τους καταπληκτικούς μαθητές που βαριούνται και γνωρίζουν το κάθετι πριν καν τους το πούμε. Ομολογώ πως 1η φορά σε διαγώνισμά σας βλέπω θέμα αυτού του διαμετρήματος(εννοείται εκτός επιπέδου πανελληνίων, ίσως θέμα διαγωνισμού φυσικής). Πάντα ευγνώμων.

    • Πένυ καλησπέρα
      Σε ευχαρισώ για το σχόλιο και τον προβληματισμό σου.

      Πουθενά δεν αναφέρεται η κρούση ούτε υπονοείται. Αν γινόταν κρούση θα δινόταν ένα σχήμα που να χτυπά στην πλάκα. Για Λόγους πληρότητας θα έπρεπε να μπει οπώς λες καθώς δεν είχαμε αυτό στο μυαλό μας.
      Όμως ακόμη και αν γινόταν κρούση από την τροχιά θα προέκυπτε και πάλι μηδενική ταχύτητα. Δεν μπορεί να είναι άλλη εκτός από αυτή, η μοναδική εφαπτόμενη σε κάθε σημείο καταλήγει σε αυτό.
      Το ερώτημα μπήκε για να δούμε ποιοι μπορούν να σκεφτούν και εκτός από τα τετριμένα. Γι αυτό και μόνο τα 3 μόρια. Βέβαια από άποψη γνώσης η πληροφορία αυτή είναι γνωστή από την πρώτη λυκείου. Το διάνυσμα της ταχύτητας είναι εφαπτόμενο στο εκάστοτε σημείο της τροχιάς.

      Κάποιος μαθητής απάντησε σωστά συνδυάζοντας την εικόνα του σχήματος 4.1 από το στερεό σώμα.

      https://i.ibb.co/5hxnXf2g/img4-6-1776338436-5068.jpg

    • Χρήστο ευχαριστώ για την απάντηση ωστόσο:
      1) το ότι συνδύασε κάτι ένας μαθητής δεν δηλώνει τίποτε. Είχα μαθητή που βρήκε το λάθος στο Γ θέμα του 2012 φώναζε το λάθος μέσα στο τμήμα ενώ έγραφαν και κανείς δεν κατάλαβε τίποτε. Τότε όλη(σχεδόν) η κοινότητα των φυσικών έμαθε για το λάθος από τα ΜΜΕ. Υπάρχουν τέτοιοι μαθητές, πόσο μάλλον στο σχολείο σας εικάζω.
      2) Είναι γνωστό πως η πλάγια κρούση με τοίχο αντιστρέφει την φορά της συνιστώσας y της ταχύτητας, ενώ αφήνει αμετάβλητη την συνιστώσα x. Οπότε, ναι μπορεί να έχει ακριβώς πριν και ακριβώς μετά την κρούση διαφορετική διεύθυνση ταχύτητας. Δεν καταλαβαίνω ακόμη γιατί: ” Όμως ακόμη και αν γινόταν κρούση από την τροχιά θα προέκυπτε και πάλι μηδενική ταχύτητα. “
      3) Επίσης στο σχήμα της άσκησης υπάρχουν σε πεπερασμένη απόσταση d οι οπλισμοί του πυκνωτή, γιατί να μην σκεφτώ την κρούση; Πόσο μάλλον όταν υπάρχει σχετική ασκησιολογία.
      4) Σε παρακαλώ απάντησε μου όπως θα το εξηγούσες σε μαθητή γιατί πραγματικά προσπαθώ να καταλάβω τι μου έχει ξεφύγει, ειδικά στο σημείο της απάντησής σου: “Όμως ακόμη και αν γινόταν κρούση από την τροχιά θα προέκυπτε και πάλι μηδενική ταχύτητα. Δεν μπορεί να είναι άλλη εκτός από αυτή, η μοναδική εφαπτόμενη σε κάθε σημείο καταλήγει σε αυτό.”

    • Πένυ καλησπέρα
      1) Το ότι ο μαθητής απάντησε σκεπτόμενος τον τροχό δεν αναφέρθηκε για να δικαιολογήσω ότι μπορούν όλοι να το κάνουν αλλά το ότι σκέφτηκε ενιαία σαν φυσική μέσω της κλίσης.

      2) Το ότι κυκλοφορούν δεκάδες ασκήσεις με μεθοδολογία και παραδοχές προσωπικά σιχαίνομαι τη μεθεδολογία βήμα 1, 2 κτλ. οπότε δεν το ασπάζομαι.

      3) Για την τροχιά αυτό που εννοούσα είναι ότι για τη δεδομένη τροχιά ακόμη και με κρούση ναι δεν θα μπορούσε να είναι άλλη η ταχύτητα. Η απάντηση που θα έδινα είναι αυτή με τις κλίσεις.
      Τώρα αν γινόταν κρούση και υπήρχε οριζόντια συνιστώσα ταχύτητας δεν θα μπορούσε απλά να είναι αυτή η καμπύλη καθώς θα υπήρχε δύναμη Lorentz και η τροχιά θα ήταν όπως η 2η εικόνα που παραθετω.

      Οι εικόνες είναι από τις προσομοιώσεις του Ηλία Σιτσανλή

      Στην πρώτη εικόνα είναι η τροχιά της άσκησης.

      https://i.ibb.co/S7Mbn1S9/Screenshot-2.jpg

      Στη δεύτερη με ταχύτητα παράλληλη στην κατωτερη θέση.

      https://i.ibb.co/HLtwrCms/Screenshot-3.jpg

  • H/o Γιάννης Κυριακόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Ένας χαριτωμένος γρίφος. Το τρίγωνο είναι τυχαίο. Οι άσπρες οριζόντιες γραμμές είναι παράλληλες προς τη βάση. Με άλλα λόγια οι χρωματιστές λωρίδες έχουν ίδιο πάχος. […]

  • H/o Ανδρέας Ριζόπουλος έγραψε ένα νέο άρθρο πριν από 1 μήνα

    Ας φτιάξουμε μια πραγματική διφασική γεννήτρια Στις γεννήτριες της ΔΕΗ δεν περιστρέφεται κάποιο πλαίσιο, όπως μάθαμε στη θεωρία του βιβλίου. Περιστρέφεται ένας μαγνήτης (για την ακρίβεια ηλεκτρομαγνήτης […]

    • Οι πρώτες πολυφασικές γεννήτριες που κατασκευάστηκαν εμπορικά ήταν διφασικές, όχι τριφασικές.

      Η πρώτη μεγάλη εφαρμογή: 1891–1893
      Στις αρχές της δεκαετίας του 1890:
      Οι πρώτες διφασικές γεννήτριες εγκαθίστανται σε εργοστάσια και υδροηλεκτρικούς σταθμούς. Χρησιμοποιούνται για να τροφοδοτήσουν διφασικούς κινητήρες Tesla.
      Η τεχνολογία ήταν πιο απλή από την τριφασική και πιο εύκολη στην κατασκευή.
      Η πιο διάσημη εγκατάσταση ήταν: Το υδροηλεκτρικό του Νιαγάρα (1895)
      Αρχικά σχεδιάστηκε ως διφασικό σύστημα!
      Μόνο αργότερα μετατράπηκε σε τριφασικό καθώς η βιομηχανία κατέληξε ότι το 3‑φασικό είναι πιο αποδοτικό.
      Γιατί τελικά επικράτησε το τριφασικό;
      Γιατί:

      • δίνει πιο ομαλή ροπή στους κινητήρες
      • χρειάζεται λιγότερο χαλκό
      • επιτρέπει πιο αποδοτική μεταφορά ισχύος
      • είναι πιο συμμετρικό σύστημα

      Έτσι, από το 1900 και μετά, το διφασικό άρχισε να εγκαταλείπεται.
      Σήμερα υπάρχουν μόνο σε ειδικές εφαρμογές (όχι σε δίκτυα διανομής).

    • Γεια σου Ανδρέα.
      Τις τριφασικές γεννήτριες τις χρησιμοποιοπυμε, αφου το άθροισμα τριών ίσως αντίστοιχων εντάσεων είναι μηδενικό και θεωρητικά θα μπορούσε ο ουδέτερος αγωγός να λείπει, οποτε χρειαζόμαστε τρεις φάσεις, τρεις αγωγούς.
      Το διφασικό γιατί; Και γιατί η διαφορά φάσης 90° και όχι 180° μεταξύ τους;

    • Καλησπέρα Ανδρέα. Διονύση. Και γιατι όχι τετραφασικό (ανα 90 μοίρες – 4 διαφορετικές διανομές);
      Σιγουρα το τριφασικό καλυτερο αφου εκμεταλεεύεται το ουδέτερο και για λιγότερς απώλειες και για οικονομία από τους αγωγους(1 διαδρομή αντι για 3 και αυτή με πολύ μικρότερη διατομή σύρματος)και έχουμε 2 διαφορετικες τασεις (πολική – φασική)

    • καλησπέρα Αντρέα.
      Εξαιρετικό θέμα.

    • Καλησπέρα συνάδελφοι.
      Διονύση διφασική γεννήτρια με 180 μοίρες σημαίνει απλώς αντίθετη πολικότητα. Ίδιες κυματομορφές, όχι δυο ανεξάρτητες φάσεις. Θα ήταν σαν μονοφασικό με δυο αντίθετες εξόδους, όχι διφασικό. Όπως έγραψα, σε μια πραγματική διφασική γεννήτρια τα δυο πηνία είναι κάθετα τοποθετημένα μεταξύ τους.
      Διφασικές = δυο πηνία σε 90 μοίρες. Από Wikipedia (με κλικ μεγενθύνεται):

      https://i.ibb.co/4wrckwPN/22.jpg

      Γιώργο οι τετραφασικές γεννήτριες εμφανίστηκαν μόνο σε πειραματικά ή ειδικά συστήματα στα τέλη του 19ου και αρχές του 20ού αιώνα. Δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ ευρέως. Το τετραφασικό σύστημα δεν βελτίωνε την ομαλότητα του περιστρεφόμενου πεδίου όσο το τριφασικό και χρειαζόταν περισσότερα τυλίγματα, άρα μεγαλύτερο κόστος.

      Χρήστο σε ευχαριστώ.

  • Δύο κυκλώματα με ίδια στοιχεία. Διαθέτουμε μια πηγή συνεχούς τάσης με ΗΕΔ Ε=20V και  εσωτερικής αντίστασης r=1V, έναν αντιστάτη με αντίσταση R=3Ω, ένα ιδανικό πηνίο με συντελεστή αυ […]

    • Καλημέρα Διονύση.
      Πολύ καλή!

    • Καλημέρα παιδιά. Διονύση μερακλίδικο θέμα με απλά υλικά!

    • Καλημέρα Διονύση.Πολυ καλή άσκηση. Πιστεύω ότι με αυτή θα έπρεπε κάποιος να ξεκινήσει την διδασκαλία παραδείγματων στην επαγωγή. Καλύπτει όλη την απαιτούμενη μελέτη για κλειστό διακόπτη. Άλλη μια με παρόμοιο κύκλωμα με το δεύτερο και ανοικτό διακόπτη και θα έχουμε ολοκληρώσει με παραδείγματα το φαινόμενο.

    • Καλό απόγευμα Κυριακής!
      Γιάννη, Αποστόλη και Γιώργο σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Χαίρομαι που σας άρεσε.

    • Καλησπέρα σε όλους !

      Διονύση χρήσιμη η άσκησή σου με αρκετά σημεία που χρειάζονται προσοχή.

      Θα ήθελα να προσθέσω κάτι σχετικά με το κύκλωμα (β) . Έχει δοθεί ότι το πηνίο είναι ιδανικό άρα τελικά θα έχουμε βραχυκυκλώσει την πηγή . Να επισημάνω λοπόν τα εξής :

      Με το που κλείνει ο διακόπτης όλο το ρεύμα διέρχεται από την R , ο κλάδος του πηνίου δεν θα διαρρέται από ρεύμα λόγω αυτεπαγωγής . Η ένταση του ρεύματος είναι io = 5A .

      Στην συνέχεια και οι δυο κλάδοι διαρρέονται από ρεύμα . Τελικά όταν Εαυτ=0 όπως έχεις πει όλο το ρεύμα διέρχεται από τον κλάδο που περιέχει το πηνίο.

      Επομένως

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα i που διαρρέει την πηγή θα είναι : 5Α ≤ i ≤ 20A

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα iπ που διαρρέει τo πηνίο θα είναι : 0 ≤ iπ ≤ 20A

      το πεδίο τιμών για το ρεύμα iR που διαρρέει την R θα είναι : 0 ≤ iR ≤ 5A

    • Καλημέρα Κώστα και καλή βδομάδα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο και τη διερεύνηση που έδωσες.

    • Πολύ ωραία και πολύ χρήσιμη Διονύση.

    • Καλό απόγευμα και από εδώ Παύλο.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Δυο βασικες περιπτωσεις που καλύπτουν ολη τη θεωρια στην αυτεπαγωγή. Δεν αναφερομαι σε ιδιατερες περιπτωσεις αλλα αποτελει το βασικο φαινόμενο της αυτεπαγωγής

  • Στιγμιότυπα από την ομιλία, συζήτηση με το Στέφανο Τραχανά Ένα αρχείο pptx με την χθεσινή παρουσίαση του Στέφανου Τραχανά, με κλικ ΕΔΩ.

    • Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά ,
      για την όλη προσπάθειά του…
      “να ανοίξει ένα παράθυρο προς τον πραγματικό κόσμο “εκεί έξω” ,όπως ο ίδιος αναφέρει στο βιβλίο “Κβαντομηχανική Λυκείου”.
      Ευχαριστούμε επίσης το Θοδωρή Παπασγουρίδη και όσους του Βαρβακείου συνέβαλαν για την ομιλία και συζήτηση επι τρίωρο σχεδόν!

    • Εκ μέρους των μαθητών του Γενικού Λυκείου Ψυχικού που παρακολούθησαν την ομιλία του κ. Στέφανου Τραχανά, θέλω να τον ευχαριστήσω για την παρουσίαση και τις πολύτιμες πληροφορίες που μας έδωσε απόψε.

    • Θοδωρή δεν ξέρω ,μου γράφει τούτο
      https://i.ibb.co/23P501K1/image.png

    • Παντελή στο έστειλα στο email σου, δεν ξέρω και εγώ, ίσως είναι μεγάλο το αρχείο

    • Άκυρο

    • https://i.ibb.co/BV0MMwZw/9.jpg

      Μία φωτογραφία και από εμένα.

      Ευχαριστούμε ιδιαίτερα όσους μαθητές επέλεξαν να περάσουν το Σαββατόβραδό τους μαζί μας (και ήταν τουλάχιστον 20)

    • Μια πραγματικά ξεχωριστή βραδιά.

      Ευχαριστούμε τον Στέφανο Τραχανά για το παράθυρο που άνοιξε — όχι μόνο προς τον κόσμο της Φυσικής, αλλά προς έναν τρόπο σκέψης που εμπνέει και συγκινεί.

      Θερμά συγχαρητήρια και σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει αυτή η συνάντηση πραγματικότητα.

      Φύγαμε συνεπαρμένοι και πλουσιότεροι!

    • Το ppt της ομιλίας του Στέφανου Τραχανά

      Η ομιλία βιντεοσκοπήθηκε και θα αναρτηθεί στο youtube

      Μέχρι να γίνει αυτό εφικτό οπότε θα έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε
      ξανά τον Δάσκαλο και τον μοναδικό τρόπο αφήγησής του, ας περιοριστούμε
      στις διαφάνειες της ομιλίας.

      Παντελή σε ευχαριστούμε για την μεταφορά εικόνων από την εκδήλωση, όταν μπορέσεις ανέβασε το σύνδεσμο του ppt της ομιλίας, στο “σώμα” της ανάρτησης

      Ευχαριστούμε όλους όσους τιμήσατε την εκδήλωση με την παρουσία σας

    • Ευχαριστούμε τον Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά για την όμορφη παρουσίαση που μας πρόσφερε. Ευχαριστούμε τον Θοδωρή, που προετοίμασε την όλη εκδήλωση και τη Βαρβάκειο σχολή, που μας φιλοξένησε και όλους όσους βοήθησαν, στην όλη διαδικασία.
      Ευχαριστώ και τον Παντελή, για τα παραπάνω στιγμιότυπα.
      Ο σύνδεσμος Θοδωρή τώρα λειτουργεί και όποιος φίλος ενδιαφέρεται μπορεί να κατεβάσει το αρχείο pptx.
      O σύνδεσμος και με κλικ ΕΔΩ.

    • Εξαιρετική η χθεσινή εκδήλωση στη Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή. Ο δάσκαλος Στέφανος Τραχανάς μας καθήλωσε για τρεισήμισι ώρες με μια συναρπαστική ομιλία. Η αίθουσα ήταν κατάμεστη — δεν έπεφτε καρφίτσα — και επικρατούσε απόλυτη σιωπή. Σπάνια βλέπει κανείς τόσο κόσμο, ένα Σάββατο βράδυ, να παραμένει ακίνητος και προσηλωμένος για να απολαύσει μια πραγματικά μοναδική πνευματική εμπειρία.
      Παραθέτω εδώ δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την ομιλία του Στέφανου Τραχανά, εν αναμονή του βίντεο με ολόκληρη την παρουσίαση, το οποίο πραγματικά αξίζει να δούμε και να μελετήσουμε όλοι.
      Θοδωρή, σε ευχαριστούμε θερμά για αυτή την υπέροχη και ουσιαστική εκδήλωση.

      Αποσπασμα της εκδήλωσης εδω

    • Καλημέρα και συγχαρητήρια σε όλους τους διοργανωτές.
      Ευχαριστούμε τον Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά, που όχι μόνο με τα βιβλία του, αλλά και με την παρουσία του, μας διδάσκει διαρκώς!
      Με την ελπίδα να «επαναφέρουμε το είδος του αυθάδη μαθητή στις τάξεις»…

    • Ένας ζωντανός ομιλητής που σε κάνει να μην καταλαβαίνεις ότι πέρασε η ώρα.

    • Η χθεσινή ομιλία του Στέφανου Τραχανά ήταν ακόμη ένα παράδειγμα της προσπάθειάς του να δείξει πώς ένα “εξωτικό” αντικείμενο μπορεί να συνδεθεί με την πραγματικότητα και κυρίως να διδαχτεί σε ένα ακροατήριο με γοητευτικό τρόπο. Ευχαριστίες στον ίδιο, το Θοδωρή για την όλη διοργάνωση, αλλά και στους μαθητές που προτίμησαν να περάσουν το Σαββατόβραδό τους παρέα με το Δάσκαλο.

    • Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Τραχανά! Εξαιρετικός ομιλητής και πολύ μεταδοτικός! Πρώτη φορά τον παρακολούθησα δια ζώσης. Πολύ όμορφη η βραδιά. Πολύ καλά οργανωμένη, επίσης, όλη η εκδήλωση. Συγχαρητήρια σε όσους ασχολήθηκαν για την υλοποίηση της. Ευχαριστούμε Θοδωρή.
      Εντυπωσιακή και η παρουσία των μαθητών σε πλήθος αλλά και αφοσίωση στον ομιλητή.

    • Καλησπέρα

      Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά για τη βοήθεια που μας προσφέρει στη διδασκαλία της Κβαντομηχανικής στο Λύκειο, τόσο με τα βιβλία του όσο και με ομιλίες σαν και αυτή που έδωσε χτες στο Βαρβάκειο Λύκειο.

      Συγχαρητήρια στο Θοδωρή και στους συνεργάτες του για τη διοργάνωση!

      Μακάρι να επαναληφθεί κάτι ανάλογο και στο μέλλον.

    • Ένα πολύ όμορφο Σαββατόβραδο με μια ελκυστική γεμάτη με  πολύτιμες πληροφορίες ομιλία, επί τρεισήμισι  ώρες, του δάσκαλου Τραχανά χέρι-χέρι με το «φάντασμα της όπερας». Μεγάλο το ακροατήριο με σημαντική  συμμετοχή μαθητών/τριών!!!Συγχαρητήρια στο Βαρβάκειο Λύκειο και σε όσους εργάστηκαν για την πραγματοποίησή του. Προφανώς ευχαριστούμε τον Θοδωρή που είχε την ιδέα του εγχειρήματος και δούλεψε για να είναι τόσο επιτυχημένη.

    • Συγχαρητήρια και από μένα σε όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης και κυρίως στο Θοδωρή και πάνω απ’ όλα στον αγαπημένο δάσκαλο της Φυσικής, κύριο Στ. Τραχανά (που τον έχω παρακολουθήσει σε πολλά βιντεομαθήματα). Δυστυχώς, οι διαμένοντες στην επαρχία βρισκόμαστε σε μειονεκτική θέση σε πολλά ζητήματα.

    • Καλημέρα σε όλους.
      Ευχαριστούμε το Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά.
      Θοδωρή συγχαρητήρια, ευχαριστούμε και εσένα και όσους εργάστηκαν γι’ αυτή την όμορφη βραδιά.
      Δεν μπόρεσα να παρευρεθώ, αλλά τον έχω απολαύσει στο παρελθόν και σίγουρα θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες!
      Να είστε όλοι καλά.

  • Εξημερώνοντας το άγριο φως Το μήκος κύματος στο οποίο παρατηρείται μέγιστη ένταση εκπεμπόμενης ακτινοβολίας από τον πυρήνα και την επιφάνεια του Ήλιου είναι αντίστοιχα λmax,2 = 0 […]

    • Το παρόν αφιερώνεται στο Δάσκαλο Στέφανο Τραχανά, αλλά και στο Θοδωρή που φρόντισε για τη σημερινή ομιλία.

    • Γειά σου Αποστόλη.
      Μετέτρεψες όμορφα τον πεζό λόγο του Δάσκαλου σε άσκηση!

    • Εξαιρετικό Αποστόλη, μία τεκμηριωμένη με σαφήνεια ιδέα για το πώς συνδέεται η φυσική και ειδικά η ύλη της κβαντομηχανικής με την βιωματική μας εμπειρία

      Ευχαριστώ για την αφιέρωση και για την παρουσία σου στην εκδήλωση

    • Καλημέρα παιδιά και σας ευχαριστώ.

    • Καλημέρα Αποστόλη, ε ξ α ι ρ ε τ ι κ ή!
      Μου άρεσε ο τίτλος, αλλά και το πολύ δυνατό «story» που απευθύνεται σε όλους: Για εμάς που έχουμε αρχίσει να κουραζόμαστε προς το τελευταίο τέταρτο/πέμπτο της σχολ. χρονιάς, για ανήσυχους μαθητές που τα καταφέρνουν, αλλά συνεχίζουν να βλέπουν την παράγραφο του φαιν. Compton-ακριβώς-σαν μία ακόμα παράγραφο, και για τους πιο αδύναμους μαθητές που, αν είναι να κρατήσουν κάτι, ας κρατήσουν αυτό! 

    • Καλημέρα Νάσο και σε ευχαριστώ. Ο τίτλος είναι δανεικός από το βιβλίο του Στέφανου Τραχανά. Το στοίχημα κατά τη διδασκαλία του κεφαλαίου είναι νομίζω να πείσουμε τους μαθητές ότι η κβαντομηχανική ερμηνεύει την ίδια μας την ύπαρξη. Τι θα κερδίσει ένας μαθητής αν περιοριστούμε στο ότι κατά το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο αποσπώνται ηλεκτρόνια από ένα μέταλλο ή ότι κατά το φαινόμενο Compton φωτόνια σκεδάζονται από ηλεκτρόνια και μετά τον βάλουμε να λύσει και ασκήσεις κάνοντας βασανιστικές πράξεις με το h, το e και το c;

    • Συγχαρητήρια Αποστόλη. Όπως θα έπρεπε να είναι τα θέματα στο κεφάλαιο.

    • “Το φαινόμενο Compton είναι λοιπόν ο μηχανισμός μετατροπής του άγριου φωτός που παράγεται στον πυρήνα στο εξημερωμένο φως που εκπέμπεται από την επιφάνεια του Ήλιου και συντηρεί την ίδια μας τη ζωή.”

      Αποστόλη, εμείς τη γλυτώνουμε από το “άγριο φως” λόγω της σκέδασης των φωτονίων του από τα ελεύθερα ηλεκτρόνια στο ηλιακό πλάσμα, (τί μαθαίνουμε τώρα στα τελειώματα)…. αλλά ο Μαυροπάνος δεν την γλύτωσε από τις “άγριες διαθέσεις” του Χάαλαντ και βίωσε το φαινόμενο της ανελαστικής κρούσης στον μακρόκοσμο

      https://i.ibb.co/HT50Rpgz/image.png

      Δημήτρη (Τσάτση) δεν “δαγκώνουμε”…. γιατί ρε φίλε δεν μας συστήθηκες;
      Θυμάμαι, όχι φυσιογνωμία, τη συνάντηση το 2018 στην Μαράσλειο για τον Ανδρέα Κασέτα

    • Σε ευχαριστώ Δημήτρη. Θοδωρή εντυπωσιακό στιγμιότυπο, με το πρόσωπο του θύτη να έχει την ικανοποίηση ότι πέτυχε διάνα. Θα αξιοποιηθεί στη διδασκαλία. Δημήτρη έχω την ίδια απορία με το Θοδωρή.

    • Δημήτρη η αλήθεια είναι ότι είχα μια υποχρέωση και έφυγα βιαστικά στο διάλειμμα. Ελπίζω να τα πούμε από κοντά στις προσεχείς συναντήσεις μας.

    • Αποστολη καλησπέρα
      Πολύ καλα εκανες και το εκανες άσκηση. Διαβάζοντας το καλοκαίρι βιβλιου τπυ Στέφανου Τραχανα ειχα σταθει στο ερωτημα και αναρωτηθηκα καοθτα να δεις τι συμβαίνει. Φυσικα δεν μου ειχε περάσει απο το μυαλό.

    • Καλησπέρα Αποστόλη.
      Μια μικρή διόρθωση στην απάντηση του ερωτήματος (γ). Γράφεις «Σύμφωνα με το φαινόμενο Compton ένα φωτόνιο μπορεί να σκεδαστεί από ένα πρακτικά ελεύθερο ηλεκτρόνιο με αποτέλεσμα να μειώνεται η ενέργεια και το μήκος κύματός του». Αφού μειώνεται η ενέργεια του σκεδαζόμενου φωτονίου, το μήκος κύματός του αυξάνεται. Κάτι που προκύπτει και από τη σχέση μετατόπισης Compton.
      Υπάρχει και μια πρόσφατη σχετική ανάρτηση στο physicsgg (Το φαινόμενο Κόμπτον ως προϋπόθεση για την ύπαρξη της ζωής).

    • Καλησπέρα Θοδωρή και Αποστόλη. Συστήθηκα και μίλησα με αρκετούς φίλους διαδικτυακούς από το ylikonet. Εσένα δεν σε ενόχλησα …είχες δουλειά αρκετή. Αποστόλη εσένα δεν σε είδα στο διάλειμμα.
      Επίσης ..άντε μπράβο ..Μαράσλειο ήταν το 2017…ο Γιώργος Φασουλόπουλος εξυμνώντας την μνήμη του έλεγε πως γνωριστήκαμε “στα Φιλαδέλφεια” (sic).
      Θα τα πούμε από κοντά, ελπίζω, σύντομα.

    • Πολύ όμορφη ανάρτηση Αποστόλη.

    • Καλημέρα παιδιά και σας ευχαριστώ. Βαγγέλη έκανα τη διόρθωση και σε ευχαριστώ για την παραπομπή στην καλή σελίδα physicsgg.

    • Εντυπωσιακό θέμα!
      Μίλησε γι’ αυτό ο Στέφανος Τραχανάς.
      Θα έπρεπε να περιλαμβάνονται στα διδασκόμενα τέτοια που συνδέουν τη Φυσική με καθημερινά ερωτήματα.
      Η απουσία τέτοιων αναφορών δεν παρατηρείται μόνο στη σύγχρονη Φυσική αλλά και στην Κλασική.

    • Γεια σου Γιάννη και σε ευχαριστώ. Τα βιβλία του Στέφανου Τραχανά είναι πολύτιμη βοήθεια για να κατανοήσουν οι μαθητές πόσα καθημερινά ερωτήματα απαντά η Κβαντομηχανική. Από τα σχολικά βιβλία, που γράφτηκαν την προηγούμενη χιλιετία, απουσιάζουν τέτοιες αναφορές. Εν αναμονή των νέων, η ψηφιακή μορφή των οποίων υποτίθεται ότι θα ήταν διαθέσιμη από τα μέσα Φλεβάρη…

    • Καλημέρα Αποστόλη. Από Δευτέρα θα μπω στην Κβαντομηχανική – λίγο βιαστικά είναι η αλήθεια – γιατί μετά το Πάσχα η Γ΄λυκείου…
      Εξαιρετική ανάρτηση. Μια άσκηση δε χρειάζεται να έχει 3×3 συστήματα για να είναι διδακτική. Σκοπός της Φυσικής είναι η κατανόηση του κόσμου μας, αλλά έτσι όπως την έχουν κάνει… τέλος πάντων.
      Το χρονικό διάστημα δεκάδων ως εκατοντάδων χιλιάδων χρόνων το είχα διαβάσει για πρώτη φορά στο βιβλίο του Άρθουρ Κλάρκ “Ηλιακή Καταιγίδα”.
      Το φως που φτάνει στη Γη έχει ηλικία 8,3min, αλλά η ενέργειά του έχει ηλικία δεκάδων χιλιάδων χρόνων! Βέβαια το φωτόνιο, που φεύγει από την επιφάνεια του Ήλιου δεν είναι το ίδιο με αυτό που δημιουργήθηκε στον πυρήνα. Είναι το «τελευταίο» μιας αλυσίδας αλληλεπιδράσεων.

    • Γεια σου Ανδρέα και σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

  • Μόνο για μαθητές: Η Κβαντική Φυσική χωρίς προκαταλήψεις Ο Στέφανος Τραχανάς, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Κρήτης και συγγραφέας πολλών διδακτικών βιβλίων Κβαντικής Φυσικής,  γράφει: ”Κοιταγμένη από μια σύ […]

  • Κίνηση με την επίδραση μεταβλητής δύναμης. Ένα σώμα μάζας 2kg  ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο με το οποίο παρουσιάζει συντελεστή τριβής ολίσθησης μ=0,1. Σε μια στιγμή t=0 ασκείται πάνω του μια ορ […]

    • Καλημέρα σε όλους.
      Αφιερωμένη στον Παντελή Παπαδάκη, αφού προηγήθηκε ΕΔΩ, κατά μία μέρα με μεταβλητή δύναμη και διάγραμμα α=α(t)…

    • Καλημέρα Διονύση.
      Σ’ ευχαριστώ να είσαι καλά.
      Πάντως ο Παύλος προηγήθηκε ΕΔΩ
      Έχουν τις απαιτήσεις τους ,αυτού του είδους ,
      μα πρέπει από τώρα να συνηθίζουν οι Α ετείς.

    • Πολύ ωραία άσκηση Διονύση. Παντελή σε ευχαριστώ για την αναφορά αλλά σίγουρα έπομαι πολλών άλλων 🙂 .

    • Καλό μεσημέρι Παντελή, καλό μεσημέρι Παύλο.
      Παύλο συγνώμη, αλλά δεν θυμήθηκα την δική σου ανάλογη άσκηση…

    • Καλημέρα Διονύση. ¨Ομορφη οπως πάντα. Αυτό που μου αρεσε περισσότερο είναι που ζητας την συνάτηση της δύναμης από το διάγραμμα. Σε αυτή την ταξη αποφεύγεται να ζητειται αυτό και αργότερα όταν το χρειαστούν, τα παιδια της κατευθυνσης υγείας ( και όχι μονο…) δεν εχουν την ευχέρεια να την χειριστούν.
      Πιστεύω ότι η Α Λυκείου προσφερεται για να μάθουν να μελετουν τις συναρτήσεις και τις γραφικές τους , που θα χρησιμοποιήσουνε αργότερα.

    • Καλό απόγευμα Γιώργο και σε ευχαριστώ.
      Έχω και γω την ίδια αντίληψη, πάνω στο θέμα των συναρτήσεων και των γραφικών παραστάσεων και το πότε πρέπει να αρχίσουν οι μαθητές να… εκπαιδεύονται.

    • Καλησπέρα Διονύση. Πολύ καλή. Ποιο πάνω από το μέσο επίπεδο των ασκήσεων που κανουμε στην Α΄τάξη, αλλά στη διερεύνηση του 2ου Νόμου, υπάρχει η περίπτωση της μεταβαλλόμενης επιτάχυνσης. Και να παρουσιαστεί όπως εδώ, μπορεί να γίνει κατανοητή από αρκετούς μαθητές.

    • Καλημέρα κα καλή βδομάδα Ανδρέα.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

  • Σπρώχνουμε τον υδράργυρο …ισόθερμα Όπως φαίνεται στο σχήμα, το κατακόρυφο δοχείο έχει δυο κυλινδρικά διαμερίσματα 1 και 2 με διατομές αντίστοιχα S1 = 4S2 . Στο διαμέρισμα 1, υπάρχει αέρας σφρ […]

    • Διόρθωσα την ανάρτηση, γιατί δεν είχα γράψει κάτι για την πηγή και την επανέφερα. Η ανάρτηση αυτή είναι άσκηση που μου έστειλε φίλος και τέθηκε σε Πανκινεζικές Εξετάσεις. Την έφτιαξα λίγο…
      Η πρωτότυπη
      https://i.ibb.co/TxhH2JFF/image.jpg
      Βλέπουμε ότι οι Κινέζοι αγαπούν την Θερμοδυναμική.

    • Καλημέρα Ανδρέα.
      Επικροτώ του Διονύση το σχόλιο:
      Ωραίοι οι Κινέζοι !
      Εκείνο το νούμερο 10382 στην αρχή της κινέζικης εκφώνησης
      με παραπέμπει σε “τράπεζα” άντλησης θεμάτων.
      Ήθελα να ‘ξερα πόσο γρήγορα γράφει κείμενο μιας σειράς ένας κινέζος,
      σε σχέση με μας π.χ

    • Και μεις και μείς την αγαπάμε Ανδρέα τη Θερμοδυναμική!!!
      Γι’ αυτό την … εξαφανίσαμε…
      Ευτυχώς είσαι και συ να μας θυμίζεις ότι διδάσκεται; στον προσανατολισμό της Β΄τάξης…

    • Καλησπέρα συνάδελφοι. Σας ευχαριστώ. Διονύση είπα φέτος να αφιερώσω περισσότερες ώρες στη Θερμοδυναμική, με το σκεπτικό ότι έχει πολλές εφαρμογές και ίσως τραβήξω το ενδιαφέρον κάποιων μαθητών. Όλοι σχεδόν διαβάζουν …Κρούσεις. Αφού έκαναν το νόμο Boyle, στο επόμενο μάθημα: Τι μας λέει ο νόμος Boyle; Ο απουσιολόγος: “Η πίεση και όγκος είναι σταθερά”! 🙁
      Στην Κατεύθυνση. Δε χρειάζεται να λέμε που έχουν γράψει τη Γενική Παιδεία.
      Σε αυτή την ανάρτηση βρήκα ευκαιρία να διαπιστώσω μια ακόμα φορά ότι στο Γυμνάσιο γίνεται παιδοφύλαξη. Οι έννοιες πίεση, υδροστατική πίεση, αρχή Pascal, άνωση, άγνωστες στην πλειοψηφία. Στην εποχή μας δεν περνούσες στο Λύκειο αν δεν τα ήξερες αυτά.

      Παντελή μετά αναρωτιόμαστε γιατί τα τραίνα στην Κίνα πάνε με 600km/h, γιατί οι Κινέζοι θα πάνε στη Σελήνη, γιατί τα Κινέζικα αυτοκίνητα γέμισαν τις αγορές,…

  • Ξεκινάει κι έχει ο …καιρός γυρίσματα. Σώμα μάζας m=1Kg ηρεμεί σε οριζόντιο επίπεδο που βρίσκεται σε αρκετό ύψος από το έδαφος. Την χρονική στιγμή t0=0  δρα σ’αυτό δύναμη κατακόρυφη με φορά προς […]

    • Στον Παύλο και στα παιδιά που ψάχνονται.
      Μου βγήκε ολίγον αλμυρή για τα παιδιά, όμως
      το σενάριο θα τους χρειαστεί αργότερα σε άλλες τάξεις
      και τότε θα τους φανεί ευκολότερο .
      Ελπίζω να μην έχω σφάλει κάπου στους υπολογισμούς

    • Όμορφη και συνάμα δύσκολη άσκηση Παντελή, σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.

    • Καλησπέρα Παύλο.
      Βήμα βήμα ανεβαίνεις τα σκαλοπάτια
      κι άμα κατέχεις να αξιοποιείς το α-t … καθαρίζεις.
      Να είσαι πάντα καλά με χαμόγελο

    • Καλησπέρα Παντελή. Πολύ όμορφη. Κάνει και για μαθητές Β΄. Φοβερή η ιδέα η δύναμη να μηδενίζεται αρκετά μετά που έχει αρχίσει η κάθοδος του σώματος.
      Αξίζει να παρουσιαστεί στην τάξη – τώρα που έχουμε και διαδραστικούς- με το i.p.
      To αρχείο ΕΔΩ

      Μια εικόνα
      https://i.ibb.co/qKPPFJJ/20.jpg

    • Καλησπέρα Ανδρέα.
      Βεβαίως και για Βετείς.
      Να μαρτυρήσω πως παρ’ ολίγο να την πατήσω
      κάνοντας εκκίνηση από το έδαφος αλλά όπως φαίνεται
      από το ΙΡ ,για το οποίο σε ευχαριστώ, το σώμα θα είχε πέσει
      στο έδαφος στο 6ο s και γιαυτό ανέβασα “αρκετά” το επίπεδο εκκίνησης.
      Να είσαι καλά

    • Καλημερα Παντελή. Ωραια ασκηση και δύσκολη,καλή και για παιδιά που ψάχνονται και για καθηγητές που ψάχνονται. 🙂 .
      Ηθελα να κανω ενα σχόλιο σχετικα με το πρωτο ερωτημα. Η εννοια “ξεκινά”,κατα την γνώμη μου πρεπει να οριστει πριν χρησιμοποιηθει. Ειναι προφανης? Σου λεω οτι παλιά συζηταγαμε τρεις μέρες με τον Διονύση Μητρόπουλο και τον Γιάννη Κυριακόπουλο,για το τι σημαινει το “ξεκινά”. Το ξεκινημα ειναι ενα γεγονος το οποιο συμβαινει μια συγκεκριμενη χρονικη στιγμη? Αυτη τη χρονικη στιγμη,την χρονικη στιγμη δηλαδη που το σωμα ξεκινα,η ταχυτητα ειναι μηδεν ή όχι? Η επιταχυνση ειναι μηδεν ή όχι? Στην περιπτωση της παρούσης ασκήσεως πότε το σωμα ξεκινα? Η συνισταμενη δυναμη ειναι F=4-2t. Γραφεις οτι την χρονικη στιγμη μηδεν το σωμα απογειωνεται.Χρησιμοποιεις δηλαδη αλλη λέξη. Αυτο σημαινει οτι την χρονικη στιγμη μηδεν το σωμα ξεκινα?
      Ερωτηση: Αν συνισταμενη δυναμη η οποια ασκειται στο αρχικα ακινητο σωμα ηταν F=t^2 ,με t μεγαλυτερο ή ισο του μηδενος,τοτε ποια χρονικη στιγμη το σωμα ξεκινα? Αυτες ολες οι ερωτησεις εχουν τελειως προφανεις απαντησεις,ακόμα και για μαθητη Α Λυκειου,υπο την προυποθεση ομως,οτι εχει προηγηθει ενας ορισμος της εννοιας “ξεκινά”. Χωρις ορισμο δεν γίνεται να απαντηθουν. Θα μου πεις πολυ το ψαχνω και ταλαιπωρώ τον κοσμο με λεπτομέρειες,ενω η ασκηση σου ετσι οπως την εχεις θεσει,δουλευει μια χαρά. Συμφωνω η ασκηση ειναι όντως μιά χαρά, αλλα καμια φορά αξιζει τον κοπο να ασχολούμαστε και με λεπτομέρειες,όπως θα έκανε ενας μαθηματικός. 🙂

    • Καλό μεσημέρι πιά Κωνσταντίνε.
      Όταν ο δάσκαλος ρωτά τον μαθητή …”πότε το σώμα ξεκινά” ,
      πρόσθεσε δηλ. απογειώνεται (δεν γράφτηκε στην ανάρτηση)
      Λιανά:

      • πριν τη δράση της F είχαμε ΣF=0, a=0 και υ=0 ακίνητο
      • κάποια στιγμή (t=0) ΣF>0 άρα α>0 και υ=0 άρα κατ’αρχάς

      υπάρχει dυ=αdt>0 δηλ. το κινητό μετά dt αποκτά 0+dυ και
      ξεκινά να κινείται
      Τελικά όταν υ=0 και α διάφορο του 0 το κινητό είναι στιγμιαία ακίνητο
      και ξεκινά αμέσως …μετά. Πόσο όμως είναι το αμέσως;
      (Δεν βρίσκω τους διαλόγους με Κυρ και Διονύση)
      Αντιλαμβάνομαι πως δεν θα ικανοποιήσω τις απαιτήσεις τις μαθηματικές για το θέμα,
      όμως πες μου στο συγκεκριμένο, σε τι διαφέρει το ξεκινώ από το απογειώνομαι
      γιατί δεν το πιάνω.
      Σ’ευχαριστώ , να είσαι καλά

    • Καλημέρα σε όλους..
      Κωνσταντίνε θα συμφωνήσω μαζί σου ότι για να χρησιμοποιήσουμε ένα όρο (πχ μια λέξη και όχι μόνο) από την καθομιλουμένη στη Φυσική πρέπει να προσδιοριστεί με Φυσική και Μαθηματική μεθοδολογία , σαφώς.
      Όμως εδώ αναφερόμαστε σε μαθητές Α Λυκείου ή και Β Λυκείου.
      Τα παιδιά δεν ξέρουν καλά καλά τι είναι συνάρτηση (δεν μιλάω καν για παραγωγούς). Έχουμε ιδιαίτερη δυσκολία να διδάξουμε τους ρυθμούς και να γίνουν κατανοητοί και από τη φυσική οπτική και από την Μαθηματική διατύπωση .
      Καλό είναι λοιπόν να αποφεύγουμε τέτοιες “φιλοσοφικές” προσεγγίσεις ,επειδή το μόνο που επιτυγχάνουμε είναι να απομακρύνουμε τα παιδιά από την Φυσική.
      Παντελή πολύ όμορφη άσκηση!

    • Παρεμπιπτόντως όταν ήμουνα Σχολείο ανέφερα ότι στις φράσεις “ξεκινάει” , ” σταματάει “,”αφήνεται” , έχουμε αρχική ταχύτητα μηδέν και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός.

    • Καλό μεσημέρι Γιώργο.
      Χαίρομαι για την εκτίμηση του θέματος και σε ευχαριστώ.

    • Απολογούμε…
      Μόλις πριν λίγο πήρα χαμπάρι ότι το σώμα δεν απογειώνεται
      δηλαδή δεν ξεκινά από το έδαφος αλλά από κάποιο επίπεδο
      ψηλά ιστάμενο και διέγραψα τη λέξη “απογειώνεται” και αυτό επειδή
      αρχικά θεωρούσα ότι βρίσκεται στο έδαφος…όμως υπήρχε λόγος που
      ανέβασα την αρχική θέση ψηλά. Έτσι ο Κων/νος έχει δίκιο που λέει πως χρησιμοποίησα άλλο όρο στη λύση αντί του ξεκινώ που έχω στην ερώτηση.

    • Καλημέρα, ωραίο θέμα!
      Μια προσομοίωση.

    • Kαλημερα Παντελή και σε ολη την παρεα και καλη Κυριακή . Κατ αρχην Παντελη η ασκηση ειναι μια χαρα δεν θεωρω οτι πρεπει να διορθώσεις κατι,απλως με ενδιαφερει το θεμα της χρήσεως λεξεων εκ της καθομιλουμένης,οι οποιες ομως στην περιπτωση μας εχουν αυστηρο μαθηματικο περιεχομενο,χωρις προηγουμενως να εχουν οριστει. Ειχαμε μια συζητηση στην οποια συμετειχε και ο Διονύσης Μάργαρης,για το τι σημαινει “επαφη” ,”χασιμο επαφης” μεταξυ δυο σωματων.Μπορειτε να μου πειτε σε ποιο βιβλιο Φυσικης η επαφη ειναι ορισμενη? Η επαφη προυποθετει μη μηδενικη δυναμη αλληλεπιδρασης ή οχι? Εμεις π.χ. τι εννοουμε οταν λεμε οτι εχουμε χασιμο επαφης και λυνουμε ασκησεις?
      Για να μην μιλαω αόριστα, εγω το “ξεκιναει”,το οποιο δεν ειναι ορισμενο σε κανενα βιβλιο Φυσικης,για να το χρησιμοποιησω,το οριζω προηγουμενως ως εξης :
      “Eνα σωμα αρχικα ακινητο,λεμε οτι ξεκιναει να κινειται την χρονικη στιγμη to,αν υπαρχει ανοιχτο διαστημα (t1,t2),το οποιο να περιεχει το to,τετοιο ωστε για καθε χρονικη στιγμη μικροτερη ή ιση της to που ανηκει σε αυτο το διαστημα,να ισχυει υ=0 και για καθε χρονικη στιγμη μεγαλυτερη της to που ανηκει σε αυτο το διαστημα,η ταχυτητα να μην ειναι μηδεν.”
      Αυτη ειναι τελειως απλη διατυπωση η οποια αν και ολιγον αφηρημενη,δεν απαιτει ιδιαιτερες γνωσεις και μπορει ευκολα να εξηγηθει με παραδειγματα στα παιδια.
      Αυτο που λεει ο Γιώργος (καλημέρα Γιώργο) οτι η φραση “ξεκιναει”, προυποθετει οτι έχουμε αρχική ταχύτητα μηδέν και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός,μαλλον δεν ειναι σωστο.
      Στην πραγματικοτητα ολα τα σωματα την χρονικη στιγμη που ξεκινανε εχουν ταχυτητα μηδεν και επιταχυνση επίσης μηδεν!
      Επισης Γιώργο δεν συμφωνω με την αποψη σου περι Φιλοσοφικών προσεγγίσεων. Αυτες δεν ειναι Φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Ειναι καθαρη λογικη και Μαθηματικα.

    • Καλημέρα Χρήστο.
      Χαίρομαι που το κατατάσσεις στα ωραία.
      Ευχαριστώ για την ωραία προσομοίωση η οποία μαρτυρά
      και πέραν των ζητουμένων, μη ζητούμενα για ευνόητους λόγους… “Ζηλεύω”
      π.χ max ύψος από τη θέση εκκίνησης : 10,67m
      ύψος από το έδαφος που έγινε η εκκίνηση: 42,33m !
      επιστροφή στη θέση εκκίνησης : t=6s
      διάρκεια πτήσης μέχρι τη στιγμή που F=0: Δt=7s
      διάρκεια πτήσης μέχρι το έδαφος: Δt=8s
      Σε ευχαριστώ
       

    • Καλημέρα Κωνσταντίνε.
      Ίσως επί το απλούστερο σχολίασα παραπάνω…
      Αντιλαμβάνομαι μεν δεν μπορώ να πω κάτι άλλο δε, άλλωστε
      κι εσύ μιλάς …”ολίγον αφηρημένα” και “μάλλον δεν είναι σωστό”
      Μη με παρεξηγήσεις ,δεν ειρωνεύομαι, ιδιαίτερα μαθηματικές ερμηνείες,όμως να πω και ότι:
      στο YOUNG π.χ πληθώρα ασκήσεων στην κινηματική με τον όρο ”ξεκινά” υπάρχουν,
      χωρίς να έχω προσέξει ερμηνεία φυσικά, άρα εννοώ”ξεκίνημα της πρακτικής λογικής”
      Καλή Κυριακή και σ’ευχαριστώ

    • Δεν σας προκάνω Διονύση και
      έρχομαι δεύτερος…

    • Καλημέρα Παντελή, καλημέρα Κωνσταντίνε και καλή Κυριακή.
      Για το ζήτημα του τι συμβαίνει τη στιγμή t=0, είπα να το δοκιμάσω με τη βοήθεια του i.p.
      Ανεβάζω το αρχείο ΕΔΩ, όπου στο σώμα ασκώ απλά μια σταθερή δύναμη και στην παρακάτω εικόνα, βλέπουμε τι δίνει το πρόγραμμα, για t=0. Ταχύτητα μηδενική και επιτάχυνση διάφορη του μηδενός:

      https://i.ibb.co/Y4P511p1/2026-03-15-093154.png

  • Ο «πόλεμος των σχολείων»… Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές σε έναν φαύλο κύκλο αντιπαραθέσεων, βίας και μετάθεσης ευθυνών Ο θάνατος της καθηγήτριας Σοφίας Χρηστίδου δεν […]

    • Καλησπέρα Διονύση.
      Οι εκπαιδευτικοί διώκονται και τρομοκρατούνται, πρώτα απ΄ολα από τον φορέα που υποτίθεται θα τους προστάτευε. Το Υπουργείο Παιδείας και τους κατά τόπους αντιπροσώπους του. Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης – συνήθως στελέχη της Ν.Δ. Οι Διευθυντές των Σχολικών μονάδων – ευτυχώς όχι όλοι – έχουν αποκτήσει υπερεξουσίες και είναι καριερίστες. Το Σχολείο τους πρέπει να φαίνεται τέλειο, να έχει άριστα στην αξιολόγηση. Οπότε θάβουν τα πάντα. Στην προκειμένη περίπτωση η Διευθύντρια έκανε αυτό που απαιτείται από το καθηκοντολόγιο – το οποίο συνεχώς μας υπενθυμίζουν;
      Σύμφωνα με το νόμο:
      1. Οφείλει να διασφαλίζει ασφαλές, δημοκρατικό και συνεργατικό περιβάλλον.
      2. Έχει την ευθύνη να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει φαινόμενα εκφοβισμού, είτε μεταξύ μαθητών είτε μεταξύ ενηλίκων.
      3. Οφείλει να υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους και να παρεμβαίνει όταν υπάρχει κίνδυνος για την ψυχική τους υγεία ή την εργασιακή τους ασφάλεια.
      4. Είναι υποχρεωμένη να συγκαλεί τον Σύλλογο Διδασκόντων για επίλυση προβλημάτων, λήψη μέτρων και καταγραφή περιστατικών.
      Αν η διευθύντρια χαρακτήρισε την εκπαιδευτικό ως «ανίκανη», ενίσχυσε τον εκφοβισμό αντί να τον περιορίσει.
      Για τους συναδέλφους του Συλλόγου, φυσικά και υπάρχουν ευθύνες.
      Αν οι συνάδελφοι γνώριζαν την κατάσταση και δεν αντέδρασαν, δεν έχουν ηθική ευθύνη; Γιατι δεν αντέδρασαν; Τι φοβήθηκαν;
      Η Διεύθυνση είχε την υποχρέωση να προστατεύσει την εκπαιδευτικό, να διερευνήσει τον εκφοβισμό και να ενεργοποιήσει μηχανισμούς στήριξης.
      Ο Σύλλογος Διδασκόντων είχε την υποχρέωση να παρέμβει συλλογικά και να μην αφήσει μια συνάδελφο εκτεθειμένη. Αλλά στα περισσότερα σχολεία σύλλογοι είναι κατά κανόνα ένα σύνολο ανθρώπων που υπηρετούν πρώτιστα το ατομικό τους συμφέρον
      Στο Open ειδα και τον εκπρόσωπο της ΕΛΜΕ να μασάει τα λόγια του και να μιλάει γενικόλογα. Τι να πει κανείς…

      Υπάρχει όμως και το κεφάλαιο των γονέων. Πιστεύω ότι από τη στιγμή που έγινε η καταγγελία από τη συνάδελφο προς το υπουργείο, κάποιοι βισματίες γονείς αποφάσισαν να την αποκεφαλίσουν. Η διευθύντρια και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας για να αποφύγουν τις κόντρες με τους πολλούς, διάλεξαν να συνταχτούν και να τιμωρήσουν αυτόν που χάλαγε τη σούπα.

      Αν η Σοφία ζούσε θα είχε περάσει επιτροπή και θα είχε στιγματιστεί ως ανίκανη και θα ήταν υποψήφια για το Δαφνί…

      Κατά τα άλλα …Φωτογραφία από την Ιστοσελίδα του
      3ου ΓΕΛ ΘΕΣ/ΚΗΣ
      https://i.ibb.co/kskJkhdc/Strip-1.jpg

    • Πρωταρχικό λόγο παίζει η δ/νση του σχολείου και οι κατά τόπους δ/ντες Εκπαίδευσης. Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι μια πολυ-παραγοντική διαδικασία μέρος της οποίας είναι τα “προσόντα” . Χαρτιά πολλά, και μόρια από δω και μόρια από εκεί, και ξένες γλώσσες και και και , αλλά και αποστασιοποίηση από τις δυσκολίες του άλλου. Πόσες πόρτες δ/ντων είναι ανοικτές στους συναδέλφους? Πόσοι/ες δ/ντες και δ/ντριες προσπαθούν να συνθέσουν σε ένα Σύλλογο διδασκόντων? Πόσοι διευθυντές και διευθύντριες γίνονται “μικρότεροι” ώστε να αμβλύνουν καταστάσεις και να επιλύσουν προβλήματα.
      Πόσοι τελικά είναι του φαίνεσθαι και όχι του είναι?

  • Μαθήματα Πατριδογνωσίας Σ’ ένα απ’ τα τελευταία οικόπεδα της γειτονιάς ξεκίνησαν χωματουργικά έργα. Η περιοχή συνεχίζει να αξιοποιείται με τίμημα την αύξηση του ύψους τ […]

  • Οι τροχιές και οι γραμμές Κάποιες απλές σκέψεις που αναδύονται στην ανάρτηση  “Οι παράλληλες τροχιές” Συνέχεια:

  • Το μεταβαλλόμενο μαγνητικό πεδίο επιταχύνει τον αγωγό. H μεταλλική ράβδος ΑΓ, μήκους l=1m, ηρεμεί σε επαφή με τους οριζόντιους παράλληλους αγωγούς xx΄ και yy΄, σε απόσταση d=(Αx)=2m. Η ράβδος καθώς και […]

    • Αφιερωμένη στον Παύλο Αλεξόπουλο, αφού η πρόσφατη ανάρτησή του ΕΔΩ, λειτούργησε σαν αφορμή για την παρούσα.

    • Καλημέρα. Εξαιρετική ανάρτηση Διονύση, σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.

    • Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική. Ο Παύλος μου φαίνεται άνοιξε ένα σενάριο που έχει πολύ ωραίες συνέχειες. Στο I βλέπουμε ότι η δύναμη Laplace δεν μεταφέρει ενέργεια στο κύκλωμα. Αυτή μεταφέρεται από τις δυναμεις που ασκουνται στα ηλεκτρόνια, από το χρονικά μεταβαλλόμενο ηλεκτρικό πεδίο. Στο IV βλέπουμε την παντοδυναμία του νόμου Faraday. Και δεν ειναι μόνο για καθηγητές. Οι μαθητές θετικής ξέρουν παραγώγους.

    • Καλημέρα Παύλο, καλημέρα Ανδρέα.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.

    • Καλημέρα.

      Ιδίαιτερο θέμα Διονύση το οποίο το έχεις μεθοδεύσει εξαιρετικά μιας και εδώ ο ρυθμός μεταβολής του Β είναι θετικός ενώ το εμβαδόν A εχει αρνητικό ρυθμό μεταβολής .

      Θέλει κατάλληλο “ζύγισμα” για να γίνει η επιλογή της θετικής φοράς ώστε να έχουμε θετικό αποτέλεσμα . Αν λαβουμε ως θετική την αντιωρολογιακή φορά το αποτέλεσμα θα ήταν αρνητικό.

    • Καλημέρα Διονύση. Εξαιρετική ασκηση. Με αφορμή την πολύ όμορφη και πρωτότυπη ιδέα του Παύλου (Καλημέρα Παύλο), οδηγείς με δεξιοτεχνία τον λύτη βήμα βήμα στα “βαθείά”.
      ‘Ισως, για τους μαθητές ,στο πρώτο ερώτημα να τους ρωτούσες αρχικά για την φορά του ρεύματος.
      Στο ερώτημα για τους καθηγητές θα συμφωνήσω εν μερει( αφορά το επίπεδο των γνώσεων του μαθητή) με τον Ανδρέα. Για τους πολύ καλους μαθητές της θετικής κατεύθυνσης θα είναι και διδακτική η απάντηση για τον τροπο χρήσης των παραγώγων στη Φυσική.

    • Καλό μεσημέρι Κώστα και Γιώργο.
      Σας ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Κώστα θα μπορούσαμε να έχουμε και αρνητικά αποτελέσματα, αφού το πρόσημο καθορίζεται αυθαίρετα με βάση την καθετη, που εμείς ορίζουμε…
      Αρκει να το κάνουμε με συνέπεια και να ξέρουμε τι βρίσκουμε.
      Γιώργο, το τελευταίο ερώτημα το έβαλα για καθηγητές, αφού ήθελα να γράψω τις ενεργειακές μεταβολές, όπως τις έχω παραπάνω.
      Και η μελέτη κυκλώματος με δύο πηγές, είναι εκτός ύλης, οπότε οι μαθητές δεν θα καταλάβαιναν τι σημαίνει θετικό έργο της δύναμης Laplace, αφού σύμφωνα με το ΙΕΠ, πρέπει να γνωρίζουν μόνο τη μισή αλήθεια, σαν μοναδική…

    • Καλησπέρα Διονύση. Φοβερή η συνέχεια από την “πάσα” του Παύλου. Πολύ ωραίος ο τρόπος σου να χτίζεις ερωτήματα

    • Καλό απόγευμα Δημήτρη.
      Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

    • Διονύση, καλημέρα. Αργοπορημένος (ως συνήθως).
      Το πετρέλαιο θέρμανσης πήγε 1,50 (+35 λεπτά από την αρχή της επίθεσης των ΗΠΑ στο ΙΡΑΝ και η θερμοκρασία παραμένει χαμηλή, τουλάχιστον τη νύκτα). Οπότε …

      Η άσκηση εξαιρετική και πολύ διδακτική για όλους. Τα πρώτα ερωτήματα για τους μαθητές και τα τελευταία για τους υπόλοιπους.

      Πάντως τα πρόσημα (ιδιαίτερη προσοχή) που δυσκολεύουν κάπως τα πράγματα μπορούμε (εδώ) να τα αποφύγουμε. Στο πρώτο ερώτημα με Lenz και δεξί χέρι βρίσκουμε ότι το ρεύμα στο κύκλωμα είναι δεξιόστροφο και η ηλεκτρεγερτική δύναμη λόγω μεταβολής του μαγνητικού πεδίου, που απλώνεται σε όλο το κύκλωμα, ομοίως. Αυτό δεν αλλάζει και στη συνέχεια. Όταν ο αγωγός κινείται με το δεξί χέρι βρίσκουμε ότι η παραγόμενη στον κινούμενο αγωγό ηλεκτρεγερτική δύναμη έχει αντίθετη φορά – πολικότητα με την πρώτη. Οπότε επικρατεί η ισχυρότερη, που εδώ είναι η πρώτη (” δίνει τον τόνο στο κύκλωμα¨), δηλ. αυτή που οφείλεται στη μεταβολή της έντασης του μαγνητικού πεδίου.

    • Καλό μεσημέρι Ντίνο και σσε ευχαριστώ για το σχολιασμό.
      Μετά από ένα κουραστικό πρωινό με εργασίες… κήπου και μια λασποβροχή, που επέβαλε διακοπή, πήγα και από το σούπερ.
      Στο βενζινάδικο, φτηνή βενζίνη… Η απλή (95) μόνο 1.99€!!!
      Όσον αφορά το (-) στην επεξεργασία, το ξέρω ότι δυσκολεύει ιδιαίτερα, αλλά γι’ αυτό… επιμένω! Αν ένας μαθητής αποφασίσει να ακολουθήσει την οδό… θα διαπιστώσει ότι δεν είναι… ακανθώδης 🙂

  • Φόρτωσε Περισσότερα